قتل قابل پیش‌بینی معدن‌کاران معدنجو

روز ۳۱ شهریور ساعت ۲۱ فاجعه‌یی در معدن جو طبس رخ داد. انفجاری بخش‌هایی از تونل‌های معدن را تخریب و کارگران معدن را در دام آتش و انفجار گرفتار کرد و متأسفانه ۵۲ تن از کارگران کشته شدند؛ اما چرا؟ چرا چنین انفجاری در معدن جو طبس رخ‌داده؟ رسانه‌ها و کارشناسان حکومتی گفتند و نوشتند که این معدن سنسور گاز نداشت.

علیزاده رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارتجاع تلویزیون رژیم اول مهر ۱۴۰۳

«ظاهراً این معادن و به‌ویژه این معدنی که الآن صحبتش هست حداقل‌های استاندارد حداقلی که برای ایمنی باشه رو رعایت نکرده حتی اون بلوک بی رو که میگن در اثر مکش هوا حالا اون فن‌هایی که کار می‌کردند شاید یک‌زمانی را نیم ساعت یک ساعتی طول کشیده تا این منواکسید کربن بیاید به منطقه بلوک بی‌ولی حتی ساده‌ترین اطلاع‌رسانی هم در اثر پیجری سنسوری هیچ اطلاع‌رسانی نشده و این افراد اگر اطلاع‌رسانی می‌شد شاید اون منطقه را ترک می‌کردند»

یعنی حداقل‌های اطلاع‌رسانی و هشداری برای چنین معدنی که یکی از خطرهای بالقوه‌ٔ آن انتشار گاز متان هست وجود نداشته؛ اما چرا؟

زغال‌سنگ به‌عنوان ماده‌ی اولیه‌ تولید فولاد به صنایع فولاد فروخته می‌شود. صنایع فولاد هم به‌اسم خصوصی‌سازی به سپاه واگذارشده؛ ازجمله فولاد مبارکه اصفهان، نتیجه‌ فروش زغال‌سنگ استخراج‌شده زیر قیمت هزینه‌ی تولید به صنایع فولاد چی بوده؟

یک‌ قلم فساد رو شده از فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰ رقم نجومی ۹۲هزار میلیارد تومان در چند سال بوده یعنی معادل ۶ میلیارد دلار!!!

مابقی پول‌ها هم که هزینه‌ی ساخت همون تونل‌های سپاه و موشک و تونل‌های حزب‌الله لبنان شده؛ ولی تونل‌های معادن ایران به قتلگاه کارگران معدن تبدیل می‌شود.

لطفا به اشتراک بگذارید: