تحولات جنگ در منطقه

خبرگزاری رویترز۶مهر گزارش داد: ارتش اسراییل اعلام کرد که صبح جمعه یک موشک سطح به سطح که از یمن شلیک شده بود، پس از شنیدن آژیرها و انفجارها در مرکز اسرائیل، توسط سامانه رهگیر "موشک آررو" در خارج از خاک اسراییل رهگیری شد.

در همین حال، خبرگزاری حکومتی ایسنا نوشت: دست‌کم یک موشک بالستیک که از یمن شلیک شده بود به تل‌آویو برخورد کرده و دست‌کم ۱۷ صهیونیست زخمی شده‌اند.

این منبع حکومتی افزود: در حالی‌که ارتش اسراییل مدعی شلیک تنها یک موشک بالستیک از یمن به تل‌آویو با به صدا درآمدن آژیر خطر در سحرگاه روز جمعه شده اما رسانه‌های عبری از اصابت سه موشک از یمن خبر دادند.

رسانه‌های رژیم هم‌چنین فیلمهایی از این حمله موشکی منتشر کردند.

تایمز اسراییل شامگاه پنجشنبه ۵ مهر به‌نقل از ارتش اسراییل نوشت: جنگنده‌های اسراییل طی ۲۴ ساعت حدود ۲۲۰ حمله علیه اهداف حزب‌الله در مناطق مختلف لبنان انجام دادند.

به گفته ارتش، این اهداف شامل مقرها، سکوهای پرتاب موشک، انبارهای تسلیحات و نیروهای عملیاتی بود. این حملات در جنوب لبنان، در دره بقاع صورت گرفت. این حملات ساعاتی پس از نیمه‌شب پنجشنبه نیز با بمباران شهر شبعا در جنوب لبنان ادامه یافت. تایمز اسراییل به‌نقل از شهردار این شهر تعداد کشته‌های این حمله را ۹ تن، از جمله ۴ کودک اعلام کرد.

به گزارش رویترز، فراس ابیاد، وزیر بهداشت لبنان گفت در ساعات اولیه روز جمعه ۲۵ نفر در حملات اسراییل به لبنان کشته شده‌اند.

سخنگوی ارتش اسرائیل ۵مهر در پیام مکتوبی به‌نقل از یک فرمانده نیروی هوایی اسراییل نوشت: ما اکنون در لبنان هستیم و به‌دنبال جلوگیری از هر گونه امکان انتقال تسلیحات از رژیم ایران به حزب‌الله برای جبران آنچه اکنون از دست داده هستیم. امنیت نصرالله و حزب‌الله و قدرت آنها برای بازسازی توانمندی خود به این امر وابسته است.

تایمز اسراییل جمعه ۶ مهر نوشت: حزب‌الله لبنان ۵موشک به سمت منطقه جلیل و شهر تیبریاس شلیک کرد که منجر به مجروح شدن یک نفر گردید. به‌گفته منابع محلی، تعدادی از موشکها در دریا فرود آمدند.

به‌نوشته این منبع حزب‌الله لبنان بامداد جمعه در حمله دیگری ۱۰ موشک به سمت ساحل شمالی حیفا و حومه آن شلیک کرد. منابع نظامی اسراییل گفتند تعدادی از موشکها رهگیری شدند و برخی دیگر به مناظق باز یا دریا اصابت کردند.

وال استریت ژورنال ۵مهر در گزارشی از وقایع لبنان نوشت: حزب‌الله با برخی اختلافات در درون صفوف خود پیرامون نحوه واکنش به سلسله حملات ویرانگر اسراییل روبه‌رو شده است، به‌گفته افرادی که با روابط داخلی حزب‌الله آشنا هستند، با نبود گزینه‌های مناسب، این گروه با یکی از مهم‌ترین تصمیمات در طول چهار دهه حیات خود مواجه است.

گزارش وال استریت ژورنال در ادامه می‌افزاید: با توجه به شلیک اولین موشک بالستیک به مرکز اسراییل توسط حزب‌الله د روز چهارشنبه، که جسورانه‌ترین واکنش آن تاکنون در برابر مجموعه حملات اسراییل به‌شمار می‌رود، این گروه اکنون باید تصمیم بگیرد که آیا تسلیحات پیشرفته خود را بیشتر به کار گیرد و حملاتی عمیق‌تر به داخل اسراییل انجام دهد که می‌تواند به جنگی تمام‌عیار منجر شود، یا این‌که عقب‌نشینی کند و خطر از دست رفتن اعتبار خود به‌عنوان یک نیروی جنگی در خاورمیانه را از دست بدهد.

به گفته منابعی که با بحثهای داخلی حزب‌الله آشنا هستند، در میان اعضای حزب‌الله بر سر نحوه واکنش اختلاف وجود دارد. برخی از اعضا می‌گویند که گروه در تشدید درگیریها بیش از حد محافظه‌کاری کرده است. آنها معتقدند حزب‌الله باید اکنون انتقام بگیرد و از خشم موجود در میان صفوف خود و هم‌چنین جمعیت گسترده لبنان بهره‌برداری کند.

وال استریت ژورنال می‌افزاید: اعضای حزب‌الله در گفتگو با مقامات سپاه پاسداران رژیم ایران از این‌که تهران به حمایت از متحد لبنانی خود وارد عمل نشده، ابراز ناامیدی کرده‌اند.

محمود عباس، رئیس دولت فلسطین روز پنجشنبه در اجلاس سالیانه مجمع عمومی ملل متحد، سخنرانی کرد. وی سخنانش را با این جملات آغاز کرد «ما نخواهیم رفت، فلسطین وطن ماست، و این سرزمین پدران و اجداد ماست، و برای ما باقی خواهد ماند. ‏ اگر کسی باید برود، آن‌، اشغالگر غاصب است. ‏»

رئیس دولت فلسطین در ادامه با یادآوری هشدارهای سالهای گذشته خود مبنی بر انفجاری بودن اوضاع در فلسطین و اشاره به حوادث ۷اکتبر سال گذشته افزود: «از همان روز اول، من بر ضرورت توقف فوری جنگ اصرار داشتم و هدف ‏قرار دادن غیرنظامیان، هر که باشند را رد کردم. من خواستار آزادی اسرای هر دو طرف و نشستن ‏فوری بر سر میز مذاکرات برای اجرای راه‌حل دو دولت بر اساس قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی شدم. ‏. اما به جای گوش دادن به صدای عقل، دولت اسراییل از این رویداد برای آغاز یک نسل‌کشی تمام‌عیار ‏علیه نوار غزه سوءاستفاده کرد و مرتکب جنایات جنگی شد که هنوز ادامه دارد و جامعه بین‌المللی نیز ‏این جنایت جنگی را تأیید کرده است».

محمود عباس سپس با یادآوری اهمیت حمایتهای بین‌المللی از فلسطین، به‌رسمیت شناختن دولت فلسطین از جانب برخی کشورها و محکومیت اسراییل در دیوان دادگستری بین‌المللی، دیدگاههای خود برای توقف جنگ و آینده غزه را در ۱۲ ماده بیان کرد و در پایان گفت: «فلسطین آزاد خواهد شد و ملت ما به زندگی خود در سرزمین اجداد و پدرانش ادامه خواهد داد، ‏همان‌طور که برای بیش از شش هزار سال انجام داده است و به مبارزه مشروع خود برای استقلال ادامه ‏خواهد داد و اشغال قطعاً به زوال خواهد رفت. ‏»

download

خبرگزاری فرانسه از مقر ملل متحد گزارش کرد نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل در سخنرانی خود در مجمع عمومی اعلام کرد عملیات اسراییل در لبنان تا رسیدن به "اهداف" ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به این ترتیب امیدها برای آتش‌بس ۲۱ روزه پیشنهادی فرانسه و ایالات متحده در این هفته کاهش می‌یابد.

نتانیاهو گفت: قصد نداشتم به سازمان ملل بیایم اما بعد از شنیدن دروغ‌ها و تهمت‌های بسیاری از سخنرانان حاضر در این تریبون به کشورم، تصمیم گرفتم به اینجا بیایم و حرف درست را بگویم.

نتانیاهو در سخنان خود هم‌چنین گفت: هیچ جایی در ایران وجود ندارد که دست بلند اسراییل نتواند به آن برسد و این در مورد کل خاورمیانه صدق می‌کند.

خبرگزاری رویترز

خبرگزاری رویترز نیز از سازمان ملل گزارش کرد:

نتانیاهو می‌گوید که اسراییل بیش از نیمی از ۴۰ هزارجنگجوی حماس را کشته یا اسیر کرده و ۹۰ درصد موشک‌های حماس را منهدم کرده است. اگر حماس تسلیم شود، سلاحها را زمین بگذارد، گروگانها را بازگرداند، جنگ می‌تواند پایان یابد. نتانیاهو محمود عباس را هم مورد حمله قرار داد که عباس حمایتی از دفاع اسراییل از خودش نمی‌کند.

در مورد حزب‌الله هم نتانیاهو صریحاً اعلام کرد: تا زمانی که حزب‌الله راه جنگ را انتخاب کند، اسراییل هیچ گزینه‌یی ندارد.

علاوه بر این اسراییل تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا مطمئن شود ایران به سلاحهای هسته‌یی دست پیدا نمی‌کند.

نخست‌وزیر انگلستان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با رئیس دولت فلسطین، محمود عباس، دیدار کرد.

به‌گزارش پایگاه خبری دولت انگلستان، دو رهبر افزایش خشونت‌های شهرک‌نشینان و فعالیت‌های استقرار در کرانه باختری را محکوم کردند و بر ضرورت آتش‌بس فوری، آزادی گروگانها و افزایش کمکهای انسانی تأکید کردند.

طرفین هم‌چنین بر حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطینی و ضرورت دستیابی به یک راه‌حل سیاسی برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در کنار یک اسراییل امن توافق کردند.

دیدبان حقوق‌بشر سوریه شامگاه پنجشنبه ۵ مهر خبر داد شبه‌نظامیان مسلح وابسته به رژیم ایران، سوار بر موتور سیکلت، با نارنجک‌انداز پایگاه نیروهای آمریکایی در میدان گازی کونیکو واقع در شرق سوریه را هدف قرار دادند. هواپیماهای آمریکایی در واکنش به این حمله در حومه شمالی دیرالزور به تعقیب شبه‌نظامیان پرداختند و با رگبار سلاحهای سنگین بسوی آنها شلیک کردند.

این منبع در خبر دیگری نوشت: نیروی هوایی اسراییل به‌منظور قطع گذرگاه‌ها، خطوط تدارکاتی و انتقال تسلیحات از سوریه برای حزب‌الله لبنان، این مناطق، از جمله اطراف روستای موسوم به «حوش سید علی» در نزدیکی مرز لبنان را هدف قرار دادند.

علاوه بر این جنگنده‌های اسراییلی در عملیات دیگری، گذرگاه مطربه را که منطقه قـُصیر را از سمت سوریه به خاک لبنان متصل می‌کند بمباران کردند.

تایمز اسراییل به‌نقل از منابع خبری سوریه از کشته شدن ۵ نظامی در این حملات خبر داد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه ۵ مهر در کنفرانس مشترک با همتایان استرالیایی و انگلیسی خود گفت: وضعیت لبنان و شمال اسراییل عمیقاً نگران‌کننده است. حزب‌الله لبنان، یک گروه تروریستی مورد حمایت رژیم ایران، پس از حمله ۷اکتبر توسط حماس، شلیک موشک به اسراییل را آغاز کرد و این حملات تاکنون متوقف نشده است. وی افزود: ما اکنون با خطر یک جنگ همه‌جانبه روبه‌رو هستیم. یک جنگ تمام‌عیار دیگر که می‌تواند هم برای اسراییل و هم برای لبنان ویرانگر باشد. البته هیچ‌کس نباید سعی کند از این بحران سوء‌استفاده کند یا این درگیری را گسترش دهد. و اشتباه نکنید، آمریکا برای محافظت از نیروها و پرسنل خود در سراسر خاورمیانه آماده است.

به گزارش سایت وزارت‌خارجه رژیم، عراقچی وزیر خارجه آخوندها (۵مهر) در نشست ده کشور عوض بریکس در مقر سازمان ملل وضعیت جاری در غزه و لبنان را هشدار دهنده دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان در مقابل یک جنگ فراگیر در لبنان بی‌تفاوت نخواهد ماند.

خبرگزاری فلسطینی وفا روز جمعه ۶ مهر نوشت: در اولین ساعات بامداد امروز دست کم ۸ نفر بر اثر بمباران چادرهای آوارگان در شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه جان خود را از دست دادند. حملات اسراییل به شهر خان یونس در جنوب و اردوگاه جبالیا در حوالی شهر غزه نیز دهها مجروح بر جای گذاشت.

لطفا به اشتراک بگذارید: