حمایت دو حزبی سنای آمریکا از قیام مردم ایران ـ قسمت آخر

حمایت دو حزبی سنای آمریکا از قیام مردم ایران برای جمهوری دموکراتیک مبتنی بر جدایی دین از دولت

کنفرانس با حضور ۸ سناتور و شماری از شخصیتهای آمریکایی و سخنان خانم مریم رجوی

حضور ۴۰تن از مشاوران سناتورهای آمریکایی و نمایندگانی از سفارتهای خارجی در واشینگتن و خبرنگاران رسانه های بین‌المللی در این کنفرانس

سناتور کلی آیوت:

مردم شعار می دهند مرگ بر خامنه‌ای

مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر

سخنرانی های

جوزف لیبرمن کاندیدای پیشین معاون ریاست جمهوری، سناتور الکس پادیلا و مارک گینزبرگ سفیر سابق آمریکا

(قسمت آخر)

سخنران بعدی سناتور الکس پادیلا، دموکرات، عضو کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنای آمریکا بود. وی گفت:

دیدن تعداد زیادی از شما، مدافعان و فعالان این‌جا در پایتخت کشورمان واقعاً الهام‌بخش است. مایه افتخارم است که امروز به شما ملحق می‌شوم و در میان لیست بلندبالایی نه فقط از همکارانم، بلکه از مدافعان حقوق‌بشر هستم.

یک امتیاز و یک افتخار شخصی این است که سناتور ایالت کالیفرنیا هستم که بیشتر از هر ایالت دیگری در این کشور، ایرانیان در آن حضور دارند. من نه فقط از طرف آنها، بلکه از طرف بسیاری از ایرانیان در سراسر کشور که به‌طور واقعی برای خانواده‌ها و دوستانشان که در ایران زندگی می‌کنند نگران هستند، این‌جا هستم.

طی نسل‌ها، زنان و اقلیت‌های قومی با سرکوب خشونت‌آمیز از طرف رژیم ایران مواجه بوده‌اند. قتل مهسا امینی آخرین مورد از یک رشته طولانی نقض حقوق‌بشر بود. با این حال، در ماه سپتامبر - و این چیزی است که به ما امید و الهام می‌دهد - شاهد اعتراضات در سراسر کشور بودیم. زنان و مردان از طبقات مختلف و مناطق مختلف با هم متحد شدند تا علناً علیه آزار و اذیت سیستماتیک زنان صحبت کنند.

سناتور جوزف لیبرمن کاندیدای معاونت ریاست جمهوری دموکراتها در سال۲۰۰۰ سخنران بعدی جلسه گفت:

در یک زمان واقعاً حساس در مبارزه برای آزادی در ایران گردهم آمدیم.

وقتی تاریخ جهان در این سال ۲۰۲۲ نوشته شود، من معتقدم که دو تاریخ به‌عنوان نقاط عطف در روابط بین‌الملل برجسته خواهند شد. اولین مورد ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ است. این، روزی بود که روسیه به اوکراین حمله کرد. دوم ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ است، روزی که پس از درگذشت مهسا امینی موج جدیدی از اعتراضات ضد رژیم به رهبری زنان در ایران آغاز شد. و آن اعتراضات امروز، هشتاد و چهارمین روز، هفت هفته بعد ادامه دارد. دوستان من، در یک دهه اخیر، بارها به این اتاق تاریخی و بسیاری دیگر در کنگره آمده‌ایم تا به حکومت ایران اعتراض کنیم تا در کنار مردم ایران باشیم.

اما این جلسه امروز متفاوت است، زیرا آن اعتراضاتی که از ۱۶سپتامبر آغاز شد، نه تنها کاهش نیافته، بلکه گسترده‌تر، عمیق‌تر و استوارتر از همیشه ادامه دارد. آنچه اکنون در ایران اتفاق می‌افتد الهام‌بخش است، اما از زمانی که رژیم بیش از چهار دهه پیش به قدرت رسید، بی‌سابقه است. این به یک قیام واقعی تبدیل شده است. و فکر می‌کنم زمان آن فرا رسیده است که آن را انقلاب بنامیم تا مردم ایران را از دست حکومت تمامیت خواه رهایی بخشیم که آنها را برای سالیان متمادی به بردگی گرفته است.

سناتور لیبرمن افزود:

بنابراین این رویداد تاریخی قابل‌توجه به هر یک از ما و نمایندگانمان در کنگره، فرصت‌های بی‌سابقه‌ای می‌دهد. ما که تصور نمی‌کردیم به این زودی اتفاق بیفتد. اما هم‌چنین به ما مسئولیت می‌دهد که از قهرمانان انقلاب در ایران حمایت کنیم و هر کاری که از دستمان بر می‌آید برای کمک به آنها در رسیدن به هدفشان که کمتر از سرنگونی رژیم تروریستی و مستبد مذهبی تهران نیست و نباید باشد، انجام دهیم.

اجازه دهید ابتدا بگویم که در حالی که به بررسی آنچه که اکنون باید اتفاق بیفتد می‌پردازیم، مسئولیت تاریخی و اخلاقی داریم که به گذشته نگاه کنیم و برای همه کسانی که امید به یک ایران آزاد را برای چندین دهه زنده نگه داشته‌اند، وطن‌پرستان شجاع ایرانی در داخل کشور و خارج از کشور ادای احترام کنیم. و در این رابطه خواهم گفت که هیچ سازمانی در سیاه‌ترین روزهای سرکوب و کشتار جمعی در ایران به اندازه شورای ملی مقاومت در ایران به رهبری خانم مریم رجوی برای روشن کردن شمع های امید و آزادی تلاش نکرده است.

و واقعاً تاریخ باید به این نکته توجه کند. اما می‌توانیم آن را با توجه و ابراز قدردانی خود شروع کنیم. یک بار یکی در مقایسه آتش و آب به من گفت که اگر از پارچ آب بریزی، آب در پارچ کم می‌شود. اگر یک شمع را روشن کنید و با آن یک شمع دیگر روشن کنید، اولین شمع مثل قبل می سوزد. حالا اگر اجازه داشته باشم این را در نظر بگیرم و این استعاره از نور را ادامه دهم.

چراغ‌هایی که سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت، برای دهه‌ها روشن کرده‌اند، اکنون بالا نگه داشته شده‌اند. آنها توسط میلیون ها ایرانی پخش شده‌اند. و همان‌طور که گفتم، آنچه حقیقت دارد این است که مشعل هایی که شورای ملی مقاومت سالها در دست داشت و اکنون شمع های دیگر را در سراسر کشور روشن می‌کند، به هیچ وجه کم نشده است. به نظر من مشعل مجاهدین و شورای ملی مقاومت هر روز که می‌گذرد روشن‌تر می شود. این سازمان به ما اطمینان می دهد که رژیم کنونی سرنگون خواهد شد، و مهمتر از همه، این‌که زمانی که این رژیم سرنگون شود، رهبرانی وجود خواهند داشت که آماده هستند تا ایران را به آرامی به سوی آینده آزاد و دموکراتیک خود هدایت کنند.

و این سازمانی است که شما بخشی از آنها هستید. اکنون، در حالی که به جلو نگاه می‌کنیم، فکر می کنم باید از خود بپرسیم که چه کاری می توانیم از رهبران خود در کنگره بخواهیم که به نمایندگی از مبارزان آزادی در ایران انجام دهند؟

اول، دولت و کنگره باید با واقعیت روبه‌رو شوند. امکان هیچ‌گونه توافق قابل اعتمادی با رژیم تهران وجود ندارد. آنها با گفتار و کردار خود به‌وضوح نشان داده‌اند که دشمنان سرسخت ایالات متحده هستند و کاملاً فریبکار و در نتیجه کاملاً غیرقابل اعتماد هستند.

سناتور لیبرمن در ادامه سخنان خود گفت:

من متأسفم که در همین هفته گذشته دیدم که وزیر امور خارجه بلینکن، که من به او احترام می‌گذارم و دوستش دارم، در مورد تمایل آمریکا برای پایان دادن به برنامه خطرناک توسعه تسلیحات هسته ای ایران، گفت که ایالات متحده همیشه دیپلماسی را ترجیح می‌دهد. من هم همینطور. همه ما همیشه دیپلماسی را ترجیح می دهیم، اما نه با کشوری مثل رژیم ایران که بارها درهای دیپلماسی را به روی ما بسته است. زمان آن است که آمریکا از محبت به رژیم ایران دست بردارد. زمان آن است که آمریکا دست از تلاش برای مماشات با رژیم، حتی با حمله به بدترین دشمنان رژیم، از جمله شورای ملی مقاومت بردارد. زمان آن است که آمریکا با افتخار و سرکشی از مذاکرات تحقیرآمیز با رژیم ایران برای برجام جدید دور شود. آن بازی تموم شد

نکته دومی که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که پرزیدنت بایدن واقعاً باید یک سخنرانی داشته باشد، یک سخنرانی عمومی در مورد ایران، با مردم ایران صحبت کند، با مهاجران ایرانی صحبت کند، با مردم ما صحبت کند و با حمایت صمیمانه خود از آزادیخواهان در خیابان های ایران و علیه حکومت امروز ایران که آشکارا دشمن آمریکاست با جهان صحبت کند. سوم، دولت ایالات متحده باید از متحدان ما در اروپا بخواهد که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به‌طور رسمی به برجام پایان می‌دهد و تحریم تسلیحاتی بین‌المللی علیه ایران را بازمی‌گرداند، تحریم‌های فوری را اعمال کنند. چهارم، ایالات متحده باید به همکاری با استارلینک و سایر شرکت‌های دارای قابلیت‌های مشابه ادامه دهد تا اینترنت رایگان و امن برای مردم ایران فراهم کند.

پنجم، ایالات متحده باید یک کانال ویژه معاف از تحریم های ایالات متحده ایجاد کند که وجوه مسدود شده ایران در حسابهای بانکهای خارجی را برای کارگران اعتصابی در داخل ایران آزاد کند. تبدیل اعتراضات کارگری و سیاسی یک تهدید واقعاً مهم برای رژیم ایران است.

آمریکا باید مقامات سابق رژیم را که در آمریکا زندگی می‌کنند و هوادار و حامی رژیم ایران هستند اخراج کند. شما می دانید که آنها چه کسانی هستند.

.....

مطالب مرتبط

حمایت دو حزبی سنای آمریکا از قیام مردم ایران ـ قسمت دوم

حمایت دو حزبی سنای آمریکا از قیام مردم ایران و سخنان خانم مریم رجوی ـ قسمت اول

حمایت دو حزبی سنای آمریکا از قیام مردم ایران - کنفرانس با حضور ۸سناتور و شماری از شخصیتهای آمریکایی

لطفا به اشتراک بگذارید: