چپاول حکومتی در صنعت خودروسازی

صنعت خودرو یکی از مهم‌ترین صنایع در ایران است، در این بخش از برنامه نگاه کوتاهی داریم به این‌‌که حکومت آخوندی چه در ساخت و مونتاژ و چه در واردات این صنعت را به چه روزی کشانده و چرا؟

روز ۲۱ مهر ۱۴۰۳ رسانه‌های حکومتی با عنوان مهم‌ترین شرکت‌های زیان‌ده دولتی نوشتند: «ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو، سه شرکت خودروسازی کشور هستند که در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان زیان‌ داشته‌اند. شرکت ایران‌خودرو در سال گذشته ۳۷ هزار و ۹۳ میلیارد تومان زیان داشته که بیشتر از سرمایه این شرکت در بورس است»

این یعنی این‌که یک‌دهم کسری بودجه‌ سال گذشته را این شرکت‌ها به مردم ایران تحمیل کردند؛ اما چرا؟ این خودروساز‌ها چه روند تولیدی دارند که به خسارت‌های کلان منجر می‌شود؟

شاسی و بدنه‌ی این  خودروها کاملا داخلیه، معادن که در قبضه‌ی سپاه و بیت خامنه‌ای هستند و زغال‌سنگ داخلی را یک چهارم قیمت به صنایع فولاد می‌فروشند. صنایع فولاد هم که دربست در دست سپاه پاسداران است، آب مجانی دریافت می‌کند. پول برق و گاز هم که هیچ شفاف‌سازی وجود نداره که چقدر پرداخت می‌کنند، این صنایع هم یک‌سری پلیت و حلبی تحت عنوان شاسی و بدنه تولید می‌کنندد و به شرکت‌های خودروساز می‌فروشند که شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو هم وابسته به سپاه پاسداران خامنه‌ای هستن. یعنی این شرکت‌ها مواد اولیه‌ی داخلی را یک چهارم تا یک‌پنجم قیمت واقعی تحویل می‌گیرند، تمامی مواد خام دیگر هم به همین صورت به‌دست این شرکت‌های خودروساز می‌رسد.

موضوع دیگر دستمزدهاست، دستمزد یک کارگر خودروساز در بهترین حالت ۱۲ میلیون تومان است، یعنی روزی ۴۰۰ هزار تومان. حداقل دستمزد یک کارگر خودروساز در اروپا و آمریکا دستکم ساعتی ۸ یورو هست یعنی روز ۴میلیون تومان، یعنی شرکت‌های خودروساز در بهترین حالت یک دهم دستمزد یک کارگر خودروساز را به کارگران زحمتکش ایران پرداخت می‌کنند.

همین شرکت‌ها هر سال قیمت محصولاتشان را به‌صورت چشمگیری افزایش می‌دهند . در همین مرداد امسال محصولات ایران‌خودرو که بالاترین زیان‌دهی را هم داشتم از ۳۷ تا ۵۲ درصد افزایش قیمت داشته.  یک پژو۲۰۷ اتوماتیک به قیمت ۴۹۲ میلیون تومان در بورس قیمت‌گذاری شده.

حالا همین محصول آشغال را هم مستقیم به مردم نمی‌فروشند برای فروش قرعه‌کشی و لاتاری راه می‌اندازند و چند ماه قبل از تحویل‌دهی از مردم برای ثبت‌نام پول می‌گیرند. رسانه‌های حکومتی نوشتن که ۷۰۰هزار میلیارد تومان پول گرفتن همین پول را اگه سرمایه‌گذاریی کنن با سالی ۱۰ درصد سود طی ۶ ماه که خودرویی به مردم تحویل ندادند، دستکم ۳۵هزار میلیارد تومان سود به آن تعلق می‌گیرد. این هم یک دزدی دیگر که معلوم نیست قرعه‌کشی برای فروش ماشین را دیگر از کجا آوردند؟!!

اما در واردات خودرو هم  همین چپاول جریان دارد. شرکت‌های خودروساز که باید با خودروهای وارداتی رقابت کنند، انحصار واردات خودرو را هم قبضه کردند.  

۷ شهریور  ۱۴۰۳ سایت حکومت انتخاب خبر داد که شرکت‌های سایپا، معین‌خودرو، بهمن‌موتور و کرمان‌موتور ۱۰ هزار و ۴۹۳ خودرو از مجموع ۱۵ هزار خودرو وارداتی را وارد کردن. یعنی بیش از ۷۵ درصد واردات خودرو توسط این ۴ شرکت خودروساز انجام شده. نتیجه‌ چنین انحصاری چیست؟

قیمت‌های عجیب و غریب خودروهای خارجی در ایران!! یک نمونه خودروی تیگو ۸  پرو، قیمتش در ایران ۲ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومنه، تمام آپشن همین خودرو در بازارهای خارجی ۹۸۰۰ دلاره یعنی ۵۸۸ میلیون تومان، یعنی این شرکت‌ها خودروی وارداتی را به ۵ برابر قیمت به مردم ایران می‌فروشند، یعنی در هر خرید یا تولید، دستکم ۵ برابر میزان هزینه شده از مردم ایران پول می‌گیرند بعد در سال گذشته فقط سه‌شرکت خودروساز داخلی  ۶۲ هزار میلیارد تومان زیان‌ داشته، چطور چنین چیزی ممکنه؟ علتش اینه که خامنه‌ای و سپاه پاسدارانش این پول‌ها را برای مصارف دیگر مثل تولید موشک و تأمین مالی تروریست و جنگ‌افروزی هزینه می‌کنند این‌طوریه که پول‌ساز‌ترین صنایع و شرکت‌ها، زیان‌ده می‌شوند و هر روز اقتصاد ایران بیشتر زمین‌گیر می‌شود.

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: