گرانی مرغ در ایران؛ آیا با چرخهٴ عملکرد مافیا روبه‌رو هستیم؟!

قیمت هر کیلو مرغ کامل در بازارهای ایران اخیراً به بیش از ۹۰ هزار تومان رسیده که نشان از افزایش نگران‌کننده قیمت این محصول اساسی و کمبود جدی آن در کشور دارد.

کمبود مرغ در بازار و تقاضای زیاد برای آن باعث شده تا قیمت هر کیلو مرغ کامل حدود ۵ برابر نرخ مصوب شود. کارگزاران وزارت جهاد کشاورزی رژیم که قیمت هر کیلو مرغ را ۶۳ هزار تومان اعلام کرده‌اند، مدعی نظارت شدید بر فروش مرغ برای جلوگیری از فروش با قیمت بالاتر هستند. اما فروشندگان مرغ می‌گویند وقتی خودشان مجبورند قیمت بالاتری را برای خرید مرغ پرداخت کنند، نمی‌توانند آن را با قیمت مصوب بفروشند. مسأله‌ای که نشان می‌دهد بحران مرغ نه ناشی از گران فروشی فروشندگان، بلکه به‌خاطر جولان دادن مافیای حکومتی مرغ است.

 

گرانی مرغ در ایران؛ آخرین بازماندهٴ پروتئین که از سفره‌ها جمع می‌شود

سایت حکومتی تابناک ۴اردیبهشت خبر داد «بر اساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران، قیمت هر کیلو مرغ گرم کامل در مقطع کنونی افزایش یافته و به کیلویی ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان رسیده است». سایت فردای اقتصاد نیز پیش از آن تیتر زده بود «گوشت مرغ به سرنوشت گوشت قرمز دچار می‌شود؟» و نوشته بود قیمت مرغ فراتر از ۹۰هزار تومان «در برخی فروشگاههای لوکس به بالای ۱۰۰ هزار تومان هم می‌رسد» (۲۶فروردین). روزنامه حکومتی سازندگی هم از «عصیان مرغ» نوشت که «پس از رکوردشکنی‌های قیمت گوشت قرمز در زمستان سال گذشته، حال نوبت به پرواز قیمت مرغ رسیده» است (۳۱فروردین).

خبرگزاری حکومتی تسنیم هم با مقایسه قیمت‌های قبلی مرغ نوشت با شروع سال جدید و با همزمانی ایام نوروز و ماه رمضان، بازار به نسبت آرام مرغ، توفانی شد و قیمت مرغ با یک پرش عجیب به کیلویی ۸۰ هزار تومان و بعد از مدت کوتاهی به کانال ۹۰ هزار تومانی رسید (فروردین۱۴۰۲). خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) هم تیتر زد: «کمبود و گرانی مرغ در اهواز؛ روزه سکوت جهاد کشاورزی و صمت خوزستان» و اذعان کرد: «مرغ در سطح شهر اهواز به سختی پیدا می‌شود اگر هم یافت شود با قیمت بالایی به فروش می‌رسد. اگر خوش‌شانس باشید و مرغ کشتار روزی در اهواز پیدا کنید باید برای هر کیلو مبلغی بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان پرداخت کنید» (فروردین۱۴۰۲).

 

گرانی مرغ در ایران؛ مردم از گرانی گوشت قرمز به‌مرغ پناه بردند اما...

با گرانی سرسام‌آور گوشت قرمز، مردم ایران برای تأمین منبع پروتئین خود به‌مرغ پناه بردند. اما اکنون مرغ هم با یورش گرانی نمی‌تواند به‌عنوان پناه عمل کند.

محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ارتجاع گفت: «وقتی قیمت گوشت قرمز به ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و قیمت ماهی به ۱۷۵ هزار تومان رسیده است؛ پس مردم برای جبران پروتئین به سمت خرید مرغ می‌روند و (اکنون) کمبود مرغ هم علاوه‌بر فشار به معیشت مردم باعث ایجاد صف‌های طولانی در بعضی از شهرها شده است».

 

 

رسانه‌ها و کارگزاران حکومتی دربارهٴ علت گرانی مرغ در ایران چه می‌گویند؟

برخی طرفها گرانی و احتکار نهاده‌های دامی را علت گرانی بی‌سابقه مرغ عنوان می‌کنند. روزنامه سازندگی گفته‌های یکی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی را بازتاب می‌دهد که «به تولیدکنندگان نهاده‌های دامی نرسیده است. البته واردت‌کنندگان، نهاده وارد کرده‌اند اما به‌دلیل تأمین نشدن ارز، آنها نهاده‌ها را از گمرک خارج نمی‌کنند و در نتیجه نهاده در بازار کم شده است. او ادامه می‌دهد: وقتی نهاده در بازار کم باشد، مرغداران جوجه‌ریزی را متوقف یا کم می‌کنند و قاعدتاً وقتی بازار با کمبود روبه‌رو باشد، مرغ گران می‌شود» (۳۱فروردین).

تسنیم هم می‌نویسد: «بازارِ اغلب متلاطم مرغ، در ماه‌های گذشته وضعیت آرامی را سپری کرد تا آن که با توقف ترخیص نهاده‌های دامی، از اسفند ماه میزان جوجه‌ریزی کاهش یافت و اکنون نیز برآورد می‌شود جوجه‌ریزی در فروردین‌ماه با ۲۷درصد کاهش به ۹۵میلیون قطعه برسد». تسنیم در ادامه حذف ارز ۴۲۰۰ توسط دولت رئیسی را هم مزید بر علت می‌داند و می‌نویسد: «میزان جوجه‌ریزی مرغ قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و مردمی سازی یارانه‌ها ماهانه حدود ۱۳۰ میلیون قطعه بود اما از دیماه سال گذشته برای جبران کاهش میزان تقاضا در بازار این رقم به ۱۱۰ میلیون قطعه کاهش یافت و در واقع ۲۰ میلیون قطعه افت کرد» (فروردین۱۴۰۲).

 

البته آنچه رسانه‌ها و کارگزاران رژیم نمی‌گویند نقش مافیای حکومتی در افزایش سرسام‌آور قیمت مرغ است. مافیای که از احتکار نهاده‌های دامی در گمرک و گران شدن آن سودهای هنگفت به‌جیب می‌زند؛ پس از آن هم که به‌خاطر گرانی نهادة دامی مرغ گران شد، سود کلانی هم در این نقطه به جیب خود سرازیر می‌کند.

چرخهٴ فاسد و غارتگری که از هر طریق، ولو چپاول آخرین بازمانده‌های سفره مردم، پیاپی در حال پر کردن جیب بیت خامنه‌ای است.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: