حملات اسراییل در غزه و لبنان ۵۰نفر در غزه و ۶۰نفر در لبنان کشته شدند

 

حملات اسراییل در غزه و لبنان

۵۰نفر در غزه و ۶۰نفر در لبنان کشته شدند

هشدار به‌ساکنان شهرها و روستاهای جنوب لبنان

برای بازگشت به‌خانه‌هایشان تا اطلاع ثانوی

 

حملات موشکی حزب‌الله از لبنان به اسراییل

قالیباف در بیروت و وعده بازسازی و کمکهای کلان

 

ارتش اسراییل تا ظهر شنبه ۱۲ اکتبر: نزدیک به ۳۰ موشک از خاک لبنان به سمت مناطق مختلفی در اسراییل شلیک شد. برخی از موشکها رهگیری و برخی دیگر از مرز هوایی اسراییل عبور کردند

دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل

بیش از ۱۰۰ پزشک و کارمند اورژانس در درگیریهای اخیر لبنان کشته شده‌اند

رسانه لبنانی ال.بی.سی.آی روز شنبه ۲۱مهر با انتشار گزارشی نوشت: در ۲۴ ساعت گذشته، ۵۷ حمله هوایی ثبت شده که مجموع حملات اسراییل به لبنان از زمان آغاز جنگ اخیر در۷ اکتبر سال گذشته تاکنون را به ۹۵۸۸ مورد می‌رساند.
این منبع افزود به گزارش وزارت بهداشت لبنان، آخرین آمار تلفات شامل ۶۰ کشته و ۱۶۸ زخمی در ۲۴ ساعت گذشته است.

وزارت بهداشت لبنان هم‌چنین اعلام کرده است ۱۸۷۰۰۰ نفر (نزدیک به ۳۹۰۰۰ خانواده) در لبنان آواره شده و در پناهگاههای رسمی به‌سر می‌برند.

نیویورک تایمز: نجیب میقاتی نخست‌وزیر موقت لبنان روز جمعه گفت

کشورش خواستار «استقرار ارتش لبنان در جنوب و تقویت حضور آن در امتداد مرز» است. حزب‌الله هم با این موضوع موافق است

نیویورک تایمز ۲۰ مهر نوشت: نجیب میقاتی نخست‌وزیر موقت لبنان روز جمعه گفت کشورش خواستار «استقرار ارتش لبنان در جنوب و تقویت حضور آن در امتداد مرز» است.
وی افزود: «حزب‌الله با این موضوع موافق است»، اما در اظهارات وی مشخص نبود آیا این گروه آماده است از جنوب لبنان عقب‌نشینی کند و به حملات موشکی و پهپادی خود علیه اسراییل پایان دهد یا خیر.
در عین‌حال، محمد عفیف رئیس دفتر رسانه‌یی حزب‌الله، نیز روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران در حومه جنوبی بیروت گفت این گروه ممکن است نسبت به تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس روی باز نشان دهد.
وی افزود: «اولویت مطلق ما در حال حاضر شکست دشمن و وادار کردن آنها به توقف تجاوزات است. با این حال، هر گونه تلاش سیاسی داخلی یا خارجی برای دستیابی به توقف جنگ مورد تقدیر قرار می‌گیرد، به‌شرطی که با دیدگاه جامع ما از جنگ، شرایط آن و نتایجش سازگار باش»
نیویورک تایمز خاطرنشان کرد سخنگوی حزب‌الله هیچ اشاره‌یی به عقب‌نشینی نیروهای آن از جنوب نکرد و گفت که قابلیت‌های نظامی این گروه هم‌چنان قوی باقی مانده است.

سخنگوی پنتاگون، روز جمعه ۲۰‌مهر با صدور بیانه‌ای درباره تماس وزیر دفاع آمریکا با همتای اسراییلی‌اش نوشت:

وزیر دفاع آمریکا ضمن تأیید حمایت قاطع این کشور از حق اسراییل برای دفاع از خود بر تعهد آمریکا به یک راه‌حل دیپلماتیک که بازگشت ایمن شهروندان لبنانی و اسراییلی به خانه‌های خود در دو طرف مرز را تضمین می‌کند، تأکید کرد. وزیر آستین هم‌چنین بر اهمیت تضمین امنیت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در منطقه تأکید کرده و خواستار هماهنگی تلاش‌ها برای تغییر مسیر از عملیات نظامی به راه دیپلماتیک در اسرع وقت شد.

بیانیه پنتاگون هم‌چنین افزود:در این گفتگو وضعیت وخیم انسانی در غزه مورد بحث قرار گرفت و وزیر آستین خواستار اقدام فوری برای حل این بحران شد.
وزیر دفاع آمریکا هم‌چنین اعلام کرد آمریکا برای دفاع از نیروها، شرکا و متحدان خود در برابر حملات رژیم ایران و هم‌پیمانان و نیروهای نیابتی آن در آرایش مطلوب نظامی قرار دارد.

ان.بی.سی آمریکا روز جمعه ۲۰مهر نوشت: مقامات آمریکایی می‌گویند اسراییل به‌طور مشخص انتخاب کرده است که چه چیزی را در واکنش به حمله رژیم ایران هدف قرار دهد. زیرساخت‌های نظامی و انرژی اهداف اصلی هستند. این مقامات افزودند هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که اسراییلی‌ها تأسیسات هسته‌یی را هدف قرار دهد یا اقدام به ترور کند، هنوز تصمیم نهایی را در مورد چگونگی و زمان اقدام نگرفته‌اند.
گزارش ان.بی.سی.می‌افزاید: آمریکا نمی‌داند حمله اسراییل چه زمانی رخ خواهد داد، اما می‌دانند ارتش اسراییل در آماده‌باش کامل است و به‌محض دریافت دستور آماده اجرای عملیات است.

خبرگزاری فرانسه ۲۰ مهر خبر داد ایموسهاکستین فرستاده ویژه آمریکا در لبنان،، روز جمعه به رسانه‌های محلی گفت آمریکا «بدون وقفه» برای برقراری آتش‌بس در لبنان تلاش می‌کند. وی که با شبکه لبنانی LBCI در واشنگتن مصاحبه می‌کرد گفت: «ما می‌خواهیم این درگیری در تمامیتش پایان یابد و در این زمینه به‌صورت شبانه‌روزی کار می‌کنیم. »
فرستاده ویژه آمریکا در لبنان هم‌چنین حملات هوایی اسراییل به مناطق مرکزی بیروت، از جمله محله‌های بستا و نوویری، که اواخر پنجشنبه ۲۲نفر را به کشتن داد، به‌شدت محکوم کرد و آن را "کاملاً غیرقابل قبول دانست.
هاکستین افزود: «ما در تلاشیم تا این بمباران را به پایان برسانیم. ما این بمباران مناطق پرجمعیت بیروت را نمی‌پذیریم».

دیدبان حقوق‌بشر سوریه روز شنبه ۲۱ مهر خبر داد در یک حمله پهپادی در نزدیکی درمانگاه شهر محکان در حومه شرقی دیرالزور یک نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند. در این حمله یک خودرو در نزدیکی درمانگاه شهر مـَح کان که تحت کنترل نیروهای رژیم سوریه و شبه‌نظامیان رژیم ایران است هدف قرار گرفت.
این منبع در خبر دیگری نوشت هواپیماهای جنگی اسراییل طی یک عملیات هوایی، منطقه‌یی در حومه شمال غربی دمشق در مرز سوریه و لبنان را هدف قرار دادند که منجر به‌وقوع انفجارهای شدیدی در این منطقه شد.

دیدبان حقوق‌بشر سوریه خاطرنشان کرد این حملات در چارچوب تلاش‌های مستمر اسراییل برای قطع مسیرهای تأمین تسلیحات به حزب‌الله لبنان از طریق مرز سوریه، انجام می‌شود.

تلویزیون الحدث درباره حمله اسراییل با هدف ترور وفیق صفا از نفرات ارشد حزب‌الله در ۲۰مهر اعلام کرد وی از ناحیه گردن مجروح شده و شانس زنده ماندنش بسیار اندک است. الحدث افزود:وفیق صفا از چهره‌های مرموزی به‌شمار می‌آید که به‌دلیل نقش مهمش در سطوح امنیتی و سیاسی در حزب‌الله، خبر حمله به وی جنجال زیادی برپا کرده است.

سفر پاسدار قالیباف به بیروت

خبرگزاری لبنان ۲۱مهر گزارش داد: نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان پیش از ظهر امروز محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ایران را در رأس هیأتی پذیرفت.
نخست وزیر در این دیدار تأکید کرد که اولویتهای دولت در این مرحله تلاش برای دستیابی به آتش‌بس، توقف تجاوزات اسراییل و حفظ امنیت لبنان و امنیت مردم آن است. وی بر تعهد لبنان به اجرای قطعنامه بین‌المللی ۱۷۰۱، تقویت حضور ارتش در جنوب و برقراری تماسهای لازم با کشورهای قطعنامه و سازمان ملل برای تحت فشار قرار دادن اسراییل برای اجرای کامل قطعنامه تأکید کرد.

نشست خبری قالیباف-لبنان-۱۴۰۳۰۷۲۱

«من در سفر امروز که به مقصد بیروت آمدم از تهران اومدم به بیروت که سلام گرم ملت ایران رو و دولت ایران رو مجلس ایران رو و به‌ویژه پیام رهبر معظم انقلاب رو به مردم لبنان برسونم که مطمئن باشید جمهوری اسلامی ایران در این شرایط سخت کنار ملت لبنان دولت لبنان و مقاومت در همه صحنه‌های خواهد بود

در ملاقات با جناب آقای میقاتی عرض کردم که ملت ایران و مردم ایران آماده هستند برای کمکهای به مردم آواره اینجا جز جنگ‌زده اینجا و اونهایی که جابه‌جا شدن به مجروحان اینجا زیر نظر دولت لبنان امکاناتی رو اگر کریدور هوایی برای بیروت فراهم بکند دولت این کمک‌ها رو ان‌شاءالله در اسرع وقت به‌صورت گسترده برای مردم منتقل کنیم».

مهدی محمدی مشاور قالیباف در امور راهبردی

ما ضربه خوردیم ضربه‌های راهبردی خوردیم ضربه‌های دردناکی خوردیم

آنچه که برای رهبری حزب‌الله لبنان پیش آمد فقدان حسن نصرالله چیزای کوچکی نیست

 

مهدی محمدی مشاور قالیباف در امور راهبردی: بله ما ضربه خوردیم ضربه‌های راهبردی خوردیم ضربه‌های دردناکی خوردیم اما ضربه‌ای که به رژیم زدیم ضربه موجودیتی بوده و امروز موجودیت این رژیم در معرض مخاطره است و این یکی از ریشه‌های در واقع تحلیل این وضعیتی است که حالا باهاش مواجه است

مجری: همین جمله پایانی شما محور مقاومت رژیم صهیونیستی ضربه‌هایی که زده شده ضربه‌هایی که خورده وضعیت الآن رویارویی و مواجهه محور مقاومت در منطقه غرب آسیا با رژیم صهیونیستی چطور هست

محمدی: «ببینید اینجا چند تا نکته وجود داره

نکته اول اینه که عرض کردم ما باید واقع بین باشیم اگر واقع نباشیم نمی‌تونیم توی این جنگ تو این جنگ پیچیده بجنگیم واقع‌بینی اقتضا می‌کند به نظر من که ما بپذیریم که ضربه‌هایی که مقاومت دریافت کرده ضربه‌های سخت و ضربه‌های دردناکی بوده ما ضربه‌های راهبردی دریافت کردیم آنچه که برای رهبری حزب‌الله لبنان پیش آمد فقدان جناب سید حسن نصرالله اینا چیزای کوچکی نیست و کسی هم نباید اونها رو کوچک‌نمایی بکنه ما اگر اینارو کوچک‌نمایی کنیم اونوقت نمی‌تونیم ماهیت این جنگ دردناک رو و این جنگ پیچیده رو درک کنیم من نمی‌خوام اسم ببرم بعضی از کشورها تو منطقه عملاً درگیر شدن به شریک رژیم برای پهن شدن اسراییل در منطقه خاورمیانه چرا اینکارو کردن تحلیل شون تا اسناد خودشون این بود که ما اگر در مرزهای سرزمینهای اشغالی محصور بمونیم نابود خواهیم شد باید از مرزهای خودمون فراتر بریم اتفاقی که امروز افتاده چیه اتفاقی که امروز افتاده اینه که نه‌فقط محصور شدن در مرزهای سرزمینهای اشغالی از لحاظ استراتژیک بلکه کپسوله شدند و فشرده شدند و عمق استراتژیک‌شون در همون بخش محدود هم کاهش پیدا کرد من فکر می‌کنم که مقاومت در یک وضعیت خاصی قرار داره و در آستانه یک شکوفایی است ببینیدما نباید شعار بدیم عرض کردم ما نیازمند واقع‌بینی هستیم اگه شعار زده بشیم ضربه می‌خوریم این‌که من می‌گم مقاومت در آستانه شکوفایی مبتنی بر یک درک از منطق استراتژیک این جنگیه که توش هستیم.

در مقابل یک همچین دشمنی مهم‌ترین ضابطه به نظر من اینه که باید شجاع بود اگر ما شجاعت خودمون رو از دست بدیم اگر که حواسمون نباشه که این دشمن ضعفش رو پشت سر و صدا و پشت جنایت کردن پنهان کرده اگه حواسمون نباشه که در یک روند میان‌مدت اسراییل چیزی ازش باقی نمونده ما جنگ رو خواهیم باخت من شفاف می‌گم باید شجاع باشیم نباید اجازه بدیم که ترس بر ما چیره بشه».

 

لطفا به اشتراک بگذارید: