بحران کمبود گاز در ایران؛ مردم «تا سال۱۴۲۰ بحران گازی را تحمل» کنند

زراعت‌کار، رئیس دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجهٔ دولت رئیسی گفت مردم ایران «تا سال۱۴۲۰ باید بحران گازی را تحمل» کنند. به‌تازگی وزارت نفت رئیسی نیز تعرفهٔ گاز را برای مردمی که در گرداب گرانی‌ها، خرجی غذای روزانه را هم ندارند، بین ۳۰تا ۵۰درصد (پله‌های مختلف) گران کرد. از آغاز زمستان نیز به‌خاطر کمبود گاز، رژیم آخوندی ۵۰کارخانهٔ سیمان کشور را تعطیل کرده و بسیاری از صنایع، استخرها و مراکز تولیدی دیگر که به‌گاز وابسته هستند به‌خاطر کمبود گاز «در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند» (تجارت نیوز-۷ آذر۱۴۰۱).

پارادوکس کمبود گاز در اقیانوس ۳۳تریلیون متر مکعبی گاز

فاجعهٔ کمبود گاز در ایران در حالیست که ۱۷درصد از میادین گازی کشف شدهٔ جهان با ۳۳تریلیون متر‌مکعب و ارزشی معادل حدودی ۱۰تریلیون دلار در ایران است و ایران دومین دارندهٴ ذخایر گازی جهان، پس از روسیه است.

علت بحران کمبود گاز برای مردم دومین دارندة گاز جهان، نابودی زیرساختهای گاز، از دست‌دادن فرصتها، نقش مافیای حکومتی، سیاستهای جنگ‌طلبانه و ضد ملی هسته‌ای (که منجر به‌تحریم‌های سنگین شده) و از بین رفتن معادل سالانه ۴۵میلیارد دلار گاز در نشتی هنگام استخراج و انتقال گاز و هرزروی در نیروگاههای فرسوده برق است. زراعت‌کار این وضعیت را «پارادوکس استراتژی اشتباه» رژیم عنوان می‌کند. آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق موسوم به‌ایران رژیم هم می‌گوید: «در حال حاضر آب، برق و گاز نداریم» و «در همه زمینه‌ها افول کردیم» و مردم ایران حتی در زمینهٴ گاز که اقیانوس آن زیر پایشان است «باید برای بقا» و «سرپا ماندن» بجنگند (۱۱ آذر۱۴۰۱).

مقصر بحران کمبود گاز؛ مردم یا... ؟!

دولت رئیسی از زبان ورناصری، عضو کمیسیون انرژی مجلس ارتجاع تلاش کرد بحران کمبود گاز را گردن مردم بیندازد و آنها را متهم به عدم «بهینه‌سازی مصرف» گاز کند و این‌که اگر مردم رعایت کنند «خیلی از مسائل» از جمله کمبود گاز «حل خواهد شد» (۱۳دی۱۴۰۱-مصاحبه با ایرنا). متهم کردن مردم به‌عامل بحران کمبود گاز که تاکنون چندین بار توسط دولت رئیسی بازگو شده، حتی صدای خود رسانه‌های رژیم را هم درآورده و می‌گویند «دولت با مقصر جلوه دادن مردم و شهروندان سعی دارد از زیر بار مسئولیت» بحران کمبود گاز «شانه خالی کند» (تجارت نیوز-۱۰دی۱۴۰۱). وحید گودرزی، کارشناس ارشد شرکت گاز رژیم هم اذعان کرد «بیشترین میزان مصرف و اتلاف گاز سالانه مربوط به نیروگاههاست» و این بحران ربطی به‌مردم ندارد (۱۰دی۱۴۰۱).

جلال میرزایی، عضو پیشین مجلس ارتجاع هم ضمن این‌که از «کسری ۲۰۰میلیون متر‌مکعب گاز» در ایران گفت، اذعان کرد «قبلا زنگنه در سال‌های ۹۷-۹۶ نسبت به وضعیت گاز در کشور هشدار داده و عنوان کرده بود که اگر سرمایه‌گذاری خارجی جذب نکنیم دچار مشکل جدی می‌شویم»؛ اما «دولت رئیسی منکر این قضیه شدند و تصور می‌کردند با همان شعارها» و وعده‌های پوپولیسی «می‌توانند مردم را برای مدتی امیدوار نگه دارند» و «امروز که با واقعیت مواجه شده‌اند نمی‌دانند چگونه» بحران کمبود گاز را «توجیه کنند» (۷ آذر۱۴۰۱).

بحران کبود گاز در ایران که زندگی مردم را در این زمستان سخت با بحران روبه‌رو کرده، در حالیست که رژیم آخوندی برای امتیازگیری در مذاکرات برجام، از ابتدای سال۱۴۰۱ مدعی «زمستان سخت اروپا» بود. اما اکنون روشن شده در حالی که قیمت گاز و حامل‌های انرژی در اروپا افت چشمگیری داشته، «زمستان سخت» ارمغان رژیم آخوندی برای مردم ایران است و «در روزهایی که» ادعای مشکل گاز در «اروپا به تیتر اصلی رسانه‌های نزدیک به دولت سیزدهم تبدیل شده، کمبود گاز در ایران به صنایع و حتی شبکه خانگی رسیده است» (تجارت نیوز-۱۰دی۱۴۰۱).

لطفا به اشتراک بگذارید: