تنگ شدن حلقة انزوای رژیم

شورای وزیران اتحادیه اروپا ۷ فرد و ۷ نهاد رژیم را در واکنش به انتقال موشک به روسیه تحریم کرد،  شرکت‌‌های، ایران‌ایر، ماهان ایر، سرویس ارتباط هوایی ارتش (ساها)، قرارگاه مرکزی ضد خاتم‌الانبیاء، نیروی هوافضای سپاه، صنایع هواپیما‌سازی و سازمان صنایع هوافضای رژیم، شرکت‌هایی بودند که توسط اتحادیه اروپا تحریم شدند.

شرکت‌های هواپیمایی رژیم مسئول انتقال و عرضه پهپادهای ساخت رژیم ایران و قطعات و فناوریهای مربوطه هستند.

مقاومت ایران سال‌هاست که با ارائه اسناد و گزارشات دقیق نشان داده است که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی رژیم در خدمت سپاه پاسداران و به طور خاص نیروی تروریستی قدس برای انتقال سلاح، پول و تروریست به کشورهای دیگر است.

در تحریم‌ها اتحادیه اروپا حمزه قلندری معاون وزیر دفاع رژیم، مهدی گوگردچیان مدیر عامل شرکت صنایع هواپیماسازی رژیم، رضا خسروی مقدم  وابسته نظامی روسیه در روسیه و میراحمد نوشین مدیر سازمان صنایع هوافضای رژیم در میان افراد حقیقی تحریم شده دیده می‌شوند.

دولت انگلستان هم نفراتی از ارتش تحت امر خامنه‌ای و سپاه پاسداران را تحریم کرد، افرادی که تحریم شدند عبارتند از: عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش رژیم و عضو شورای عالی امنیت. محمدحسین دادرس، جانشین فرمانده کل ارتش. حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش. محمد کاظمی، رئیس اطلاعات سپاه پاسداران، حبیب الله سیاری، رئیس ستاد مشترک ارتش و معاون هماهنگی ارتش، علی محمد نائینی سخنگوی سپاه پاسداران و حسین پورفرزانه، مهندس ارشد دفتر طراحی سامانه‌های پیشران فرزانگان.

دولت انگلستان همچنین، دفتر طراحی سیستم‌های پیشران فرزانگان که قطعات قابل استفاده در موشک‌های کروز را طراحی و تولید می‌کند و هم‌چنین آژانس فضایی رژیم ایران را که کاربردهایی در توسعه موشکهای بالستیک دارند، لیست گذاری می‌کند.

در مورد لیست‌گذاری سپاه پاسداران هم جوزپ بورل هنگام ورود به اجلاس شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در پاسخ به سؤ‌الی در همین مورد گفت بله این پیشنهاد به کشورهای عضو مدتی پیش ارائه شده و کارگروهها روی این موضوع کار می‌کنند.

همچنین آنا لورمن معاون وزیر خارجه آلمان گفت: دولت آلمان مدتهاست تلاش می‌کند سپاه پاسداران را در فهرست سازمانهای تروریستی قرار دهد. زمان آن فرا رسیده است که ما برای این کار در اتحادیه اروپا نیز راه را هموار کنیم.

آلکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش هم در این زمینه گفت: رژیم ایران با موشک‌ها، پهپادها و آموزش نظامی و موارد دیگر در جنگ تجاوزکارانه به اوکراین  وارد شده است. این رژیم در هر چهارراهی پیچ اشتباه را انتخاب می کند و در مسیر اشتباه می رود

ماریا مالمر استنرگارد وزیر خارجه سوئد هم در پاسخ به این سؤال که چه زمانی سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار می دهید؟ گفت: زمان آن فرا رسیده است، و بحث هایی در حال انجام است. سوئد معتقد است که این مهم است و ما در این رابطه، اتفاق آراء پارلمانی پشت خودمان داریم. 

پیشتر نخست وزیر سوئد اولف کریسترسون از اتحادیه اروپا خواسته بود که سپاه پاسداران را رسماً‌ یک سازمان تروریستی اعلام کند.

نگاهی به موضع‌گیری‌های مقاومت ایران در چند دهه گذشته نشان می‌دهد که مقاومت ایران مستمراً خواستار لیست‌گذاری سپاه پاسداران شده و امروز این امر به اولویت بسیاری از کشورها تبدیل شده است.

لطفا به اشتراک بگذارید: