واشنگتن پست: تردید رژیم ایران در صدور مجوز انتقام‌جویی حزب‌الله و ادامه حملات اسراییل به لبنان

به گزارش واشنگتن پست ۸مهر ۱۴۰۳، پس از حملات سنگین اسراییل به حزب‌الله و کشته شدن حسن نصرالله، به نظر می‌رسد توپ اکنون در زمین رژیم ایران باشد.

دو مقام سابق اطلاعاتی اسراییل اظهار داشتند که نیروهای حزب‌الله برای گرفتن راهنمایی از تهران درباره تصمیم‌گیری برای انجام یک حمله تمام‌عیار علیه اسرائیل، در انتظار پاسخ هستند.

این مقامات افزودند که ایران در صدور مجوز چنین حمله‌یی مردد است؛ چرا که یک پاسخ گسترده از سوی حزب‌الله ممکن است، منجر به واکنش شدیدتر اسراییل و تضعیف نیروهای نیابتی رژیم ایران و حتی خود ایران شود.

مارک پولیمروپولوس، افسر بازنشسته سیا که در خاورمیانه خدمت کرده، در این باره گفت: «اسرائیل موفق شده حزب‌الله را در لبنان به‌طور کامل تضعیف کند؛ ارتباطات آن را مختل کرده، رهبران ارشد را کشته و به تدریج ذخایر تسلیحاتی آن را از بین برده است». وی هم‌چنین افزود که رژیم ایران نقش کلیدی در تصمیم‌گیری درباره آینده منطقه دارد، و تأکید کرد، که حزب‌الله هم‌چنان تهدیدی برای انجام عملیات‌های تروریستی در خارج از کشور است.

در همین حال، گمانه‌زنی‌های دیپلماتیک درباره گام‌های بعدی اسراییل و ایران ادامه دارد. اندرو میلر، دیپلمات ارشد پیشین در امور اسراییل و فلسطین، گفت که با قتل نصرالله و تهدید راهبردی علیه رژیم ایران، شرایط به نقطه حساسی رسیده است. وی افزود:

«ایران احتمالاً پاسخ خواهد داد، اما پیش‌بینی دقیق زمان، روش و شدت این پاسخ دشوار است».

دیپلمات‌های خاورمیانه نیز اذعان دارند که رژیم ایران با وجود فشارها، از درگیری تمام‌عیار با اسراییل اجتناب می‌کند و بر احتیاط تأکید دارد. در عین‌حال، دیپلماتها بر این باورند که اسراییل هم‌چنان به حملات خود علیه مواضع حزب‌الله در لبنان ، حتی با وجود درخواست‌های آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای کاهش تنشها، ادامه خواهد داد.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: