تظاهرات یاران شورشگر در شهرهای اروپا علیه موج اعدامهای اخیر در ایران

اخبار ایران و جهان در یک نگاه

۱-یاران شورشگر در شهرهای مختلف اروپا علیه موج اعدامهای اخیر در ایران تجمع و تظاهرات کردند. آنها از فراخوان خانم مریم رجوی برای کارزار نه به اعدام حمایت کردند و خواستار لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران و ارجاع پرونده سران رژیم آخوندی به شورای امنیت به جرم جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی شدند.

۲-روزنامه بیلد آلمان نوشت: شعبه برلین دانشگاه جامعه المصطفی وابسته به رژیم ایران تحت‌نظر نهادهای امنیتی آلمان قرار دارد و گمان می‌رود این مرکز نه یک دانشگاه بلکه مرکزی برای "سربازگیری"به‌منظور انجام عملیات ترور در داخل خاک آلمان باشد. مدیر اداره حفاظت از قانون اساسی (سازمان امنیت داخلی آلمان) گفت: «فعالیت‌های محور ایرانی ترور در آلمان تحت‌نظر است». مقامات آلمانی به‌دنبال اعضای یک"واحد تروریستی سرویس مخفی سپاه پاسداران" در آلمان هستند.

بیلد افزود: فهرست‌های محرمانه از دستیاران احتمالی تروریستها و جاسوسان رژیم ایران در حال حاضر در محافل سرویس مخفی برلین دست به دست می‌شود. بر اساس اطلاعات بیلد، این اسامی تقریباً ۷۰۰ نفر از حلقه‌های جامعه المصطفی را شامل می‌شود.

۳-خبرگزاری بلومبرگ درباره قاچاق نفت توسط پسر پاسدار شمخانی در لندن نوشت: یک صندوق پوششی به سرپرستی حسین شمخانی، تاجر مخفی کالاهای اساسی و یکی از بازیگران مهم در ایران و روسیه، در نزدیکی فروشگاه لوکس هارودز لندن قرار دارد. این صندوق که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شد، در حوزه انرژی فعالیت می‌کند و دارای دفاتری در ژنو، دبی و سنگاپور است.

بلومبرگ افزود: به‌رغم رازآلود بودن هویت مالک آن، این صندوق توانسته تعداد زیادی از متخصصان تجارت کالا را استخدام کند. با وجود این‌که شمخانی به‌ظاهر و رسماً نقشی در این صندوق ندارد، او هم‌چنان در تعیین استراتژیهای آن دخالت دارد.

۴-سایت اویل پرایس آمریکا با عنوان «اجرای سخت تحریم‌های نفتی می‌تواند قدرت سپاه پاسداران را فلج کند» نوشت: بودجه جدید رژیم ایران برای سالهای ۲۰۲۴-۲۰۲۵ درآمدهای نفت و گاز سپاه پاسداران و سایر گروه‌های نظامی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. منابع رژیم ایران اعلام کرده‌اند لایحه بودجه دولت پزشکیان نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد از کل درآمدهای صادرات نفت و گاز به خزانه نیروهای مسلح سرازیر می‌شود.

۵-شقاقی اقتصاددان حکومتی با اشاره به بودجه دولت پزشکیان اعلام کرد با بودجه ۱۴۰۴نگرانی‌های تورمی وجود دارد، دولت در حال اجرای سیاست دولت گذشته است. قیمت ارز هم این‌گونه است. دولت درباره سال آینده هیچ تصویر روشنی ندارد، ناچار شده که قیمت ارز را متناسب با تورمی که پیش می‌رود تعدیل کند.

۶-فرشاد ابراهیم‌پور، عضو مجلس ارتجاع اعلام کرد: آمار واقعی دانش‌آموزانی که موفق به ثبت نام در مدارس نشده‌اند بیش از آماری است که نهادهایی مانند آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند. امسال حدود ۲ میلیون دانش‌آموز ثبت‌نام نشده‌اند.

۷-استاندار رژیم در تهران گفت فقط در تهران ۱۳ هزار کلاس درس در استان تهران کمبود داریم.

۸-همزمان با سقوط ارزش ریال و افزایش قیمت دلار، رئیس اتحادیه سوپرمارکتها خبر داد: برخی از کارخانه‌ها مواد اولیه‌شان را به‌علت افزایش قیمت دلار، گران کرده‌اند. به همین علت قیمت کالاها افزایش پیدا کرده و بیشترین افزایش قیمت در بخش مواد لبنی بوده است. به همین علت سوپرمارکتها بعضاً به فکر تعطیلی هستند.

۹-شریفی مقدم، دبیر ارگان حکومتی خانه پرستار گفت: حداقل ۸ ماه از معوقات بخشی از پرستاران پرداخته نشده است. یکی از دانشگاههای علوم پزشکی ۱۴ ماه است که تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را پرداخت نکرده است.

۱۰-نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان می‌گوید فقط دولت باید سلاح حمل کند. وی در حاشیه کنفرانس کمک به لبنان در پاریس، افزود: «مقامات رسمی لبنان باید در (تمام) خاک لبنان مستقر شوند و تسلیحات باید فقط توسط دولت و ارتش لبنان حمل شود».

 

لطفا به اشتراک بگذارید: