گرانی نان و اعتراضات مردمی

در ادامه چنگ انداختن رژیم به‌سفره محرومان و گران کردن نان در ۸۰تا۹۰درصد شهرهای کشور از جمله: تهران، بوشهر، خوزستان، مشهد و خراسان‌رضوی و سایر استانها، این گرانی موجب نارضایتی و اعتراضات مردم شده است.

بنا به‌گفته رئیس اتاق اصناف رژیم در تهران، قیمت نان سنگک از ۳به ۵هزارتومان، قیمت بربری از۲و۵۰۰به ۳و۵۰۰هزارتومان رسیده است. علت این افزایش قیمت نان که برای اقشار کم درآمد و زیرخط فقر تاثیر تعیین‌کننده‌یی دارد، از زمانی شروع شد که دولت رئیسی جلاد در اردیبهشت سال۱۴۰۱ با حذف ارز ترجیحی و اصلاح یارانه‌ها، قیمت گندم و آرد و در نتیجه نان را افزایش داد. البته بنا به‌مصوبه سال ۱۳۸۵رژیم، نحوه تعیین قیمت نان در استان‌ها و مبانی آن مشخص شده و استان‌ها رأسا می‌توانند برای تغییر قیمت نان اقدام کنند و بر‌همین اساس تاکنون در چندین استان با تشکیل جلسات مربوطه، قیمت نان را افزایش داده‌اند.

روزنامه حکومتی اعتماد آنلاین ۲۱شهریور۴۰۳ به‌نقل از یک کارشناس اقتصادی نوشت: بر اساس گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس بیش از ۲۵‌میلیون نفر در ایران فقر غذایی دارند. وظیفه دولت است که از این‌ها حمایت کند.

که البته باید گفت که تاکنون هیچ حمایتی از اقشار کم درآمد نشده و یارانه نان که بصورت «کارت نان» به‌خانوارها داده شده، پاسخگوی نیازهای اقشار زیرخط فقر نیست.

 و قابل ذکر است که مردم غیور مشهد در دیماه‌۹۶در اعتراض به‌گرانی‌ها به‌پا خاستند و شعله قیامهای سراسری علیه حکومت تبهکار و ضد‌مردمی آخوندها در سراسر کشور را برافروختند.

در این زمینه پیامی در تاریخ ۲۷مرداد۱۴۰۳ توسط رهبر مقاومت ایران آقای مسعود رجوی منتشر شد که گفتند: افزایش قیمت نان برای مردم ایران که اکثریت عظیم آنان زیر خط‌فقر به‌سر میبرند، بسا بیشتر از افزایش قیمت بنزین، غیرقابل قبول و غیرقابل تحمل است. باید نان و آب غارت شدهٔ خلق در زنجیر را بر سر این رژیم آجر و آتش کرد.

و در تاریخ ۱۹شهریور نیز سخنگوی مجاهدین فراخوانی با این مضمون داد:

«فراخوان سخنگوی مجاهدین به‌اعتراض به‌گرانی نان، قوت لایموت مردم ایران، هر زمان، هر مکان».

 

لطفا به اشتراک بگذارید: