اجلاس شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در ژنو

هفتاد و هفتمین اجلاس شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در ژنو

سخنرانی نماینده انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان

سعیده مستوفیان ـ انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان
متشکرم، آقای رئیس،
اعدام‌های سیاسی در جمهوری اسلامی هم‌چنان ادامه دارد. در حال حاضر، ۵۹زندانی سیاسی در زندانهای مختلف سراسر کشور با احکام اعدام مواجه هستند. در روزهای دوشنبه ۱۶سپتامبر و چهارشنبه ۱۸سپتامبر، سه زندانی سیاسی به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شدند. بهروز احسانی اسلاملو، ۶۷ساله پدر دو فرزند، و مهدی حسنی، ۴۸ ساله پدر سه فرزند، در تاریخ ۱۶سپتامبر از صدور حکم اعدام خود مطلع شدند. دو روز بعد، زندانی سیاسی محمدجواد وفایی‌ ثانی برای سومین بار در زندان مشهد به اعدام محکوم شد.
اتهام آنها چیست؟ «شورش، محاربه با خدا، فساد فی‌الارض و عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران». همه آنها در جریان قیام ژینا-مهسا در سال ۲۰۲۲دستگیر شدند. آمار اعدامها هم‌چنان وحشتناک است. از زمان روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید، پزشکیان، در ماه اوت و تشکیل دولتش، بیش از ۱۷۰نفر اعدام شده‌اند.

در جلسه روز گذشته پنجاه و هفتمین اجلاس شورای حقوق‌بشر ملل متحد در ژنو که جلسات خود را از ۹سپتامبر شروع کرده و تا ۱۱اکتبر ادامه خواهد یافت شماری از نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس، نسبت به نقض حقوق‌بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندها، به‌ویژه نقض حقوق زنان ابراز نگرانی کردند

نماینده دائم انگلستان در سازمانهای بین‌المللی در ژنو: در ایران، اعدامها افزایش یافته است. زنان، دختران و گروه‌های اقلیت با سرکوب مواجه هستند. خبرنگاران به سکوت کشانده می‌شوند. هیأت حقیقت‌یاب گفته است که نقضها علیه معترضان جنایت علیه بشریت است. حسابرسی در قبال این نقضها ضروری است.

دستیار معاون وزیر خارجه کانادا در امور جهانی و توسعه: ما بی‌توجهی رژیم ایران به حقوق‌بشر، از جمله استفاده از مجازات اعدام، شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز را محکوم می‌کنیم. ما هم‌چنین نگران دستگیریهای خودسرانه و هدف قرار دادن زنان و دختران و اقلیتهای مذهبی و قومی هستیم.

معاون نماینده دائم آلمان در شورای حقوق بشر: رژیم ایران به نادیده گرفتن تعهدات بین‌المللی خود در زمینه حقوق‌بشر، به‌ویژه در مورد حقوق زنان و دختران، ادامه می‌دهد.۲سال پیش، در ۱۶سپتامبر، ژینا مهسا امینی در بازداشت پلیس کشته شد و اعتراضات سراسری را برانگیخت.

نماینده دائم هلند در شورای حقوق بشر: در ایران، ما عمیقاً در مورد سرکوب ادامه‌دار، به‌ویژه هدف قرار دادن زنان، دختران، مدافعان حقوق‌بشر و اقلیتهای قومی یا مذهبی، نگران هستیم. ما تعداد بالای اعدامها را شدیداً محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که با گزارشگر ویژه و مأموریت حقیقت‌یاب کاملاً همکاری کند.

کارن گرونلوند روگنه ، نماینده ویژه دانمارک در امور آزادی مذهب: ما خواستار توقف اعدامها در ایران و آزادی بازداشت شدگانی که بطور خودسرانه دستگیر شدگان هستیم.

لطفا به اشتراک بگذارید: