تحولات جنگ در خاورمیانه- حمله رژیم ایران به اسراییل

به‌دنبال حمله موشکی رژیم به اسراییل، آسوشیتدپرس ۱۰ مهر خبر داد نماینده اسراییل در ملل متحد ضمن درخواست برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت برای بررسی این حمله به رژیم ایران هشدار داد «پاسخ این حمله خیلی زود و بسیار دردناک خواهد بود».

رویترز با مخابره موضع نخست‌وزیر اسراییل در قبال حمله موشکی رژیم نوشت: نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل قول داد که تلافی کند. او در ابتدای یک نشست سیاسی-امنیتی گفت: «ایران امشب اشتباه بزرگی مرتکب شد و تاوان آن را خواهد داد. رژیم ایران عزم ما برای دفاع از خود و عزم ما برای انتقام از دشمنان را درک نمی‌کند.

سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه ۱۰ مهر به خبرنگاران گفت: وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین، پس از حمله موشکی رژیم ایران به اسراییل، با همتای اسراییلی خود تماس گرفت و درباره گامهای بعدی برخورد با رژیم ایران و برآورد وضعیت مشاوره و گفتگو کرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت:

رژیم ایران در حمله روز سه‌شنبه به اسراییل، تقریباً دو برابر بیشتر از حمله آوریل گذشته به اسراییل موشک بالستیک شلیک کرد و به نظر نمی‌رسد پهپادها را به کار گرفته باشد.
وی افزود: دو ناوشکن نیروی دریایی آمریکا — یو‌اس‌اس کول و یو‌اس‌اس بالکلی — در دفاع از اسراییل، دهها موشک را رهگیری کردند. او گزارشاتی مبنی بر این‌که رژیم ایران قصد کاهش تنشها در منطقه را دارد را مردود شمرد و گفت: «کسی این تعداد موشک را به هدفی شلیک نمی‌کند مگر با قصد و نیت صدمه و آسیب زدن. ما از رژیم ایران می‌خواهیم از دست زدن به هر گونه حمله دیگری خودداری کند. اگر آنها تصمیم به انجام حمله دیگری بگیرند ما هم‌چنان در دفاع از اسراییل آماده واکنش خواهیم بود، . و قطعاً امیدواریم که چنین نکنند».

جیک‌سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه در واکنش به حمله موشکی رژیم ایران به اسراییل گفت: به‌طور خلاصه، ارزیابی ما تاکنون این است که این حمله شکست‌خورده و بی‌اثر بوده است.

سولیوان افزود: ما با اسراییلی‌ها در مورد گام‌های بعدی و چگونگی مقابله با آنچه رژیم ایران انجام داده است، مشورت خواهیم کرد و هم‌چنان به نظارت بر تهدیدات و حملات بیشتر از سوی این رژیم و نیروهای نیابتی آن ادامه خواهیم داد.
ما به‌وضوح اعلام کرده‌ایم که برای این حمله پیامدهای شدیدی وجود خواهد داشت، و ما با اسراییل همکاری خواهیم کرد تا این امر محقق شود.

نیویورک تایمز ۱۰ مهر با انتشار گزارشی نوشت: عکس‌ها و ویدئوهای گرفته شده از بقایای موشکهای شلیک شده روز سه‌شنبه به اسراییل نشان می‌دهند رژیم ایران از پیشرفته‌ترین تسلیحات خود برای هدف قرار دادن اسراییل استفاده کرده است.
این تسلیحات شامل موشکهای بالستیک از جمله موشک‌"فتاح" می‌باشد که به‌گفته کارشناسان پیش از این توسط این رژیم استفاده نشده است. رژیم ایران در حمله روز سه‌شنبه هم‌چنین از موشکهای بالستیک «خیبر شکن» نیز استفاده کرده است.

دیدبان حقوق‌بشر سوریه شامگاه سه‌شنبه ۱۰ مهر خبر داد سامانه‌های ضدهوایی نیروهای آمریکا در پایگاههای التنف و کونیکو واقع در سوریه، موفق شد تعدادی از موشکهای شلیک شده توسط رژیم ایران را حین عبور از حریم هوایی عراق و سوریه رهگیری و ساقط کند.

آسوشیتدپرس ۱۰مهر خبر داد نماینده رژیم ایران در ملل متحد می‌گوید حملات به اسراییل در پاسخ به اقدامات تهاجمی اسراییل برای ترور هنیه، انفجار پیجرها و بی‌سیمها و صدمه زدن به سفیر رژیم، کشته شدن پاسدار نیلفروشان و قتل حسن نصرالله بوده است
به گزارش آسوشیتدپرس ایروانی نماینده رژیم مجدداً از شورای امنیت خواست که «به‌سرعت و قاطعانه مداخله کند و مانع از تشدید وضعیت به یک جنگ منطقه‌یی کامل شود».

فرانسه روز چهارشنبه ۱۱ مهر اعلام کرد منابع نظامی خود را در خاورمیانه برای مقابله با آنچه "تهدید رژیم ایران" نامید، بسیج کرده است. رویترز با انتشار این خبر به‌نقل از بیانیه‌یی که از سوی وزارت‌خارجه فرانسه انتشار یافت نوشت: «فرانسه حمله موشکهای بالستیک شلیک‌شده توسط رژیم ایران به اسراییل را محکوم می‌کند. فرانسه روز سه‌شنبه از طریق ابزارهای نظامی خود در خاورمیانه برای مقابله با تهدید رژیم ایران شرکت داشته و بار دیگر تعهد مطلق خود را به امنیت اسراییل تکرار می‌کند».

رویترز افزود: این بیانیه جزئیات بیشتری درباره نقش فرانسه در مقابله با حمله ایران ارائه نکرد، اما یک مقام رسمی گفت فرانسه سه‌شنبه شب در رهگیری موشکهای رژیم ایران مشارکت داشته است.

رویترز ۱۱ مهر در خبری نوشت: استارمر نخست‌وزیر انگلستان در واکنش به حمله موشکی روز سه‌شنبه رژیم ایران به اسراییل گفت: اسراییل حق دفاع از خود را دارد و ما در کنار اسراییل ایستاده‌ایم و حق دفاع از خود را در برابر این تجاوزات به‌رسمیت می‌شناسیم. رژیم ایران باید این حملات را متوقف کند».
به گزارش رویترز استارمر روز بعدازظهر سه‌شنبه در تماس با نخست‌وزیر اسراییل وضعیت رو به تشدید در خاورمیانه را مورد بحث قرار داد. استارمر در این مکالمه حمله رژیم ایران به اسراییل را «به‌شدت» محکوم کرد، و گفت چنین کاری غیرقابل تحمل است.

رژیم آخوندی با بسیج شماری از بسیجیان و مزدوران خود یک تجمع در میدان امام حسین برای حمایت از حمله موشکی رژیم به اسراییل ترتیب داد.

خبرگزاری رسمی رژیم ایرنا نوشت: در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی در کشتن حسن نصرالله اجتماعی در میدان امام حسین برگزار شد.

تجمع کنند در این مراسم ضمن محکومیت ترور حسن نصرالله از عملیات موشکی روز سه‌شنبه سپاه پاسداران حمایت کردند.

رویترز چهارشنبه ۱۱مهر در گزارشی از تحولات جنگ در لبنان نوشت: ارتش اسراییل امروز اعلام کرد نیروهای پیاده‌نظام و زرهی آن به‌عملیات زمینی در لبنان پیوسته‌اند تا فشار بر حزب‌الله، را افزایش دهند.

رویترز افزود اضافه شدن نیروهای پیاده‌نظام و زرهی نشان می‌دهد که این عملیات ممکن است فراتر از حملات محدود کماندویی برود.
از سوی دیگر حزب‌الله روز چهارشنبه اعلام کرد پس از خنثی کردن تهاجم نیروهای اسراییلی در عـُدیسه، با نیروهای اسراییلی در شهر مرزی مارون الراس در حال درگیری است،

العربیه نیز در گزارش جداگانه‌ای نوشت: پس از ساعتها حملات شدید هوایی اسراییل که بامداد روز چهارشنبه در حومه جنوبی بیروت رخ داد، درگیریهایی در چندین منطقه در مرز لبنان و اسراییل آغاز شد.
این منبع افزود در حالی که نیروهای اسراییلی سعی در نفوذ به داخل لبنان از طریق شهرک عدیسه در مرز داشتند، درگیریهایی بین آنها و عناصر حزب‌الله رخ داد. در این درگیری ۴ سرباز اسراییلی کشته و ۲۰ تن دیگر مجروح شدند.
به گزارش العربیه ارتش اسراییل ضمن تأیید درگیریهای مرزی با حزب‌الله، در بیانیه‌یی از ساکنان جنوب خواست که از شمال رود لیتانی به سمت جنوب با وسایل نقلیه حرکت نکنند.

ارتش اسراییل هم‌چنین اعلام کرد از بامداد تا بعدازظهر چهارشنبه نزدیک به ۱۴۰ موشک به مناطق شمال اسراییل، از جمله جلیل توسط حزب‌الله از خاک لبنان شلیک شده است.

ساعت ۴ بامداد چهارشنبه به وقت تهران (۱۰ شب به وقت واشنگتن) مناظره کاندیداهای معاون رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری بین سناتور جی دی ونس معاون ترامپ از اوهایو و تیم والز فرماندار مینه سوتا و معاون کامالا هریس در تلویزیون سی.بی.اس برگزار شد.

جی دی ونس درباره حمله موشکی رژیم به اسراییل گفت:

رژیم ایران که این حمله را انجام داد بیش از یک صد میلیارد دلار از سرمایه‌های مسدود نشده دریافت کرد که باید از دولت کامالا هریس به‌خاطر آن تشکر کرد رژیمایراناین پول را برای خرید تسلیحاتی استفاده کردند که اکنون علیه متحدان ما استفاده می‌کنند.
جی دی ونس افزود: دونالد ترامپ تشخیص داد که صلح را از طریق قدرت به‌دست آورد. آنها باید می‌دانستن‍د که اگر از خط خارج شوند رهبری جهانی آمریکا ثبات و صلح را به جهان باز خواهد گرداند.
به‌دنبال برگزاری این مناظره رسانه‌های مختلف خبری با برگزاری نظرسنجی‌هایی گفتند که جی دی ونس با اختلاف جزیی برنده این مناظره بوده است.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: