فرونشست زمین به ۳۰۰ متری تخت جمشید رسیده است

خبرگزاری حکومتی ایلنا اذعان کرد: فرونشست به ۳۰۰ متری تخت جمشید رسیده است. پهنای فرونشست در منطقه تاریخی نقش رستم به حدود نیم متر تا ۷۰ سانت می‌رسد.

این منبع افزود: در این مطالعات و در تصاویر ماهواره‌ای ۱۰ سال گذشته از دشت مرودشت تنها محدوده کوچکی از این دشت با پدیده فرونشست روبه‌رو شده بود اما در مطالعات اخیر و ظرف حدود ۱۵ سال اخیر، همه دشت مرودشت درگیر این پدیده شده و وسعت و سرعت فرونشست زمین در این دشت پیشرفت قابل توجهی داشته است. اگر چه تخت جمشید تحت تأثیر فرونشست قرار ندارد اما در فاصله ۳۰۰ متری آن به‌دلیل قرار گرفتن در سینه کوه، فرونشست حدوداً ۱۰ تا ۱۵ سانتی رخ داده است.

نتیجه این گزارشها حاکی از آن است که شکاف‌های بسیار عظیمی در سطح زمین دشت مرودشت به پهنای نیم متر تا ۷۰ سانتی متر ایجاد شده است و در دشت شیراز هم شامل محدوده دریاچه مهارلو تا شمال غرب شهر در نقاطی فرونشست رخ داده است.

مریم دهقانی عضو هیأت علمی‌ بخش مهندسی راه و ساختمان و محیط‌زیست مهندسی دانشگاه شیراز گفت: تاکنون هشدارهایم در مورد فرونشست زمین هیچ تاثیری نداشته و اراده‌ای برای حل آن وجود نداشته است. حدود ۱۰ سال است که در تمام رسانه‌ها مشکلات فرونشست زمین را فریاد زده‌ایم اما نتیجه‌یی حاصل نشده است.

فرو نشست زمین در تخت جمشید 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: