کسری بودجه رژیم در سال آینده

در علم اقتصاد کسری بودجه ام‌المصائب نامیده می‌شود، یعنی که تقریباً تمامی معضلات اقتصادی از آن ناشی می‌شود.

علی‌رغم این‌که در این رژیم ادعا می‌شد که کسری بودجه وجود ندارد اما همتی وزیر اقتصاد رژیم کسری بودجه در سال جاری به حدود ۸۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بودجه عمومی سال جاری یعنی بودجه‌یی که با آن کشور را اداره می‌کنند، نزدیک به ۲۸۴۰ هزار میلیارد تومان است، بنابراین دست کم برای امسال بودجه ۳۰ درصد کسری دارد عددی که در اقتصاد‌های معمول جهان باعث سقوط دولتها می‌شود. اما دیکتاتوری آخوندی با افزایش سرکوبهای وحشیانه و اعدامها به تبهکاریهایش در عرصهٔ اقتصاد ایران ادامه می‌دهد.

اما بدهی دولت به بانکها هم عددی سرگیجه‌آور است و بدهی دولت به بانکها در مجموع ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان است، این بدهی در طول ۳ سال گذشته تقریباً ۲. ۵ برابر شده است و از ۶۴۴ هزار میلیارد تومان به ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بدهی دولت به بانک مرکزی هم ۴۹۰ هزار میلیارد تومان است و جهش ۲.۳ برابری داشته است

از سوی دیگر همین دولت به سازمان تأمین اجتماعی دست کم ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد، البته تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان هم گفته شده است.

بنا بر این اگر بدهی‌های دولت و کسری بودجه آن را سر جمع بکنیم به اعداد کهکشانی می‌رسیم یعنی ۳ هزار و ۴۴۰ هزار میلیارد تومان.

حال با این وضعیت، پزشکیان بودجه امسال را با اعداد شگفت‌انگیز به مجلس رژیم داد، کل بودجه سال جاری ۶ هزار و ۳۴۷ هزار میلیارد تومان است و بودجه عمومی، ۲ هزار و ۸۳۷ هزار میلیارد تومان، اما برای سال ۴۰۴ این بودجه به‌رغم کسریهای فراوانی که دارد افزایش چشمگیری پیدا کرده است، بودجه کشور ۱۱ هزار و ۸۹۶ هزار میلیارد تومان و بودجه عمومی ۶ هزار ۴۰۰ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.

البته بخشی از این اعداد نجومی مربوط به تسعیر نرخ یورو است که رشد ۶۱ درصدی داشته و از ۳۱ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان رسیده است.

اما منابع این بودجه تماماً بر روی آب سوار شده است، یکی از این منابع واگذاری دارایی‌های مالی است که ۳۳۳ درصد یعنی تقریباً ۴.۵ برابر افزایش پیدا کرده و از ۳۲۰ هزار میلیارد تومان به ۱۳۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

پزشکیان استقراض ۵۴۱ هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه را به‌عنوان منابع بودجه در نظر گرفته است.

رژیم قرار است ۷۰۰ هزار میلیارد تومان هم اوراق قرضه منتشر کند یعنی ۲.۸ برابر سال جاری.

در بودجه سال آینده، درآمد مالیاتی ۳۹ درصد افزایش پیدا کرده است، که فشار مضاعف بر گرده مردم است.

موضوع دیگری که پزشکیان برای آن دندان تیز کرده، گرانی بنزین است:

پزشکیان: «یکی دیگر از چالشهای موجود اصلاح در یارانه‌های انرژی ست میزان مصرف بنزین در سال جاری حدود ۴۰ درصد بالاتر از سال ۱۳۹۸ می‌باشد این در حالی ست که رشد جمعیت و درآمد ملی بسیار کمتر از این است امروز هزینه تمام شده بنزین بدون لحاظ قیمت نفت که شامل هزینه پالایش هزینه حمل فرآورده و هزینه جایگاه دار است حدود ۸ هزار تومان می‌باشد و امسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان و در صورت ادامه وضع موجود در سال آینده باید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان واردات بنزین انجام شود و هر لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه دارد»

اما بر اساس نظر کارشناسان رژیم بودجه سال آینده از همین الآن ۱۸۰۵ هزار میلیارد تومان کسری دارد.

خبرنگار: «توی حوزه کارشناسی برخی این پیش‌بینی‌ها را داشتند مثلاً گفتند که این بودجه تقریباً چیزی معادل ۱۶ درصد کل بودجه دچار کسری هست ۹۵۰ همت این رو شما قبول دارید؟»

پور محمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه: «کسری که در واقع ما هم مسامحتأ باید عنوان کسری بهش بگیم همین است که بخشی از آن را استقراض کردیم یک بخشی هم از طریق انتشار اوراق در واقع اون اینها از جنس استقراض هستند یعنی ما در آینده باید اینها را بازپرداخت کنیم بنابراین کسری واقعی بودجه زمانی هست که شما برید استقراض کنید که همین دو رقم هست تو بودجه کاملاً شفاف منعکس شده»

این بودجه با منابع مالی واهی، و با صدها هزار میلیارد تومان چاپ پول بدون پشتوانه فشار بیشتر بر سفره و جیب مردم خواهد بود، و گرانی‌های هر چه بیشتر در راه است، اما از سویی رژیم می‌داند که دارد با آتش‌بازی می‌کند ولی هیچ چارهٔ دیگری ندارد.

لطفا به اشتراک بگذارید: