دروغ بزرگی به نام رشد صادرات غیرنفتی

یکی از مواردی که رئیسی جلاد به‌عنوان دستآوردهای دوران ریاست‌جمهوری خودش عنوان می‌کند، افزایش صادرات غیرنفتی در دوران دولت اوست. در همه موارد پیشرفت و دستآوردهای ادعا شده، وقتی به آمار و ارقام رجوع می‌شود دقیقاً عکس آن ثابت می‌شود. در این زمینه هم خوب است که به آ‌مار و ارقام ارگانها و اظهارنظرها کارشناسهای حکومتی مراجعه کنیم تا مشخص شود که صحت این ادعای رئیسی تا کجا واقعیت دارد؟

کارشناسان حکومتی متفق‌القولند که آن چیزیکه در رژیم آخوندی به‌عنوان صادرات غیرنفتی نام برده می‌شود دقیقاً صادرات نفتی است که اسمش را عوض کرده‌اند و در حقیقت بخش اعظم صادرات غیرنفتی، مشتقات نفتی است و گاز است.

‌بنا به گفته محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک کشور عمده‌ترین کالای صادراتی گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است که سهمی بالغ بر ۱۵ و ۴ صدم درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

خبرگزاری حکومتی ایسنا هم آمار قابل توجهی در این رابطه می‌دهد. بنا به گزارش ایسنا در چهار ماه نخست امسال بیشترین سهم صادرات غیرنفتی مربوط به پتروشیمی و میعانات گازی است که ۵۱ و۲ دهم درصد (به‌لحاظ وزنی) کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است؛ اما به‌لحاظ حجمی ۷درصد افت داشته و رشد ارزش صادرات غیرنفتی نیز به‌دلیل دو برابر شدن قیمت نفت در بازارهای جهانی نسبت به سال گذشته است. به همین دلیل ارزش صادرات غیرنفتی رژیم ۲۲درصد افزایش داشته است.

اداره گمرک رژیم در ادامه گزارش خود می‌افزاید تقریباً کل محصولات نفتی، مانند پروپان و بوتان و بخش اعظم محصولات پتروشیمی ایران به‌خاطر تحریم‌ها، تنها در چین بازار دارد و با تخفیف به مشتریان چینی فروخته می‌شود. بخش مهمی از این محصولات در لیست تحریم‌های آمریکا است و رژیم مجبور است برای دور زدن آن دست به دامن دلال‌ها شود و بخشی از محصولات نیز تحت نام محصولات تولیدی عمان و امارات راهی چین می‌شود.

پس در می‌یابیم که این افزایش رشدی که آخوند رئیسی از آن دم می‌زند گاز و میعانات گازی است که به‌عنوان صادرات غیرنفتی از آنها نام برده می‌شود که قیمت آنها نیز در آن بازه زمانی سه برابر افزایش داشته است و ارتباطی با سیاستهای دولت رئیسی ندارد.

روزنامه حکومتی دنیای اقتصاد نیز در بررسی وضعیت اقتصاد ایران ناگزیر به اعتراف بخشی از این آمارسازیهای دروغین می‌شود و می‌نویسد:

«هر چند حجم تجارت در ۱۰ماهه سال‌۱۴۰۱ نسبت به ۱۰ ماهه ۱۴۰۰ افزایش داشته، اما تراز تجاری مانند سال گذشته منفی است. بر این اساس در سال‌۱۴۰۱ شاهد ۵/ ۴۸میلیون دلار واردات و ۳/ ۴۵میلیون دلار صادرات بوده‌‌‌‌‌‌ایم که؛ در واقع تراز تجاری منفی ۲/ ۳میلیارد دلار بوده است. آمار واردات و صادرات در سال‌۱۴۰۰ نیز به ترتیب ۴/ ۴۱میلیون دلار و ۷/ ۳۸میلیون دلار بوده است؛ در واقع هر چند حجم تجارت در سال‌جاری افزایش داشته اما تراز تجاری هم‌چنان مانند سال گذشته است که افزایش حجم تجارت می‌تواند ناشی از عواملی چون افزایش قیمتها و... باشد».

از طرف دیگر، بنا به گفته کارشناسان حکومتی صادرات غیرنفتی کشور حدود ۴۰میلیارد دلار است. از این میزان ۱۲میلیارد دلار صادرات غیرنفتی است که بخشی از آن هم یارانه‌های انرژی و آب و... است. اگر همین یارانهها هم از آن گرفته شود عملاً کشور نمی‌تواند صادرات داشته باشد. چرا که آنها تأکید می‌کنند که حدود ۷۰ درصد صادرات غیرنفتی وابسته به نفت است.

یکی دیگر از معضلاتی که رئیسی در این ادعای خود با آن روبه‌روست این است که اگر این افزایش صادرات غیرنفتی واقعی است قبل از هر جای دیگر باید خودش را در نرخ ارز نشان دهد. یعنی باید منجر به ورود منابع ارزی به کشور شود و مشکل کمبود ارز نداشته باشیم. در حالی که در شرایط حاضر جامعه ایران پیاپی با چالش کمبود ارز و گرانی‌های ناشی از آن مواجه هست.

هم‌چنین اگر این این افزایش صادرات، کالاهای تولید شدهٔ داخلی هم باشد باید شاهد کاهش نرخ بیکاری در کشور باشیم و این برای همه مردم محسوس و در سامان بخشی اقتصاد تأثیرگذار باشد. در حالی که بر اساس آمارهای خود رژیم، نرخ بیکاری در حال افزایش است.

در یک نتیجه‌گیری کلی صادرات غیرنفتی با درجه بالای اهمیت آن در اقتصاد، باید مبتنی بر اساس کار و ارزش افزوده باشد نه خام فروشی نفت و سایر محصولات. یعنی این ادعای رئیسی هم مانند سایر ادعاهایش یک فریب و نیرنگی بیش نیست و اساساً مبتنی است بر آمار ساختگی و افزایش صادرات مشتقات نفت که خود آنها مواد اولیه برای تولیدات داخل هستند. اما دولت آخوند رئیسی برای به‌دست آوردن ارز این سرمایه‌های بی‌جانشین ملی را به‌صورت خام‌فروشی و حراج با پایین‌ترین قسمت به کشورهای مشخصی صادر می‌کند تا بتواند خود را سرپا نگهدارد.

لطفا به اشتراک بگذارید: