تحولات جنگ در منطقه

روز چهارشنبه ۴ مهر، جو بایدن و امانوئل ماکرون طی دیداری، بحرانهای منطقه خاورمیانه به‌ویژه جنگ اسراییل و حزب‌الله را مورد بحث و گفتگو قرار دادند. در بیانیه مشترکی که پس از این ملاقات از جانب دو رئیس‌جمهور منتشر و توسط استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و انگلستان نیز تأیید و حمایت شد، از جمله آمده است:

وضعیت بین لبنان و اسراییل از ۸ اکتبر ۲۰۲۳ غیرقابل تحمل است و ریسک غیرقابل قبولی از تشدید تنشهای منطقه‌یی گسترده‌تر را به همراه دارد. این وضعیت به نفع هیچکس نیست، نه مردم اسراییل و نه مردم لبنان.
اکنون زمان آن است که یک توافق دیپلماتیک حاصل شود که به غیرنظامیان هر دو طرف مرز اجازه بازگشت به خانه‌هایشان را در امنیت کامل بدهد
این بیانیه می‌افزاید: از این رو، ما خواستار یک آتش‌بس ۲۱ روزه فوری در سراسر مرز لبنان و اسراییل هستیم تا فضای لازم برای دیپلماسی جهت دستیابی به یک توافق دیپلماتیک مطابق با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل و هم‌چنین اجرای قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت در مورد آتش‌بس در غزه فراهم شود.
ما از همه طرف‌ها، از جمله دولتهای اسراییل و لبنان، می‌خواهیم که فوراً این آتش‌بس موقت را مطابق با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت تأیید کنند و به یک توافق دیپلماتیک فرصت واقعی بدهند.

روز چهارشنبه ۴ مهر شورای امنیت ملل متحد به درخواست فرانسه یک جلسه اضطراری به‌منظور بررسی جنگ میان اسراییل و حزب‌الله تشکیل داد. رویترز در گزارشی از این اجلاس نوشت: «آمریکا، فرانسه و متحدانشان در این اجلاس خواستار آتش‌بس فوری ۲۱ روزه در مرز اسراییل و لبنان شدند.

رویترز افزود: نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان قبل از این جلسه خطاب به شورای امنیت گفت: این تنشها ممکن است به یک حمله زمینی تبدیل شود و زمینه‌ساز یک جنگ منطقه‌یی تمام‌عیار شود. امیدوارم هنگامی که به کشورم باز می‌گردم موضع صریح شما برای توقف تجاوز اسراییل و احترام به حاکمیت و امنیت لبنان را به همراه داشته باشم.

سفیر اسراییل نیز در سخنان خود گفت: «اسراییل به‌دنبال یک جنگ تمام‌عیار نیست. ما تمایل خود به صلح را برای همه کسانی که چشمانشان را نفرت و دستورهای سیاسی کور نکرده است، به‌وضوح اعلام کرده‌ایم».

ساعاتی پس از این اجلاس و صدور بیانیه مشترک ۱۲ کشور مبنی بر ایجاد یک آتش‌بس ۲۱ روزه، تایمز اسراییل به‌نقل از وزیر خارجه اسراییل نوشت: «هیچ آتش‌بسی در مرزهای شمالی در کار نخواهد بود. ما با تمام قدرت به جنگ با حزب‌الله تا پیروزی و بازگشت امن ساکنان شمال به خانه‌هایشان ادامه خواهیم داد».

تایمز اسراییل شامگاه چهارشنبه ۴ مهر به‌نقل از ارتش اسراییل نوشت دو پهپاد از خاک عراق به جنوب اسراییل پرتاب شد. یک پهپاد توسط سامانه هوایی گنبد آهنین رهگیری شد، اما پهپاد دوم به بندر ایلات اصابت کرد و باعث خسارت و زخمی شدن دو تن گردید.

ارتش اسراییل اعلام کرد جنگنده‌های آن حدود ۷۵ هدف حزب‌الله را طی روز چهارشنبه بمباران کرده‌اند.
در این حملات که مناطق جنوب لبنان و دره بقاع را شامل می‌شد، انبارهای اسلحه، سکوهای پرتاب موشک آماده شلیک، ساختمانها و زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله هدف قرار گرفتند.
تایمز اسراییل هم‌چنین خبر داد صبح روز پنجشنبه ۵ مهر، ۴۵ موشک توسط حزب‌الله به سوی شهر عکار و اطراف آن شلیک شد. برخی از آنها رهگیری شدند و مقامات پزشکی اعلام کردند که هیچ نشانه‌ای از اصابت مستقیم یا تلفات انسانی گزارش نشده است.

به‌نوشته این منبع، به‌دنبال حمله حزب‌الله به تل آویو با موشکهای بالستیک دوربرد، رئیس ستاد مشترک ارتش اسراییل در توجیه برخی از فرماندهان نظامی خود در جبهه شمال گفت: حملات ما به حزب‌الله طی ساعات روز ادامه خواهد داشت، هم برای آماده کردن زمینه برای ورود شما به خاک لبنان و هم به‌منظور وارد کردن ضربات بیشتر به حزب‌الله.

وزارت بهداشت لبنان در آخرین ساعت چهارشنبه ۵ آمار قربانیان حملات اسراییل به این کشور در این روز را ۷۲ کشته و ۳۹۲ نفر دیگر زخمی اعلام کرد.

سخنگوی ارتش اسراییل گفت نیروهای اسراییل طی روز چهارشنبه ۲۸۹ نقطه در لبنان را هدف قرار داده‌اند.
این منبع افزود طی حملات شامگاه چهارشنبه تا صبح پنجشنبه نیروی هوایی اسراییل حدود ۷۵ مقر و پایگاه حزب‌الله را در دره بقاع و جنوب لبنان بمباران کرده است.

بلینکن وزیر خارجه آمریکا (۴ مهر) در دیدار با وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس گفت:

ما باید برای جلوگیری از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران هماهنگی و همکاری کنیم. من از همه می‌خواهم که از اهرم‌هایی استفاده کنیم که باید به رژیم ایران فشار بیاوریم تا از تشدید تنشها از طریق حوثی‌ها، از طریق حزب‌الله، در عراق، و در کرانه باختری دست بردارد. ما هم‌چنین به کرانه باختری توجه می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود که خشونت علیه فلسطینیان بی‌گناه متوقف شود. این نیز بسیار مهم است.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: