هشدار رسانه حکومتی: بازی با افزایش قیمت دلار «مبحث امنیتی است، زیرا تولیدکننده» قیام است

بازی دولت رئیسی با قیمت ارز و افزایش قیمت دلار برای جبران کسری بودجه دست‌کم ۴۷۶هزار میلیارد تومانی، مردم ایران را هر روز بیشتر زیر خط فقر می‌برد. سایت حکومتی رکنا، ۱۱فروردین در گزارشی دربارهٴ افزایش قیمت دلار، به‌این وضعیت اذعان کرد.

رکنا می‌نویسد: «نوسانات ارزی هم‌چنان مهم‌ترین خبر در اقتصاد ایران است. گزاره‌ای که به‌عنوان یک متغیر جدی عمل کرده و جدا از شاخصهای اقتصادی معیشت خانواده‌های ایرانی را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. افزایش نرخ دلار به‌سرعت بر رشد گرانی و تورم اثر می‌گذارد و این یعنی زندگی حداقل بگیران جامعه را هر روز سخت‌تر می‌کند» .

این خبرگزاری حکومتی در ادامه می‌نویسد: «بسیاری از مردم وقتی نرخ ارز از مرز ۳۰هزار تومان گذشت دیگر فرقی برایشان نمی‌کند که نرخ ارز ۳۰هزار تومان باشد یا ۱۰۰هزار تومان زیرا توان خرید آنها به‌شدت کاهش یافته است و کیفیت زندگی در حد ضعیف قرار گرفته و هر چقدر نرخ ارز افزایش یابد فقط نان آنها کوچکتر و کمتر می‌شود ولی دیگر خبری از کیفیت زندگی که شامل اقتصاد مناسب، آموزش، سلامت، تفریح... وجود ندارد» .

رکنا در اعترافی دیگر از «افزایش تورم ۵۸۰درصدی تنها طی ۷سال» در ایران می‌نویسد و می‌افزاید: «میزان افزایش تورم از سال ۹۵ تاکنون حدود ۵۸۰ درصد بود در این میان هر ساله با افزایش نرخ ارز، گرانی‌ها هم روزبه‌روز بیشتر شده است. دلار به‌گونه‌یی در لایه‌های اقتصادی کشور نفوذ کرده که مردم برای خرید مایحتاج سفره‌های خود باید منتظر کاهش قیمت آن باشند در غیراین صورت احتمال حذف اکثر مواد خوراکی از سبد خانوارها قطعی است».

 

افزایش قیمت دلار زنگ خطر جدی برای امنیت غذایی مردم

آلبرت بغزیان، اقتصاددان حکومتی هم به رکنا می‌گوید: «گرانی مواد خوراکی به‌دنبال افزایش قیمت دلار، زنگ خطر جدی درباره معیشت و امنیت غذایی مردم است. امروز مردم به‌ویژه دهک‌های ضعیف و متوسط جامعه برای هزینه کردن خوراکی‌های بسیار حداقلی و ساده عاجز مانده‌اند چرا که مؤلفه تاثیرگذار بر تورم مواد خوراکی، قیمت ارز و نرخ سفته بازی در بازار دلار است. درآمد ثابت کارگران با توجه به افزایش نرخ تورم مواد غذایی ناترازی را در سبد خانوارها ایجاد کرده و این تنها به‌معنی گرانی نیست، بلکه حذف مواد خوراکی از سبد معیشت مردم و تهدید جدی امنیت غذایی مردم است».

این اقتصاددان حکومتی به‌رکنا می‌گوید: «افزایش قیمت دلار از واردات اقلامی مانند نهاده‌ها و سایر مواد مورد نیاز برای خورد و خوراک مردم را تحت تأثیر قرار داده و به‌شدت تورم در این بازار را افزایش می‌دهد. حذف یکی پس از دیگری مواد خوراکی از سبد خانوارها از ابتدای سال گذشته سرعت گرفته و این روند اگر با سیاستهای کارآمد و مقاوم در برابر تورم، مهار نشود احتمال خروج بیشتر خوراکی‌ها و اقلام ضروری از سبد خانوارها زیاد خواهد شد».

 

افزایش قیمت دلار و بازی دولت با قیمت‌ها

خبرگزاری حکومتی رکنا در ادامه گزارش خود به‌خالی کردن جیب مردم توسط دولت رئیسی با بازی با قیمت دلار و قیمت کالاهای ضروری و... اعتراف می‌کند و می‌نویسد: «وقتی قیمت ارز پایین می‌رود، هفته‌ها یا ماهها طول می‌کشد، که قیمتها پایین بروند، اما وقتی قیمت ارز بالا می‌رود قیمت کالا طی یک روز افزایش قابل توجهی می‌یابد».

رکنا می‌افزاید: «افزایش نرخ دلار، باعث نقدینگی سرگردان به فعالیت‌های غیرمولد برود و نیز سفته بازی را به‌دنبال دارد. افزایش نرخ دلار، سبب می‌شود که واحدهای تولیدی با حجم کمتری کالاهای اساسی که در داخل تولید می‌شود را بسازند، پس افزایش نرخ دلار بر کارگاههای تولیدی و صنعتی نیز تأثیر می‌گذارد. هم‌چنین حجم صادرات و واردات کشور را به‌طور جدی، با اختلال ایجاد می‌کند و اقتصاد کشور را با زیانهای فراوانی مواجه می‌کند».

 

افزایش قیمت دلار، پیش‌درآمد بحران امنیتی برای نظام

خبرگزاری حکومتی رکنا در پایان به‌سران رژیم هشدار می‌دهد: «افزایش قیمت دلار در ایران یک مبحث امنیتی است زیرا تولید فقر می‌کند و گسترش فقر اقتصادی، تولیدکننده اعتراض در جامعه خواهد بود. وضعیت نرخ ارز، تعیین دستمزد کارگری سال۱۴۰۲ که هیچ مناسبتی با میزان خط فقر و تورم ندارد می‌تواند با بی‌توجهی‌ها به ناآرامی اجتماعی که نشات گرفته از بحران معیشتی است ختم شود».

 

بدین ترتیب رسانه‌ها و کارشناسان خود نظام به‌روشنی اذعان می‌کنند که بازی دولت رئیسی با قیمت ارز برای تأمین کسری بودجه دولت و تأمین بودجه‌های کلان ترویسم و سرکوب و... دوئلی خطرناک است که در چشم‌انداز نزدیک، به‌حرکت درآمدن لشگر گرسنگان و جارو شدن نظام غارتگر آخوندی را در پی خواهد داشت.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: