حداکثر تورم، حداقل دستمزد

موضوعی که هر ساله و در روزهای پایانی سال ذهن کارمندان و کارگران را درگیر می‌کند، افزایش حقوق در سال آینده است. در پایان هر سال حداقل دستمزد توسط شورای عالی کار رژیم مشخص می‌شود.

حداقل دستمزد چیست؟

قبل از این‌که با چگونگی مشخص کردن حداقل دستمزد آشنا شویم، ابتدا به تعریف حداقل دستمزد بپردازیم.

بر اساس تعریفی که سازمان بین‌المللی کار ارائه داده است، حداقل دستمزد کارگران مبلغی است که در ازای کار یا خدمتی در مدت معین به کارگر پرداخت می‌شود و هیچ فرد یا قرارداد جمعی نمی‌تواند آن را کاهش دهد. در ایران، حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی رژیم اعلام می‌شود، تعیین می‌شود.

حداقل مزد باید بدون آن‌که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده به او را در نظر بگیرد، باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تأمین نمایدپرداخت. در ایران تعداد متوسط خانوار ۳/۳ نفر تعیین شده است.

در نتیجه، حداقل دستمزد باید به‌گونه‌یی تعیین شود که متناسب با شرایط اقتصادی کشور باشد و حداقل هزینه‌های زندگی را تأمین کند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس رژیم درباره حقوق و دستمزد در سال آینده گفت: «طبق مصوبه کمیسیون تلفیق حقوق کلیه گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاههای اجرایی ۲۰درصد و حقوق کلیه بازنشستگان ۲۰درصد نسبت به سال۱۴۰۱ افزایش پیدا می‌کند». این کارگزار رژیم هم‌چنین اعلام کرد که حداقل حقوق در سال آینده ۷میلیون و ۹۲۰هزار تومان خواهد بود.

سؤال اینجاست که آیا این میزان افزایش حقوق کفاف زندگی شاغلان را در ایران می‌دهد؟

با توجه به آخرین داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه دیماه ۱۴۰۱ در کل کشور به ۴۶/۳ درصد رسیده که نسبت به ماه آذر ۱/۳ درصد افزایش داشته است. نرخ تورم سالانه در دیماه ۱۴۰۰، به‌میزان ۴۲/۴ درصد بود یعنی تورم سالانه حدود ۴درصد افزایش داشته است.

روزنامه حکومتی همشهری در گزارشی که روز دوشنبه ۲۴بهمن منتشر کرد، نوشت: «بررسی آمارهای مربوط به تورم و هم‌چنین نسبت حداقل مزد مصوب سال‌های قبل با هزینه معیشت واقعی و سبد معیشت مصوب حاکی از این است که دستمزد سال آینده برای حفظ وضعیت موجود باید حداقل ۵۱درصد افزایش پیدا کند و کف دریافتی یک خانوار ۳/۳نفره کارگری با احتساب مزایا به حوالی ۹میلیون و ۷۰۰هزار تومان برسد».

به این ترتیب با حداقل دستمزد اعلام شده سال۱۴۰۲برای یک خانواده ۳/۳نفره کارگری به‌زحمت کفاف ۶۰درصد از هزینه‌هایش را هم نمی‌دهد.

روزنامه حکومتی همشهری در ادامه همین گزارش خود اعتراف می‌کند که معیشت واقعی شرافتمندانه و نه حداقلی یک خانوار ۳/۳نفره کارگری در بهمن‌ماه (زمان تعیین هزینه معیشت) از ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان در بهمن سال قبل به مرز ۲۱میلیون تومان در بهمن سال‌جاری افزایش خواهد یافت».

محمدرضا تاجیک عضو شورای حکومتی کار نیز پیش‌تر گفته بود: «عددی که در کمیته دستمزد به آن می‌رسیم، با توجه به تورم تاثیرگذار در زندگی کارگران، نباید زیر ۱۳میلیون تومان باشد. آنچه ما محاسبه کردیم، با توجه به اختلاف‌ نظر‌های دوستان، جمع‌بندی بیش از ۱۳میلیون تومان بود».

نگاهی به بودجه رژیم در سال۱۴۰۲ بیاندازیم که مشخص شود که حداقل دستمزد تعیین شده توسط ارگانهای رژیم هیچ تناسبی با شرایط اقتصادی ایران و معیشت مردم ایران ندارد.

در بودجه سال۱۴۰۲ دولت آخوند رئیسی مردم باید ۱۹درصد بیشتر از سال قبل مالیات بدهند، در این بودجه وصول مالیات از مردم نزدیک ۶۰درصد افزایش پیدا کرده است. تورم رسمی اعلام شده که بارها از رقم واقعی کوچکتر است ۴۰درصد اعلام شده است. در حالی که تورم رسماً ۴۰درصد افزایش پیدا می‌کند افزایش حقوق ۲۰درصد و افزایش یارانه صفر درصد.

محمد حسن روانبخش کارشناس اقتصادی در مورد بودجه سال۱۴۰۲ رژیم می‌نویسد: «این روزها ما به جای اروپا، در زمستان سخت قرار داریم؛ اما دولت زحمت کشیده و بودجه‌یی برای سال آینده پیشنهاد داده که اگر زنده بمانیم، چهار‌فصل سخت را تجربه می‌کنیم».

سایت حکومتی اسکان نیوز نیز در مورد بودجه سال۱۴۰۲ رژیم و این‌که افزایش درآمدهای مالیاتی رژیم به کجا می‌رود، می‌نویسد: «درآمدی که قرار است به‌صورت مالیات از مردم گرفته شود ۸۳۸ همت (هزار میلیارد تومان) است که ۵۹درصد بیشتر از سال گذشته است». یعنی مردم به‌طور میانگین ۱۹درصد بیشتر از تورم باید مالیات بدهند!

این افزایش درآمد کجا می‌رود؟ جاهای خوب. مثلا بودجه دستگاههای دولتی ۸۸۰ همت افزایش می‌یابد یعنی نزدیک به همان ۴۰درصد نسبت به سال گذشته. اینجا خیلی‌ها توقع دارند که لااقل حقوق کارمندان دولت هم همان ۴۰درصد افزایش پیدا کند. ولی در اینجا وقتی قرار است پول به مردم داده شود، به‌طور میانگین حقوق‌ها ۲۰درصد افزایش پیدا می‌کند یعنی ۲۰درصد کمتر از تورم!

یعنی سفره دستگاههای دولتی مثل پارسال پهن است ولی سفره کارمندها و بازنشسته‌های عزیز ۲۰درصد دیگر کوچک می‌شود.

خلاصه‌اش این می‌شود: تورم ۴۰درصد، افزایش رقم بودجه ۴۰درصد، افزایش وصول مالیات از مردم نزدیک ۶۰درصد، افزایش حقوق مردم ۲۰درصد، افزایش یارانه صفر درصد».

این سایت حکومتی در پایان گزارش خود اعتراف می‌کند پولی که باید صرف رفاه و آسایش مردم شود به تعبیر این رسانه‌ٔ حکومتی به مصرف «از ما بهتران» می‌رسد و می‌نویسد: «بیچاره مردم! آنها در خوش‌بینانهترین حالت ۴۰درصد تورم دارند + ۴۰درصد افزایش پرداختی به دولت (فاصله مالیات پرداختی با حقوق دریافتی). پس پول‌ها کجا خرج می‌شود؟ آن‌قدر از ما بهتران داریم که نگو؛ یکی‌اش رسانه‌ٔ میلی (صدا و سیما). بودجه سال آینده‌اش ۴۲درصد افزایش دارد؛ خدا بده برکت!».

لطفا به اشتراک بگذارید: