حمایت دو حزبی سنای آمریکا از قیام مردم ایران ـ قسمت دوم

حمایت دو حزبی سنای آمریکا از قیام مردم ایران برای جمهوری دموکراتیک مبتنی بر جدایی دین از دولت

کنفرانس با حضور ۸سناتور و شماری از شخصیت‌های آمریکایی و سخنان خانم مریم رجوی

حضور ۴۰تن از مشاوران سناتورهای آمریکایی و نمایندگانی از سفارت‌های خارجی در واشینگتن و خبرنگاران رسانه های بین‌المللی در این کنفرانس

سخنرانی‌های سناتورها:  جین شهین - کوری بوکر - روی بلانت ـ تام تیلیس -جان بوزمن - لیندزی گراهام

سخنرانی جوزف لیبرمن کاندیدای پیشین معاون ریاست جمهوری، سناتور کلی آیوت و کینزبرگ سفیر سابق آمریکا

سناتور جین شهین رئیس زیرکمیته اروپای کمیته روابط خارجی سنا گفت: امسال با وجود فاجعه‌ای که در ایران رخ می‌دهد، حرف‌های بسیاری برای گفتن و بسیاری موضوعات برای جشن گرفتن داریم و ما سال‌ها دور هم جمع شده‌ایم، اما فکر می‌کنم در گذشته این‌چنین لحظه‌ای را که امروز داریم، نداشته‌ایم. در ایران، همان‌طور که همه ما می‌دانیم، مردم به خیابان‌ها می آیند تا حقوق اولیه بشر و آزادی های اساسی را مطالبه کنند. 

جهان نظاره‌گر است و ما در احترام به آنچه در ایران می‌گذرد ایستاده‌ایم، اما این کافی نیست که صرفاً تحت تأثیر شجاعت آنها قرار بگیریم. ما هم‌چنین باید در کنار مردم ایران و همگام با آنها باشیم که برای آزادی مبارزه می‌کنند. بنابراین، می‌خواهم بدانید که دیروز در کمیته روابط خارجی - ما قطعنامه‌ای را تصویب کردیم.

در این قطعنامه آمده است: «مقرر شد که کنگره از شجاعت، جسارت و عزم زنان و مردان ایرانی که در اعتراضات کنونی برای دفاع از حقوق بنیادین بشری خود شرکت می‌کنند و امنیت خود را به خطر می‌اندازند و در برابر نقض حقوق‌بشر که توسط ایران صورت میگیرد، ستایش کند.

ما ضرب‌وشتم وحشیانه و مرگ مهسا امینی و سرکوب خشونت آمیز زنان و مردان شرکت کننده در تظاهرات کنونی، از جمله کودکان، توسط رژیم ایران را محکوم می‌کنیم و خواهان پاسخگویی شفاف در قبال تمامی قتل‌های معترضان توسط نیروهای امنیتی هستیم. ما از برنامه‌های مربوط به آزادی اینترنت که رژیم را دور می‌زنند، از جمله صندوق فناوری آزاد، که از VPN‌ها و دیگر گزینه‌ها حمایت می‌کنیم. برنامه هایی که می‌توانند برای دور زدن تلاش‌های دولت‌های مستبد برای سانسور دسترسی به اینترنت در زمانهای اعتراض استفاده شوند. ما تلاش‌های مستمر دولت بایدن برای پاسخ به اعتراض‌ها، از جمله تحریم اخیر گشت ارشاد را تشویق می‌کنیم و دولت بایدن را برای اعمال تحریمهای بیشتر بر مسئولین و نهادهای مسئول در سرکوب معترضان فعلی ترغیب می کنیم.»

از شما برای همه کارهایی که این‌جا انجام می‌دهید تا به سرکوبی که در ایران اتفاق می افتد پایان دهید تشکر می کنم. از حمایت مستمر شما برای بازگرداندن آزادی به مردم ایران سپاسگزارم

سناتور کوری بوکر عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس گفت: این‌جا محل هیجان‌انگیزی برای من است. نمی‌توانم به شما بگویم زمانی که وارد این اتاق شدم انرژیام چگونه بود، انرژی افرادی که به عالیترین آرمان های بشریت متعهد هستند - آزادی، تعیین سرنوشت، اصول و آرمان های بسیار دموکراتیک.‌

ما شاهد اتفاقات خارق‌العاده‌ای در مورد مردم ایران بوده‌ایم، شجاعت و قهرمانی، این آمادگی باورنکردنی برای انجام کاری که تقریباً غیرقابل‌تصور است، یعنی گذاشتن جان و امنیت خود و خانواده در راستای آزادی. این یکی از چیزهایی است که ما در مورد قهرمانان تاریخ کشور خودمان می‌گوییم، که حاضریم بسیار زیاد فداکاری کنیم و بسیار زیاد مایه بگذاریم. و البته در مواقع خطر و چالش بزرگ، متأسفانه شهدای بزرگی را باید داد. در تاریخ این ملت میهن پرستانی را دیده‌ایم که برای کشورشان جان‌باخته‌اند و حاضر بوده‌اند در برابر بی عدالتی و ظلم سینه سپر کنند.

بنابراین، من فقط می‌خواهم بگویم که مردم ایران با هدفی فراتر از خودشان و ایرانیان مبارزه می‌کنند. آنها برای یک هدف انسانی مبارزه میکنند. آنها برای آرمان آزادی می‌جنگند. آنها برای آرمان دموکراسی می‌جنگند و من در کنار مردم ایران ایستاده‌ام. آنچه واقعاً عالی است این است که همان‌طورکه می بینید، به‌عنوان یک مرد باید اعتراف کنم که در تاریخ این کشور و هم‌چنین در ایران، زنان پیشرو هستند. منظورم این است که من این شجاعت خارق‌العاده را از سوی زنان و دخترانی می‌بینم، کسانی که نوآوری اخلاقی مردم خود را برمی‌انگیزند، کسانی که نه فقط برای حقوق و آزادی اولیه می‌جنگند، بلکه برای همان چیزی که باید باشد، یعنی اهداق اساسی برای همه بشریت، کرامت و احترام انسانی می جنگند.

سناتور کوری بوکر عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا افزود:

من افتخار می‌کنم به‌عنوان عضوی در کمیته روابط خارجی این‌جا هستم، و این یکی از آن مسائلی است که باعث می‌شود به این افتخار کنم، زیرا این یک موضوع حزبی نیست. این چیزی است که در مورد کمیته روابط خارجی دوست دارم. شما می‌بینید که سناتورهای هر دو حزب در مورد این‌که چه کارهای بیشتری می‌توانیم برای حمایت از مردم ایران انجام دهیم، بحث می‌کنند. چه کار بیشتری می‌توانیم انجام بدهیم؟ وقتی ندای آزادی می‌آید چه خواهیم کرد؟ زیرا من در ایدئولوژی مردی به نام مارتین لوتر کینگ بزرگ شدم، که به ما توضیح داد همه ما در سرنوشت مشترکی به هم گره خورده‌ایم. بی عدالتی در هرکجا، تهدیدی علیه عدالت در همه جاست.

و به این ترتیب وقتی می‌بینیم که جهان حول مردم اوکراین و اصول دموکراتیک آنها جمع می‌شود، صدای وجدان کشورمان را می شنویم. چه کار بیشتری می‌توانیم برای مردم ایران انجام دهیم؟

مارتین لوتر کینگ گفت ما نه فقط سخنان دشمنان را به یاد خواهیم داشت بلکه سکوت دوستانمان را نیز به یاد خواهیم آورد. من به شما می‌گویم که من یک دوست هستم. من ساکت نمی‌نشینم. من صدایم را در همبستگی با زنان و دختران قیام کننده در ایران بلند خواهم کرد. من کشورمان را به انجام کارهای بیشتر سوق خواهم داد و معتقدم که پایان این داستان الهام‌بخش دختران و زنان و مردان در سراسر جهان خواهد بود الهام‌بخش این که مردم شجاع برای پس گرفتن کشورشان از یک رژیم ستمگر چه کردند و کاری کردند که نور آزادی و دموکراسی بیش از پیش در میان بشریت بدرخشد.

سناتور روی بلانت، رئیس‌جمهوریخواهان کمیته قوانین، عضو کمیته اطلاعات، رئیس کمیته سیاست گذاری جمهوریخواهان در کنفرانس سنای آمریکا گفت: اگر‌چه ما کارها و مشغله‌های زیادی این روزها داریم اما نه آن‌قدر که نتوانیم برای آزادی در ایران در کنار شما بایستیم. من حامی قطعنامه‌ای هستم که درباره مرگ غم‌انگیز خانم امینی صحبت می‌کند. وقتی کشوری دارید که دولتش مردم را اعدام کرده و سعی می‌کند تا بقیه را به تسلیم وادارد. وقتی دولتی دارید که باید به بزرگترین دانشگاه‌ها حمله کرده تا مردم را به تسلیم وادارد پرواضح است که باید جهان باید از این مردم دفاع کند.

آزادی مهم است. آزادی ارزش جنگیدن را دارد. آزادی ارزش تشویق دارد. آنچه ما در ایران می‌بینیم نشان می‌دهد که مردم حاضرند جان خود را به خطر انداخته و آن را برای آزادی بدهند. ما باید از آنها حمایت کنیم

من در تمام مدتی که این‌جا بودم با شما بوده‌ام. به‌خاطر وجود افرادی که برای آزادی می‌جنگند شکرگزاریم

سناتور تام تیلیس، جمهوریخواه عضو کمیته قوای مسلح سنا، رئیس مشترک کمیسیون حقوق‌بشر سنا گفت:

همین امروز صبح یکی از خبرنگاران صدای آمریکا از من پرسید. در قبال شکنجه و زندان و قتل ایرانیانی که صرفاً در جستجوی آزادی هستند، باید چه موضعی داشته باشیم. من فکر می‌کنم که ما باید حداکثر فشار را بر رژیم ایران وارد کنیم، همیشه مهم است که بین ایرانیانی که به‌دنبال آزادی هستند و سران رژیم ایران که آنها را انکار می‌کنند، فرق قائل شویم. من هم فکر می‌کنم که نمی‌توانیم به سران رژیم ایران اعتماد کنیم. این هفته گفتند که می‌خواهند گشت ارشاد را منحل کنند. آیا کسی معتقد است که واقعاً این کار به‌طور مؤثر تغییر ایجاد خواهد کرد؟ آیا کسی بر این باور است که مردم فقط به‌خاطر خواسته‌هایشان برای آزادی‌های پایه‌ای، آنچه که ما در این کشور از آن برخورداریم، زندانی نخواهند شد؟

پس در این رابطه چه باید بکنیم؟ فکر می‌کنم، فشار وارد کنیم. به همین دلیل است که من با برجام که اوباما ارائه کرد، مخالفت کردم. برای رسیدن به توافق با هر ملتی باید پایه و اساس اعتماد وجود داشته باشد. آخر چگونه می‌توان به سران رژیم ایران اعتماد کرد؟ چرا ما جیب آنها را پر کرده و اجازه می دهیم منابع و درآمد بیشتری برای سرکوب مردم ایران داشته باشند؟

بنابراین، ما باید کاری بکنیم... ما باید فشار اقتصادی را حفظ کنیم. ما باید آنها را مورد حسابرسی قرار دهیم. سازمان‌های جهانی باید توجه داشته باشند که آنها چه‌کار میکنند و تا زمانی که رژیم را تغییر ندهیم، نمی‌توانیم توجه مان را به چیز دیگری معطوف بکنیم

ما باید از هر امکانی به کمک تمام شرکای جهانی خود که در دسترس داریم، استفاده کنیم تا به مردم ایران کمک کنیم. پس مردم ایران و ایرانی‌های مقیم آمریکا، بدانید که من در هر قدم در این مسیر در کنار شما خواهم بود و امیدوارم شاهد تغییری باشیم تا ده‌ها میلیون ایرانی صادق، سخت کوش، آزادیخواه از آزادی خود بهره‌مند شوند - ما باید به فکر آنها بوده و برایشان دعا کنیم و باید اطمینان حاصل کنیم که بدانند ما در کنارشان هستیم.

سناتور جان بوزمن، جمهوریخواه عضو کمیته تخصیص بودجه سنای آمریکا گفت:

قبل از این‌که با آنها (ایرانیان مقیم آمریکا) دیدار کنم، به سختی می‌دانستم ایران در کجا قرار دارد. اکنون آنها همه پیچیدگی های این که چه خبر است و چرا باید فعال باشیم را به من می گویند. بیشتر ما محکم در طرف شما ایستاده‌ایم و هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم تا همه چیز را به جلو ببریم.

تعهد من این است که به هر طریقی که می‌توانیم کمک کنم. در مورد تسلیحات هسته‌ای، حقوق بشرو همه این موضوعات

باز هم محکم در کنار شما هستیم.

در ادامه کنفرانس سناتور لیندزی گراهام رئیس‌جمهوریخواهان کمیته بودجه و عضو کمیته‌های قضایی و محیط زیست سنای آمریکا گفت:

اکنون ما در دوران تاریخی‌ای زندگی می‌کنیم و این یک لحظه تاریخی در دوران و فصلی‌ست که در آن زندگی می‌کنیم. ، من با جین (شهین) می نشینم که ببینم چه کنیم تا صدای خودمان را به گوش مردم کوچه و خیابان و روستاها و شهرهای ایران برسانیم و بگوییم دیگر بس است. فکر می کنم اکنون به نقطه‌ای در قرن بیست و یکم رسیده‌ایم که زمان انتخاب است. بنابراین مردم ایران را در مقابل آخوندها انتخاب می‌کنم.

 

مطالب مرتبط

حمایت دو حزبی سنای آمریکا از قیام مردم ایران و سخنان خانم مریم رجوی ـ قسمت اول

انعکاس تصویری آسوشیتدپرس، رویترز و خبرگزاری فرانسه از کنفرانس در سنای آمریکا درباره ایران

 

لطفا به اشتراک بگذارید: