اخبار تحولات جنگ در منطقه

العربیه ۱۶ مهر نوشت حومه جنوبی بیروت شب دیگری از حملات خشونت‌آمیز را تجربه کرد، با انفجارهایی که پس از هر حمله تکرار شدند و صحنه‌هایی شوکه‌کننده را در آسمان بیروت به نمایش گذاشتند.

به گزارش رویترز موشکهای حزب‌الله صبح دوشنبه ۱۶ مهر با دور زدن سامانه‌های دفاع ضدهوایی اسراییل، به سومین شهر بزرگ اسراییل، حیفا، اصابت کردند. این اولین حمله مستقیم موشکی به این شهر به‌شمار می‌آید.

حزب‌الله اعلام کرد در این حمله یک پایگاه نظامی در جنوب حیفا را با رگباری از موشکهای «فادی ۱» هدف قرار داده است. شهردار حیفا گفت: «این اولین ضربه واقعی به این شهر بود».

تایمز اسراییل نیز در گزارشی از حملات موشکی روز دوشنبه به اسراییل نوشت: ارتش اسراییل حمله موشکی بزرگ حماس را که قرار بود روز دوشنبه انجام شود، خنثی نمود.

این منبع به‌نقل از بیانیه ارتش اسراییل نوشت درست قبل از ساعت ۶: ۳۰ صبح، زمانی که حماس قصد داشت حمله موشکی را انجام دهد چندین سکوی پرتاب موشک و تونل در سراسر غزه را هدف قرار دادند، .

کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا و کاندیدای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری به‌مناسبت سالگرد ۷اکتبر، گفت: تعهد من به امنیت اسراییل تزلزل ناپذیر است.

کامالا هریس هم‌چنین گفت: من از میزان مرگ و میر و ویرانی در غزه در یک سال گذشته دل شکسته هستم - دهها هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند، کودکانی که بارها و بارها برای امنیت فرار می‌کنند، مادران و پدران برای به دست آوردن غذا، آب و دارو تلاش می‌کنند. زمان برای پایان دادن به رنج مردم بیگناه برای گروگان‌گیری و آتش‌بس گذشته است. و من همیشه برای مردم فلسطین مبارزه خواهم کرد تا بتوانند حق‌شان برای کرامت، آزادی، امنیت و تعیین سرنوشت خود را تحقق بخشند.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد با بازماندگان قربانیان حمله ۷اکتبر ابراز همدردی کرد.

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا در یک سخنرانی در کنیسه بزرگ در مرکز رم گفت: «تجاوز غیرانسانی یک سال پیش حماس را فراموش نمی‌کنیم».

کایر استارمر، نخست‌وزیر انگلستان ۷اکتبر را تاریکترین روز برای یهودیان توصیف کرد و با بازماندگان قربانیان کشته شده در یک سال پیش ابرازهمدردی   کرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز ۱۵مهر با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد :لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در تماس با همتای اسراییلی خود اقدامات بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران در خاورمیانه و وضعیت فعلی در لبنان و غزه را مورد بحث و گفتگو قرار داد و بر تعهد خود برای جلوگیری از سؤاستفاده رژیم ایران و شرکای هم‌پیمانش از وضعیت، به‌منظور گسترش درگیریها تأکید کردند.

یک مقام حزب‌الله روز یکشنبه ۱۵ مهر گفت اسراییل عملیات جستجو و نجات در منطقه‌یی که گفته می‌شود هاشم صفی‌الدین، از رهبران ارشد حزب‌الله، در زمان بمباران حومه جنوبی بیروت در آنجا حضور داشته است، را مسدود می‌کند.
رویترز با انتشار این خبر افزود محمود قماطی، مقام سیاسی ارشد حزب‌الله، هم‌چنین گفت اطلاعاتی درباره گزارشهای مربوط به نامعلوم بودن سرنوشت اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس رژیم ایران، ندارد.
او به تلویزیون دولتی عراق گفت: «اسرائیل باید اجازه دهد تیم‌های نجات به کار خود ادامه دهند».
قماطی در مورد تعیین جانشین برای حسن نصرالله گفت: «روش انتخاب جانشین برای دبیرکل زمان می‌برد و نیاز به شرایط مناسب دارد، و به همین دلیل امروز به فرماندهی مشترک موقت اکتفا کرده‌ایم».
او افزود که جسد نصرالله در لبنان باقی مانده و زمانی که شرایط اجازه دهد، در حومه جنوبی بیروت که حزب‌الله در آنجا نفوذ بالایی دارد، به خاک سپرده خواهد شد.

رویترز یکشنبه ۱۵ مهر با اشاره به تنش میان اسراییل و رژیم ایران به‌نقل از وزیر دفاع اسراییل، گفت:« اسراییل در پاسخ خود به رژیم ایران، با آمریکا هماهنگ است، اما مستقلاً تصمیم خواهد گرفت و همه گزینه‌ها روی میز است».

لطفا به اشتراک بگذارید: