هفتاد و هفتمین اجلاس شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در ژنو

هفتاد و هفتمین اجلاس شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در ژنو

سخنرانی نماینده انجمن بین‌المللی برای برابری زنان

و نماینده انجمن لیگ تحقیق حقوق بشر

شهناز پرخیده ـ انجمن بین‌المللی برای برابری زنان


ما به‌شدت نگران تعداد بالای اعدامها در جمهوری اسلامی هستیم. از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا پایان ماه اوت، بیش از ۴۴۰ اعدام در ایران انجام شده است. تنها در ماه اوت، ۱۰۴ نفر در ایران اعدام شدند. این آمار شوک‌آور و نگران‌کننده است. علاوه بر این، در تاریخ ۲۶ اوت ۲۰۲۴، یک اعدام در ملأعام در شهر شاهرود انجام شد.
در بامداد روز سه‌شنبه ۴ اوت ۲۰۲۴، حکم اعدام زندانی سیاسی رضا رسایی به‌طور مخفیانه و بدون اطلاع وکیل مدافع و خانواده‌اش اجرا شد.
در این زمینه، مایلم از آقای جاوید رحمان برای گزارش تاریخی ایشان در ماه ژوئیه گذشته درباره اعدام‌های سیاسی در دهه ۱۹۸۰ در ایران تشکر کنم. این گزارش قطعاً مسیر پایان دادن به مصونیت موجود در قبال این اعدامها را هموار می‌کند، مصونیتی که باید فوراً خاتمه یابد.
متشکرم. "

تام سرینگ -رئیس لیگ تحقیقات حقوق بشر

متشکرم، آقای رئیس.

در ژوئیه ۲۰۲۴، پروفسور جاوید رحمان، گزارشگر ویژه وقت سازمان ملل متحد، گزارشی درباره جنایات علیه بشریت و سایر جنایات فجیع که در دهه ۱۹۸۰ در ایران صورت گرفته بود، منتشر کرد. پروفسور رحمان در این گزارش به کشتارهای گسترده زندانیان سیاسی که در تابستان ۱۹۸۸ بر اساس فتوای خمینی انجام شد، اشاره کرد. این گزارش نشان‌دهنده به‌رسمیت شناختن رنج‌هایی بود که خانواده‌ها و عزیزان هزاران زندانی سیاسی که در آن ماه‌های خونین ۱۹۸۸ به‌قتل رسیدند، مدتها در پی آن بودند.

گزارش کاملاً مستند پروفسور رحمان در مقام دارنده مأموریت سازمان ملل متحد منتشر شد. از زمان انتشار این گزارش، مقامات رژیم ایران کارزاری بی‌امان از تهمت‌زنی و آزار و اذیت آنلاین علیه آقای رحمان آغاز کرده‌اند.

لیگ تحقیق حقوق‌بشر معتقد است که این‌گونه حملات مستلزم بازاندیشی کلی در رویکرد و مسئولیت سازمان ملل متحد برای حفاظت از دارندگان مأموریت‌های این سازمان است – چه گذشته، چه حال و چه آینده.

آقای رئیس، چگونه این شورا و دفتر کمیسر عالی به حملات شخصی شرورانه و افتراهایی که دارندگان مأموریت‌های سازمان ملل متحد در انجام وظایف خود با صداقت با آنها مواجه هستند، پاسخ خواهند داد؟ چه ساز و کارهایی برای حفاظت از دارندگان مأموریت سازمان ملل متحد در برابر آزار و اذیت در طول دوران خدمت و پس از آن، وجود دارد؟

از شما متشکرم.

لطفا به اشتراک بگذارید: