کابوس ابر تورم در اقتصادِ نظام ولایت

سایت حکومتی عصر ایران در شماره روز پنجشنبه ششم اردیبهشت نسبت به یک ابر تورم هشدار داد و نوشت: در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم. رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت. نیروهای شتاب‌دهنده رشد نقدینگی هم‌چنان در اقتصاد ایران فعالند. اقتصاد نظام در یک مارپیچ تورمی بسیار خطرناک قرار دارد و شوکهای بیرونی از قبیل جهش ارزی یا درگیری منطقه‌یی می‌تواند کابوس ابر تورم را به واقعیت تبدیل کند.

در این میان می‌توان به دروغ‌درمانی رئیسی جلاد در آغاز سال جدید اشاره کنیم که ادعا می‌کرد برآیند اتفاقات سال۴۰۲، رشد و شکوفایی بیشتر ایران عزیز در همه بخشها بود. رهبر معظم. سال۱۴۰۲ را سال رشد تولید و مهار تورم نامگذاری کردند که همه تلاش دولت برای تحقق این شعار متمرکز شد. رشد اقتصادی در مجموع در سال۱۴۰۲ بر اساس برآورد مرکز آمار حداقل ۶درصد خواهد بود. الآن ۳سال متوالی است که کشور رشدهای بالای ۴درصد را تجربه می‌کند».

ولی سؤال اینجاست این دروغها را چه کسی باور می‌کند؟

وقاحت و دروغگویی بی‌دنده و ترمز جلاد۶۷، رکودی را شکسته که باید تعاریف جدیدی در اقتصاد و مکاتب اقتصادی بنیانگذاری کرد که در آن تعریف تورم این‌گونه می‌شود که قیمت همه کالاهای اساسی روزبه‌روز بالاتر برود ولی فلش تورم روزبه‌روز سرپایینی بیاید. و در کشوری که هر روز تولید داخلی افت کرده و کارخانه یکی پس از دیگری بسته شده و تولید تعطیل و کارگران بیکار می‌شوند. این رئیس‌جمهور ۶کلاسه مدعی رشد ۴درصدی اقتصاد در طی سه سال گذشته است.

در حالی‌که اوضاع آنقدر بحرانی است که رسانه‌های حکومتی نیز به این وضعیت اذعان کرده و می‌نویسند. به‌طور مثال:

روزنامهٔ شرق (۱۲ اسفند) نوشت: بالاترین شاخص فلاکت در سال۲۰۲۳ برای ایران، رتبه۱۹ از میان ۱۵۷کشور جهان است).

و بنا به گزارش روزنامه‌های رژیم، ۶دهک پایین جامعه از زیرخط فقر عبور کرده و بیش از ۳۰میلیون نفر نیز از خط بقا هم گذشته‌اند.

روزنامهٔ حکومتی ستاره صبح (۲۶ اسفند) نیز به‌نقل از همتی، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی رژیم نوشت: «بر اساس برآورد در مدت دو سال دولت سیزدهم، چاپ پول ۸۳درصد، نقدینگی ۷۲درصد، دلار ۹۷درصد، سکه ۱۶۲درصد و شاخص قیمتها ۱۱۴درصد افزایش یافته است». علاوه بر این همتی از تورم سه رقمی برای مایحتاج روزمره مردم از گوشت و مرغ و لبنیات» خبر داد.

به‌گزارش مرکز آمار «قیمت میوه‌جات و سبزی‌ها ۱۰۰تا ۲۰۰درصد در بیش از ۲سال گذشته افزایش‌یافته و قیمت گوشت سفید و قرمز هم بیش از ۴برابر نسبت به‌تابستان۱۴۰۰ شده است» (روزنامه ستاره صبح ۲۱ اسفند ۱۴۰۲).

فشار خردکنندهٔ این وضعیت اقتصادی، بر قشر ضعیف جامعه که حدود۶۰-۷۰درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، وارد می‌شود. و حتی خبرهایی در مورد خرید قسطی نان توسط قشر پایین جامعه بگوش می‌رسد. باشد که این نظام سراپا دزد و چپاولگر، با مردم به‌جان آمده ایران و کانون‌های شورشی ریشه این نظام ننگین را به زباله‌دان تاریخ بسپارند.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: