مشروح اخبارشامگاهی سیمای آزادی ـ پنجشنبه

۱-گزیده سخنرانی‌های خانم مریم رجوی

۱۰ اکتبر – روز جهانی علیه اعدام

سخنرانی خانم مریم رجوی – ۲۸خرداد۱۳۸۴(۱۸ژوئن۲۰۰۵)

ما در ایران آزاد شده از ستم ملایان، از لغو اعدام و از امحاء همه انواع و اشکال مجازاتهای وحشیانه دفاع می‌کنیم و نسبت به آن متعهدیم.

سخنرانی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت در شورای اروپا ۲۱فروردین۱۳۸۵‌(۱۰ آوریل۲۰۰۶)

ما در ایران آزادشده فردا، از لغو‌حکم اعدام دفاع‌می‌کنیم و نسبت به‌آن متعهدیم. ما خواهان ایجاد یک نظام قضایی مدرن مبتنی بر احترام به‌اصل برائت، اصل حق دفاع، حق دادخواهی، حق برخورداری از محاکمه علنی و استقلال کامل قضات هستیم. مجازاتهای بیرحمانه و تحقیرآمیز در ایران آینده هیچ جایی نخواهد داشت.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۲- ۱۰‌اکتبر۲۰۲۴ نه به‌اعدام در ایران

حسابرسی از سردمداران رژیم

سخنان نمایندگان و شخصیتهای سیاسی آلمانی

برلین – ۱۰ اکتبر۲۰۲۴

سخنرانی آنلاین خانم مریم رجوی در اجلاس برلین – ۱۹مهر۱۴۰۳

پخش در روزهای آینده 

 

۳- کارزار جهانی نه به‌اعدام

بیانیه ۱۵۰۰شخصیت از ۷۸ کشور جهان از ۵قاره

در حمایت از کارزار جهانی نه به‌اعدام در ایران در پاسخ به‌فراخوان خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران همزمان با «روز جهانی علیه اعدام»

۳۴رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و ۵۹‌وزیر پیشین، ۹۳گزارشگر و سفیر سابق ملل متحد، ۱۰۲‌قاضی و حقوقدان بین‌المللی، ۱۰۹‌کارشناس برجسته حقوق‌بشر و ۴۶‌برنده جایزه نوبل در میان امضاءکنندگان هستند.

۴۵۵‌نماینده پارلمان،۹۰‌شهردار و ۸۵‌عضو شورای‌شهر این‌بیانیه را امضا کرده‌اند.

ما از فراخوان نه به‌اعدام خانم رجوی و تعهد او به‌لغو مجازات اعدام، که از دو دهه‌پیش در برنامه ۱۰‌ماده‌یی تصریح شده است، استقبال کرده و از آن حمایت می‌کنیم. خانم رجوی بار دیگر در جلسه بین‌المللی حقوقدانان در ۲۴ اوت ۲۰۲۴ در پاریس بر لغو اعدام پافشاری کرد. بعد از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید رژیم موج اعدامها افزایش یافته و تنها در ماه‌اوت بیش از ۱۰۰‌زندانی از جمله رضا رسایی، که در قیام‌۱۴۰۱ دستگیر شده‌بود، اعدام شدند.  کمیته مستقل بین‌المللی حقیقت‌یاب در گزارش مارس‌۲۰۲۴ بسیاری از موارد جدی نقض حقوق‌بشر در ایران از جمله قتل، شکنجه و خشونت جنسی را مصداق «جنایات علیه بشریت» دانسته است.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۴- همزمان با کارزار جهانی نه به‌اعدام

پاسخ آتشین به‌رژیم اعدام و قتل‌عام

۲۶۴اعدام از زمان روی کار آمدن پزشکیان

انفجارها در قضاییه جلادان در شیراز، تعزیرات اراک، دادسرای ضد‌انقلاب هرسین، اداره‌کل زندانهای کرمان، پلیس آگاهی قزوین، ستاد اجرایی و کمیته‌های غارت خمینی ملعون در تهران و کرمان و شورای ضد‌اسلامی یاسوج

پرتاب کوکتل به‌حوزه بسیج سپاه پاسداران برای سرکوب زنان در فهرج کرمان و راهنمای ستاد خبرچینی و جاسوسی سپاه پاسداران در زاهدان

به‌آتش کشیدن بنر رئیسی جلاد و پایگاه بسیج در تهران، حوزه جهل و جنایت در یاسوج، پایگاه بسیج در زاهدان، بنر جنگ ضدمیهنی در مشهد و حسن نصرالله در تهران

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۵-پیام جمعی از زندانیان سیاسی زندان قزلحصار

به‌‌مناسبت روز جهانی علیه مجازات اعدام

خطاب به‌مردم ایران، وجدانهای بیدار در سراسر جهان

و ارگانهای حقوق‌بشری و سازمان عفو بین‌الملل - مهر ۱۴۰۳

در سایه دیکتاتوری دینی حاکم بر ایران اقشار زحمتکش و به‌خصوص زندانیان رنجی مضاعف را متحمل می‌شوند، زندانیانی که خود قربانی سیاست‌های توسعه‌طلبانه همین حاکمیت‌اند،اینجا گویی آخر دنیاست؛ زندانیان از کمترین حقوق قانونی خود محرومند. بله در چشم حاکمان و زندانبانانشان زندانی هیچ حقوقی ندارد، جان زندانی مثل آب‌خوردن گرفته می‌شود و احکام اعدام ظالمانه در دادگاههایی نمایشی و بدون حق دفاع صادر می‌شود. هر هفته تعدادی از هم‌بندی‌هایمان به‌چوبه‌های دار سپرده می‌شوند و تعدادی نیز شب را زیر سایه چوبه دار و با کابوس مرگ سپری می‌کنیم و این زجرآورترین  لحظات زندگی ما و خانواده‌هایمان است. لطفاً یک لحظه تصور کنید که شبهای متمادی و گاها سالهای متمادی نمی‌دانی که فردا زنده‌ای یانه؟ آیا این دیوانه‌کننده نیست؟ آیا شکنجه‌ای دردناکتر از این وجود دارد؟....

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۶-اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران

چهارشنبه ۱۹مهر، اعدام ۷زندانی همزمان با روزجهانی

علیه حکم اعدام، ۲۶۷ اعدام در زمان پزشکیان

در حالی که خامنه‌ای هرچه بیشتر در باطلاق جنگی که خود بانی اصلی آن بوده فرو میرود، با قساوت و وحشیگری کشتار زندانیان بی‌پناه را تشدید کرده است. او بیهوده تلاش میکند از شعله‌ور شدن آتش خشم خلق و قیام مردم جان بدر ببرد.

دژخیمان چهارشنبه ۱۸‌مهر در آستانه روز جهانی علیه حکم اعدام، ۶زندانی را در زندان قزلحصار و یک زندانی ۲۱‌ساله بنام مهدی براهویی را در زندان زاهدان حلق‌آویز کردند. مهدی براهویی به‌هنگام ارتکاب جرم انتسابی کمتر از ۱۸‌سال داشت. زندانیانی که در قزلحصار اعدام شدند عبارتند از احمد نارویی ۳۳ساله و محمد اسحاق‌زهی ۳۱‌ساله، سعید صفایی، محمد نارویی، آرمان هدایتی و کامران سقایی.....

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۷-قتل یک سوختبر محروم بلوچ توسط پاسداران خمینی

روز چهارشنبه ۱۸تیر مأموران سرکوبگر دریابانی بندر کرگان شهرستان میناب در حین تعقیب و گریز یک قایق موتوری دو شهروند بلوچ را زیرگرفته که باعث کشته شدن یک تن و زخمی شدن نفر دیگر شدند.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۸-بیانیهٔ چهل و سومین سالگرد تأسیس شورای ملّی مقاومت ایران

فصل چهارم – بخش سوم

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۹-آخرین تحولات جنگ در منطقه

ارتش اسرائیل در دو اطلاعیه اعلام کرد: حزب‌الله تا ساعت۲۳ چهارشنبه ۳۶۰موشک شلیک کرد که ۲۲۰فروند از آنها وارد حریم هوایی اسرائیل شده‌اند. صبح پنجشنبه نیز ۴۰موشک به‌منطقه جلیل علیا شلیک شد. ارتش اسراییل ظهر پنجشنبه اعلام کرد تعداد راکت‌های شلیک‌شده به‌اسراییل به ۵۰مورد رسیده است. 

تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو

بیانیه کاخ سفید

کاخ سفید روز چهارشنبه ۱۸مهر پس از گفتگوی بایدن و نتانیاهو بیانیه‌ای صادر کرد. در‌این بیانیه آمده است: رئیس‌جمهور بایدن صبح‌امروز با نخست‌وزیر اسرائیل صحبت کرد. معاون رئیس‌جمهور هریس نیز در این تماس شرکت داشت. رئیس‌جمهور بر تعهد قاطع خود نسبت به‌امنیت اسرائیل تأیید کرد و حمله موشکی بالستیک رژیم ایران به‌اسرائیل در اول اکتبر را به‌طور قاطع محکوم کرد. در خصوص لبنان، رئیس‌جمهور بر لزوم دستیابی به‌ترتیبات دیپلماتیک برای بازگشت امن غیرنظامیان لبنانی و اسرائیلی به‌خانه‌هایشان در دو سوی خط آبی تأکید کرد.

رویترز: گالانت پس از پایان تماس بایدن و نتانیاهو در یک پیام ویدئویی گفت: حمله ما به‌ایران مرگبار، دقیق و از همه مهم‌تر غافلگیرکننده خواهد بود. آن‌ها نخواهند فهمید چه اتفاقی افتاد و چگونه رخ داد، اما نتایج آن را خواهند دید.

دیدبان حقوق بشر سوریه پنجشنبه ۱۹مهر خبر داد هواپیماهای اسرائیل در اولین ساعات بامداد پنجشنبه با ۳‌موشک، تیپ‌۴۷ رژیم سوریه را در جبل مارین در حومه جنوبی حما را هدف قرار دادند. هواپیماهای اسرائیل همزمان با ۴‌موشک دیگر کارخانه خودروسازی رژیم ایران در منطقه صنعتی حسیا در حومه جنوبی حمص را هدف قرار دادند که منجر به‌آتش‌سوزی در آن شد. در حمله به این کارخانه ۴تن زخمی شدند.

پاسدار سرتیپ سنایی‌راد معاون سیاسی در دفتر خامنه‌ای: هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌یی ایران قطعاً می‌تواند بر معادلات در طول جنگ و پس از آن تأثیر بگذارد.

 برخی از سیاستمداران احتمال تغییر سیاستهای استراتژیک هسته‌یی را مطرح کرده‌اند. از سوی دیگر، زیدآبادی از اصلاح‌گران ولایت، در حساب ایکس خود با ترس و لرز بسیار از حمله یک‌ائتلاف نظامی مجهز و قدرتمند، خطاب به۳۹ نماینده‌ای که خواهان تغییر دکترین و ساخت سلاح اتمی شدند، نوشت: این نغمه‌یی که برخی محافل در مورد لزوم تغییر دکترین اتمی ایران راه انداخته‌اند از سر ناآشنایی کامل با مناسبات قدرت در خاورمیانه و در سطح بین‌المللی است....

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس: عراقچی در گفتگو با الجزیره گفت ما برای هر سناریویی آماده هستیم. اما جنگ یا تشدید تنش را نمی‌خواهیم ، اسرائیلی‌ها می‌توانند اراده ما را بیازمایند. در صورتی که به‌ما حمله شود پاسخ متناسب خواهیم داد. من در بیروت اعلام کردم که ایران مقاومت را رها نخواهد کرد. عراقچی پس از ژست‌های میان‌تهی در مورد آمادگی رژیم برای هر سناریویی و دعوت از اسراییل برای آزمایش اراده رژیم از طریق عربستان و قطر به‌دامان آمریکا آویخت. عراقچی گفت: نقش عربستان در منطقه حائز اهمیت است. قطر نیز کشوری تاثیر‌گذار است که با آنها برای توقف جنگ در حال رایزنی هستیم. کانال‌های دیپلماتیک با آمریکا از طریق کشورهای دیگر باز بوده و به‌طور غیرمستقیم تبادل‌نظر می‌کنیم بر ضرورت یافتن راه حل دیپلماتیک برای بحران موجود اتفاق نظر وجود دارد.

سقوط باز هم بیشتر ارزش ریال

دلار روز پنجشنبه به ۶۳‌هزار و ۶۰۰‌تومان رسید          

رویترز: تلویزیون دولتی سوریه بامداد پنجشنبه اعلام کرد: اسراییل یک سایت صنعتی در شهر حمص سوریه و یک سایت نظامی در حومه شهر حما را هدف قرار داده است که فقط برخی خسارت مادی به‌وجود آورد.

رویترز: ارتش اسراییل می‌گوید پهپادی را که از روی دریای سرخ به‌اسراییل نزدیک شده بود، رهگیری کرد.

ای.بی.سی نیوز آمریکا: بایدن و نتانیاهو برای اولین‌بار در چند‌ماه اخیر در حالی صحبت کردند که اسراییل در حال برنامه‌ریزی برای پاسخ به‌حمله رژیم ایران است. به‌گفته یک مقام آمریکایی، عمده زمان این تماس صرف بحث در مورد طرح‌های اسراییل برای انتقام‌جویی علیه رژیم ایران شد، اما آینده کارزار اسراییل علیه حزب‌الله در لبنان نیز به‌طور طولانی مورد بحث قرار گرفت…

ای بی‌سی نیوز آمریکا: یک مقام آمریکایی مطلع از این تماس گفت به‌رغم این‌که نتانیاهو یک طرح کاملاً نهایی برای پاسخ به‌رژیم ایران ارائه نکرد، اعضای دولت بایدن از سطح جزئیات به‌اشتراک گذاشته شده نسبتاً راضی بودند.

واشنگتن پست: سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت دولت بایدن حمایت خود از آتش‌بس فوری در لبنان را کنار گذاشته و آشکارا از حمله زمینی اسراییل حمایت می‌کند. او اقدامات اسراییل را تخریب زیرساختهای حزب‌الله خواند....

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۱۰-افزایش قیمت نان سنگک 

رسانه‌های حکومتی از افزایش ۲۰۰درصدی قیمت نان سنگک در تهران خبر دادند و آن را به گردن نانوایان انداختند          

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۱۱-انفجار در معدن سنگ هفتکل تعدادی مجروح به‌جا گذاشت

خبرگزاری حکومتی ایسنا نوشت: در‌پی انفجار معدن سنگ که شامگاه گذشته چهارشنبه ۱۸مهرماه در کیلومتر ۲۰‌محور هفتکل - باغملک رخ داد ۳نفر مصدوم و به‌بیمارستان منتقل شدند. رسانه‌های حکومتی هنوز از علت این انفجار گزارشی نداده‌اند.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۱۲- اهدای جایزه نوبل شیمی به ۳دانشمند آمریکایی و انگلیسی

آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعلام کرد که جایزه نوبل شیمی امسال به‌سه دانشمند حوزه پروتئین‌ها که در میان دانشمندان به‌نام «ابزارهای شیمیایی مبتکرانه زندگی» شناخته می‌شوند، اهدا شد. بر اساس این خبر، نیمی از جایزه نوبل شیمی امسال به‌دیوید بیکر، آمریکایی و استاد دانشگاه واشنگتن به‌خاطر «طراحی محاسباتی پروتئین» و نیم دیگر به‌طور مشترک به‌دمیس حسابیس، انگلیسی و جان جامپر، آمریکایی برای کارشان در زمینه «پیش‌بینی ساختار پروتئین» اهدا شد.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

                 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: