تحولات جنگ در منطقه گزارشها در مورد کشته شدن هاشم صفی الدین در بمباران‌های شب جمعه

خبرگزاری رویترز ۱۴ مهر گزارش داد:‌ سه منبع امنیتی لبنان روز شنبه به رویترز گفتند که شدت حملات هوایی اسرائیل به حومه جنوبی بیروت  در شب جمعه، نیروهای امدادی را از جستجوی محل هاشم صفی الدین باز داشته است.

یکی از این منابع گفت: که صفی الدین که به طور گسترده انتظار می رود جانشین رهبر کشته شده حسن نصرالله شود، از زمان حمله روز جمعه «قابل دسترسی نبوده» است.

کانال تلگرامی سپاه قدس نیز نوشت :‌ یک منبع امنیتی لبنان میگوید ارتباط با هاشم صفی الدین رهبر حزب الله از زمان حمله روز جمعه قطع شده است.

کانال تلگرامی حکومتی دیده بان ایران روز شنبه ۱۴مهر نوشت: ارتش اسراییل با صدور بیانیه یی اعلام کرد: ترور سید هاشم صفی الدین موفق بوده است. تازه‌ترین تصویر حفره بزرگی است که بمب‌های ضد سنگر اسرائیلی در محل اقامت سید هاشمی صفی الدین رهبر حزب الله لبنان در ضاحیه بیروت بوجود آورده اند.

تایمز اسراییل روز شنبه ۱۴مهر نوشت:‌ وب‌سایت‌های ردیابی پروازها نشان می‌دهند که یک پرواز ایرانی قشم فارس ایر از تهران که عازم لبنان یا سوریه بود، اوایل امروز در حریم هوایی عراق به سمت ایران برگشت.

 این منبع افزود:‌ ظاهراً این پرواز حامل سلاح به سمت حزب الله بود و در پی هشدار ارتش اسرائیل به آن مسیر خود را تغییر داد.

شبکه خبری N12 اسرائیل گزارش داد: در نهادهای امنیتی این باور رو به رشد است که هاشم صفی‌الدین، جانشین و پسرعموی خاله نصرالله، در حمله نیروهای دفاعی اسرائیل در بیروت کشته شده است. بر اساس گزارش‌های خارجی ، به نظر می‌رسد صفی‌الدین در مقر اطلاعاتی حزب‌الله ، پس از فرو ریختن دهها تن بمب توسط نیروی هوایی اسرائیل در قلب ضاحیه کشته شده است.

این منبع می‌افزاید: در چنین حمله قدرتمندی، که شبیه به حمله‌ای است که در آن نصرالله کشته شد، بسختی می توان گفت که هاشم صفی الدین زنده مانده باشد، اما به نظر می‌رسد نهادهای امنیتی در انتظار یافته‌های مستحکم‌تری هستند تا مرگ جانشین دبیرکل حزب‌الله را اعلام کنند. بر اساس گزارش‌های مختلفی که امروز منتشر شد، هاشم صفی‌الدین هدف این حمله غیرمعمول در شب بین پنجشنبه و جمعه بوده است.

العربیه روز شنبه گزارش داد: اسرائیل مرگ هاشم صفی‌الدین و تمام افرادی که با او بودند را در نتیجه حملات هوایی اسرائیل به حومه بیروت در شب جمعه تأیید کرده است.

این منبع افزود:‌ روزنامه اسرائیلی یدیعوت آهارونوث گزارش کرد که برآوردها نشان می‌دهند همه کسانی که در مقر اطلاعاتی حزب‌الله حضور داشتند، در شب جمعه در حومه جنوبی بیروت با هفتاد و سه تن بمب هدف قرار گرفتند و کشته شده‌اند.

 به گزارش سی ان ان:  یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا  گفت  اسرائیل برای هدف نگرفتن تاسیسات هسته‌ای در ایران هیچ تضمینی نداده است.
این مقام دولتی آمریکا افزود: «با وجود همه احتمالات، من حدس می‌زنم که اسرائیلی‌ها قبل یا بعد از ۷ اکتبر به حملات موشکی اخیر جمهوری اسلامی پاسخ دهند.
سی ان ان افزود:  مقام دولتی آمریکا گفت: ایالات متحده در یکسال گذشته برای جلوگیری از وقوع یک جنگ بزرگ در خاورمیانه تلاش کرده اما در حال حاضر احتمال شکست این تلاشها و آغاز نبردی فراگیر، افزایش یافته است.

از سوی دیگر خبرگزاریها گزارش کردند دونالد ترامپ گفته است که از قضا اسراییل باید مقدم بر هدفهای دیگر، ابتدا تأسیسات هسته ای رژیم ایران را هدف قرار دهد.

روزنامه فرانسوی فیگارو درباره پیامدهای حمله موشکی رژیم به اسرائیل نوشت:

«ایران با حمله به اسرائیل برای اولین بار با موشک‌های مافوق صوت، خطر متحمل شدن پاسخ عظیم اسرائیل را به جان خرید که می ‌تواند منافع حیاتی آن را به خطر بیندازد. این حمله بخشی از منطق "دفاع از خود" جمهوری اسلامی بود که چند ماه است به شدت ضربه خورده است... یک کارشناس در بیروت و آشنا به ایران توضیح می دهد: "علی خامنه ای که در ساعات پس از کشته شدن نصرالله در مکان امنی قرار گرفته بود، برای پاسخگویی چراغ سبز نشان داد".  برای تهران، این یک فوریت بود، زیرا در غیر اینصورت در چشم میلیون ها ساکن خاورمیانه، ضعف آن آشکار می شددر حالی که منابع اسرائیلی به سختی اهدافی را که نیروهای مسلح آنها می‌ توانند در ایران مورد حمله قرار دهند - به ویژه تأسیسات هسته‌ای و نفتی - پنهان می‌ کنند، اکنون چشم‌ها به سمت دریای مدیترانه و خلیج فارس معطوف شده، مکان‌های احتمالی واکنش ایران در چرخه خشونتی که دیپلماسی به نظر می‌ رسد از توقف آن ناتوان است. حکومت ایران با حمله اخیر خود به دنبال ایجاد خطوط قرمز جدید در زمینه بازدارندگی علیه اسرائیل است. کلمان ترم کارشناس لبنانی می گوید " محاسبه‌ امروز حکومت ایران برای رژیمی که آسیب‌پذیری‌های داخلی دارد، چه اقتصادی و چه در رابطه با مردم معترضش، خطرناک است".»

به نوشته نیویورک تایمز، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که قبلاً مخالفت خود را با حمله به تأسیسات اتمی رژیم ایران اظهار کرده بود، در مورد تأسیسات و میدانهای نفتی هم گفت:

اگر من جای ‌‌اسرائیل‌ بودم، به گزینه‌های دیگر غیر از زدن میادین نفتی فکر می‌کردم... اسرائیلی‌ها کاملاً حق دارند به حملات سنگین به خود، نه فقط از جانب ایران، بلکه هر کسی از حزب‌الله تا حوثی‌ها، پاسخ دهند. اما واقعیت این است که آنها باید در رابطه با تلفات غیرنظامی خیلی محتاط‌تر باشند...“

بایدن: ”هیچ دولتی بیش از من به اسرائیل کمک نکرده است. هیچ دولتی. و فکر می‌کنم که نتانیاهو باید اینرا به خود یادآوری کند.“

یک روز بعد از آنکه پرزیدنت بایدن گفت آمریکا ”در حال گفتگو“ با اسرائیل حول احتمال زدن میادین نفتی ایران است، وی گفت که اسرائیل باید راه‌های دیگر برای تلافی علیه ایران را بررسی کند.

بایدن گفت، ”اگر من جای آنها بودم، من به زدن گزینه‌های دیگر بجز میادین نفتی فکر می‌کردم.“

از سوی دیگر منابع و مقامات متعدد در اسراییل گفته اند که در پاسخ به حملات موشکی ایران و حزب الله و به خصوص صدمه دیدن غیر نظامیان، اسراییل در صدد است یک پاسخ سخت به رژیم ایران بدهد.

العربیه خبر داده است که طبق برآوردهای ارگانهای آمریکایی اسراییل حتی ممکن است ظرف چند ساعت آینده حملات خود را آغاز کند. 

لطفا به اشتراک بگذارید: