تورم بی‌سابقه مسکن؛ دولت «هیچ برنامه‌ای برای» حل بحران گرانی «مسکن ندارد»

دبیر کانون حکومتی انبوه‌سازان گفت طی دو ماه آینده شاهد موج دیگر تورمی در حوزهٔ مسکن خواهم بود. فرشید پورحاجت گفت: «آنچه مشخص است، با افزایش نهاده‌های تولید در ماه‌های آینده مواجه خواهیم بود» (۱۶دی۱۴۰۱).

چشم‌انداز موج جدید تورم مسکن طی دو ماه آینده در حالیست که آخرین گزارش بانک مرکزی رژیم که روز ۱۰دی۱۴۰۱ منتشر شد نشان می‌دهد تورم در حوزة‌ مسکن در آذرماه افزایشی بی‌سابقه داشته است. بر اساس این گزارش قیمت مسکن در تهران به‌قیمت باورنکردنی بیش از ۴۸میلیون تومان برای هر متر مربع رسید. گزارش بانک مرکزی رژیم می‌گوید تورم مسکن در ماه آذر۱۴۰۱ نسبت به‌ماه مشابه سال گذشته ۴۷ و نیم درصد و نسبت به‌‌آبان ۲ و ۹دهم درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش تورم نقطه به‌نقطه مسکن در کل کشور ۲و نیم درصد است.

اجاره‌بها نیز در شیب تند صعودی قرار دارد. اجاره‌بهای آذرماه ۱۴۰۱ در تهران نسبت به‌آبان ۲ونیم درصد و در شهرستانها ۳درصد افزایش داشته است. افزایش نقطه به‌نقطه اجاره بها (نسبت به‌ماه مشابه سال ۱۴۰۰) ۴۱ و ۶دهم درصد گزارش شده است.

ایرج رهبر، نایب رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران می‌گوید «قیمت مسکن در بدترین مناطق حاشیه تهران کمتر از ۳۰میلیون تومان نیست». این تازه بدون هزینه‌های وابسته است و برای محاسبهٔ قیمت واقعی باید «هزینه‌های پروانه، تراکم، عوارض شهرداری و...»‌ را هم به‌هزینهٔ‌ مسکن افزود (۲۷ آذر۱۴۰۱).

گرانی بی‌سابقهٔ مسکن باعث شده «۳۶درصد خانوارها در کل کشور» و « ۷۹درصد در تهران»‌ «دچار فقر مسکن» باشند و «سهم هزینه‌های مسکن در سبد خانوارهای شهری، به ۶۰ تا ۷۰ درصد» برسد (تابناک- ۲۴ آذر۱۴۰۱). روزنامهٔ حکومتی دنیای اقتصاد هم از رکورد زدن «سرعت رشد ماهانه‌ اجاره‌بهای مسکن» می‌نویسد که «از سال ۹۲ تاکنون بی‌سابقه است»؛ آنقدر که «مستاجران و افراد کم درآمد»‌ حتی «از پس پرداخت هزینه‌های سنگین چهاردیواری در حاشیه شهرها» هم بر نمی‌آیند و «خانواده‌هایی که خانه داشته و تا همین چند سال قبل نامشان جاره‌نشین  بوده، به‌ بی‌خانمان تغییر وضعیت داده‌اند» و «برای یافتن سرپناهی روانهٔ حاشیه شده‌اند» (۸ آذر۱۴۰۱). تابناک وابسته به‌پاسدار محسن رضایی، مشاور اقتصادی رئیسی هم می‌نویسد «از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ قیمت مسکن در این کلانشهر (تهران)، رشد ۱۶۲۵ درصدی برای هر متر داشته است (۲۴ آذر۱۴۰۱)؛ عددی که در سال ۱۴۰۱ جهشی دیگر هم تجربه کرده است.

خبرآنلاین هم از «شرایط اسفناک بازار ساخت و ساز» و «دور از دسترس شدن امکان خرید خانه» می‌نویسد که باعث شده «دهک‌های کم درآمد جامعه این روزها حتی قادر نباشند نسبت به اجاره خانه در مناطق مرکزی و حتی جنوبی شهر اقدام کنند» و مجبورند راهی حاشیه‌ها شده و به‌خیل بی‌خانمان‌ها افزوده شوند (۱۷ آذر۱۴۰۱). 

عوامل موثر در گرانی مسکن

سایت حکومتی تجارت نیوز (۱۵آذر۱۴۰۱) ۳عامل عمده را باعث تورم کم سابقة‌ مسکن می‌داند: سقوط ارزش ریال، گرانی مصالح ساختمانی و پیشی گرفتن تقاضا از عرضه.

این سایت حکومتی می‌نویسد «افزایش سقوط ریال در برابر دلار... به‌اندازه‌ای قدرتمند بوده» که باعث «رشد قیمت مسکن به‌صورت روزانه» شده است. همچنین «از آبان‌ماه بدین سو، قیمت مصالح ساختمانی با رشد چشمگیری مواجه بوده و هر بار شوک قیمتی تازه‌ای را تجربه کرده» است. در نتیجهٔ‌ این دو عامل «سازندگان مسکن نمی‌دانند برای ساخت هر واحد مسکونی باید چه میزان هزینه کنند» و «همین بلاتکلیفی موجب شده است بسیاری از سازندگان دست از کار بکشند... که نتیجه‌ آن کمبود تولید و عرضه» مسکن و پیشی گرفتن تقاضا از عرضه «و در نهایت تداوم گرانی مسکن» است.

چشم انداز تورم مسکن

فرشید پورحاجت، دبیر کانون حکومتی انبوه سازان روز ۱۷ آذر۱۴۰۱ گفت «شرایط را به‌نحوی رقم زده‌ایم که مردم توان خرید مسکن ندارند» و دولت رئیسی هم «هیچ برنامه‌ای برای» حل بحران «حوزه مسکن ندارد».

پورحاجت روز ۱۶دی۱۴۰۱ هم گفت گرانی سرسام‌آور مسکن و تورم کم سابقهٔ آذرماه تازه در حالیست که «تکانه‌های دو ماه گذشته» اقتصاد و رسیدن دلار از ۳۰هزار به‌۴۴هزار تومان «هنوز اثر خود را در حوزه مسکن نشان نداده و در ماه‌های آینده» باید منتظر موج دیگری از تورم در حوزه مسکن باشیم.

لطفا به اشتراک بگذارید: