مشروح اخبارشامگاهی سیمای آزادی ـ دوشنبه

 ۱-سالگرد شروع جنگ در غزه در ۱۵مهر۱۴۰۲‌(۷ اکتبر ۲۰۲۳)

مسعود رجوی – ۱۵مهر۱۴۰۲

باید «سرمار» ولایت و فاشیسم دینی در تهران را هدف قرار داد

پیوسته گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم هرکس که در خاورمیانه صلح می‌خواهد باید «سر مار» را که همانا فاشیسم دینی حاکم در تهران است هدف قرار دهد و در موضوع فلسطین نیز از رئیس محمود عباس ریاست‌دولت فلسطین و سازمان الفتح و خواست‌های برحق آنها در مورد مردم فلسطین حمایت کامل و جامع به‌عمل بیاورد. چه کسی نمیداند که خط خمینی و خامنه‌ی از آغاز با دجالیت «روز قدس» و «قدس از طریق کربلا» خنجر و خیانت به‌آرمان فلسطین بوده است....

اخبار سیمای آزادی-۱۷مهر۱۴۰۲

صلح و زندگی در گرو درهم کوبیدن

 «سر مار»‌ولایت و فاشیسم دینی در تهران است

مسعود رجوی-۱۹بهمن۱۳۶۳

اما کشاکش انسان با دیو سرنوشت، سرنوشت غدار و تیره و تار، بسا سهمگین و پرتلاطم و خونبار است. چرا که هیولای تیره‌روزی و اجبار به‌نحوی غیر‌قابل توصیف ستمگر و سفاک است. بی‌دریغ تنوره می‌کشد و آدم می‌خورد‌، دشمن صلح و زندگی است و با تمام قوا به‌هلاک حرث و نسل می‌پردازد. بربریت مجسم است. همچون خمینی است، بسان مار  که  فقط بایستی با قاطعانه‌ترین و محکم‌ترین ضربة ممکن، سرش را به‌سنگ کوبید و خلاص شد....

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

             

۲-بمبارانها و حملات هوایی سنگین اسرائیل‌ در لبنان و غزه
در یکشنبه شب و بامداد دوشنبه

رویترز: وزارت بهداشت فلسطین دوشنبه اعلام کرد،حمله نظامی اسراییل به نوار غزه از ۷اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون حداقل ۴۱۹۰۹فلسطینی را کشته و ۹۷۳۰۳نفر را زخمی کرده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد صبح دوشنبه ۳۵موشک از لبنان و ۱۰موشک از غزه به سمت اسرائیل شلیک شده است.

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده سابق سنتکام: رژیم ایران در گوشه رینگ قرار دارد و کاملا شوکه است. متحد اصلی آنها در منطقه، حزب‌الله، سر بریده شده و توانایی تهاجمی آن به‌شدت محدود شده است...

  برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۳-پزشکیان و بر سر نیزه کردن

«کشتار روزانه صدها‌زن و کودک از سوی رژیم صهیونیستی»

و نقض مستمر حقوق‌بشر از سوی کشورهای غربی

همراه با دو قورت و نیم‌طلبکاری مضحک در زمینة حقوق‌بشر!

پزشکیان در دیدار با اعضای کمیته‌«نا‌آرامی‌های سال۱۴۰۱»‌: نقض حقوق‌بشر در کشورهای غربی به‌طور مستمر اتفاق می‌افتد. اما کشورهای اروپایی و در رأس آنها آمریکا در جایگاه مدعی قرار گرفته‌اند. جمهوری اسلامی در موضوع حقوق‌بشر مدعی است و متاسفانه به‌خاطر برخی اشتباهات در زمینه ناآرامی‌های سال‌۱۴۰۱در موضع متهم قرار گرفته است....

شایان ذکر است که اعضای این کمیته را کسانی مانند دژخیم کاظم غریب آبادی دبیر‌شورای حقوق‌بشر قضائیه‌جلادان، مظفر عضو‌ مجلس‌تشخیص مصلحت نظام، زهره اللهیان رئیس کمیته حقوق‌بشر مجلس ارتجاع و سکینه سادات پاد دستیار وقت رئیسی جلاد تشکیل می‌دهند.

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۴-قدرت‌نمایی پوشالی سران رژیم آخوندی در جنگ منطقه

عارف معاون اول رئیس‌جمهور رژیم: ایران در پاسخ به‌هرگونه تجاوز جدی است و در راستای راهبرد اعلام‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب عمل خواهد کرد.

سرلشگر بسیجی موسوی فرمانده ارتش تحت‌امر خامنه‌ای: صهیونیستها پاسخ ویران‌کننده‌تری دریافت خواهند کرد. ما هر چه گفتیم عمل کردیم.

پاسدار سلامی: در اوج آمادگی‌های لازم ضمن حمایت و پشتیبانی از جبهه مقاومت، هرگونه خباثت دشمن را با قدرت صلابت و قاطعیت منکوب خواهیم کرد. پاسدار سلامی خطاب به‌پاسدار حاجی‌زاده که خامنه‌ای در غیبت قاآنی به‌او نشان فتح داده، نوشت: دریافت "نشان فتح" از دست فرمانده کل‌ قوا، که به‌یمن اقدام شجاعانه و خردمندانه جنابعالی در اجرای عملیات‌ موفق، موثر، وعده صادق‌۲"  رقم خورد موجب  افتخار اینجانب و آحاد پاسداران گردید....

آل‌سلیمانی عضو مجلس ارتجاع: هرگونه حماقت دشمن با پاسخی به‌مراتب ویرانگرتر و پشیمان‌کننده‌تر جمهوری‌اسلامی مواجه خواهد شد. سوخت این موشک‌ها گرمای ولایت است!!

بیات عضو مجلس ارتجاع:‌ اسرائیل غاصب و آمریکای جنایتکار باید بدانند چنان‌چه دست از پا خطا نمایند، پاسخی کوبنده و عزم کوبنده‌تر از وعده صادق دریافت خواهند نمود.

رویترز: دو مقام ارشد امنیتی رژیم ایران گفتند: از زمان حملات اخیر به بیروت هیچ اطلاعی از اسماعیل قاآنی در دست نیست. رویترز ۱۶مهر نوشت: دو‌مقام ارشد امنیتی رژیم ایران به‌رویترز گفتند از زمان حملات اخیر به‌بیروت در اواخر هفته گذشته، هیچ اطلاعی از اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس رژیم ایران در دست نیست. یکی از افراد گفت قاآنی در حمله شب جمعه اسرائیل به جنوب بیروت، که هدف آن هاشم صفی الدین، جانشین حسن نصراله بود حضور داشته است، اما در حال ملاقات با صفی‌الدین نبوده است. این منبع افزود نه رژیم ایران و نه حزب‌الله از آن زمان نتوانسته‌اند با قاآنی تماس بگیرند.

پاسدار ایرج مسجدی معاون هماهنگ‌کننده نیروی تروریستی قدس سپاه‌: بسیاری از ما می‌پرسند‌که سردار قاآنی چه شد؟ ایشان در صحت و سلامت است و مشغول فعالیت هستند. برخی می‌گویند که بیانیه بدهید. چرا بیانیه؟ نیازی نیست چنین اقدامی انجام شود. مبادا در ذهن کسی تصور شود که مقاومت شکست‌ خورده است. مقاومت در این برهه در آمادگی کامل است و جای نگرانی نیست.

روزنامه الجریده کویت نوشت: اسماعیل قاآنی ، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران روز جمعه در بمباران نیروی هوایی اسرائیل به‌پایگاهی در بیروت که هاشم صفی‌الدین نیز در آن حضور داشت، مجروح شد. بر اساس گزارشات، قاآنی از ناحیه قفسه سینه، کتف و پا مجروح‌شده و به‌سرعت به‌سوریه و از آنجا به‌بیمارستانی در تهران منتقل شده است. بر اساس این گزارش قاآنی پس از عملی که روی او انجام شده اکنون از اتاق سی.سی.یو بیرون آمده و احتمالاً رو به‌بهبودی است.

قرائت پیام پاسدار قاآنی در یک اجلاس حکومتی

و درخواست عنایت صلوات برای سلامتی وی‌!

سردار سرافراز اسلام با همه شایعات و با همه بوقهای خبری که رسانه‌های مختلف غربی و مخصوصا در مجازی رسانه‌های تلگرامی در این چند‌روز فریاد می‌کشیدند.

سردار سرافراز اسلام فرمانده معزز نیروی قدس حاج اسماعیل قاآنی ضمن ابلاغ سلام محضر یکایک حاضران در همایش از این که به‌دلیل جلسه‌یی مهم فرصت حضور نیافتند، عذرخواهی کردند و برای سلامتی این سردار بزرگ اسلام  و همه سرداران و عزیزانی که در جبهه مقاومت تلاش و فداکاری و ایثار می کنند خواهش می‌کنم صلواتی عنایت بفرمایید.

جان بولتون در تلگراف‌: صلح پایدار  در خاورمیانه مستلزم

تغییر رژیم در ایران است 

این جنگ فلسطین علیه اسرائیل نبود، جنگ اعراب علیه اسرائیل هم نبود. این جنگ رژیم ایران بود که در پشت آن برنامه تسلیحات هسته‌ای نهفته است. رژیمی که به‌دنبال تولید خطرناک‌ترین سلاح‌های جهان است. اکنون اسرائیل در حال تصمیم‌گیری است که علیه برنامه تسلیحات اتمی، زیرساخت‌های نفتی،  رهبری ارشد، تأسیسات نظامی یا ترکیبی از اینها تلافی کند.

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۵- کنفرانس دربارة نقض حقوق‌بشر و موج اعدام‌ها در ایران

هم‌زمان با اجلاس شورای حقوق‌بشر سازمان‌ملل

در مقر اروپایی ملل‌متحد در ژنو

حمایت از کارزار جهانی نه به‌اعدام در ایران، فراخوان به‌حسابرسی از عاملان نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت و پایان‌دادن به‌مصونیت از مجازات سران رژیم آخوندی.

برگزارکنندگان کنفرانس:

بنیاد فرانس لیبرته دانیل میتران

انجمن به‌قابیل دست نزنید

انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان

و فدراسیون حقوق‌بشر ایتالیا

همزمان با ۵۷مین اجلاس شورای حقوق‌بشر در ژنو، کنفرانسی با حضور شخصیت‌های سیاسی، حقوقی و مدافع حقوق‌بشر تحت عنوان «نقض حقوق بشر در ایران» در مقر اروپایی سازمان‌ملل در ژنو برگزار شد. سخنرانان این کنفرانس عبارت بودند از:

ژان فرانکو فاتورینی، نماینده سازمان مراپ در سازمان‌ملل

طاهر بومدرا رئیس کمیته عدالت برای قربانیان قتل‌عام‌۱۳۶۷ و نماینده پیشین دفتر حقوق‌بشر سازمان‌ملل در عراق

لورانس فلمان ریل نمایندة پارلمان فدرال سوئیس

آنتونیو استانگو رئیس فدراسیون حقوق‌بشر ایتالیا

الیزابت رابستراند، وکیل در دیوان کیفری بین‌المللی

دکتر حنیفه خیری از انجمن حقوق‌بشر زنان

سخنرانان وضعیت وخامت‌بار حقوق‌بشر در ایران و موج اعدام‌ها و هم‌چنین گزارش جاوید رحمان پیرامون جنایات سبعانة رژیم علیه مردم ایران را مورد بحث و بررسی قرار دادند و بر لزوم حسابرسی از عاملان نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در حکومت آخوندی تأکید کردند. آنها هم‌چنین حمایت خود را از توصیة گزارشگر پیشین ملل‌متحد در امور حقوق‌بشر در ایران برای ایجاد یک مکانیسم بین‌المللی حسابرسی در رابطه با جنایات سبعانة رژیم در سال‌های‌۱۳۶۰-۶۱ و در سال‌۱۳۶۷ علیه مخالفان سیاسی ابراز کردند....

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۶- بیانیة چهل و سومین سالگرد تأسیس شورای ملّی مقاومت ایران

فصل سوم‌: ماورای فاجعه در قتل‌عام طبیعت

 غارت آب، خشکاندن تالابها، ویران کردن جنگلها

 آلوده کردن هوا و تاراج خاک

بخش دوم

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۷- تظاهرات بازنشستگان، کارگران و معلمان

علیه سیاستهای ضدمردمی و چپاولگرانه رژیم آخوندی

بازنشستگان مخابرات در ۱۶شهر کشور از جمله: تهران، اهواز، کرمانشاه، تبریز، شیراز، اصفهان، زنجان، ایلام، ارومیه، بندرعباس، بروجرد، خرم‌آباد، مریوان، همدان، بیجار و کارکنان شرکت نفت و گاز عسلویه، پارس جنوبی، و کارگران پتروشیمی ارغوان‌گستر ایلام و معلمان نسیم شهر بهارستان در  ۱۶مهر ۱۴۰۳

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۸- ادامه خبرهای جنگ در منطقه      

العربیه۱۶مهرنوشت: حومه جنوبی بیروت شب دیگری از حملات خشونت‌آمیز را تجربه کرد، با انفجارهایی که پس از هر حمله تکرار شدند و صحنه‌هایی شوکه‌کننده را در آسمان بیروت به‌نمایش گذاشتند. در حملات دیشب به‌مناطق «سنت ترز» و برج البراجنه و حومه آنها چندین‌ساختمان بطور کامل ویران شدند.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ شامگاه یکشنبه خود اعلام کرد جنگنده‌های آن «‌ستاد مرکزی اطلاعات حزب‌الله» و «تأسیسات ذخیره‌سازی سلاح» آنرا در جنوب بیروت بمباران کرده‌اند.

به‌گزارش رویترز موشک‌های حزب‌الله صبح‌دوشنبه ۱۶مهر با دور‌زدن سامانه‌های دفاع ضدهوایی اسرائیل، به‌سومین شهر بزرگ اسرائیل، حیفا، اصابت کردند. این اولین حمله مستقیم موشکی به‌این شهر به‌شمار می‌آید. شهردار حیفا گفت:‌«این اولین ضربه واقعی به‌این شهر بود..»

تایمز اسرائیل نیز در گزارشی از حملات موشکی روز دوشنبه به‌اسرائیل نوشت: ارتش اسرائیل حمله موشکی بزرگ حماس را که قرار بود روز دوشنبه انجام شود، خنثی نمود.

حماس مسئولیت حمله موشکی به‌نیروهای اسرائیلی در نزدیکی حولیت و کرم شالوم را بر عهده گرفت.

کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا و کاندیدای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری به‌مناسبت سالگرد ۷اکتبر، گفت: تعهد من به‌امنیت اسرائیل تزلزل ناپذیر است. وی بر تأمین آن‌چه اسرائیل برای دفاع از خود در برابر رژیم ایران و نیابتی‌هایش نیاز دارد، تأکید کرد....

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد با بازماندگان قربانیان حمله ۷اکتبر ابراز همدردی کرد.

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا در یک‌سخنرانی در کنیسه بزرگ در مرکز رم گفت: «تجاوز غیرانسانی یک‌سال پیش حماس را فراموش نمی‌کنیم». 

کایر استارمر، نخست‌وزیر انگلستان،  ۷اکتبر را تاریکترین روز برای یهودیان توصیف کرد و با بازماندگان قربانیان کشته شده در یک‌سال پیش ابراز همددری کرد.

سخنگوی وزارت‌دفاع آمریکا روز ۱۵مهر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد لوید آستین، وزیر‌دفاع آمریکا در تماس با همتای اسرائیلی خود اقدامات بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران در خاورمیانه و وضعیت فعلی در لبنان و غزه را مورد بحث و گفتگو قرار داد...

یک مقام حزب‌الله روز یکشنبه ۱۵مهر گفت: اسرائیل عملیات جستجو و نجات در منطقه‌ای که گفته می‌شود هاشم صفی‌الدین، از رهبران ارشد حزب‌الله، در زمان بمباران حومه جنوبی بیروت در آنجا حضور داشته است، را مسدود می‌کند.
رویترز با انتشار این خبر افزود: محمود قماطی، مقام سیاسی ارشد حزب‌الله، همچنین گفت اطلاعاتی درباره گزارش‌های مربوط به‌نامعلوم بودن سرنوشت اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس رژیم ایران، ندارد.

آمریکا در واکنش به‌بمباران شدید اسرائیل در لبنان، اعلام کرد فشار نظامی می‌تواند دیپلماسی را ممکن سازد اما همچنین ممکن است به‌اشتباه محاسباتی منجر شود.
رویترز یکشنبه ۱۵مهر با انتشار این خبر به‌نقل از بیانیه ایمیلی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت: «فشار نظامی گاهی اوقات می‌تواند دیپلماسی را ممکن سازد. البته فشار نظامی نیز می‌تواند به‌اشتباه محاسبات و عواقبی ناخواسته منجر شود.» رویترز همچنین با اشاره به تنش میان اسرائیل و رژیم ایران به نقل از وزیر دفاع اسرائیل، افزود اسرائیل در پاسخ خود به‌رژیم ایران، با آمریکا هماهنگ است، اما مستقلاً تصمیم خواهد گرفت و همه گزینه ها روی میز است».

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۹-وضعیت نابسامان مدارس              

بابک رضا زاده عضو مجلس ارتجاع از مشکین‌شهر درباره با کمبود مدارس و ناایمن بودن کلاسها در این شهر خطاب به‌وزیر آموزش و پرورش رژیم گفت:

بابک رضا زاده عضو مجلس ارتجاع -۱۵مهر ۱۴۰۳

نزدیک به ۷۰درصد دانش‌آموزان مشکین‌شهر در مدارس دو‌شیفته و ۴۰درصد شان در مدارس کلنگی و ناایمن درس می‌خوانند. تراکم کلاس‌ها در این مدارس ناایمن بعضاً به ۴۰نفر هم می‌رسد که می‌گویند جایی برای نفس کشیدن باقی نیست چطور می‌شود متاسفانه در این مدارس تحصیل کرد؟ خدا می‌داند آغاز مهر تعدادی از دانش‌آموزان روستایی وقتی به‌مدرسه مراجعه کردند، دیدند مدرسه‌شان تعطیل شده به‌ایشان گفتند: باید بروید جای دیگری ثبت‌نام کنید چطور؟ با کدام پول آقای وزیر؟ با کدام امکانات؟

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۱۰-جایزه نوبل پزشکی سال۲۰۲۴ به ۲دانشمند آمریکایی تعلق گرفت

به‌گزارش رویترز،  دانشمندان آمریکایی، ویکتور آمبروس و گری روکون، جایزه نوبل پزشکی۲۰۲۴ را به‌دلیل کشف میکرو آر ان ای microRNA و نقش حیاتی آن در چگونگی رشد و زندگی ارگانیسم‌های چند‌سلولی به‌دست آوردند.

مجمع نوبل در بیانیه‌یی گفت که برندگان این جایزه کلاس جدیدی از مولکول‌های RNA کوچک را کشف کردند که نقش مهمی در تنظیم ژن ایفا می کنند. این مجمع گفت: 'کشف پیشگامانه آنها یک اصل کاملاً جدید در تنظیم ژن را نشان داد که مشخص شد برای موجودات چند‌سلولی از جمله انسان ضروری است.'

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: