بر اثر جاری شدن سیل در جیرفت تاکنون ۱۴تن کشته وناپدید شدند

اخبار ایران وجهان دریک نگاه 

۱-بر اثر جاری شدن سیل در جیرفت شماری از هموطنان جان باختند شماری مفقود شدند و خسارات فراوانی به مردم وارد شد. به گزارش رسانه‌های حکومتی تاکنون ۱۴ تن کشته و ناپدید شدند.

۲-خانم مریم رجوی طی پیامی گفت: با تسلیت به خانواده قربانیان سیل ویرانگر در جیرفت، مردم و جوانان غیور استان کرمان را به یاری مصیبت‌دیدگان و کسانی که در سیل گرفتار شده‌اند فرامی‌خوانم. از دست رفتن جان هموطنان در فاجعه سیل جیرفت بیلان رژیمی است که ثروت مردم ایران را یا به غارت برده و یا برای پروژه‌های ضدمیهنی اتمی، تروریسم و جنگ‌افروزی خارجی به هدر داده و زیرساخت‌های کشور را به نابودی کشانده است. تنها راهی که مردم ایران به حقوق بنیادین خود و حداقل رفاه و آسایش دست یابند و استقرار صلح و آرامش جایگزین جنگ و بحران در منطقه شود، سرنگونی دیکتاتوری دینی و استقرار دموکراسی و حاکمیت مردم در ایران است.

۳-دبیرخانه شورای ملی مقاومت طی اطلاعیه‌یی اعلام کرد: دژخیمان در یک جنایت فجیع دوشنبه ۹ مهر دو زندانی را به‌خاطر هلاکت یک افسر نیروی سرکوبگر انتظامی در آذر ۱۳۹۹، در خمین در ملأعام حلق‌آویز کردند. به این ترتیب شمار اعدامها در یک هفته گذشته به ۲۱ تن و از زمان روی کار آمدن پزشکیان از مرداد ماه به ۲۱۴ زندانی بالغ می‌شود که هشت نفر از آنها از زنان زندانی بوده‌اند.

۴-مقاومت ایران ملل متحد و ارگانهای ذیربط و اتحادیه اروپا و کشورهای عضو را به اقدام فوری برای نجات جان زندانیان زیر اعدام فرامی‌خواند. رژیم بی‌عملی در برابر موج اعدامها را چراغ سبزی برای ادامه جنایت و جنگ‌افروزی تلقی می‌کند. ادامه روابط سیاسی و اقتصادی با رژیم باید به توقف اعدام و شکنجه مشروط شود.

۵-به گزارش خبرگزاری فرانسه سربازان ارتش اسراییل به‌عنوان بخشی از یک حمله زمینی دوشنبه شب وارد جنوب لبنان شدند، درگیری با حزب‌الله هم‌چنان در حال تشدید است. این اولین عملیات زمینی ارتش اسراییل در لبنان از زمان جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ است.

۶-یک منبع امنیتی لبنانی گفت نیروهای لبنانی از مواضع خود در امتداد مرز جنوبی لبنان با اسراییل حداقل پنج کیلومتر از نوار مرزی عقب‌نشینی کرده‌اند.

۷-اسرائیل به واشنگتن گفته است عملیات محدودی بر روی زیرساختهای حزب‌الله در نزدیکی مرز با لبنان انجام می‌دهد.

۸-طی روز دوشنبه حزب‌الله ۸۱ موشک (از جمله چند موشک بالستیک) و ۲ پهپاد به شمال اسراییل شلیک کرد.

متعاقباً جنگنده‌های اسراییل ۸ نقطه در جنوب بیروت را بمباران کردند.

۹-مقامات آمریکایی و اسراییلی گفتند: به‌دنبال تشدید حملات هوایی اسراییل علیه حزب‌الله و انتظار عملیات زمینی محدود در جنوب لبنان، دولت بایدن در حال انتقال نیروهای نظامی برای جلوگیری از واکنش احتمالی رژیم ایران است.

۱۰-به گزارش رویترز جو بایدن خواستار آتش‌بس در لبنان شد. وی در پاسخ به سؤالی درباره آماده‌سازی اسراییل برای تهاجم زمینی محدود به لبنان، این خواسته را مطرح کرد.

۱۱-پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان توسل به‌زور در لبنان و غزه را "غیر اخلاقی" خواند و آن را محکوم کرد.

۱۲-دولت آلمان تعدادی از کارکنان غیرضروری، خانواده‌های کارکنان سفارت و اتباع آلمانی را که از نظر پزشکی آسیب‌پذیر هستند از لبنان خارج کرده است. سخنگوی وزارت‌خارجه آلمان گفت: در حال حاضر ۱۸۰۰ شهروند آلمانی در لبنان ثبت نام شده‌اند.

۱۳-به گزارش خبرگزاری رویترز ساعاتی پس از نیمه‌شب دوشنبه، دو موشک کاتیوشا به مقر نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد شلیک و توسط دفاع ضدهوایی رهگیری شد.

۱۴-الحدث گفت: به‌دنبال حمله موشکی به پایگاه ویکتوریا، مقرنیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، پروازهای این فرودگاه به‌حالت تعلیق در آمد.

۱۵-پاسدار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت: در فضای مجازی در مورد سپاه اطلاعات نادرستی را بیان می‌کنند، مثلاً می‌گویند «اگر جواب ترور سلیمانی و هنیه را می‌دادیم، این اتفاق نمی‌افتاد» یا «اگر جواب ندهیم گام بعدی را برمی‌دارند» وی افزود: می‌گویند «چرا سپاه کاری نمی‌کند؟ یمن از ما پیشی گرفت»؛ از این سخنان تعجب می‌کنم در حالی که سپاه وسط میدان است.

۱۶-محمد خواجوئی، کارشناس حکومتی گفت: راهبرد تهران جنگ مستقیم با تل آویو نیست. نظام به‌دنبال تقویت نیرو‌های فلسطینی و لبنانی برای یک جنگ تدریجی است تا اسراییل را محدود کند.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: