جهان صنعت - بحران خاورمیانه در نقطه عطف

یک سال پیش خامنه‌ای که آتش جنگ در منطقه را برافروخت، با عمامهٔ خود گردو می‌شکست که برای بیرون کشیدن نظام از ورطهٔ بحرانی که پس از قیامهای سال ۱۴۰۱ با آن مواجه بود یک حل‌المسایل پیدا کرده است. او در کنار سرکوب و افزایش اعدامها، کیسه گشادی برای بهره‌برداری از جنگ و صدور بحران، دوخته بود.

در حالی که پس از شعله‌ور شدن جنگ غزه، رژیم آخوندی تنها طرفی بود که از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید؛ خامنه‌ای یک‌سال پیش می‌گفت: «ایران را پشت این حرکت معرفی می‌کنند؛ اشتباه می‌کنند» (۱۸مهر۱۴۰۲).

اما شواهد بی‌شمار جنگ‌افروزی به‌عنوان یکی از استوانه‌های استراتژی حفظ نظام در طی چهار دهه، و واقعیت «سر مار» بارزتر و واضح‌تر از آن بود که ترفندهای خامنه‌ای و امدادهای اصحاب مماشات بتواند آن را پنهان کند.

در نخستین ماه‌های پس از جنگ نمایندگان خامنه‌ای در جمعه‌بازارها و سرکردگان سپاهش در منبرهای حکومتی بی‌اعتنا به رنج و درد قربانیان بی‌گناه جنگ، در شادمانی و رجزخوانی افسار پاره کرده و تا توانستند از جنگ برای بستن فضای سیاسی و مقابله با مطالبات اجتماعی و تشدید سرکوب بهره‌برداری کردند.

پس از یکسال، اکنون که آتش جنگچنان به خیمه و خرگاه جنگ‌افروزنزدیک شده است، روحیهٔ نیروها و نیابتی‌هایش چنان درهم ریخته است که خامنه‌ای با شرکت در نماز جمعه و خطبه خوانی عربی درصدد ترمیم آن برآمد و دستگاه تبلیغاتی و سرکردگان نظام هم آن را به‌عنوان نوشداروی حیاتی برای نیروهای داخلی و نیابتی رژیم، در بوق و کرنا کردند.

لطفا به اشتراک بگذارید: