گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران ـ افزایش هشداردهنده مجازات اعدام

اخبار ایران و جهان در یک نگاه

۱-در کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد ایلزه  براندس  کهریس  دستیار دبیرکل سازمان ملل گفت: گزارش دبیرکل درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران، افزایش هشداردهنده مجازات اعدام، نقض آیین دادرسی و محدودیتهای شدید آزادی بیان، تشکل و اجتماعات مسالمت‌آمیز را نشان می‌دهد.

۲-رویترز گزارش داد: رسانه‌های افغانستان از جمله طلوع نیوز به‌نقل از شاهدان می‌گویند، بیش از ۲۰۰ مهاجر افغان که به‌طور غیرقانونی وارد ایران شده بودند در خاک ایران مورد حمله قرار گرفتند و دهها نفر کشته و زخمی شدند.

۳-هیأت سازمان ملل متحد در افغانستان روز پنجشنبه خواستار تحقیق در مورد گزارشهایی شد که نشان می‌دهد گروه بزرگی از مهاجران افغان در مرز افغانستان و ایران به ضرب گلوله کشته شده‌اند.

۴-العربیه گزارش داد: به همراه یحیی سنوار رهبرحماس دو نفر دیگر از رهبران این گروه به‌نامهای محمود حمدان و هانی حمیدان کشته شدند.

۵-اسکای نیوز از قول کانال ۱۲ اسراییل اعلام کرد: سنوار در یک ساختمان بمب‌گذاری شده در رفح بود و یک جلیقه پر از نارنجک دستی پوشیده بود.

۶-رویترز نیز به‌نقل از رادیو ارتش اسراییل گفت : این حادثه در جریان عملیات زمینی در شهر رفح در جنوب نوار غزه رخ داده است که طی آن نظامیان اسراییلی سه شبه‌نظامی را کشتند و اجساد آنها را بردند.

۷-در جریان جنگ گرگ‌ها آخوند حمید رسایی گفت: در جلسه دیشب نمایندگان تهران با رئیس‌جمهور، از ابقای غیرقانونی ظریف در جایگاه معاونت ریاست‌جمهوری پرسیدم. پزشکیان گفت: (اگر) ظریف بیرون (دولت) مانده بود اپوزیسیون ما می‌شد، داخل دولت که باشد کنترل می‌شود! آخوند رسایی سپس با تمسخر افزوده بود: (به این ترتیب) یعنی هرکس به این شیوه عمل کرد، یک پست می‌گیرد!

۸-عباس عبدی از باند اصلاحات چی ضمن انتقاد تند از دولت پزشکیان و سیاست دولت وفاق او گفت: این سهم‌خواهی مبتذل، وفاق نیست. استفاده از شیوه‌های گذشته در شرایط عادی هم دیوانگی بود چه رسد به شرایط اضطراری. وی افزود: تغییر چندانی در روش‌های جاری دیده نمی‌شود که بتوان نسبت به آینده خوش‌بین بود.

۹-علی جنتی وزیر پیشین ارشاد رژیم گفت: ما اگر به‌دنبال توسعه همه‌جانبه سیاسی و اقتصادی هستیم باید در بسیاری از سیاست‌هایی که الآن داریم تجدیدنظر کنیم. سیاستی که جمهوری اسلامی دارد سیاست حمایت از نیروهای مقاومت است و طبیعتاً این حمایت پیامدهایی هم دارد که بر اهدافی که برای توسعه ملی خودمان در نظر داریم تأثیرگذار هستند.

علی جنتی افزود: تحریم‌های کمرشکنی بر کشور ما تحمیل شده است، ما مجبور شدیم که از نظر اقتصادی به چین و از نظر نظامی به روسیه نزدیک شویم و پکن و مسکو هم هرطور که خواسته‌اند باج‌گیری کرده‌اند.

۱۰-دانشجویان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد به گران‌کردن دویست درصدی شهریه اعتراض کردند.

تظاهرات و صحبت‌های دانشجوی معترض که می‌گوید شهریه هر ترم از ۳۰ میلیون به ۹۰ میلیون تومان رسیده.

۱۱-محمداسماعیل مطلق رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: توزیع شیر رایگان در مدارس متوقف شده است سازمان برنامه و بودجه باید اعتبار مورد نیاز توزیع شیر رایگان مدارس را تأمین کند.

۱۲-در پی آتش‌سوزی دو روز پیش در پتروشیمی شوشتر، مالک پالایشگاه پتروپارس شوشتر گفت: حدود ۷۰درصد مخازن و ماشین‌آلات از بین رفتند.

لطفا به اشتراک بگذارید: