تحولات جنگ در منطقه

ارتش اسراییل در ساعت ۱۶ اعلام کرد

روز چهارشنبه حدود ۹۰ موشک شلیک شده توسط حزب‌الله

از لبنان به داخل اسراییل عبور کرده است

بر اثر اصابت موشک به یک خانه مسکونی

در شهر کارمل دو نفر مجروح شدند

ارتش اسراییل:

روز سه‌شنبه حدود ۹۵ موشک از خاک لبنان به سوی اسراییل شلیک شد

العربیه

در حمله اسراییل در صبح چهارشنبه به نبطیه و چند منطقه دیگر

شهردار نبطیه به‌علاوه ۵ تن دیگر کشته شدند

خبرگزاری فلسطینی وفا

در حملات ۲۴ ساعت گذشته اسراییل به غزه

۶۵ فلسطینی کشته شدند

ارتش اسراییل در بیانیه‌یی ضمن گزارش عملیات روز سه‌شنبه اسراییل در جنوب لبنان اعلام کرد:

نیروهای ارتش اسراییل، سه تن از یگان نخبه موسوم به رضوان حزب‌الله را در جنوب لبنان دستگیر کردند. در جریان این عملیات ورودی یک تونل زیرزمینی در داخل ساختمانی که توسط حزب‌الله استفاده می‌شد، کشف شد.

رویترز ۲۵ مهر خبر داد بامداد چهارشنبه اسراییل دست کم سه حمله هوایی در حومه جنوبی بیروت انجام داد این حملات به فاصله کوتاهی پس از دستور اسراییل برای تخلیه منطقه به‌وقوع پیوست. ارتش اسراییل اعلام کرد در این حمله یک انبار استراتژیک تسلیحات حزب‌الله را هدف قرار داده است.

رویترز خاطرنشان کرد این حمله در حالی صورت گرفت که آمریکا اعلام کرد با گسترش حملات اسراییل در بیروت مخالف است.

اسکای نیوز چهارشنبه ۲۵ مهر در خبری به‌نقل از ارتش اسراییل نوشت:

طی روز سه‌شنبه حدود ۹۵ موشک از خاک لبنان به سوی اسراییل شلیک شده است.

اسکای نیوز عربی ۲۵مهر نیز به‌نقل از بیانیه ارتش اسراییل نوشت طی شامگاه سه‌شنبه تا صبح چهارشنبه، بیش از ۱۴۰ عملیات علیه اهداف حزب‌الله در لبنان انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، بامداد چهارشنبه ۲۵ مهر حملات اسراییل به یک مجتمع مسکونی در غرب شهر غزه ۱۳ تن از جمله یک کودک کشته شدند.

خبرگزاری وفا افزود طی حملات ۲۴ساعت گذشته اسراییل به غزه ۶۵ فلسطینی جان خود را از دست دادند. وزارت بهداشت فلسطین نیز در بیانیه ۲۵ مهر خود اعلام کرد تاکنون ۴۲ هزار و ۴۰۹ تن در عملیات نظامی اسراییل در غزه کشته و بیش از ۹۹ هزار و ۱۵۳ تن مجروح شده‌اند.

 

نعیم قاسم قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان

موشکها به حیفا و فراتر از آن رسیدند

بعد از حیفا همان‌طور که خواست آقا بود این ضربات به تل‌آویو رسید

این افتخاری برای ایران است که قاسم سلیمانی برای تقویت این منطقه تلاش کرد

ایران خمینی و ایران خامنه‌ای تمام امکانات را برای این پروژه در منطقه بسیج کردند

 

نعیم قاسم قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله روز سه‌شنبه ۲۴ مهر در سخنرانی خود که از تلویزیون المیادین پخش شد گفت:

ما از فلسطینیان برای آزادسازی سرزمینشان و حفاظت از سرزمین خود حمایت می‌کنیم. ایران از فلسطینیان برای آزادسازی فلسطین حمایت می‌کند، و به این خاطر خوشحال است. این پروژه ایرانی نیست. بلکه پروژه فلسطینی است که ایران، حزب‌الله، یمن، عراق و آزادگان این منطقه از آن حمایت می‌کنند.

نعیم قاسم در بخش دیگری از سخنان خود افزود: این برای ایران افتخار است. ایران امام خمینی، قدس الله روحه الشریف، و ایران امام خامنه‌ای، دام ظله، که تمام امکانات را برای تقویت فلسطینی‌ها بسیج کردند. .

موشکها به حیفا و فراتر از آن رسیدند، بعد از حیفا، همان‌طور که خواست آقا بود و شما دیدید که این ضربات به تل‌آویو رسیدند، پهپادی که به تل‌آویو رسید و موشک‌هایی که به تل‌آویو رسیدند. هم‌چنین فقط یکشنبه گذشته، اسراییل به ۱۰۰ کشته و زخمی اعتراف کرد و البته وقتی می‌گوید ۱۰۰ کشته و زخمی، یعنی قطعاً بیشتر است. ضربه بنیامین از نوع خاص، خود بیش از ۷۰ کشته و زخمی داشت. این نشان‌دهنده تصمیم و توانایی مقاومت است. و روز دوشنبه، ما هم‌چنین توانستیم موشکها را به تل‌آویو برسانیم. ۲، ۰۰۰، ۰۰۰ نفر به پناهگاهها رفتند. و این ادامه خواهد داشت.

با این همه نعیم قاسم درخواست آتش‌بس نمود و گفت: راه‌حل در آتش‌بس است. ما از موضع ضعف صحبت نمی‌کنیم. اگر اسراییلی‌ها نخواهند، ما ادامه خواهیم داد.

نیویورک تایمز

دو مقام اسراییلی گفتند

حتی اگر اسراییل از تأسیسات غنی‌سازی و سایت‌های نفتی رژیم ایران دوری کند

باز هم می‌تواند طیف گسترده‌یی از اهداف نظامی را هدف قرار دهد

به‌ نوشته نیویورک تایمز ۲۴ مهر، دو مقام اسراییلی آشنا به موضوعات نظامی اسراییل روز سه‌شنبه ۲۴ مهر گفتند حتی اگر اسراییل از تأسیسات غنی‌سازی و سایت‌های نفتی رژیم ایران دوری کند، باز هم می‌تواند طیف گسترده‌یی از اهداف نظامی را هدف قرار دهد. این اهداف شامل سکوهای پرتاب موشک و پهپاد، انبارهای موشک و پهپاد، کارخانه‌های موشک و پهپاد و هم‌چنین پایگاههای نظامی و ساختمانهای دولتی اصلی می‌باشند. نیویورک تایمز افزود این دو مقام گفتند اسراییل هم‌چنین می‌تواند آزمایشگاههای تحقیقاتی هسته‌یی را هدف قرار دهد.

لورا بلومنفلد، مشاور پیشین وزارت‌خارجه آمریکا به اسکای نیوز گفت: «طبق گزارشات، اسراییل به آمریکا اطمینان داده است که به سایت‌های هسته‌یی یا نفتی ایران حمله نخواهد کرد. این یک امتیاز بزرگ برای اسراییل است، بلومنفلد افزود «اینها دو هدف اولیه بودند، اما من فکر می‌کنم آنچه اسراییل سعی می‌کند انجام دهد، تعدیل در تشدید است. تا ببینند آیا می‌توانند رژیم ایران را وادار به عقب‌نشینی کنند.
اگر اسراییل نتواند به نتایج دلخواه خود برسد، احساس خواهد کرد توجیهی برای گام بعدی، که ضربه به گلوی این رژیم است، به دست می‌آورد. فرصتی که نتانیاهو دهه‌هاست از آن صحبت می‌کند».

اما برخلاف این اخبار، اورشلیم پست -۲۴ مهر۱۴۰۳ نوشت این گزارشها که اسراییل از حمله به مراکز نفتی و هسته‌یی رژیم ایران صرفنظر کرده است اشتباه است و همه ارگانها و مقامات تصمیم‌گیرنده در اسراییل در مورد ضرورت چنین حملاتی با یکدیگر هم نظر هستند و از این بابت بین آنها اختلافی نیست.

اورشلیم پست دریافته است که هیچ تغییری در تصمیم اولیه اسراییل برای حمله مستقیم و اساسی به ایران ایجاد نشده و هم‌چنین هیچ تغییری در تصمیم برای حمله نکردن به برنامه هسته‌یی ایران ایجاد نشده است هر چند که واشنگتن تلاش کرد اسراییل را متقاعد کند که ایده حمله به ایران را به کلی کنار بگذارد.

با این حال، هیچیک از مقامات بلندپایه در اسراییل اعم از نخست‌وزیر و وزیر دفاع و رئیس ستاد و رئیس دستگاه امنیتی موساد هرگز به‌طور جدی به این فکر نکردند که به ایران ضربه سختی وارد نکنند.

اورشلیم پست افزوده است: محاسبات اسراییل این خواهد بود که وقتی نیابتیها ببینند که حامی اصلی آنها، ایران، خودش و هر کمکی که می‌توانست به آنها بدهد، ضربه خورده است پراگماتیک تر از الآن خواهند بود. .

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۲۴ مهر با ارسال نامه‌یی برای رهبران کنگره آمریکا از هر دو حزب، آنها را در جریان کمکهای آمریکا به اسراییل برای مقابله با تهدیدات رژیم ایران قرار داد. در این نامه که توسط کاخ‌سفید انتشار یافت، بایدن بر تعهد دیرینه آمریکا در دفاع از اسراییل تأکید کرده است. در گزارش بایدن به ارسال انواع تسلیحات و موشکها و ناو شکن و ناو هواپیمابر به منطقه برای دفاع از اسراییل اشاره شده است.

بایدن می‌افزاید: در این زمینه، من دستور استقرار یک سیستم دفاع موشکی بالستیک و نیروهای آمریکایی که قادر به بهره‌برداری از آن هستند را در اسراییل برای دفاع در برابر هر گونه حملات موشکی بالستیک بیشتر صادر کردم

به‌دنبال ابراز نگرانی‌های هفته گذشته آمریکا نسبت به بمباران بیروت توسط اسراییل و گسترش دامنه جنگ و هم‌چنین آثاری که این موضوع می‌تواند بر انتخابات آمریکا داشته باشد، متیو میلر سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۲۴ مهر ضمن تکرار این موضوع گفت، ما به دولت اسراییل صریحاً اعلام کرده‌ایم نگرانی‌هایی درباره ماهیت بمبارانهای هفته‌های گذشته، عمدتاً به‌دلیل تلفات غیرنظامیان وجود دارد.

ماتیو میلر هم‌چنین گفت: لوید آستین وزیر دفاع و آنتونی بلینکن با ارسال یک نامه خصوصی به وزیر دفاع اسراییل نگرانیهای خود را در مورد سطح کمکهای بشر دوستانه‌ای که وارد غزه شده تصریح کردند.

وزیر آستین و وزیر امور خارجه مناسب دیدند برای اسراییل تصریح کنند که باید مجدداً تغییراتی در این زمینه بدهند تا ارتقا سطح کمکها به غزه از آنچه که امروز هست، مشاهده شود.

نیویورک تایمز

هشدار آمریکا به اسراییل

توقف کمکهای نظامی در صورت ممانعت از ارسال تدارکات به غزه

 

نیویورک تایمز نوشت: آمریکا روز سه‌شنبه به اسراییل هشدار داد که اگر در طی ۳۰ روز آینده میزان کمکهای انسانی به نوار غزه را افزایش ندهد، ممکن است کمکهای نظامی خود را از دست بدهد. این هشدار در نامه‌یی به امضای وزرای دفاع و امور خارجه آمریکاست که روز یکشنبه به وزیر دفاع اسراییل و وزیر امور استراتژیک این کشور ارسال شده است.

شرایط انسانی در نوار غزه به‌شدت دچار بحران شده و انتقادات بیشتری نسبت به مسدود شدن کمکهای بین‌المللی به این منطقه در حال گسترش است. بر اساس گزارشهای موجود، در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر در لبنان و ۴۰۰،۰۰۰ کودک به‌دلیل حملات اسراییل به مناطق هدف، آواره هستند.

نیویورک تایمز می‌افزاید: این هشدار در حالی صادر شد که دولت اسراییل به دولت بایدن اعلام کرده است که قصد دارد در پاسخ به حمله موشکی اخیر ایران به اسراییل، به تأسیسات هسته‌یی و تولید نفت ایران ضربه نزند.

برخی مقامات آمریکا اعلام کردند که حتی اگر اسراییل به تأسیسات هسته‌یی ایران حمله نکند، قادر خواهد بود به سکوهای پرتاب موشک، انبارها و کارخانه‌های تولید موشک، و هم‌چنین پایگاهها و ساختمانهای دولتی در ایران حمله کند.

در مورد شدت این حملات، مقامات اسراییلی تأکید کردند که حتی با عدم حمله به تأسیسات حساس، ممکن است حملات بزرگ‌تری در آینده نزدیک به‌وقوع بپیوندد.

شماری از ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که دولت بایدن نگران گسترش دامنه جنگ و آثار آن بر روی انتخابات آمریکا در مدت زمان باقیمانده تا انتخابات است. این ناظران بر آنند که زیاده روی ها اسراییل برای کاملا هریس مطلوب نیست و چه بسا در انتخابات به زیان او تمام شود.

لطفا به اشتراک بگذارید: