فاجعه معدن طبس برگی از جنایتهای رژیم ضدبشری آخوندی

فاجعه معدن طبس برگی از جنایتهای رژیم ضدبشری آخوندی

سایت حکومتی فرارو درباره جان باختن یکی از کارگران معدن طبس نوشت: روز گذشته اسم یکی از معدن‌کاران فوت شده طبس به نام فرهاد پیرزاد متولد قوچان منتشر شد. برخی سایتها نوشته‌اند که او رتبه ۱۸۰ کنکور سراسری در سال ۹۱ و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه فردوسی مشهد بود.

پدر و مادر محمد جواد قاسمی یکی از کارگران جان‌باخته معدن طبس درباره جان باختن فرزندشان گفتند:

ظاهراً تونل گاز داشته پسر خودم که نشون به اون نشونی که بچه‌ها می‌گفتند گوشی‌اش را زده بغل دیوار گفته بچه‌ها نروید بلوک سی گاز دارد خطرناکه نروید تو گاز داره بعد مسئول سر شیفتش آقای صادقی نامی بوده می‌گوید کاغذ آورده گفته هر کس نمی‌خواهد برود داخل بیاید بنویسد که نمی‌خواهد بره داخل، بره تصفیه حساب کنه و بره.

خوب اون بدبختها هم از شهرهای دور از تبریز از گرگان، مشهد نمی‌دانم، از هر کجایی که شما اسم ببرید ایران اینها آمدند، به برای خانواه هاشون برای زن و بچه‌هاشون رزق و روزی ببرند نروند تو کار می‌گویند ما آمدیم یک هفته می‌خواهیم باشیم اگر نرویم تو کار چکار کنند مجبور بودند. پسر من هم گفته نروید بابا جونتون ارزشش بیشتر از اینه که حقوقی که می خواهند به شما بدهند ولی اینها بدبختها رفتند پسر خودم تو بلوک واگنها را می‌کشیده، از همان سمتی که بلوک سی داشتند کار می‌کردند، یک انحرافی زده بودند، که بارشون رو از اون مسیر می‌بردند، اون فقط واگنها را قلاب می‌کردند، که بفرستند بالا. دیگه نمی‌دوم چی بهش گذشته اون موقع انفجار شده خدا می دونه چی شده نمی‌دونم فقط اطلاع دارم که ایمنی شون تو اون بلوک سی اصلاً صفر بوده.

مادر کارگر: اگر ایمنی شون خوب بود، جوانهای مردم پر پر نمی‌شدند، کشته نمی شدند پس بدانید که این اصلاً ایمنی نداشته است .

اعترافهای ناگزیر اعضای مجلس ارتجاع

به وضعیت فاجعه‌بار معادن در رژیم آخوندی

 میرمحمدی میبدی- مجلس ارتجاع ۳ مهر ۱۴۰۳

شما ده تا حادثه تو معادن مختلف داشتید، همشون اتفاقی افتاد، بررسیها رو کردید، اما هیچ نتیجه‌یی را نگرفتید، توجه داشته باشید، الآن اونچه که بحث نظارت هست، اونچه که بحث ایمنی هست، شما در وزارت کشور در وزارت بهداشت در وزارت سمت در وزارت رفاه تیکه تیکه شده زمانی که می‌خواید حادثه را بررسی کنید، زمانی که می‌خواید که نظارت درست حسابی شما داشته باشید، هر کسی می‌گه کی بود، کی بود، من نبودم.

حسینی-مجلس ارتجاع ۴ مهر ۱۴۰۳

در سالهای اخیر حوادث مرتبط با کار در معادن ایران سبب کشته شدن تعداد زیادی از معدنچیان شده است، که دلایل زیادی می‌تواند، داشته باشد، از جمله استخراج معادن به روش سنتی، عدم استفاده از فناوریهای نوین در استخراج از معادن، عدم تناسب تعداد بازرسان کار با تعداد کارگران و عدم تأمین تجهیزات مورد نیاز بازرسان است.

قائم‌مقام-مجلس ارتجاع ۴ مهر ۱۴۰۳

امروز طبس، دیروز گلستان و با این روند غیرکارشناسی و عدم نظارت‌های کافی باید منتظر اتفاقات تلخ بعدی باشیم. سال ۹۶ چهل و سه نفر در معدن زمستانی اورت آزادشهر شهید گونه جان باختند و امروز هم در طبس از آن زمان تاکنون قیمت زغال‌سنگ پانزده برابر شده جناب آقای وزیر کار، جناب آقای وزیر صمت، چه میزان از این درآمدها صرف خود معدنچیان شده؟ چه میزان از این درآمدها صرف سرمایه‌گذاری در تکنولوژی معادن و ارتقاء سطح ایمنی معادن شده چه مافیای خصوصی است، که نمی‌گذارد، حق و حقوق این عزیزان پرداخت شود؟.

ثابتی- مجلس ارتجاع ۴ مهر ۱۴۰۳

حادثه تلخ طبس رو و فراموش نکنیم که در همین ابتدای شهریورماه خبر آمده بود که اونجا حادثه‌یی رخ داده متأسفانه کسی توجه نکرد تا این حادثه تلخ به‌وجود اومد.

کارگر وقتی می‌خواد حقوقش یک مقدار اضافه بشه همه می‌گویند آقا نکنید، باعث تورم است .وقتی جانش در خطر است کسی توجه نمی‌کنه، وقتی حادثه تلخی می‌افته، تازه دیگه همه برای تسلیت اعلام آمادگی می‌کنند.

روزنامه حکومتی آرمان امروز در شماره روز پنجشنبه پنجم مهر خود درباره حقوق پایین کارگران معدن طبس و حقوقی نجومی کارگزاران رژیم نوشت:

در یک حادثه معدن در طبس، ۴۹ کارگر معدن جانشان را از دست دادند. اما موضوعی که پس از این اتفاق تلخ، داغ دیگری را بر دل مردم گذاشت و مظلومیت این کارگران را بیشتر نمایان کرد، انتشار فیش حقوقی آنها در سال گذشته بود. بر اساس این فیش‌های حقوقی، دریافتی خالص کارگران معدن «معدنجو» زغال‌سنگ طبس که در سخت‌ترین شرایط کاری، دستمزد می‌گیرند چیزی حدود ۷ میلیون ۴۰۰ هزار تومان؛ ۸ میلیون ۵۰۰ هزار تومان، ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است!

این روزنامه حکومتی افزود: این فیش حقوقی در شرایطی منتشر می‌شود که برخی از مسئولان به ازای هر روز مأموریت و «کار سخت» در خارج از کشور (مثلاً بازدید از نمایشگاه کتاب فرانکفورت یا حضور در جلسه‌یی) به‌طور میانگین ۷۰ تا ۱۰۰ یورو محاسبه می‌شود!

لطفا به اشتراک بگذارید: