اخبار تحولات جنگ در لبنان

اعلام ۵ روز عزای عمومی توسط خامنه‌ای

پس از کشته شدن حسن نصرالله

خامنه‌ای:

ضربات جبهه مقاومت بر پیکر رژیم صهیونی کوبنده‌تر خواهد شد

تلویزیون رژیم – ۷ مهر ۱۴۰۳

گوینده رژیم: . راه و مکتب سید مقاومت ادامه خواهد یافت و ضربات جبهه مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی کوبنده‌تر خواهد شد. متن پیام به این شرح است:

ملت عزیز ایران امت بزرگ اسلامی عالم بافضیلت دینی، و رهبر مدبر سیاسی، جناب سید حسن نصرالله رضوان‌الله‌علیه، در حوادث دیشب لبنان به فیض شهادت نائل آمد.

فیض شهادت پس از این همه مجاهدت حق مسلم او بود.

حزب‌الله لبنان رهبری کم‌نظیر را از دست داد، ولی برکات تدبیر و جهاد چند ده ساله‌ٔ او هرگز از دست نخواهد رفت. اساسی که او در لبنان پایه‌گذاری کرد و به دیگر مراکز مقاومت، جهت بخشید، با فقدان او نه تنها از میان نخواهد رفت، که به برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه استحکام بیشتر خواهد یافت. ضربات جبهه‌ٔ مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی، بحول و قوه‌ٔ الهی کوبنده‌تر خواهد شد. ذات پلید رژیم صهیونی در این حادثه، به پیروزی دست نیافته است.

این راه هم‌چنان ادامه خواهد یافت. خون شهید سید عباس موسوی بر زمین نماند، خون شهید سید حسن هم بر زمین نخواهد ماند.

شهادت نصرالله بزرگ و یاران شهیدش را تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و در ایران اسلامی پنج روز عزای عمومی اعلام می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای

هفتم مهر ۱۴۰۳

تسلیت پزشکیان به خامنه‌ای

فرمان این حمله تروریستی از نیویورک صادر شد

و آمریکایی‌ها نمی‌توانند خود را از هم‌دستی با صهیونیستها تبرئه کنند

 

پزشکیان پس از اعلام کشته شدن حسن نصرالله در پیام تسلیت خود گفت، کشته شدن حسن نصرالله موجب تقویت بیش‌از‌پیش حزب‌الله است.

پزشکیان افزوده است که دبیرکل حزب‌الله لبنان به آرزوی دیرینه خود دست یافت و کلمات در وصف او حقیر و ناچیزند.

داغی بزرگ بر دل همه مظلومین و مستضعفین عالم نشسته است. حمله تروریستی شامگاه ۶ مهرماه به ضاحیه و فقدان شخصیت‌های برجسته و در رأس آنها رهبر جاویدالاثر حزب‌الله حسن نصرالله مقاومت را بیش‌از‌پیش مستحکمتر می‌کند.

جامعه جهانی فراموش نخواهد کرد که فرمان این حمله تروریستی از نیویورک صادر شد و آمریکایی‌ها نمی‌توانند خود را از هم‌دستی با صهیونیستها تبرئه کنند.

اینجانب شهادت حسن نصرالله، را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

مسعود پزشکیان

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

بیانیه سپاه پاسداران

درباره هلاکت پاسدار سرتیپ نیلفروشان سرکرده سپاه در لبنان

 

سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌یی خبر کشته شدن پاسدار سرتیپ نیلفروشان را تأیید و اعلام کرد نیلفروشان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لبنان به‌همراه حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله کشته شده است.

نیلفروشان پس از کشته شدن زاهدی در ۱۳ فروردین امسال وی به‌عنوان فرمانده سپاه لبنان منصوب شد

سپاه پاسداران در مورد سوابق پاسدار نیلفروشان او را معاونت عملیات کل سپاه و قبل از آن معاونت نیروی زمینی سپاه معرفی کرد.

بیانیه سپاه در مورد پاسدار نفوذی که تردد نیلفروشان و حسن نصرالله در یک خودرو به ستاد مرکزی حزب‌الله را اطلاع داده بود، سکوت کرده است. از این پیش‌تر در جریان کشته شدن اسماعیل هنیه نیز پای نفوذی در میان بود اما خامنه‌ای و سپاهش موضوع را علنی نکردند.

افشاگری حیرت‌انگیز روزنامه فرانسوی پاریزین

درباره نقش یک نفوذی ایرانی

حسن نصرالله با همان خودرو

فرمانده ایرانی سپاه قدس وارد مقر خود شد

روزنامه فرانسوی پاریزین در یک افشاگری حیرت‌انگیز به‌نقل از یک منبع امنیتی در لبنان، برای نخستین بار فاش کرد که اسراییل توسط یک جاسوس ایرانی از حضور حسن نصرالله در مقر حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت مطلع شده است.

منبع امنیتی آگاه لبنانی در روز پس از مرگ حسن نصرالله گفت: «اسرائیلی‌ها همهٔ امکانات را به‌کار گرفتند؛ آنها نمی‌خواستند هدف خود را از دست بدهند».

رهبر حزب‌الله در مقر خود، مجموعه‌یی متشکل از شش ساختمان در قلب ضاحیه، حومه جنوبی بیروت کشته شد. به‌گفته همین منبع، اسرائیلی‌ها بعدازظهر آن روز توسط یک جاسوس ایرانی از ورود قریب‌الوقوع وی به آنجا مطلع شدند.

پاریزین می‌نویسد: جنگنده‌های اف۳۵ دولت یهود مجهز به بمبهای سنگرشکن در آسمان لبنان در کمین و منتظر رسیدن هدف به مرکز فرماندهی بودند. هم‌زمان، در یک منطقه نه چندان دور از آنجا، مراسم تشییع جنازه محمد حسین سرور، فرمانده یگان پهپادی حزب‌الله در جبهه جنوبی که روز قبل در حمله هوایی کشته شده بود، برگزار شد.

درست پس از تشییع جنازه، حسن نصرالله با همان خودرو فرمانده ایرانی سپاه قدس، وارد مقر خود شد.

دوازده فرمانده دیگر در این جلسه اضطراری با حضور حسن نصرالله شرکت داشتند. سرویس‌های اسراییلی منتظر ماندند تا همگی در اتاق برنامه‌ریزی در زیرزمین فوق‌العاده امن مقر مرکزی حزب‌الله قرار بگیرند تا دستور بمباران صادر شود که در مجموعاً از ۶بمب استفاده شد.

همان منبع امنیتی به پاریزین گفت: «این بزرگ‌ترین حمله‌یی است که از سال ۲۰۰۶ شاهد آن بوده‌ایم». صدای انفجار تا مرکز شهر بیروت شنیده شد، در حالی که ابر غلیظی در بالای مقر حزب‌الله شکل گرفت. دو ساختمان مجاور دیگر نیز منفجر شدند.

افرادی که مسئول دنبال‌کردن و انتقال دستورات حسن نصرالله بودند دیگر ارتباط خود را با او از دست دادند.

در حالی که «ارتباط» با حسن نصرالله «قطع شده بود»، آمریکایی‌ها بلافاصله به این نتیجه رسیدند که او کشته شده و اعلام کردند که از حمله مطلع نشده‌اند. هم‌زمان، ارتش لبنان پیرامون منطقه سفارت آمریکا در حومه شمالی بیروت مستقر شد و نیروهای خود را در آنجا تقویت کرد.

حزب‌الله اما روز بعد مرگ حسن نصرالله را تأیید کرد. این در حالی بود که در بامداد همان روز در فرودگاه بین‌المللی بیروت حادثه دیگری رخ داد. وقتی یک هواپیمای غیرنظامی ایرانی فرود خود را آغاز کرد، یک هواپیمای جنگی اسراییلی با برج مراقبت تماس گرفت و به آن دستور داد فرود را منع کند و تهدید کرد که در غیراین صورت باندهای فرودگاه را بمباران خواهد کرد. پس از آن علی حمیه  وزیر حمل و نقل که وابسته به حزب‌الله است، فوراً دستور جلوگیری از فرود هواپیمای ایرانی را صادر کرد.

از زمان حذف حسن نصرالله و سر بریدن کل فرماندهی حزب‌الله، سکوت رادیویی در گروه او برقرار بوده است.

جلسه پرتشنج مجلس رژیم

درخواست انتقام و اعتراضهای شدید به این‌که چرا

به‌رغم همه وعده‌ها و خط و نشانها

بعد از قاسم سلیمانی و فخری زاده و هنیه هیچ کاری نشد

تا به حسن نصرالله کشید

بلوفها و اظهارات مسخره پاسدار قالیباف

برای ساکت کردن نمایندگان مجلس رژیم

رژیم صهیونیستی بعد از کشتار گسترده در غزه

نه تنها به هیچ‌کدام از اهداف اعلام شده نظامی و سیاسی خود نرسید

بلکه جبهه‌های جدیدی از کرانه باختری، لبنان، عراق، یمن و حتی ایران گشوده شد

 

موسوی از اعضای مجلس ارتجاع

‌اگر انتقام خون قاسم سلیمانی را گرفته بودیم

آیا باز هم دشمن امروز جوخه ترور علیه ما تشکیل می‌داد؟

معادله جنگ بسیار روشن است، نزنیم می‌خوریم

منان رئیسی عضو مجلس ارتجاع

حضرت آقا چند سال پیش گفت اگر یکی بزنند ۱۰ تا می‌خورند

چرا الآن وضعیت باید به‌نحوی باشد که بعضی از دوستانی که مسئول این قضیه هستند

برعکس دارند عمل می‌کنند؟

امامی راد:

تا نابودی و محو کامل اسراییل از نقشه جغرافیای جهانی

هیچ سلاحی کنار گذاشته نخواهد شد

هفشجانی:

خون خواهی هنیه چه شد؟

ما اجازه نخواهیم داد امر مولایمان بر زمین بماند

مسأله خونخواهی هنیه یک مطالبه ملی است

محمودی:

حتماً ما باید وعده صادق و وعده انتقام را محقق کنیم

صباغیان:

پاسخ محکم نظام به آمریکا و اسراییل و حامیان او

مسلح شدن ایران به سلاحی است که آنها دارند و ما نداریم

(سلاح اتمی)

میبدی:

واقعاً ضرورت داره هم دیپلماسی قوه مجریه و هم قوه مقننه

و همه ارکان نظام بیایند پای کار

حسینی:

همه جهانیان چشم انتظار پاسخی قوی به گستاخی صهیونیست هاست

تأکید می‌کنیم اظهاراتی از سر ضعف و ایجاد ترس از جنگ احتمالی

پذیرفته نیست

 

موسوی نماینده مجلس رژیم

سیاسیون تشکیک کرده و بهانه می‌آورند که نباید در تله جنگ بیفتم!

عجیب آن‌که صحنه روشن مبارزه را نمی‌بینند

و در حالی از تله جنگ سخن می‌گویند

که ما درست در وسط جنگ هستیم!

رئیسی نماینده مجلس رژیم

ما هنوز شاهد حرکت مؤثری نیستیم

و این باعث شده که اعتماد اجتماعی به نظام

هم در داخل کشور و هم در منطقه و در کشورهای جهان اسلام

ذره ذره آب بشود

 

تلویزیون رژیم

اگر می‌خواهید جنگ به پایان برسه

باید وارد این نبرد بشیم و پاسخ درخوری به صهیونیستها بدیم

در پی کشته شدن حسن نصرالله، رژیم آخوندی خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت شد.

خبرگزاری سپاه پاسداران گزارش داد: ایروانی نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نامه‌یی به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، خواستار تشکیل جلسه اضطراری برای رسیدگی به تجاوزات رژیم اشغالگر اسراییل شد.

در این نامه آمده است: هر گونه حمله‌یی که اصول بنیادی مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی را نقض کند، غیرقابل‌تحمل خواهد بود. جمهوری اسلامی در دفاع از منافع ملی و امنیتی حیاتی خود، طبق حقوق بین‌الملل، از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.

کاخ‌سفید آمریکا روز شنبه ۷ مهر بیانیه جو بایدن در مورد کشته شدن حسن نصرالله را منتشر کرد. در این بیانیه از جمله آمده است: او در حمله هوایی اسرائیل، نوعی عدالت برای قربانیان بی‌شمار او، از جمله هزاران آمریکایی، اسراییلی و غیرنظامیان لبنانی، به حساب می‌آید.

آمریکا به‌طور کامل از حق اسراییل برای دفاع از خود در برابر گروه‌های تروریستی مورد حمایت رژیم ایران حمایت می‌کند. دیروز، من به وزیر دفاع خود دستور دادم که وضعیت دفاعی نیروهای نظامی ایالات متحده در منطقه خاورمیانه را برای جلوگیری از تجاوز و کاهش خطر جنگ منطقه‌یی گسترده‌تر، تقویت کند.

در نهایت، هدف ما کاهش تنشهای جاری در هر دو منطقه غزه و لبنان از طریق راههای دیپلماتیک است در لبنان، ما در حال مذاکره برای توافقی هستیم که مردم را با امنیت به خانه‌هایشان در اسراییل و جنوب لبنان بازگرداند. اکنون زمان آن رسیده که این توافق‌ها به نتیجه برسد، تهدیدات علیه اسراییل از بین برود و منطقه وسیع‌تر خاورمیانه به ثبات بیشتری دست یابد».

کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا طی بیانیه‌یی درباره کشته شدن حسن نصرالله اعلام کرد

حسن نصرالله تروریستی بود که دستانش به خون آمریکایی ها آغشته بود. در طول دهه‌ها، رهبری او بر حزب‌الله خاورمیانه را بی‌ثبات کرد و منجر به کشتار تعداد بی‌شماری مردم بی‌گناه در لبنان، اسرائیل، سوریه و سراسر جهان شد.

هریس افزود: من تعهدی تزلزل ناپذیر به امنیت اسراییل دارم. من همیشه از حق اسراییل برای دفاع از خود در برابر رژیم ایران و گروه‌های تروریستی مورد حمایت ایران حمایت خواهم کرد.

رئیس‌جمهور بایدن و من نمی‌خواهیم شاهد افزایش درگیری در خاورمیانه به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر باشیم.

سخنگوی پنتاگون روز شنبه ۷ مهر با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد «لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با همتای اسراییلی خود درباره وضعیت لبنان گفتگو کرد. وی به‌وضوح اعلام کرد آمریکا از حق اسراییل برای دفاع از خود حمایت می‌کند و تأکید کرد آمریکا متعهد به جلوگیری از سوءاستفاده رژیم ایران و شرکای تحت حمایت و نیروهای نیابتی آن از این وضعیت یا گسترش درگیریهاست. لوید آستین هم‌چنین بر این نکته تأکید کرد که ایالات متحده آماده است تا از نیروهای خود در منطقه دفاع کند».

به گزارش رویترز، فرانسه روز شنبه خواستار توقف فوری حملات هوایی اسراییل به لبنان شد و هم‌چنین اعلام کرد که با هر گونه عملیات زمینی اسراییل در لبنان مخالف است.

ژان نوئل بارو، وزیر خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌یی از حزب‌الله و رژیم ایران خواست از هر گونه اقدامی که می‌تواند باعث بی‌ثباتی بیشتر منطقه شود، خودداری کنند.

رویترز ۸ مهر خبر داد، وزارت‌خارجه چین روز یکشنبه اعلام کرد این کشور با هر گونه نقض حاکمیت لبنان مخالفت است. در بیانیه وزارت‌خارجه چین از جمله آمده است «چین با هر اقدامی که به غیرنظامیان بی‌گناه آسیب می‌رساند، با هر اقدامی که درگیریها را تشدید می‌کند مخالف است و آنرا محکوم می‌کند»

رویترز در خبر دیگری با انتشار موضع‌گیری وزارت‌خارجه روسیه نوشت: این وزارت‌خانه قتل حسن نصرالله را به‌شدت محکوم کرد و آنرا یک «ترور سیاسی دیگر» خواند.

رویترز به‌نقل از بیانیه وزارت‌خارجه روسیه هم‌چنین افزود «این اقدام قهرآمیز مملو از پیامدهای بزرگ‌تر برای لبنان و کل خاورمیانه است. طرف اسراییلی نمی‌توانست این خطر را تشخیص ندهد، اما گامی برای کشتن شهروندان لبنانی برداشت که تقریباً به‌طور اجتناب‌ناپذیری باعث بروز خشونت‌های جدید خواهد شد. بنابراین، مسئولیت کامل تشدید تنشهای بعدی را برعهده دارد».

دیدبان حقوق‌بشر سوریه:

در یک حمله هوایی به شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در دیرالزور

دست کم ۱۵ تن کشته شدند

دیدبان حقوق‌بشر سوریه یکشنبه ۸ مهر خبر داد شامگاه شنبه در یک حمله هوایی به مقرها و سایتهای شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در دیرالزور، واقع در نزدیکی مرز سوریه و عراق، دست کم ۱۵ تن، از جمله یک فرمانده ارشد آنها کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند. در این حمله ۳ انبار سلاح، یک مقر و یک سامانه رادار نظامی متعلق به شبه‌نظامیان منهدم شدند. همچنین راه ارتباطی شهر دیرالزور و حومه شرقی آن‌که محل تجمع اصلی شبه‌نظامیان رژیم ایران است نیز تخریب و قطع شد.

یک منبع پزشکی و یک منبع امنیتی روز یکشنبه ۸ مهر به رویترز گفتند جسد حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، از محل حمله هوایی اسراییل به جنوب بیروت، پیدا شده و صدمه‌ای ندیده است.

رویترز با انتشار این خبر افزود: این دو منبع گفتند آثار هیچ زخم مستقیمی بر بدن او وجود نداشت و به نظر می‌رسد علت مرگ، موج ناشی از شدت انفجار بوده است. رویترز خاطرنشان کرد بیانیه روز شنبه حزب‌الله، مرگ حسن نصرالله را تأیید کرد اما مشخص نکرد دقیقاً چگونه کشته شده و زمان تشییع جنازه او کی خواهد بود.

تلویزیون ای.بی.سی آمریکا روز شنبه ۷ مهر به‌نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت اسراییل در حال آماده شدن برای انجام یک تهاجم زمینی محدود به جنوب لبنان است. به نظر می‌رسد این تصمیم در پی کشته شدن حسن نصرالله رهبر حزب‌الله اتخاذ شده است.

این منبع افزود اگر چه ارتش اسراییل بخشی از نیروهای زمینی و زرهی خود را به مرزهای شمال با لبنان منتقل کرده است، اما هنوز مشخص نیست چنین حمله‌یی چه موفع و در چه حجم و با چه هدفی انجام خواهد شد.

خبرگزاری رسمی رژیم – ایرنا روز شنبه هفتم مهر از لغو پروازهای ایران‌ایر به بیروت خبر داد و نوشت: سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) از لغو پروازهای این هواپیمایی به فرودگاه «رفیق حریری» بیروت پایتخت لبنان تا اطلاع ثانوی خبر داد.

وال استریت ژورنال در مطلبی با عنوان لبنان و ایران بعد از حسن نصرالله نوشت:

حمله بزرگ جمعه علیه حسن نصرالله و مقر فرماندهی این شبه‌نظامی تروریست مطمئناً تعیین‌کننده‌ترین ضربه است. این اختلال بزرگ در توان گروه برای جنگیدن به ویرانی و آشوب سیاسی کوتاه مدت در لبنان منجر خواهد گردید ولی درب را به روی آینده‌ای باز می‌کند که در آن لبنان تحت سلطه یک گروه تروریست که دنبال منافع خودش بوده و اربابانش در تهران نخواهد بود.

مرگ نصرالله به احتمال زیاد یک نقطه چرخش برای لبنان و چه بسا صلح در منطقه به‌صورت وسیع‌تر باشد.

وال استریت ژورنال افزود: ایران بیش از هر طرف دیگری روی این‌که این درگیری به چه سمتی می‌رود تأثیرگذار و تصمیم‌گیرنده است.

تهران ممکن است درک کند که یک حمله تلافی‌جویانه احتمالاً شکست خواهد خورد و تنها خاصیت آن به جهنم کشیدن خاک ایران خواهد بود.

واشنگتن فری‌بیکن در شماره ۷ مهر خود با انتشار کلیپی از آوارگان سوری در ادلب سوریه نوشت:

پس از کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، سوری های مخالف رژیم اسد در منطقه ادلب واقع در شمال غربی سوریه، در خیابان‌ها جشن گرفتند و شیرینی پخش کردند.

این منبع افزود: حزب‌الله مورد حمایت رژیم ایران، مسئول دامن‌زدن به جنگهای داخلی وحشیانه در سوریه و حمایت از بشار اسد است. حسن نصرالله به‌شدت مورد تنفر سوریهای مخالف اسد است و مرگ حسن نصرالله، انبوهی از مردم سوریه را برانگیخت تا در خیابان‌ها جشن بگیرند.

تحولات و اخبار جنگ لبنان - کلیپ ۲- ۸مهر ۱۴۰۳

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: