انتقال پناهجویان به آلبانی

هم زمان با بالا‌گرفتن شعله‌های جنگ در خاورمیانه و افزایش چند میلیون آواره، کشورهای اروپایی سختگیریهایی فوق‌العاده‌ای را برای جلوگیری از سیل عظیم مهاجران به اجرا می‌گذارند.

فرستادن اجباری پناهجویان از کشورهای اروپایی به کشورهای دیگر به یکی از بحثهای جدی در اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

یورونیوز تحت عنوان خبری بد برای پناهجویان در مورد اخراج پناهندگان از ایتالیا به یک مرکز مهاجران غیرقانونی در آلبانی گزارش کرد: درهای «گوانتاناموی ایتالیا» در آلبانی به روی مهاجران غیرقانونی باز شد.

به گزارش یورونیوز سفیر ایتالیا در تیرانا اعلام کرد که مراکز فراساحلی بازداشت و نگهداری مهاجران غیرقانونی که کشورش از پذیرش آنها سرباز زده پس از ماهها تأخیر و مشکلات لجستیکی در آلبانی آماده عملیاتی شده است.

این در حالیست که سازمانهای نظارت بر حقوق‌بشر به‌شدت نسبت به گشایش چنین مراکزی ابراز نگرانی کرده‌اند و از این مراکز به‌عنوان «گوانتاناموی ایتالیا» نام می‌برند.

بر اساس توافق سال ۲۰۲۳، تیرانا موافقت کرد سالانه تا ۳۶۰۰۰ مهاجر مرد را که در آبهای بین‌المللی متوقف شده و از سوی ایتالیا به این کشور منتقل شده‌اند در دو مرکز پناهندگی خود در شمال آلبانی نگهداری کند.

گروه‌های حقوق‌بشری گفته‌اند که انتقال مهاجران به مکانی فراسرزمینی که توسط پیمانکاران خصوصی اداره می‌شود، امکان نظارت بر شرایط نگهداری پناهجویان را کاهش داده و زمینه نقض حقوق اساسی این افراد را فراهم می‌کند.

گفته می‌شود ایتالیا از کشورهایی است که قوانین بسیار سختگیرانه‌ای برای آندسته از مهاجران که به‌صورت غیرقانونی وارد ایتالیا می‌شوند، وضع کرده است که شامل بازداشت خودکار و فوری همه آنها می‌شود.

یورو نیوز می‌افزاید: ایتالیا می‌گوید هدف از قرارداد اخیر با آلبانی کاهش فشار بر مراکز ایتالیایی و منصرف کردن مهاجران غیرقانونی از حرکت به سوی این کشور است.

جورجیا ملونی این توافق را «اقدامی جدید، شجاعانه و بی‌سابقه» خواند که می‌تواند با سایر کشورهای غیرعضو در اتحادیه اروپا نیز منعقد شود.

بر اساس طرح جدید دولت ایتالیا، مهاجرانی که به مکانهایی مانند آلبانی فرستاده می‌شوند در صورت نداشتن شرایط لازم، از آنجا هم اخراج می شوند.

آنا برامبیلا از اعضای یک سازمان غیرانتفاعی مدافع حقوق مهاجران به پولیتیکو گفت: مهاجرانی که به آلبانی فرستاده می‌شوند عملاً از حق دریافت کمک قانونی محروم هستند و دسترسی به وکیل در ایتالیا هم برای آنها به اندازه کافی سخت است.

با این همه وزیر خارجه ایتالیا گفته است طرح رم و لندن برای گسیل مهاجران به آلبانی و روآندا قابل مقایسه نیست زیرا شرایط آنها بسیار متفاوت است.

لطفا به اشتراک بگذارید: