ناترازی‌ها و دلایل آن

روز ۱۷ مهر خبرگزاریهای حکومتی از کاهش سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی خودروها خبر دادن و از جمله خبرگزاری تسنیم نوشت:

«سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی خودروها در هر نوبت ۶۰ لیتر بود که این میزان به ۵۰ لیتر در هر نوبت تغییر کرده است»

یعنی از این تاریخ به بعد مردم ایران روزانه باید ۱۰ لیتر سوخت رو باید به‌قیمت آزاد از جایگاههای سوخت بخرن، اما چرا؟ پزشکیان و عارف و وزرا و مهره‌های حکومتی مستمر از ناترازی‌ها در ایران صحبت می‌کنن و طلبکار مردم هستن که مصرف سوخت و برق و گاز مردم ایران خیلی زیاده، می‌خوایم به‌صورت مختصر این ناترازی‌ها رو بررسی کنیم.

روزانه به‌طور متوسط ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در ایران از پالایشگاهها و جایگاههای سوخت فروخته می‌شه

که طبق گفته‌ٔ مهره‌ها و کارشناس‌های همین رژیم روزی ۴۰ میلیون لیتر بنزین از ایران توسط ارگانهای امنیتی قاچاق می‌شه یعنی روزی ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ کامیون ۳۰ هزار لیتری سوخت از ایران خارج می‌شه. این قاچاق کار سپاه پاسداران است که اگه همین کار رو متوقف کنن بحران سوخت در ایران فروکش می‌کنه. پس ناترازی بنزین نه به‌خاطر مصرف مردم که به‌دلیل کار قاچاق «برادران قاچاقچی» خودشون یعنی سپاه به‌وجود اومده.

یک ناترازی دیگه بحث برق هست. در تابستان امسال ۱۸ هزار مگاوات ناترازی برق یا کمبود برق در ایران وجود داشت.

این در حالی بود که تمام مدت تابستان صادرات برق رژیم به عراق و سوریه جریان داشت و مردم در بی‌برقی و خاموشی گرمای تابستون رو تحمل می‌کردن. کارخانه‌ها و صنایع تولید زیادی متوقف شدن و مردم هم گرما رو تحمل کردن هم هزینه‌های زندگیشون شتابان افزایش پیدا کرد؛ اما صادرات برق به عراق و سوریه بدون اخلال ادامه داشت و در همین تابستون هم افشا شد که مزارع ماینینگ رمز‌ارزهای سپاه هر کدوم به‌اندازه‌ٔ یک شهر برق مصرف می‌کنن و از نیروگاههای برق با کابل‌های فشارقوی مستقیم برق می‌گیرن؛

اما ناترازی پیش روی مردم ایران موضوع گاز و بحران کمبود گاز در سرمای زمستان هست. رئیس کمیسیون انرژی اتاق حکومتی ایران گفت: «در حالی‌که ایران از لحاظ دارا بودن ذخایر گازی در رتبه دوم جهان است و 17‌درصد از کل گاز جهان را در اختیار دارد، پیش‌بینی می‌شود در زمان اوج مصرف گاز در زمستان سال‌جاری با کمبود 300‌میلیون متر‌مکعب گاز مواجه شود» مصرف گاز ایران در پیک مصرف ۵۴۰ تا ۶۰۰ میلیون متر‌مکعب گاز اعلام شده؛ یعنی نصف نیاز مصرفی کمبود گاز وجود داره.

اما باز هم با همه‌ٔ این ناترازی‌ها صادرات گاز به کشورهای همسایه از جمله ترکیه، عراق، ارمنستان وجود داره. برای مثال از سال ۲۰۱۷ صادرات گاز به عراق جریان داره و در۸ فروردین ۱۴۰۳ قرارداد ۵ ساله‌ٔ دیگه تمدید شده.

حالا به قسمت تلخ این ناترازی‌ها می‌رسیم. فقط در عراق، بیش از ۴۳ درصد یعنی ۱۵ هزار مگاوات برق از گاز صادراتی ایران تولید می‌شه؛ یعنی اگه گاز و برق فقط به عراق صادر نشه و این گاز و برق برای مردم ایران مصرف بشه، ناترازی ۱۸هزار مگاواتی تابستان و بخش عمده‌یی از قطع گاز در سرمای زمستان دیگه وجود نخواهد داشت! اما رژیم برای کسب دلار و تأمین منابع مالی جنگ‌افروزی در منطقه و دور زدن تحریم‌ها با صادرات برق و گاز و بنزین این‌طوری جیب و سفره‌ٔ مردم ایران رو غارت می‌کنه.

اما حکومت آخوندی ۴ دهه است که هیچ سرمایه‌گذاری کلانی برای بهبود زیرساختها انجام نداده، ۲ هزار میلیارد دلار پول مردم ایران رو به کوره‌ٔ ساخت بمب اتم ریخته، حالا مردم در تابستان باید از بی‌برقی و گرما رنج ببرن و در زمستان با بحران گاز و سرما دست و پنجه نرم کنن بعد همه‌ٔ این مشکلات در حال تشدید شدن هست که پزشکیان به‌دستور خامنه‌ای در حال گران کردن بنزین هم هست که موج شدید گرانی‌های رو چند برابر می‌کنه. وقتی به چند دهه‌ٔ گذشته در ایران نگاه کنیم می‌بینیم که از خاتمی و احمدی‌نژاد، تا روحانی و رئیسی و پزشکیان، همه سرو ته یک کرباس هستند و فقط برای چپاول دارایی‌های مردم ایران به ریاست‌جمهوری رژیم خامنه‌ای گماشته می‌شوند.

لطفا به اشتراک بگذارید: