گرانی مواد غذایی؛ از «روشن شدن موتور گرانی‌ها» ی بیشتر تا «فتح قله‌های گرانی»

رئیسی پس از گمارده شدن توسط خامنه‌ای بر مستند ریاست‌جمهوری نظام، در نمایش تنفیذ در مرداد۱۴۰۰ خود را «دولت مردمی» نامید که «وعده‌ صادق» به مردم می‌دهد! یکی از این «وعده‌های صادق!» که در همان نمایش عنوان کرد «مهار تورم و گرانی» بود.

اکنون کمتر از دو سال از آن وعده‌ها گذشته، اما تورم و گرانی در حال خرد کردن استخوان مردم است.

تورم به‌ویژه در پهنهٴ مواد غذایی غوغا می‌کند و رسانه‌ها و کارشناسان نظام نیز به‌آن اذعان می‌کنند. سایت حکومتی بهارنیوز تیتر می‌زند «گرانی بسیاری از کالاها و خدمات از ابتدای سال» و می‌نویسد: «در همین ابتدای سال هم شاهد گرانی اقلام بودیم؛ از گرانی خودرو و مسکن و برق و آب و گاز گرفته تا کرایه تاکسی و مالیات» (۲۱فروردین). سلمان اسحاقی، عضو مجلس ارتجاع هم اذعان می‌کند «نه‌تنها سفره‌ها کوچک شده، بلکه به‌دلیل گرانی و نبود نهاده‌های دامی سفره‌ها جمع شده» و «تصمیمات» دولت رئیسی «گوشت و مرغ و روغن و برنج را از سفره‌های مردم حذف» کرده است (۱۷فروردین).

خبرگزاری حکومتی مهر نیز از «آغاز گرانی کالاهای اساسی از هفته دوم فروردین» می‌نویسد و این‌که «شاهد افزایش قیمت از جمله قند (هر کیلو ۳۵ هزار تومان) و شکر (هر کیلو ۲۵ هزار تومان) در بازار هستیم». این خبرگزاری حکومتی از «میانگین ۴۵۰هزار تومان» برای گوشت گوسفند می‌نویسد و این‌که در بازار لبنیات هم «بر اساس سخنگو انجمن لبنی کشور تا پایان ماه رمضان نباید تغییر قیمت داشته باشد اما رصد بازار حاکی از افزایش محصولات لبنی در خرده فروشی‌های سطح شهر دارد» (۱۳فروردین).

اما سایت حکومتی رویداد۲۴ ضمن این‌که از «زنگ خطر افزایش چشمگیر قیمت کالا‌های اساسی» می‌نویسد و یک فقره دیگر غارت سراسری و نهادینه توسط مافیای حکومتی را فاش می‌کند که «بخشنامه صادره گمرک ایران به گمرک‌های کشور حاکی است که از کالا‌های اساسی قرار است ۹ درصد مالیات ارزش افزوده اخذ شود که موجب گرانی این اقلام خواهد شد»؛ این سایت حکومتی بر اساس بخشنامه گمرک رژیم «کالاهای اساسی مانند گندم - برنج - دانه‌های روغنی - روغن خام - حبوبات مانند عدس، نخود، لوبیا و ماش - قند - شکر -گوشت مرغ - گوشت قرمز - چای» را از موارد این غارتگری می‌نامد (۸فروردین).

سایت حکومتی آفتاب نیز با اشاره به گرانی مواد غذایی و روندی که اینفلیشن در اقتصاد ایران آخوندزده به‌وجود آورده از هزینه دست‌کم «۶میلیون و ۶۰۶هزار تومانی... مادر غذایی صبحانه، نهار و شام یک خانوار ۳نفره در ماه» آن هم «بدون احتساب مواردی نظیر ادویه‌جات و سایر ملزومات تهیه غذا مانند هزینه انرژی و...». می‌نویسد. آن هم در شرایطی که حداقل حقوق کارگر برای ۱۴۰۲ تنها ۸میلیون و ۲۰۸هزار و ۳۰۰تومان مشخص شده و برای کارمندان تنها ۷میلیون و ۹۲۰هزار تومان. بنابراین «حداقل هزینه خورد و خوراک یک خانواده سه نفره تهرانی در ماه چیزی حدود ۷۵ درصد دستمزد مصوب یک کارگر متأهل با فرزند در سال ۱۴۰۲ را در بر می‌گیرد» (۳فروردین).

سایر رسانه‌های رژیم هم دربارهٴ گرانی مواد غذایی تیترهایی می‌زنند مانند «روشن شدن موتور گرانی‌ها» (آرمان-۲۸ اسفند۱۴۰۱) و «فتح قله‌های گرانی، به‌کجا چنین شتابان» (صبح ساحل نیوز-۲۹ اسفند۱۴۰۱).

 

گرانی مواد غذایی در ایران که با آغاز سال۱۴۰۲ شتابی بیشتر گرفته و کارشناسان رژیم از امواج بعدی گرانی مواد غذایی هم می‌گویند، نمودی دیگر از شکست دولت رئیسی و حاکمیت یکدست خامنه‌ای است که با وعده‌هایی مانند «مهار تورم و گرانی» تلاش می‌کرد بر وضعیت بحرانی نظام سرپوش بگذارد. وضعیتی که می‌تواند عامل خیزش‌ها و قیام‌های بعدی در جامعة‌ انفجاری ایران باشد.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: