بیانیه پروفسور جاوید رحمان- ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ (۵ سپتامبر ۲۰۲۴)

بیانیه پروفسور جاوید رحمان:

- بسیار مفتخرم که از ۱۳ژوئیه ۲۰۱۸ تا ۳۱ژوئیه ۲۰۲۴ به‌عنوان گزارشگر ویژه ملل متحد در مورد وضعیت حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی ایران (۱۳ژوئیه ۲۰۱۸ تا ۳۱ژوئیه ۲۰۲۴) خدمت کرده‌ام.

- ۶سال است که با رعایت کامل آئین‌نامه رفتاری، به‌صورت مستقل، کاملاً بی‌طرفانه، حرفه‌یی و فارغ از هر گونه سیاسی کردن عمل کرده‌ام.

- در طول مدتی که به‌عنوان گزارشگر ویژه بودم، با صداقت و تعهد مطلق به مردم ایران خدمت کردم و نقش مهمی در برجسته کردن و گزارش نقض حقوق‌بشر در این کشور داشتم.

- اما مقامات ایرانی با نقض مفاد قطعنامه‌های شورای حقوق‌بشر ملل متحد در مورد مأموریت من، نه تنها از ورود من به ایران ممانعت کردند، بلکه انواع سوءاستفاده شخصی و اتهامات غیرمستند از جمله غرض‌ورزی، فساد سیاسی، دریافت رشوه و دریافت غیرقانونی را برای بی‌اعتبار کردن من و تضعیف استقلال کار من پرتاب کردند.

- من ۶سال بر اساس مأموریت سازمان ملل، کاملاً بدون دستمزد و کاملاً طبق مقررات و ضوابط آن کار کرده‌ام.

- من هرگز هیچگونه کمک مالی از هیچ فرد، سازمان یا دولتی برای کار خود به‌عنوان گزارشگر ویژه نگرفته‌ام، از جمله برای نوشتن و تکمیل گزارش «جنایات سبعانه» منتشر شده در ژوئیه ۲۰۲۴ بر روی سایت کمیسرعالی حقوق بشر.

- اتهامات واهی و ساختگی مبنی بر دریافت هر نوع حق‌الزحمه، هزینه کنفرانس یا هزینه سخنران برای شرکت در کنفرانس ۲۴اوت ۲۰۲۴ در پاریس را کاملاً رد می‌کنم.

- ادعاهای نادرستی علیه من وجود دارد مبنی بر این‌که من برای شرکت در این جلسه بر اساس اتهامات مختلف مبنی بر پرداخت پول به افراد برجسته برای حضور در چنین رویدادهایی، پول دریافت کرده‌ام.

- من صرفاً در کنفرانسی شرکت کردم که مستقیماً با گزارش من در مورد «جنایات سبعانه» مرتبط بود.

- من هم‌چنان‌که در برنامه مکتوب کنفرانس درج شده که ضمیمه این بیانیه است، به‌عنوان گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل در کنفرانسی شرکت کردم که بر گزارش من در مورد «جنایات سبعانه» متمرکز بود: «کنفرانس سی و ششمین سالگرد کشتار ۱۹۸۸ایران: پاسخگویی برای جنایات سبعانه».

- فهرست سخنرانان را نیز مشاهده کنید و ببینید که برخی از برجسته‌ترین و شناخته شده‌ترین وکلا، حقوقدانان و کارشناسان مستقل در این رویداد سخنرانی کردند.

- برای من مهم بود که در این جلسه شرکت کنم، یافته‌های خود را ارائه دهم و با قربانیان و خانواده‌های آنها که با برخی از آنها مصاحبه کرده بودم، ملاقاتی داشته باشم.

- در جریان تکمیل گزارش «جنایات سبعانه» من از قربانیان و خانواده‌ها و دوستانشان شهادت گرفتم و در جلسات بسیاری شرکت کردم و در چندین رویداد شرکت کردم که شامل قربانیانی از همه زمینه‌های سیاسی، قومی و مذهبی بود.

- من به‌عنوان گزارشگر ویژه، با همه افراد مرتبط و ذینفعان از همه گرایش‌ها ملاقات کرده‌ام و برگزاری این جلسات منعکس‌کننده تأیید من از دیدگاههای بخصوصی نیست. مهمتر از همه، قربانیان نقض‌حقوق‌بشر، بدون توجه به پیشینه مذهبی، قومی، سیاسی و جنسیت آنهاست.

- گزارش «جنایات سبعانه» جنایاتی را برجسته می‌کند که مقامات مرتکب شده‌اند، از جمله علیه اقلیتهای مذهبی مشخصاً بهائیان، خشونت جنسی و سوء‌استفاده از زنان و اعدام کودکان، اعدام‌های خودسرانه و فراقانونی، کشتار ۱۹۸۸ و ادامه جنایت ناپدید شدن اجباری هزاران ناراضی سیاسی.

- این گزارش به‌دنبال عدالت و پاسخگویی برای دهها هزار قربانی است و از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که یک مکانیسم بین‌المللی تحقیق و پاسخگویی ایجاد کند.

- اصطلاح «پرزیدنت منتخب شورای ملی مقاومت ایران» همان عنوان دقیقی است که در دستور کار کنفرانس برای من ارسال شده بود. در این رابطه برنامه کنفرانس ضمیمه به این بیانیه را ببینید.

- این موضوع توسط جمهوری اسلامی ایران و طرفداران آن غلط ترجمه شده تا کلمات و اصطلاحاتی که در اظهارات من استفاده نشده از آن تعبیر شود.

- موضع من به‌عنوان گزارشگر ویژه همیشه کاملاً مطابق با سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی بوده است و همیشه خواهد بود و مسئولیت هیچ تفسیر دیگری از مواضعم را در داخل و خارج از ایران برعهده نمی‌گیرم.

- من باید به جامعه بین‌المللی هشدار بدهم که از طریق این کمپین بدنامی علیه من، مقامات ایران و طرفداران آنها سعی در فرار و اجتناب از پاسخگویی به جنایات خود دارند.

- من از جامعه بین‌المللی می‌خواهم که بر یافته‌ها و توصیه‌های این گزارش تمرکز کند و عدالت و پاسخگویی را برای قربانیان «جنایات سبعانه» تضمین کند و به ادامه معافیت از مجازات در ایران پایان دهد.

- من علیه اشخاص یا سازمانهایی از جمله اعضای دولت ایران که به کارزار بدنامی برای صدمه زدن به حیثیت من یا تبلیغ ادعاهای نادرست و کاملاً غیرمستند علیه من ادامه دهند، اقدام قانونی خواهم کرد.

- من از اول اوت۲۰۲۴ پس از خاتمهٔ مأموریتم در سازمان ملل، دیگر گزارشگر ویژه نیستم. من به‌عنوان یک فرد مستقل به هیچکس پاسخگو نیستم.

- خواست من این است که دیگر به حریم شخصی من تعرض نشود و در زندگی شخصی و حرفه‌یی من دخالتی صورت نگیرد.

  • جاوید رحمان این بیانیه را به‌عنوان وکیل و پروفسور حقوق در دانشکده حقوق دانشگاه برونل در لندن امضا کرده است.

مایک پنس

معاون رئیس‌جمهور آمریکا ۲۰۲۱

تاریخ پخش: اخبار سیمای آزادی – ۲۰ تیر ۱۴۰۳

مایک پنس معاون پیشین رئیس‌جمهور آمریکا

متشکرم. نخست‌وزیران، رؤسای جمهور، رهبران نظامی، مقامات برجسته، اعضای مجالس قانون‌گذاری از سراسر جهان و نمایندگان پارلمان من مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور قبلی هستم و افتخار بزرگی است که در اجلاس جهانی ایران آزاد ۲۰۲۴ حضور دارم.

رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران، مریم رجوی، دوست من وزیر خارجه مایک پمپئو، نخست‌وزیر استفن هارپر، رهبران برجسته از کشور من و سراسر جهان؛ از شما به‌خاطر ایستادگی برای ایران آزاد تشکر می‌کنم. مایه افتخار است که با شما هستم.

مایک پمپئو

وزیر خارجه آمریکا تا ژانویه ۲۰۲۱

تاریخ پخش: اخبار سیمای آزادی- ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

مایک پمپئو – وزیر خارجهٔ پیشین آمریکا

هم‌چنین قدردانی از رئیس‌جمهور منتخب شورا مریم رجوی که با رهبری او شورای ملی مقاومت ایران دارد برای یک جمهوری آزاد، مستقل و دموکراتیک پایه‌ریزی می‌کند.

استفن هارپر

نخست وزیر کانادا -۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵

تاریخ پخش: اخبار سیمای آزادی - ۲۳ تیر ۱۴۰۰

استفن هارپر – نخست‌وزیر کانادا (۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵)

خیلی متشکرم. سلام به‌خانم رئیس‌جمهور رجوی و همهٔ هواداران و دوستان شورای ملی مقاومت ایران. در حالی که شما اجلاس جهانی ایران آزاد ۲۰۲۱ را برگزار می‌کنید، من مثل همیشه خوشوقتم که از کانادا به‌شما بپیوندم، در برنامه‌یی که به‌واقع می‌تواند بزرگ‌ترین گردهمایی مجازی جهانی امسال باشد.

سناتور جولیو ترتزی

وزیر خارجهٔ ایتالیا ۲۰۱۴

رئیس کمیته امور اتحادیه اروپا در سنای ایتالیا

تاریخ پخش: اخبار سیمای آزادی – ۲۱ تیر ۱۴۰۳

سناتور جولیو ترتزی- وزیر خارجه ۲۰۱۴-رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در سنای ایتالیا

رئیس‌جمهور خانم رجوی عزیز، دوستان عزیز مقاومت ایران به رهبری رئیس‌جمهور منتخب مریم رجوی،

می‌خواهم امروز با چند کلمه در کنار شما باشم و بار دیگر حمایت قاطع خود را از برنامه ده ماده‌ای برای آینده ایران ابراز کنم

نیوت گینگریچ

کاندیدای ریاست‌جمهوری ۲۰۱۲ـ رئیس پیشین کنگره آمریکا

تاریخ پخش: اخبار سیمای آزادی – ۱۹ تیر ۱۳۹۶

نیوت گینگریچ کاندیدای ریاست‌جمهوری ـ رئیس پیشین کنگره آمریکا

در کشور ما آن رهبر جرج واشنگتن و حامی جوانش مارکی دو لافایت بودند. در ایتالیا، گاریبالدی بود. من از تجربهٔ چند سال آمدن به اینجا می‌توانم به شما بگویم که در تاریخ، نام رئیس‌جمهور منتخب شما، مریم رجوی، در همان سنت مبارزان آزادی مانند واشنگتن، لافایت و گاریبالدی به‌ثبت خواهد رسید.

بارونس بتی بوتروید

سخنگو و رئیس پیشین پارلمان انگلستان به مدت ۸ سال

تاریخ پخش: اخبار سیمای آزادی ۳ مرداد ۱۳۹۹

بارونس بوتروید -رئیس پیشین پارلمان انگلستان، عضو مجلس اعیان

 هیچکس مبارزه مردم ایران علیه این رژیم را بهتر از دوستان عزیزم و رئیس‌جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران خانم مریم رجوی سمبلیزه و نمایندگی نمی‌کند.

تنها نام او و پیامش برای آزادی، رژیم را از بنیاد می‌لرزاند. این به‌خاطر طرح ۱۰ماده‌یی دموکراتیک اوست که تمام آرزوها و خواسته‌های مردم ایران را در برمی‌گیرد و یک آلترناتیو دموکراتیک برای نسلهای آینده ایران تدارک می‌بیند و به زنان ایران حق و حقوق‌شان را می‌دهد و یک فرصت و امکان می‌دهد تا کشورشان را رهبری کنند و بخشی از شکل دهی آینده‌اش باشند.

جان برکو

رئیس و سخنگوی پارلمان انگلستان (۲۰۱۹-۲۰۰۹)

تاریخ پخش: اخبار سیمای آزادی-۲۴ تیر ۱۴۰۰

جان برکو - رئیس و سخنگوی پارلمان انگلستان (۲۰۱۹-۲۰۰۹)

بنابراین در انتها و برای ابراز همبستگی و حمایت از کسی که من او را رئیس‌جمهور رجوی خطاب می‌کنم، اجازه بدهید مطلقاً واضح بگویم، پیام شما شنیده شده است. این پیام فهم شده است. شما از حمایت عظیمی در سراسر جهان دموکراتیک برخوردار هستید. به‌خاطر وضوح و به‌خاطر اصول اخلاقی و تعهد گسست‌ناپذیر موضع شما که در یک‌کلام نه به‌دیکتاتوری، نه به شاه، نه به‌هژمونی مذهبی، نه به‌حکومت دینی، و آری به‌دموکراسی است.

دکتر رائول روئیز

نمایندهٔ کنگرهٔ آمریکا، عضو کمیتهٔ انرژی

تاریخ پخش: اخبار سیمای آزادی – ۲۳ تیر ۱۴۰۳

دکتر رائول روییز - نمایندهٔ کنگرهٔ آمریکا، عضو کمیتهٔ انرژی

با تشکر. خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران، دوستان در اشرف۳ و برلین، خانمها و آقایان، شب بخیر. من اینجا هستم تا به همبستگی با شما، ایرانیان دور از وطن، که هیچ‌گاه امید به ایرانی آزاد و دموکراتیک را از دست نداده‌اید، ایستاده باشم.

کارلو کوتارلی

نخست‌وزیر ایتالیا (می ۲۰۱۸) -رئیس پیشین صندوق بین‌المللی پول

تاریخ پخش: اخبار سیمای آزادی – ۹ مرداد ۱۴۰۱

کارلو کوتارلی ـ نخست‌وزیر ایتالیا (می ۲۰۱۸) -رئیس پیشین صندوق بین‌المللی پول

بسیار متشکرم که امروز مرا به اینجا دعوت کردید. البته برای من افتخار بزرگی است که همهٔ شما و به‌ویژه رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران، خانم مریم رجوی را خطاب قرار دهم.

یانس یانشا

نخست‌وزیر اسلوونی تا ژوئن ۲۰۲۲-رهبر حزب دموکراتیک

تاریخ پخش: اخبار سیمای آزادی – ۹ مرداد ۱۴۰۱

یانس یانشا ـ نخست‌وزیر اسلوونی تا ژوئن ۲۰۲۲-رهبر حزب دموکراتیک

رئیس‌جمهور منتخب گرامی شورای ملی مقاومت ایران، خانم مریم رجوی، دوستان عزیز. اجازه بدهید نخست تأکید کنم که پیام امروز من به‌شما، پیامی به‌مردم ایران است. ما اعتقاد داریم که یک جایگزین دموکراتیک برای آخوندها وجود دارد و از این‌رو غرب باید از این مقاومت سازمان‌یافته حمایت کند که قدرتمند و متعهد به‌دموکراسی است .این مقاومت در داخل ایران در قالب کانون‌های شورشی مجاهدین و در خارج در قالب شورای ملی مقاومت ایران ظاهر می‌شود. خانم مریم رجوی همهٔ ارزش‌های دموکراتیک را در برنامهٔ ۱۰ماده‌یی خود برای آینده یک ایران آزاد تضمین کرده است.

فرماندار گری لاک

وزیر بازرگانی آمریکا ۲۰۱۱- فرماندار واشنگتن ۲۰۰۵

تاریخ پخش: اخبار سیمای آزادی – ۲۱ اسفند ۱۴۰۱

فرماندار گری لاک - وزیر بازرگانی آمریکا ۲۰۱۱ فرماندار واشنگتن ۲۰۰۵

مایه افتخار است که از خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران

پیروی کنم که یک برنامه ۱۰ماده‌یی را برای ایران دموکراتیک ارائه کرده است برنامه‌یی شامل حکومتی بر اساس حاکمیت قانون برای یک جامعه آزاد و عادلانه و این برنامه مورد حمایت هر دو حزب سیاسی در کنگره جدید قرار گرفته است.

وزیر پیشین دادگستری آلمان

تاریخ پخش: اخبار سیمای آزادی – ۱۱ شهریور ۱۴۰۳

پروفسور هرتا دویبلر گملین - وزیر پیشین دادگستری آلمان

رئیس‌جمهور منتخب خانم رجوی عزیز، دوستان عزیز و هم‌چنین حضار در این سالن کنفرانس و آنهایی که در آلبانی هستند، تشکر بسیار از این استقبال فوق‌العاده.

به‌عنوان یک سیاستمدار پیشین، استاد حقوق و وکیل، فکر می‌کنم مهم‌ترین نکته این است که با فراخوان شما در این کنفرانس و با این مبارزه ابراز همسبتگی کنم. باید گفت که هموطنان شما در داخل و خارج از ایران همیشه در حال مبارزه هستند.

ژنرال جیمز جونز

نخستین مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور اوباما-فرمانده پیشین ناتو

تاریخ پخش- اخبار سیمای آزادی - ۱۹ فروردین ۱۴۰۳

ژنرال جیمز جونز نخستین مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور اوباما، فرمانده پیشین ناتو

شورای ملی مقاومت و رئیس‌جمهور منتخب آن، مریم رجوی، همان‌طور که امروز شنیدید، یک برنامهٔ ۱۰‌ماده‌یی را ارائه کرده‌اند، اما جا دارد این برنامهٔ ۱۰‌ماده‌یی برای یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین و دولت و غیراتمی در ایران را تکرار کنیم. این سند جفرسونی، و من عمداً از این کلمه استفاده می‌کنم، زیرا درست است، این یک سند جفرسونی است که چشم‌اندازی آزاد از یوغ افراط‌گرایی، تروریسم و استبداد را ترسیم می‌کند، جایی که قدرت از طریق انتخابات آزاد و منصفانه در دست مردم ایران قرار می‌گیرد.

ژنرال وسلی کلارک

فرمانده نیروهای ناتو در اروپا (۲۰۰۰)

تاریخ پخش: اخبار سیمای آزادی – ۲۷ مرداد ۱۴۰۳

ژنرال وسلی کلارک-فرمانده نیروهای ناتو در اروپا (۲۰۰۰)

با برنامه‌یی که رئیس‌جمهور منتخب (مریم) رجوی مطرح کرده است. آزادی خواهد بود، بردباری خواهد بود، احترام به ایران خواهد بود، به تمدن بزرگ ایران و تمام تاریخ آن احترام گذاشته خواهد شد.

اینگرید بتانکور

کاندید پیشین ریاست‌جمهوری کلمبیا

تاریخ پخش: اخبار سیمای آزادی – ۹ مرداد ۱۴۰۱

اینگرید بتانکور-کاندید پیشین ریاست‌جمهوری کلمبیا

چون ما مردم هستیم، همان مردم جهان هستیم که با مردم ایران متحد شده‌ایم و با اشرفی‌ها متحد شده‌ایم، با رزمندگان آزادی در خیابانهای ایران در قیام در سراسر ایران متحد شده‌ایم، با رئیس‌جمهور منتخب مریم رجوی متحد شده‌ایم و همهٔ ما اینجا متحد شده‌ایم که اعلام کنیم تغییر توقف‌ناپذیر است و همان‌طور که جو لیبرمن پیش از من گفت، ما خواهیم گفت: حاضر، حاضر، حاضر.

لطفا به اشتراک بگذارید: