مشروح اخبارشامگاهی سیمای آزادی ـ دوشنبه

۱- پراتیک‌های انقلابی در ۳۰ مهــــر

سالگرد معرفی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت

برای دوران انتقال حاکمیت به‌مردم ایران

در تهران، اصفهان‌، مشهد، کرج، کرمان، اراک‌، قزوین، قم، کاشان، زنجان،  لاهیجان، زاهدان و چابهار  

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۲-می‌توان و باید به‌مناسبت ۳۰مهر سالگرد معرفی خانم مریم رجوی به‌عنوان رئیس جمهور برگزیده مقاومت

برای دوران انتقال حاکمیت به مردم ایران

۳۰مهر۱۳۷۲

در میان عاشقان مرغان دَرند، کز قفس پیش از اَجل دَر می‌پرند

احسنت. شیخ عطار در این داستان چگونگی سفر پر رنج عارف سالک را در شاهراه وصول به‌حق شرح می‌دهد و می‌گوید پرندگان انجمن کردند تا پادشاهی را بر خود برگزینند. اما هدهد فرزانه گفت که ایشان را خود سلطانی باشد و آن سیمرغ است و نیز آگهی داد که طالبان و جویندگان باید در راه طلب مقصود جِد و جهد نمایند و بر مشکلات بسیار فائق شوند. سالکان، یعنی روندگان، سالکان این طریق بایستی از ۷وادی، یعنی ۷درّة پر خطر بگذرند تا به‌مطلوب برسند. اما پرندگان با وجود همه مشکلات راه سفر اختیار کردند و برای وصول به‌سر منزل سیمرغ که در قافً حقیقت مسکن داشت، هدهد را که سال‌ها درک محضر سلیمان جان را کرده بود به‌راهنمایی خود برگزیدند. اما چون هُدهُد باز به‌شرح دشواریها و سختیهای راه پرداخت، بسیاری پرندگان هر یک به عذر و بهانه‌یی ترک سفر کردند. وادی‌هایی که می‌بایست از آن بگذرند در این چند بیت خلاصه شده است....

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۳- اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران

خامنه‌ای در وحشت از قیام و سرنگونی رکورد جدیدی

از اعدام و جنایت به‌جای می‌گذارد

۱۸اعدام جنایتکارانه در ۲۵مهر، ۳۳۷ اعدام از جمله ۱۳زن

در دوران پزشکیان

دژخیمان خامنه‌ای روز یکشنبه ۲۹‌مهر یک‌زن زندانی به‌نام نسترن فیروزی را همراه با دو زندانی دیگر به‌نام‌های حسن یوسفی و سیامک مولایی در تبریز و یک زندانی‌ به‌نام بهمن شیخ حسینی ۳۲‌ساله را در بیرجند حلق‌آویز کردند.

روز ۲۸‌مهر بهزاد غفاری و جواد ابراهیمی در زندان تبریز و رضا عباسی در زندان رشت به‌‌دار آویخته شدند. چهارشنبه ۲۵مهر ۱۸زندانی در یک‌کشتار سبعانه روانه چوبه‌های دار شدند. یوسف شیروانی و جعفر سامی در زنجان، محمد عشوری در اصفهان، رامین محمد‌وند در دزفول، رحمت رحیم‌پور و رشید عطایی در تربت جام، یک‌زندانی با نام نعمت در ارومیه، رضا کریمی ‌زراسوند در فرخ‌شهر چهار محال و بختیاری و یک‌زندانی دیگر در زندان قزلحصار در میان اعدام‌شدگان می‌باشند. اسامی ۹‌تن دیگر از اعدام‌شدگان قبلا اعلام شده است. 

پنجشنبه ۲۶مهر علاوه بر اعدام ۶‌زندانی که اسامی‌شان روز ۲۷مهر اعلام شد، محمود بامری در کهنوج اعدام شد. ۲۲‌مهر ماه ۱۲زندانی اعدام شده بودند که اسامی ۱۰‌تن از آنها قبلا اعلام شده بود. دو زندانی دیگر بنامهای علی نجاری و علی اصغر کوجواری در همین روز در تبریز اعدام شدند. روز ۲۶‌مهر نور‌علی کوهکن به‌دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان زابل جان باخت.

به‌این ترتیب شمار زندانیان اعدام‌شده از مردادماه و در دوران پزشکیان، دست کم به‌۳۳۷‌نفر از جمله ۱۳‌زن می‌رسد که نسبت به‌دوره های مشابه در سالهای قبل بسیار بیشتر است. رژیم ایران در محاصره بحرانهای داخلی و خارجی و در حالیکه در باتلاق جنگی که خود بانی اصلی آن بوده دست‌و‌پا میزند، در وحشت از قیام و سرنگونی، به‌اعدام هرچه بیشتر روی آورده است. مقاومت ایران ملل متحد و ارگانهای ذیربط و اتحادیه اروپا و کشورهای عضو را به‌اقدام فوری برای نجات زندانیان زیر اعدام فرا می‌خواند. بی‌عملی در برابر موج اعدامها از نظر رژیم آخوندها چراغ سبزی برای ادامه جنایت است.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران -۳۰مهر۱۴۰۳

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۴-کشته و زخمی شدن شمار دیگری از  مهاجران افغان

 در مرز سراوان

بنا‌به‌گزارشهای منتشر‌شده در شبکه‌های اجتماعی، شامگاه پنجشنبه ۲۶‌مهر ماه‌، یک‌گروه ۱۵۰‌نفری از مهاجران افغان قصد ورود به‌خاک ایران از منطقه مرزی سراوان را داشتند که با انفجار مین و تیراندازی مأموران نیروی سرکوبگر انتظامی مواجه و شماری از آنان کشته و مجروح شدند.

خانم مریم رجوی:

جنایت علیه مهاجران و پناهجویان ستمدیده افغان در منطقه سراوان توسط مأموران و پاسداران جنایتکار خامنه‌ای، ضدانسانی و نقض آشکار حقوق اولیه بشر به‌ویژه حقوق‌بشر انساندوستانه است.

ضمن تسلیت و همدردی با خواهران و برادران افغان، ملل‌متحد و مراجع مدافع حقوق‌بشر را به‌محکوم کردن جنایت‌های رژیم آخوندی در مورد پناهجویان افغان و رسیدگی به‌وضعیت آنان در ایران فرا می‌خوانم.

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۵-تحولات جنگ در منطقه

حملات اسراییل به‌سیستم مالی حزب‌الله

 در بیروت و شمال و شرق و جنوب لبنان

خبرگزاری رسمی لبنان: اسرائیل در حمله یکشنبه شب به‌بیروت ۱۱نقطه از جمله بانک قرض‌الحسنه حزب‌الله در نزدیکی فرودگاه را هدف قرار داد.

تایمز اسرائیل: یک‌منبع امنیتی لبنان گفت در حملات هوایی یکشنبه‌شب اسرائیل به‌بیروت بمبها به‌نزدیکی فرودگاه بیروت اصابت کردند. حزب‌الله طی روز یکشنبه ۲۰۰موشک به‌مناطق شمال اسرائیل شلیک کرد.

ارتش اسرائیل: بامداد‌دوشنبه ۲۵موشک از خاک لبنان به‌سوی منطقه جلیل در شمال  شلیک شد.

خبرگزاری فلسطینی وفا: در حمله بامداد دوشنبه اسرائیل به‌نوار غزه ۱۸تن در اردوگاه جبالیا و ۸تن دیگر در سایر نقاط جان خود را از دست دادند.

العربیه: ۴افسر ارتش اسرائیل از جمله فرمانده تیپ زرهی۴۰۱ در برخورد با کمین نیروهای حماس در جبالیا کشته شدند.

آکسیوس: با آغاز تلاش دیپلوماتیک فرستاده ویژه بایدن برای برقراری آتش‌بس در لبنان، اسرائیل شروط خود را به‌کاخ سفید ارائه داد که شامل این نکات است:

۱-حضور فعال در جنوب لبنان برای اطمینان از عدم بازسازی زیرساختهای نظامی و مسلح شدن دوباره حزب‌الله

۲.آزادی عمل نیروی هوایی اسرائیل در حریم هوایی لبنان

یک مقام آمریکایی گفت خیلی بعید است دولت لبنان و جامعه بین‌المللی شرایط اسرائیل را بپذیرند.

نخست وزیر لبنان در مصاحبه با العربیه: من به‌رهبران رژیم ایران گفتم خواسته‌های خود در مورد لبنان را کاهش دهند. هیچکس در مذاکرات سخنگوی دولت لبنان نیست.

تایمز اسرائیل: شرکت هواپیمایی آلمانی  لوفت‌هانزا کلیه پروازهای خود به اسرائیل را تا تاریخ ۱۰نوامبر لغو کرد.

رویترز: یک مقام اسرائیلی گفت، اسرائیل در حال آماده‌سازی برای انجام یک‌حمله بزرگ علیه رژیم ایران است. اسرائیل با پیش‌بینی واکنش احتمالی رژیم ایران سیستم دفاعی خود را تقویت کرده است.

اسکای نیوز: لوید آستین روز‌دوشنبه گفت، سخت است بگوییم حمله اسرائیل به‌ایران چگونه خواهد بود. در نهایت این یک‌تصمیم اسرائیلی است.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا:سامانه دفاع ضدموشکی پیشرفته تاد در اسرائیل مستقر شده است.

تلویزیون الحره: یک مقام پیشین ارتش اسرائیل گفت، سوء‌قصد به نتانیاهو یک اشتباه بزرگ و اعلام جنگ از جانب رژیم ایران بود. اسرائیل اکنون گزینه‌های بیشتری که قبلا در لیست نبودند، برای حمله در اختیار دارد.

بلومبرگ: یک‌روز پس از حمله پهپادی به‌منزل نتانیاهو، وی مجموعه‌یی از جلسات را با دستیاران ارشد امنیتی خود برای بحث در مورد حمله بعدی به‌رژیم ایران برگزار کرد.

نیوز مکس: وارن دیویدسون نماینده کنگره آمریکا گفت،تمام اقدامات انجام شده توسط  نیابتی‌های ایران علیه اسرائیل از جمله حمله پهپادی به‌نزدیکی محل اقامت نتانیاهو به‌ولی‌فقیه علی خامنه‌ای بازمی‌گردد.

تایمز اسرائیل: کابینه امنیتی اسرائیل به‌نخست‌وزیر و وزیر‌دفاع اختیار تعیین زمانبندی حمله به‌ایران را نداد. وزرای کابینه امنیتی اسرائیل از واکنش به‌ظاهر ضعیف دولت نسبت به‌حمله پهپادی رژیم ایران به‌منزل نتانیاهو به‌دلیل فشار آمریکا ابراز سرخوردگی کردند.

رویترز‌: مایک جانسون  رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه گفت، ایالات‌متحده در حال تحقیق در مورد افشای ۲سند اطلاعاتی بسیار‌محرمانه است که در آن آمادگی اسرائیل برای حمله تلافی‌جویانه به‌ایران توضیح داده شده است. پنتاگون گفت که در حال بررسی گزارش‌های درز اطلاعات است.

آسوشیتدپرس: سه مقام آمریکایی گفتند آمریکا در حال تحقیق در مورد انتشار غیرمجاز اسناد طبقه‌بندی شده است که برنامه‌های اسرائیل برای حمله به‌ایران را ارزیابی می‌کند. این اسناد به‌آژانس اطلاعات‌ملی  و آژانس امنیت ملی آمریکا مرتبط هستند و مربوط به‌همرسانی با ائتلاف اطلاعاتی پنج کشور یعنی آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند است.

سخنگوی وزارت خارجه رژیم در مورد درز اسناد در آمریکا: ما فارغ از مباحثی که در رسانه‌ها مطرح‌شده در مورد این نوع درز‌های اطلاعاتی، کار خودمان را به‌درستی بلدیم و انجام می‌دهیم.

تلویزیون رژیم ۳۰مهر۱۴۰۳

خبرنگار: اخیراً بعضی مسئولین آمریکایی و حتی رسانه‌های آمریکایی راجع به اسناد اطلاعاتی آمریکایی درباره آمادگی اسرائیل برای حمله علیه ایران به بیرون درز کردند، گفتند بعضی کانال‌های تلگرامی که وابسته به‌جمهوری اسلامی این اطلاعات رو درز کرده آیا شما این اسناد را مرور کردید؟ اطلاع ازش داشتید و یا جمهوری اسلامی رسماً نقشی در درز همچین اسنادی داشته؟

بقایی: اون چیزی که من به‌شما می‌تونم عرض بکنم، طبیعی‌ست که جمهوری اسلامی ایران برای دفع شر رژیم صهیونیستی از همه اطلاعات و خبرهایی که موجود هست و البته با اتکا به‌توانمندی‌ها و اقدامات نیروهای نظامی و امنیتی‌اش تلاش می‌کنه. ما فارغ از مباحثی که در رسانه‌ها مطرح شده در مورد این نوع درز‌های اطلاعاتی هم کار خودمون‌رو به‌درستی بلدیم و انجام می‌دهیم و هم در مورد اهدافی که در صورت ضرورت مورد واکنش دفاعی ما قرار خواهد گرفت به‌صورت خیلی قطعی تصمیم‌گیری کردیم. بنابراین فارغ از این فضاسازی‌های رسانه‌ای که ما در مورد صحت و سقم‌اش فکر می‌کنم ترجیح می‌دهیم نظری نداشته باشیم.

یک کارشناس نظامی رژیم درباره درز اسناد آمریکا: آنچه در متن سند آمده این است که ۵۶ موشک بالستیک هواپرتاب به‌ایران شلیک شود. عده‌یی می‌گویند این کار برای کمک به‌ایران بوده اما به‌نظر نمی‌رسد درست باشد. اگر ایران بداند اسراییل چگونه حمله می‌کند هم، نمی‌تواند الزاماً جلو آن را بگیرد.

مایک جانسون رئیس کنگره آمریکا در گفتگو با سی ان ان

ما در یک نقطه عطف قرار داریم، ما نمی‌توانیم با ایران مماشات کنیم

اکنون زمان کمپین فشار حداکثری علیه سر مار است

مایک جانسون: این حزب‌الله و حماس و نیروهای نیابتی نیستند که تهدید هستند. این خود ایران‌است که تهدید‌است. ما باید واقعیت را به‌رسمیت بشناسیم.

علی لاریجانی و توجیه جنگ افروزی

 برای حفظ نظام  تحت عنوان «امنیت ملی ما»!

علی لاریجانی: خیلی این را مطرح می‌کنند که چرا ایران از مقاومت حمایت کرد که به‌این دشمنی با اسرائیل بینجامد. همان‌طور که عرض کردم موضوع به امنیت ملی ما و منافع ملی ما ربط دارد.

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس: یک منبع نظامی اعلام کرد، در صورتی که اقدام احتمالی صهیونیست‌ها علیه ایران مواضع نظامی را هدف بگیرد، پاسخ ایران هم «قطعی» و «بالاتر از تخمین صهیونیست‌ها» خواهد بود. در صورتی که اقدام احتمالی صهیونیست‌ها  مواضع هسته‌ای را هدف بگیرد. ایران ضمن پاسخ، سیاست‌های هسته‌ای را هم مد‌نظر قرار خواهد داد.

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۶- تجمع و راهپیمایی اعتراضی بازنشستگان و دانشجویان

علیه سیاستهای ضدمردمی و چپاولگرانه رژیم آخوندی

 بازنشستگان مخابرات اهواز، سنندج، اصفهان، رشت، خرم آباد، ایلام، کرمانشاه، تبریز، بیجار، مریوان،۳۰مهر۱۴۰۳

دانشجویان علوم پزشکی  تهران-۳۰ مهر ۱۴۰۳

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۷-قتل یک کاسبکار در اهواز

یک هموطن ایلامی که فروشنده سیار بود روز شنبه ۲۸مهر بر اثر تعقیب و گریز مأموران جنایتکار نیروی انتظامی در اهواز و واژگون‌شدن خودرویش جان باخت. وی اهل ماژین از توابع شهرستان دره‌شهر در استان ایلام بود.

 

۸-افزایش نرخ رشد بدهی دولت ارتجاع به‌بانکها

سایت حکومتی انتخاب نوشت:  بررسیها نشان می‌دهند نرخ رشد بدهی دولت به‌بانکهادر ماه‌های پایانی دولت‌سیزدهم شاهد افزایشی قابل‌توجه بوده و این رقم در پایان تیرماه به ۱۶۰۰‌هزار‌میلیارد تومان رسیده است. این در حالیست که در زمان آغاز کار دولت‌سیزدهم، بدهی دولت به‌شبکه بانکی و بانک مرکزی به‌ترتیب ۶۴۴‌هزار میلیارد تومان و ۲۰۱‌هزار‌میلیارد تومان بود و این ارقام در طول کمتر از ۳سال به‌ترتیب ۱۴۸درصد و ۱۲۸‌درصد جهش را تجربه کردند.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۹-آمار پنهان کودکان بازمانده از تحصیل در حکومت آخوندی

فرشاد ابراهیم‌پور، عضو کمیسیون آموزش مجلس ارتجاع به آمار پنهان کودکان بازمانده از تحصیل اذعان کرد و گفت: «امسال حدود ۲میلیون دانش‌آموز ثبت‌نام نکرده‌اند».

هم‌چنین مدیر مدرسه‌ای در شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان گفت:«آمارهای رسمی نشان می‌دهند که هر سال۱۰تا۲۰درصد از دانش‌آموزان مدارس سیستان و بلوچستان، از ثبت‌نام در مدارس امتناع و به‌‌اصطلاح ترک‌ تحصیل می‎‌کنند». وی افزود آمار واقعی بیش از این است.

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

لطفا به اشتراک بگذارید: