مشروح اخبارشامگاهی سیمای آزادی ـ شنبه

 ۱-نه به‌اعدام در ایران - اجلاس برلین ۱۹مهر ۱۴۰۳ - قسمت دوم

نه به‌اعدام در ایران - حسابرسی از سردمداران رژیم

سخنرانی نمایندگان و شخصیت‌های سیاسی آلمانی

برلین -۱۰ اکتبر ۲۰۲۴

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۲-اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران

قضاییه جلادان از آزاد کردن زندانی سیاسی مریم اکبری

پس از پایان محکومیت ۱۵ساله خودداری می‌کند

فراخوان به‌آزادی مریم اکبری و دیگر زندانیان سیاسی به‌ویژه زنان

در حالی‌که روز ۲۱مهر ۱۴۰۳ محکومیت ۱۵ساله زندانی سیاسی مریم اکبری منفرد به‌پایان می‌رسد و او بدون یک‌روز مرخصی برای معالجه تمام این مدت را در زندان سپری کرده است، قضاییه جلادان با اجرایی کردن محکومیت افزوده، از آزاد کردن مریم که از قدیمی‌ترین زندانیان سیاسی زن در ایران است جلوگیری می‌کند. طبق قوانین و مقررات همین رژیم او باید سال۱۳۹۸ پس از تحمل ۱۰سال زندان آزاد می‌شد. هم‌چنانکه در اطلاعیه‌های قبلی دبیرخانه و کمیسیون زنان شورای ملی مقاومت آمده است برای ممانعت از آزادی مریم او را در ۲پرونده جداگانه که توسط وزارت اطلاعات سرهم‌بندی شده بود و با تشکیل ۲دادگاه فرمایشی در سمنان و اوین به‌زندان اضافی محکوم کردند. یکی تحت‌عنوان «تبلیغ علیه نظام» و دیگری «توهین به‌رهبری، اجتماع و تبانی، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی، تحریک مردم علیه امنیت ملی».

دادخواهی خون شهیدان از یک‌دهه پیش جرم اصلی این زندانی سیاسی است. آقای جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان‌ملل در گزارش «جنایات سبعانه» در ا‌یران که در تیرماه گذشته منتشر شد درباره مریم نوشت: «یکی از نمونه‌های تکان‌دهنده زندانی سیاسی مریم اکبری‌منفرد است که با طرح شکایت از داخل زندان در سال‌۱۳۹۵ در مورد اعدام خواهر و برادرانش در قتل‌عام ۱۳۶۷، شجاعت زیادی از خود نشان داد و در پاسخ با فشار فزاینده‌ای از جمله محرومیت از ملاقات و تبعید اجباری به‌مکان دور افتاده از فرزندانش مواجه شد و با وجود تحمل یک‌محکومیت ۱۵‌ساله بدون حتی یک‌روز مرخصی او را به ۲سال حبس اضافی محکوم کرده‌اند. هدف وادار کردن او به‌چشم‌پوشی از پاسخگویی است». قضاییه رژیم در یک اقدام رذیلانه و غارتگرانه در تیرماه‌۱۴۰۳ حکم توقیف اموال مریم اکبری و بستگانش را به‌خاطر دادخواهی ۳برادر و یک‌خواهر سربدار شده‌اش صادر کرد.

کمیسیون زنان شورای ملی مقاومت ایران بار دیگر کمیسر‌عالی و شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در مورد ایران، گزارشگر ویژه خشونت علیه زنان و دیگر مراجع مدافع حقوق‌بشر و حقوق زنان را به‌محکومیت قاطع رفتار ضدبشری رژیم آخوندی با زندانیان سیاسی به‌ویژه زندانیان زن و اقدام فوری برای آزادی مریم اکبری فرامی‌خواند.

شورای ملی مقاومت ایران- کمیسیون زنان - ۲۱مهر۱۴۰۳

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۳- بیانیهٔ چهل و سومین سالگرد تأسیس شورای ملّی مقاومت ایران

فصل ششم - بخش اول

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید 

 

۴-تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۶شرکت و ۲۳‌کشتی

به‌خاطر تجارت با پتروشیمی و نفت رژیم ایران

وزارت‌خزانه‌داری آمریکا ۱۶شرکت و ۲۳کشتی‌خارجی را به‌خاطر تجارت با بخش پتروشیمی و نفت رژیم ایران تحریم کرد. این وزارتخانه اعلام کرد:  آمریکا در پاسخ به‌حمله اول اکتبر رژیم ایران به‌اسراییل، دومین‌حمله مستقیم این کشور به‌اسراییل در سال جاری، تحریم‌ها را بر بخشهای نفت و پتروشیمی رژیم ایران گسترش می‌دهد. این اقدام فشار مالی بر رژیم ایران را تشدید می‌کند.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۵- تحریم وزارت‌خارجه آمریکا

۶ شرکت و ۶ کشتی در ارتباط با رژیم ایران

تحریم شش‌شرکت و شناسایی شش‌کشتی بعنوان اموال مسدود‌شده به خاطر فعالیت در تجارت و نقل و انتقال رژیم ایران.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۶- تنش هنگام سخنرانی پزشکیان در دانشگاه تهران

به‌مناسبت شروع سال تحصیلی

هم جلسه من را و هم سخنرانی من را بهم می‌زنی، بگذار حرفم  را بزنم.

پزشکیان: آن چشم‌اندازی که مقام معظم مطرح می‌فرمایند که ما باید در منطقه اول بشویم این اول شدن با شعار و دعوا نمی‌شود. ما می‌خواهیم مملکت به‌جایی برسد که رهبر معظم در چشم‌انداز مشخص کردند. پاس دادن مشکلات کشور و دولت به‌دانشگاه و اساتید و دانشجویان و اینکه به‌جای دعوا و اعتراض بیایند قرارداد ببندند و کار کنند و برای دولت پول در بیاورند!

وزیر علوم‌: تمام بودجه آموزش‌عالی ما کمتر از ۳درصد بودجه کل کشور است. بودجه‌ای که ما در آموزش‌عالی داریم برای کل آموزش‌عالی شامل ستاد و دانشگاه‌ها، کمتر از بودجه یک‌دانشگاه برتر در دنیاست. نمی‌خواهم نسبتش را بگویم چون فاصله‌اش خیلی زیاد است. سهم ما از تولید ناخالص ملی بسیار پایین است. اگر بخواهیم بودجه امروز را با ارز خارجی بسنجیم. واقعیت این است که ما امروز تقریباً ۵۰درصد بودجه سال۹۰ را در اختیار داریم.

سخنگوی مجاهدین 

  پزشکیان مطلقاً به‌این حقیقت کاری ندارد که پول‌ و دارائی‌های

مملکت صرف سپاه و صدور ارتجاع و تروریسم و جنگ‌افروزی می‌شود

همچنین کاری به‌دزدی و غارت و چپاول نجومی ندارد 

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۷- آخرین اخبار جنگ در منطقه و موضعگیری‌ها

حملات اسراییل در غزه و لبنان ۵۰نفر در غزه و ۶۰نفر در لبنان کشته شدند

هشدار به‌ساکنان شهرها و روستاهای جنوب لبنان برای بازگشت

به خانه‌هایشان تا اطلاع ثانوی

حملات موشکی حزب الله از لبنان به‌اسراییل

قالیباف در بیروت و وعده بازسازی و کمک‌های کلان

ارتش اسرائیل تا ظهر‌شنبه ۱۲اکتبر‌: نزدیک به ۳۰موشک از خاک لبنان به سمت مناطق مختلفی در اسرائیل شلیک شد. برخی از موشکها رهگیری و برخی دیگر از مرز هوایی اسرائیل عبور کردند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل

بیش از ۱۰۰پزشک و کارمند اورژانس در درگیری‌های اخیر لبنان

کشته شده‌اند

رسانه لبنانی ال.بی.سی.آی روز شنبه ۲۱مهر با انتشار گزارشی نوشت: در ۲۴ساعت گذشته، ۵۷حمله هوایی ثبت‌شده که مجموع حملات اسرائیل به‌لبنان  از زمان آغاز جنگ اخیر در۷ اکتبر سال گذشته تا کنون را به ۹۵۸۸‌مورد می‌رساند. این منبع افزود به‌گزارش وزارت‌بهداشت لبنان، آخرین آمار تلفات شامل ۶۰‌کشته و ۱۶۸‌زخمی در ۲۴‌ساعت گذشته است.

وزارت بهداشت لبنان همچنین اعلام کرده است ۱۸۷۰۰۰‌نفر (نزدیک به ۳۹۰۰۰ خانواده) در لبنان آواره شده و در پناهگاه‌های رسمی بسر می برند.

نیویورک تایمز: نجیب  میقاتی نخست‌وزیر موقت لبنان روز جمعه گفت: کشورش خواستار‌«استقرار ارتش لبنان در جنوب و تقویت حضور آن در امتداد مرز» است. حزب‌الله هم با این موضوع موافق است. نیویورک تایمز ۲۰مهر نوشت: در عین حال، محمد عفیف رئیس دفتر رسانه‌ای حزب‌الله، نیز روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران در حومه جنوبی بیروت گفت این گروه ممکن است نسبت به تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس روی باز نشان دهد. وی افزود: «اولویت مطلق ما در حال حاضر شکست دشمن و وادار کردن آنها به‌توقف تجاوزات است....با این حال، هرگونه تلاش سیاسی داخلی یا خارجی برای دستیابی به‌توقف جنگ مورد تقدیر قرار می‌گیرد، به‌شرطی که با دیدگاه جامع ما از جنگ، شرایط آن و نتایجش سازگار باش»

سخنگوی پنتاگون، روز جمعه ۲۰مهر با صدور بیانه‌یی درباره تماس وزیر دفاع آمریکا با همتای اسرائیلی‌اش نوشت: وزیر‌دفاع آمریکا ضمن تأیید حمایت قاطع این کشور از حق اسرائیل برای دفاع از خود بر تعهد آمریکا به‌یک راه‌حل دیپلماتیک که بازگشت ایمن شهروندان لبنانی و اسرائیلی به‌خانه‌های خود در دو طرف مرز را تضمین می‌کند، تأکید کرد. بیانیه پنتاگون همچنین افزود در این گفتگو وضعیت وخیم انسانی در غزه مورد بحث قرار گرفت و وزیر آستین خواستار اقدام فوری برای حل این بحران شد.

ان.بی.سی آمریکا روز جمعه ۲۰مهر نوشت: مقامات آمریکایی می‌گویند اسرائیل به‌طور مشخص انتخاب کرده است که چه چیزی را در واکنش به‌حمله رژیم ایران هدف قرار دهد. زیرساخت‌های نظامی و انرژی اهداف اصلی هستند. این مقامات افزودند هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که اسرائیلی ها تأسیسات هسته‌ای را هدف قرار دهد یا اقدام به‌ترور کند، هنوز تصمیم نهایی را در مورد چگونگی و زمان اقدام نگرفته‌اند.

خبرگزاری فرانسه ۲۰مهر خبر داد: ایموس هاکستین فرستاده ویژه آمریکا در لبنان، روز جمعه به‌رسانه‌های محلی گفت آمریکا «بدون وقفه» برای برقراری آتش‌بس در لبنان تلاش می‌کند. وی که با شبکه لبنانی LBCI در واشینگتن مصاحبه می‌کرد گفت:« ما می‌خواهیم این درگیری در تمامیتش پایان یابد و در این زمینه به‌صورت شبانه‌روزی کار می‌کنیم.» هاکستین افزود: «ما در تلاشیم تا این بمباران را به‌پایان برسانیم. ما این بمباران مناطق پرجمعیت بیروت را نمی‌پذیریم.»

دیدبان حقوق‌بشر سوریه روز شنبه ۲۱مهر خبر داد در یک‌حمله پهپادی در نزدیکی درمانگاه شهر محکان در حومه شرقی دیرالزور یک‌نفر کشته و ۴نفر دیگر زخمی شدند. در این حمله یک خودرو در نزدیکی درمانگاه شهر مـَحٌکان که تحت کنترل نیروهای رژیم سوریه و شبه‌نظامیان رژیم ایران است هدف قرار گرفت. دیدبان حقوق بشر سوریه خاطرنشان کرد این حملات در چارچوب تلاش‌های مستمر اسرائیل برای قطع مسیرهای تأمین تسلیحات به‌حزب‌الله لبنان از طریق مرز سوریه، انجام می‌شود.

تلویزیون الحدث درباره حمله اسرائیل با هدف ترور وفیق صفا از نفرات ارشد حزب‌الله در ۲۰مهر اعلام کرد وی از ناحیه گردن مجروح شده و شانس زنده ماندنش بسیار اندک است. الحدث افزود: وفیق صفا از چهره‌های مرموزی به شمار  می‌آید که به‌دلیل نقش مهمش در سطوح امنیتی و سیاسی در حزب‌‌الله، خبر حمله به‌وی جنجال زیادی بر پا کرده است.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۸- سفر پاسدار قالیباف به‌بیروت

خبرگزاری لبنان ۲۱مهر گزارش داد: نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان پیش از ظهر امروز محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ایران را در راس هیئتی پذیرفت. نخست‌وزیر در این دیدار تاکید کرد که اولویتهای دولت در این مرحله تلاش برای دستیابی به‌آتش‌بس، توقف تجاوزات اسرائیل و حفظ امنیت لبنان و امنیت مردم آن است. وی بر تعهد لبنان به‌اجرای قطعنامه بین‌المللی۱۷۰۱، تقویت حضور ارتش در جنوب و برقراری تماسهای لازم با کشورهای قطعنامه و سازمان‌ملل برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای اجرای کامل قطعنامه تاکید کرد.

تلویزیون رژیم ۲‍۱مهر۱۴۰۳

قالیباف: من در سفر امروز که به‌مقصد بیروت آمدم، از تهران اومدم به‌بیروت که سلام گرم ملت ایران‌رو و دولت ایران‌رو مجلس ایران‌رو و به‌ویژه پیام رهبر معظم انقلاب رو به‌مردم لبنان برسونم که مطمئن باشید جمهوری اسلامی ایران در این شرایط سخت کنار ملت لبنان، دولت لبنان و مقاومت در همه صحنه‌های خواهد بود. در ملاقات با جناب آقای میقاتی عرض کردم که ملت ایران و مردم ایران آماده هستند برای کمک‌های به‌مردم آواره اینجا جز جنگ زده اینجا و اونهایی که جابجا شدن به‌مجروحین اینجا زیر نظر دولت لبنان امکاناتی‌رو اگر کریدور هوایی برای بیروت فراهم بکند، دولت این کمک‌ها‌رو ان‌شاءالله در اسرع وقت به‌صورت گسترده برای مردم منتقل کنیم.

مهدی محمدی مشاور قالیباف در امور راهبردی: ما ضربه خوردیم ضربه‌های راهبردی خوردیم، ضربه‌های دردناکی خوردیم، آنچه که برای رهبری حزب‌الله لبنان پیش آمد، فقدان حسن نصرالله چیزای کوچکی نیست.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید 

 

۹-جمعه بازارهای خامنه‌ای در شهرهای مختلف

آخوند صدیقی امام جمعه دزد رژیم در تهران: با رفتن حسن نصرالله بعضی‌ها روحیه‌شان را باخته بودند. بعضی‌ها متزلزل شده بودند او بی‌بدیل و بدون جایگزین بود

امام جمعه رژیم در بندر عباس: ما بیش از آن چه که نگران باشیم هواپیماهای دشمن بیاید مثلا یک نقطه‌ای را بمباران کند، نگرانیم که عوامل و اذناب‌شان بخواهند فضای این کشور را به سمت آشوب و بلوا بکشانند

آخوند علم‌الهدی امام جمعه خامنه‌ای در مشهد: در نماز جمعه مقام رهبری در مشهد و شهرهای خراسان عده‌ٔ زیادی شرکت کردند.آدم های نفوذی دشمن بیاید به نفع دشمن به اسم وفاق ملی پرچم دشمن را در داخل فرهنگ ما بلند کنند و ما هم صدامون در نیاید

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۱۰-مرگ ۳۰هزار ایرانی به‌‌دلیل آلودگی هوا فقط در یک‌سال

رئیس کمیته محیط‌ زیست کمیسیون کشاورزی مجلس ارتجاع: میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا به ۳۰‌هزار نفر در سال‌۱۴۰۲ افزایش یافته است. خسارات ناشی از آلودگی هوا در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۵۹۷هزار میلیون تومان بوده است.

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۱۱- ابربحران فرونشست زمین در اصفهان

روزنامه حکومتی آرمان در شماره روز‌شنبه۲۱مهر خود نسبت به‌ابربحران فرونشست زمین در اصفهان هشدار داد و نوشت‌: فرونشست زمین دراستان اصفهان در حال گسترش و ریشه دواندن در مناطق مسکونی و پرجمعیت  است نه در دشت و بیابان، فرونشست در اصفهان به‌یک بحران تبدیل شده است و اگر زود به‌داد آن نرسیم، به‌یک ابربحران تبدیل خواهد شد. این منبع افزود: امروز بیش از ۱۰۰مدرسه در اصفهان در معرض خطر فرونشست قرار دارد و نشست زمین در مناطق مسکونی هم قابل مشاهده است، به‌طوری‌که ساکنان آنها مجبور به‌تخلیه شده‌اند .

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۱۲- ۲۱مهر سالگرد درگذشت مرضیه بانوی هنر ایران

در سال ۱۳۸۹- قسمت دوم

۲۱‌مهر  سالگرد یاد یار مهربان درگذشت مرضیه بانوی هنر ایران  در سال۱۳۸۹

اعلام پیوستگی خانم مرضیه به‌ارتش آزادیبخش ملی ایران-۲۱‌مهر ۱۳۷۶

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: