مافیای نوشت‌افزار و خیز گرانی‌های بعدی و بعدی

گرانی‌های سرسام‌آور در ایران آخوندزده بیداد می‌کند. مافیای خامنه‌ای ضمن برآورد نیازهای مشخص آن بازهٔ زمانی مشخص، اجناس خاصی را گران‌تر می‌کند تا با سوء‌استفاده از نیاز مردم و اجبار در خرید آن کالاهای گران شده، سودهای نجومی به‌جیب بزند.

با نزدیک شدن بازگشایی مدارس و دانشگاهها، اکنون مافیا بر روی نوشت‌افزار هم چنگ انداخته و از هم‌اکنون زمزمهٔ گران شدن باز هم بیشتر آن به‌گوش می‌رسد.

روزنامهٔ حکومتی تعادل در جریان جنگ گرگهای درونی نظام، در گزارشی با عنوان «افزایش قیمت نوشت‌افزار و دردسر والدین» گوشه‌یی از وضعیت بازار لوازم التحریر را بازگو کرده است.

تعادل می‌نویسد: «خرید لوازم التحریر طی سال‌های گذشته به یکی از معضلات خانواده‌ها تبدیل شده است. گرانی لوازم التحریر فشار مضاعفی است که مردم باید برای به مدرسه فرستادن فرزندانشان در کنار پرداخت شهریه‌ها تحمل کنند.

برای خرید کیف و دفتر و کتاب مدرسه برای یک دانش‌آموز کلاس ششمی که از قضا در مدرسه دولتی هم درس می‌خواند بیش از ۲ میلیون تومان لازم است.

وقتی قرار باشد برای خرید یک دفترچه صد برگ مبلغی بین ۵۶ هزار تا ۶۵ هزار تومان پرداخت شود دیگر معلوم است خرید یک مجموعه کامل چقدر هزینه بر می‌دارد. نگاهی به قیمت کیف‌های مدرسه هم نشان می‌دهد که حداقل پرداختی برای یک کیف بیش از ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود و البته قیمتها تا جایی که جا دارند بالا می‌روند و با توجه به بودجه در نظر گرفته شده برای هر دانش‌آموز از طرف خانواده خرید کیف می‌تواند از ۳۰۰ هزار تومان شروع شود و به ۵ میلیون تومان هم برسد».

این روزنامهٔ حکومتی صحبت‌های یک مادر به‌نام مینو که دو فرزندش را باید راهی مدرسه کند بازتاب داده است. تعادل می‌نویسد «او برای خرید نوشت افزار و دیگر وسایل مدرسه دانش‌آموزانش سال گذشته بیش از ۵ میلیون تومان هزینه کرده و امسال هم با توجه به تورم قطعاً این مبلغ بیشتر هم می‌شود». خود مینو می‌گوید: «اگر قرار باشد یک کیف بادوام برای فرزندانم بخرم که یک سال تحصیلی را با آن سر کنند باید حداقل مبلغی بین ۱ میلیون تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنم. دفترچه صد برگ بیش از ۶۰ هزار تومان قیمت دارد و خودکار و مداد و بقیه لوازم هم قیمت‌های متفاوتی دارند». این مادر در ادامه می‌گوید: «برخی مدارس اعلام می‌کنند که از خرید دفترچه‌های لوکس و فانتزی برای فرزندانتان خودداری کنید اما مسأله اینجاست که خرید دفترچه‌های معمولی هم چندان ارزان نیست!».

تعادل در بخش دیگری از گزارش خود سوتیتر «بازگشایی مدارس با طعم گرانی» می‌نویسد: «هنوز مدت زیادی از تب و تاب ثبت نام مدارس نگذشته و خانواده‌ها از پرداخت شهریه‌های میلیون خلاص نشده‌اند که حالا باید راهی بازار شوند و تدارک وسایل مورد نیاز برای تحصیل فرزندانشان را ببینند».

در ادامهٔ گزارش صحبت‌های یک کارگر که پدر دو دانش‌آموز است آمده که می‌گوید: «کیفیت اجناس هم طوری شده که دیگر ماندگاری زیادی ندارند.

من دو دختر دانش‌آموز دارم یکی در کلاس پنجم تحصیل می‌کند و دیگری در کلاس دهم هر سال هزینه مدرسه رفتن آنها بیشتر و بیشتر می‌شود. برای من که کارگر ساده هستم و حقوق چندانی دریافت نمی‌کنم و با این‌که دو شیفت متوالی کار می‌کنم عایدی‌ام زیر ۲۰ میلیون تومان است پرداخت این هزینه‌ها کار ساده‌ای نیست. از طرف دیگر هم نمی‌توانم از فرزندانم توقع داشته باشم بی‌خیال حداقل‌هایی که لازم دارند بشوند. مسأله اینجاست که مسئولان هر سال وعده کاهش هزینه‌های تحصیلی را می‌دهند اما در واقعیت اتفاق دیگری رقم می‌خورد و این خانواده‌ها هستند که زیر بار این فشارها از پا در می‌آیند. حالا دیگر بازگشایی مدارس هم برای ما با طعم گرانی همراه است و خوشحالی در کار نیست».

این روزنامهٔ حکومتی می‌نویسد: گرانی لوازم التحریر در حالیست که «قیمتها هنوز افزایش نیافته‌اند» و طی ۲تا ۳هفتهٔ دیگر تازه قیمت‌گذاریهای جدید، یعنی گرانی‌های سرسام‌آور بعدی آغاز می‌شود.

در این گزارش قیمت‌های افسارگسیخته چند قلم نوشت‌افزار آمده است:

دفترچه ۱۰۰ برگ، از ۵۶ هزار تومان تا ۶۹ هزار تومان دفترهای فانتزی به بیش از ۱۰۰ هزار تومان

دفترچه‌های ۶۰ برگ از ۴۰ هزار تومان به بالا

قیمت دفترچه یادداشت ۳۷ هزار تومان به بالا

قیمت کیف مدرسه از ۲۸۴ هزار تومان شروع می‌شود و با توجه به مدل و کیفیت و  به بالای ۲میلیون تومان می‌رسد.

قیمت خودکار و مداد از ۱۵ هزار تومان آغاز می‌شود و به بیش از ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد

مداد رنگی ۱۲ رنگ بیش از ۱۰۰ هزار تومان.

لطفا به اشتراک بگذارید: