مشروح اخبارشامگاهی سیمای آزادی ـ جمعه

۱-فعالیتهای کانونهای شورشی در زاهدان

-تنها ره رهایی سلاح و سرنگونی

-جنگاوران مظلوم و دلیر بلوچ با بالاترین تعداد شهیدان میخروشند 

-بلوچستان بیداره ازشاه و شیخ بیزاره 

برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

 

۲-اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران

ماشین اعدام و کشتار خامنه‌ای در وحشت از قیام و سرنگونی

بی‌وقفه کار می‌کند. اعدام وحشیانه ۱۵زندانی در چهارشنبه

و پنجشنبه ۲۵و۲۶ مهر، اعدام ۱۲‌زن در دوران پزشکیان

ماشین اعدام و کشتار خامنه‌ای در وحشت از قیام و سرنگونی بی‌وقفه در حرکت است. دژخیمان پنجشنبه ۲۶مهر ۶‌زندانی را به‌دار آویختند. در این روز عباس کریمی ۳۶‌ساله و محمد علی نجفی ۳۵‌ساله در اصفهان، نورمراد گراوند و یک‌زندانی به‌نام سنجری در قزوین و دو زندانی در قم اعدام شدند. روز چهارشنبه ۲۵‌مهر در یک‌کشتار سبعانه دیگر ۹‌زندانی به‌دست جلادان حلق‌آویز شدند که نام یکی‌از آنها در اطلاعیه قبلی اعلام شد. ۸‌زندانی دیگر عبارتند از رسول فیلی و یک‌زن زندانی در همدان، عبدالباری تاجیک، پاشا پشتو، جاوید احمد‌خانی و یک‌زندانی به‌نام رحمان در زندان قزلحصار، محسن مختاری در شیراز و یک‌زندانی در مشهد. روز ۲۳‌مهر نیز علاوه بر یک‌اعدام که در اطلاعیه قبلی اعلام شد، علیرضا خشاوه‌پور در مشهد به‌دار آویخته شد. به‌این ترتیب از مرداد‌ماه و روی کار آمدن پزشکیان دست‌کم ۳۱۶‌زندانی از جمله ۱۲زن روانه چوبه‌های دار شده‌اند.

معامله و مذاکره با رژیم رکورد‌دار اعدام و شکنجه در جهان امروز، پایمال کردن اصول جهان‌شمول حقوق‌بشری و مشوق این رژیم در ادامه نقض وحشیانه و سیستماتیک حقوق‌بشر و صدور تروریسم و جنگ افروزی از سوی این رژیم است. روابط دیپلوماتیک و تجاری با این رژیم باید به‌توقف شکنجه و اعدام مشروط شود و سران آن به‌خاطر ۴دهه جنایت علیه‌بشریت و نسل‌کشی در برابر عدالت قرارگیرند.دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران – ۲۷مهر۱۴۰۳

برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

 

۳-تحولات جنگ در منطقه

کشته‌شدن یحیی سنوار و پیامدهای آن در صدر اخبار جهان

نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل:  مأموریت پیش روی ما هنوز کامل نشده است. چالشهای بزرگی در پیش روی ماست. لازم است ما صبری طولانی داشته باشیم.

رویترز- ۲۷مهر: نتانیاهو بعد از کشته‌شدن رهبر حماس وعده جنگ بیشتر می دهد و امیدهای صلح را از بین می‌برد. در همین حال حزب‌الله لبنان متعهد شد که جنگ علیه اسرائیل را تشدید کند. ایران حامی حزب‌الله هم گفت روح مقاومت تقویت خواهد شد. اظهارات نتانیاهو با رهبران غربی از جمله جو بایدن در تضاد بود که گفت مرگ سینوار فرصتی برای پایان درگیری است.

یک دیپلمات ارشد در لبنان به‌رویترز گفت: امیدها با مرگ سنوار به‌پایان جنگ، بی‌مورد به‌نظر می‌رسد.

تلویزیون الجزیره‌: خلیل الحیه معاون سنوار بر ادامه راه یحیی سنوار تاکید کرد. این خون‌ها راه ما را روشن خواهد کرد و انگیزه‌ای برای بیشترین مقاومت خواهد بود. حماس ادامه خواهد داد تا برپایی دولت فلسطینی بر تمام خاک فلسطین با پایتختی قدس.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا: با کمک اطلاعاتی ما، ارتش اسرائیل بی‌وقفه رهبران حماس را تعقیب کرد. اسرائیل حق کامل دارد که رهبری و ساختار نظامی حماس را از بین ببرد. اکنون فرصتی برای «یک روز بعد» در غزه  وجود دارد، اما کار زیادی پیش روی ماست.

رویترز: انتظار می‌رود جو بایدن از کشته‌شدن یحیی سنوار برای فشار بر نتانیاهو برای پایان دادن به‌جنگ غزه استفاده کند. اما بایدن با آبشاری از بحرانهای درهم تنیدة خاورمیانه مواجه است.

فایننشال تایمز به‌نقل از دیپلماتها: مرگ رهبر حماس ضربه سنگینی به‌این جنبش است اما به‌معنای فروپاشی حماس یا پایان جنگ در غزه نیست. توپ اکنون در زمین اسرائیل است. جنگ نامحدود نه‌تنها برای غزه بلکه برای اسرائیل و به‌ویژه برای گروگانها ویرانگر خواهد بود.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه: ایران و حزب‌الله مسئولیت بسیار سنگینی در قبال وضعیت کنونی دارند.ایران باعث نابودی حسن نصرالله و شروع عملیات اسرائیل شد. از گسترش جنگ در منطقه باید اجتناب کرد. این مستلزم آن است که ایران از تهدید مستقیم یا غیرمستقیم اسرائیل دست بردارد. به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد، به‌فعالیت‌های خطرناک خود در خاورمیانه پایان دهد و ارسال سلاح‌ها به‌روسیه را که علیه اوکراین استفاده می‌شود، متوقف کند.

پزشکیان‌: خللی در مقاومت امت‌اسلامی در برابر زور و اشغال ایجاد نخواهد شد. اینجانب شهادت این فرمانده دلاور جهادی را به‌مقام معظم رهبری‌(مد‌ظله العالی) تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

رویترز: با تشدید نگرانی در مورد درگیریهای گسترده تر در خاورمیانه، خطوط هوایی بین‌المللی پروازهای خود را به‌این منطقه، متوقف می‌کنند.

لغو پروازهای شرکتهای هواپیمایی آلمان و امارات و قطر به‌تهران: لوفت هانزا اعلام کرد، تا اطلاع ثانوی از حریم هوایی ایران و عراق استفاده نخواهد کرد.

خبرگزاری رویترز ۲۷مهر نوشت:‌ نگرانی‌ها در مورد درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه، خطوط هوایی بین‌المللی را بر آن داشت تا پروازهای خود را به‌این منطقه متوقف کنند. رویترز افزود:  لوفت‌هانزا گروه هواپیمایی آلمان اعلام کرد پروازهای خود به‌تهران را تا دهم آبان  تعلیق کرد. گروه هواپیمایی آلمان تا اطلاع ثانوی از حریم هوایی ایران و عراق استفاده نخواهد کرد.

شرکت هواپیمایی دولتی امارات نیز پروازهای خود به‌تهران و بغداد را تا دوم آبان لغو کرد.

خطوط هوایی قطر نیز به‌طور موقت پروازهای خود را به‌ایران عراق و لبنان به حالت تعلیق درآورد.

تعداد زیادی از شرکتهای هواپیمایی بین‌المللی نیز اعلام کردند بطور موقت پروازهای خود را به‌تل‌آویو و بیروت متوقف کرده‌اند شماری از این شرکت‌ها عبارتند از:

شرکت هواپیمایی اسپانیا

شرکت هواپیمایی هلندی ک ال ام KLM

ایر‌فرانس شرکت هواپیمایی فرانسه

دلتا ایر لاینز DAL.N شرکت هواپیمایی ایالات متحده

شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز  مستقر در شیکاگو

شرکت هواپیمایی مصر

بریتیش ایر ویز- شرکت هواپیمایی انگلستان

ایتالیا ایر ویز –شرکت هواپیمایی ایتالیا

شرکت هواپیمایی ترکیه

رایان ایر، بزرگترین شرکت هواپیمایی اروپا

شرکت هواپیمایی رومانی

ویرجین آتلانتیک شرکت هواپیمایی متعلق به‌انگلستان

شرکت هواپیمایی یونان

ایر الجزایر، شرکت هواپیمایی الجزایر

وزیر خارجه ترکیه‌: جنگ میان اسرائیل و ایران باید به‌عنوان یک احتمال بالا مورد توجه قرار گیرد. ارزیابی این احتمال توسط کشورهای منطقه، اقدام عاقلانه‌ای خواهد بود. ما به‌عنوان یک کشور و به‌عنوان یک‌منطقه نیاز داریم تا برای چنین سناریویی آماده باشیم.

سی.ان.ان: احتمال پاسخ اسرائیل به‌حمله موشکی ایران همچنان پابرجاست و عملیاتی  متمایز تلقی می‌شود. پاسخ اسرائیل ممکن است طی روزهای آینده و پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انجام شود.

روزنامه اسراییلی هارتص: نخست‌وزیر اسرائیل پس از مرگ سنوار فرصت را برای رسیدگی به‌موضوع هسته‌ای ایران مناسب تشخیص داده و نگرانی آمریکا از این امر تشدید شده است. اسرائیل در حال بررسی نوعی پاسخ شدید است که دارای ظرفیت افزایش تنش با ایران است. تا جایی که کار را به‌مبادله ضرباتی به‌برنامه هسته‌ای در ایران نیز بکشاند. شرایط میدانی به‌گونه‌ای است که اسرائیل به‌خود اجازه می‌دهد تحرکات نظامی‌اش علیه ایران را برای آمریکایی‌ها توجیه کند.

شلیک ۵۰راکت از لبنان به‌اسراییل: بامداد جمعه ۱۵موشک و ۲پهپاد از خاک لبنان به‌مناطق شمال اسرائیل شلیک شد. در عملیات اسراییل در جنوب لبنان فرمانده حزب‌الله در منطقه طیبا کشته شد.

حمله اسراییل به‌یک مدرسه در جبالیا ۲۸کشته بر جای گذاشت

یک وزیر اسراییلی گفت: اسراییل از کنترل‌ امنیتی غزه صرفنظر نمی‌کند.

رویترز: لبنان کاردار سفارت رژیم ایران در بیروت را احضار کرد

نخست‌وزیر لبنان مداخله ایران در امور لبنان را رد می‌کند. 

نخست‌وزیر موقت لبنان روز‌جمعه پس از اینکه رئیس‌مجلس ایران گفت تهران آماده مذاکره با فرانسه برای اجرای قطعنامه سازمان‌ملل در مورد جنوب لبنان است، مداخله ایران در موضوع لبنان را رد کرد. قطعنامه۱۷۰۱ سازمان‌ملل‌متحد که در سال۲۰۰۶ به‌تصویب رسید، خواستار عاری‌بودن منطقه مرزی جنوب لبنان از سلاح یا نیروهایی غیر از ارتش لبنان با هدف حفظ صلح در مرز با اسرائیل است.

رویترز همچنین نوشت: محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی اظهارات خود را در مصاحبه ای که روز پنجشنبه منتشر شد،بیان کرده بود.در بیانیه دولت به‌نقل از نخست‌وزیر نجیب میقاتی آمده‌است:‌«ما از این موضع تعجب کردیم که مداخله آشکار در امور لبنان و تلاش برای ایجاد یک ولایت رد شده بر لبنان است. میقاتی افزود: مذاکره برای اجرای قطعنامه۱۷۰۱ سازمان ملل‌متحد، موضوعی است که در اختیار دولت لبنان است.

ادعای احمقانه پاسدار قالیباف برای مذاکره با فرانسه درباره لبنان!

در مصاحبه با روزنامه فرانسوی فیگارو

 ایران آماده مذاکره با فرانسه برای آتش‌بس در جنگ لبنان است

فیگارو: قالیباف بدون شک احساس می‌کند که جنگ بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله می‌تواند به‌نفع ارتش اسرائیل باشد.

روزنامه فرانسوی فیگارو۲۷مهر  با درج مصاحبه‌ای با قالیباف رئیس‌مجلس رژیم نوشت‌: قالیباف، رئیس‌مجلس ایران، طی مصاحبه‌ای با فیگارو در ژنو، پیشنهاد می‌کند که تهران آماده  مذاکره با پاریس درباره اجرای قطعنامه۱۷۰۱ سازمان‌ملل است....

به‌دنبال فضیحت مصاحبه پاسدار قالیباف با فیگارو و احضار کاردار رژیم در لبنان، وی ناگزیر از غلط‌کردم گویی شد.

اعتماد آنلاین رژیم نوشت: یک‌منبع ایرانی نزدیک به‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی تاکید کرد، اظهاراتی که از وی درباره آتش‌بس در لبنان نقل‌شده به‌هیچ وجه درست نیست. هدف از همکاری با اروپا کمک به‌رسیدن به‌توافق آتش‌بسی است که دولت و مقاومت در لبنان آن را تایید می‌کنند.

آخوند گلپایگانی رئیس دفتر خامنه‌ای در جمعه‌بازار زنجان: حسن نصرالله انسانی مدیر و مدبر بود. او تدبیر می‌کرد و هنوز هم نظرات او را در حزب‌الله اعمال می‌کنند. سرزمین‌های غصبی جایی ندارد که زیر موشک حزب‌الله نباشد و امیدواریم به‌زودی طومار اسرائیل در هم پیچیده شود.

برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

 

۴-وزارت خزانه‌داری آمریکا

تحریم ۵شرکت و ۵فرد وشناسایی ۸کشتی به‌دلیل ارتباط

با حوثی‌ها مستقر در ایران تحت حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۶‌مهر طی بیانیه‌یی اعلام کرد: ایالات‌متحده امروز ۵شرکت و ۵فرد را تحریم کرده و ۸کشتی را به‌دلیل ارتباط آنها با شبکه سعید‌الجمال، عامل مالی حوثی‌ها، مستقر در ایران، تحت حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران  و لیست‌گذاری شده توسط آمریکا، شناسایی کرده است. حمایت رژیم ایران از گروه‌های تروریستی منطقه‌ای همچنان خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند. در این بیانیه همچنین آمده است: درآمد حاصل از شبکه الجمال بودجه‌ای را ایجاد می‌کند که حملات منطقه‌ای حوثی‌ها از جمله اختلال در حمل‌و‌نقل بین‌المللی در آبراه‌های حیاتی را امکانپذیر می‌سازد.

 برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

 

۵- بیانیهٔ چهل و سومین سالگرد تأسیس شورای ملّی مقاومت ایران  فصل هفتم - بخش سوم

برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

 

۶- وزارت‌خارجه فرانسه، در مورد ۳گروگان فرانسوی در ایران     

به‌گزارش رویترز‌،  روز‌پنجشنبه، وزارت امور‌خارجه فرانسه، اعلام کرد: شرایط ۳تن از شهروندان فرانسوی  به‌گروگان گرفته‌شده این کشور توسط رژیم ایران غیرقابل قبول است و پاریس به‌تلاش برای آزادی فوری آنها ادامه می‌دهد. معاون سخنگوی این‌وزارتخانه گفت: ژان نوئل بارو، وزیر‌امور خارجه، روز پنجشنبه با خانواده‌های این ۳شهروند دیدار کرد و افزود که آنها گروگان گرفته شده‌اند. رویترز می‌افزاید‌:‌ در سال‌های اخیر، سپاه‌پاسداران ایران دهها‌شهروند دوتابعیتی و خارجی را عمدتا به‌اتهامات مربوط به‌مسائل امنیتی دستگیر کرده است....

برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

 

۷-گزارش هشداردهنده دبیرکل سازمان‌ملل درباره وضعیت

حقوق‌بشر در ایران

سخنرانی ایلزه براندس کهریس دستیار دبیرکل در کمیته‌سوم مجمع عمومی ملل‌متحد: در نهایت، گزارش دبیرکل درباره وضعیت حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی، افزایش هشداردهنده مجازات اعدام، نقض آیین دادرسی و محدودیتهای شدید آزادی‌بیان، تشکل و اجتماعات مسالمت‌آمیز را نشان می‌دهد.

برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

 

 ۸-مای ساتو در مورد افغانها             

مای ساتو گزارشگر ویژه سازمان‌ملل درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران بر لزوم تحقیقات فوری پیرامون کشتار مهاجران افغانستان توسط نیروهای رژیم تاکید کرد و نوشت: بر نگرانی‌های بیان‌شده توسط گزارشگر‌ویژه امور افغانستان(ریچارد بنت)، تاکید دارم که خواستار  تحقیقات فوری برای شفاف‌سازی گزارش‌های مجروح و کشته‌شدن مهاجران افغان در منطقه کلگان سراوان در استان سیستان و بلوچستان ایران می‌باشد.

 برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

 

۹- محروم شدن ۱۱۰هزار دانش‌آموز ابتدایی از تحصیل بخاطر فقر

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارتجاع:  تعداد بازماندگان از تحصیل به دلیل فقر نگران کننده است.

برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

 

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: