در خاطره روزها – ۱۶ تیر ۹۸

شروع مبارزه حسن صبّاح


۱۶تیر-۷ ژوئیه«۱۰۷۱ میلادی»


روزی است که حسن صبّاح کار دیوانی [امور اداری دولتی] را رهاکرد تا راه مبارزه با فساد، تجاوز، سلطه‌گری و زورگویان را درپیش‌گیرد و جهان بهتری بسازد. وی از نظر فلسفی معتقد به آزادی اجتماعی، تعاون، برادری، عدم تصرف مناطق و برتری برملل دیگر با توسل به نیروی مسلح بود.

 


[caption id="attachment_132288" align="alignleft" width="250"]شروع مبارزه «حسن صبّاح» شروع مبارزه «حسن صبّاح»[/caption]

۱۶تیر-۷ ژوئیه«۱۸۳۵ میلادی» قتل قائم مقام فراهانی


به دستور محمد شاه قاجار، قائم مقام فراهانی به قتل رسید. میرزا ابوالقاسم ، فرزند میرزا عیسی قائم مقام فراهانی میهن پرستی دانا و ادیب بود که درزمان عباس‌میرزا و محمدشاه قاجار مصدر امور وزارت شد. ترقیخواهی و ایراندوستی او مخالفت‌هایی را درحاکمیت استبدادی قاجار برانگیخت.



[caption id="attachment_132293" align="alignleft" width="250"]قتل قائم مقام فراهانی قتل قائم مقام فراهانی[/caption]

۱۶تیر۱۳۹۱-۷ ژوئیه درگذشت فخری گلستان


مریم فخر اعظم تقوی شیرازی، زاده ۱۳۰۴، شیراز سفالگر، مترجم و فعال حقوق کودکان ایرانی در ۸۷ سالگی درگذشت. وی در جهت سروسامان دادن به وضعیت کودکان خیابانی ، سال‌ها مدیر پرورشگاهی بود که به تربیت فرزندان معتادان می‌پرداخت. او در سال‌های اخیر سفالگری می‌کرد و چند نمایشگاه برگزارکرده بود.



[caption id="attachment_132294" align="alignleft" width="250"]درگذشت فخری گلستان درگذشت فخری گلستان[/caption]

۱۶تیر-۷ ژوئیه«۱۹۰۱ میلادی» درگذشت یوهانا اشپیری


یوهانا نویسنده داستان‌های کودکان و بیشتر به خاطر نگارش رمان هایدی مشهور است. این رمان به زندگی دختر نوجوانی می‌پردازد که در آلپ سوئیس از پدربزرگ خود مراقبت می‌کند. این داستان نخستین بار درسال ۱۸۸۰ درقالب کتابی با نام «برای بچه‌ها و آنهایی که بچه‌ها را دوست دارند» نوشته شد.



[caption id="attachment_132295" align="alignleft" width="250"]درگذشت یوهانا اشپیری درگذشت یوهانا اشپیری[/caption]

۱۶تیر-۷ ژوئیه«۷۹۷میلادی»  ایرن نایب السلطنه روم شرقی


ایرن Irene پس از مرگ شوهرش «لئون Leo چهارم»، نایب‌السلطنه روم‌شرقی شده بود تا پسرش به سن لازم قانونی برای پادشاهی برسد. اما بخاطر اینکه تاآخر عمر قدرت را دردست داشته باشد، فرزندش را کورکرد. ایرن مجموعا ۱۲سال قدرت را دردست داشت . درتاریخ به ایرن سنگدل معروف است.



[caption id="attachment_132296" align="alignleft" width="250"]ایرن نایب السلطنه روم شرقی ایرن نایب السلطنه روم شرقی[/caption]







لطفا به اشتراک بگذارید: