تحولات جنگ در منطقه

به گزارش آکسیوس، حزب‌الله لبنان در روزهای اخیر از رژیم ایران خواسته است که به اسراییل حمله کند، زیرا درگیریها بین حزب‌الله و ارتش اسراییل به‌طور چشمگیری افزایش یافته است، اما رژیم ایران تاکنون از این کار خودداری کرده است. چرا مهم است: حمله مستقیم ایران به اسراییل به‌طور چشمگیری منطقه را بی‌ثبات‌تر می‌کند و احتمالاً ایالات متحده را وارد جنگهای فعال‌تر می‌کند.

آکسیوس افزود: دو مقام اسراییلی گفتند که مقامات ایرانی به همتایان حزب‌الله خود گفته‌اند که «زمان مناسب» برای حمله به اسراییل نیست، زیرا پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران در حال حاضر برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک است. پزشکیان روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در نیویورک گفت، اسراییل طرفی است که به‌دنبال جنگ گسترده‌تر در منطقه است و تأکید کرد که ایران نمی‌خواهد در این تله بیفتد.

اکسیوس افزود: یک مقام ارشد اسراییلی گفت که دستور کابینه امنیتی به نیروهای دفاعی اسراییل این است که از اقداماتی است که به ایران دلیل یا بهانه‌ای برای پیوستن به جنگ می‌دهد اجتناب کنند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل و سخنگوی حزب‌الله به درخواست برای اظهارنظر پاسخ ندادند

به گفته مقامات اسرائیلی، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه در جریان یک تماس تلفنی با همتای اسراییلی خود، یوآو گالانت، احتمال دخالت مستقیم ایران در جنگ لبنان را بررسی کرد.

سرلشکر پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، گفت که آستین به گالانت روشن کرده است که 'ایالات متحده برای محافظت از نیروها و پرسنل ایالات متحده و مصمم است تا هر بازیگر منطقه‌ای را از سوء‌استفاده از وضعیت یا گسترش درگیری باز دارد. '.

تایمز اسراییل نوشت: ارتش اسراییل روز سه‌شنبه در یک حمله هوایی هدفمند به ناحیه جنوبی بیروت، یک فرمانده ارشد حزب‌الله به‌نام ابراهیم قـُبـِیسی را از پای درآورده است. متعاقباً حزب‌الله لبنان ضمن تأیید این خبر اعلام کرد ابراهیم قبیسی، فرمانده بخش موشکی آن به همراه چند تن دیگر از همراهانش در حمله روز سه‌شنبه اسراییل به جنوب بیروت کشته شده‌اند.

تایمز اسراییل هم‌چنین نوشت: حزب‌الله به ندرت از اعضای عالی‌رتبه خود که در حملات اسراییل کشته می‌شوند به‌عنوان «فرمانده» یاد می‌کند و قبلاً تنها در چهار مورد چنین کرده است.
سخنگوی ارتش اسراییل شامگاه سه‌شنبه ۳ شهریور در مصاحبه با کانال N12 اسراییل گفت: «هدف ما این است که عملیات نظامی در لبنان کوتاه باشد، اما اگر زمان هم ببرد برای آن آماده‌ایم. حزب‌الله باید احساس کند که تحت تعقیب است و فرماندهانش از آن گرفته می‌شوند. ما فعلاً این حملات را هر روز ادامه می‌دهیم»

هاآرتص نوشت: طی شامگاه سه‌شنبه تا صبح چهارشنبه با آغاز موج جدید حملات، جنگنده‌های اسراییل دهها زیرساخت نظامی و ساختمانهای محل ذخیره تسلیحات و مهمات، به‌علاوه دهها سکوی موشک آماده پرتاب متعلق به حزب‌الله را نابود کردند. از سوی دیگر حزب‌الله نزدیک به ۳۰۰ موشک به مناطق مختلف اسراییل شلیک کرده است.

تایمز اسراییل ۴ شهریور نوشت: حزب‌الله لبنان بامداد چهارشنبه دست کم ۵ موشک به مرکز اسراییل و اطراف تل آویو شلیک کرد. این منبع افزود حزب‌الله لبنان ضمن قبول مسئولیت این حمله با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد مقر موساد در نزدیکی تل‌آویو را با موشکهای بالستیک "قادر ۱" هدف قرار داده است و افزود این حمله به‌عنوان پاسخی به انفجارهای پیجر، بی. سیمها و ترور فرماندهان آن انجام شده است.

تایمز اسراییل نوشت صبح روز چهارشنبه دست کم ۴۰ موشک به شهر صفـِد در اسراییل شلیک شد که خسارات زیادی ببار آورد، اما تلفات جانی در بر نداشت. ارتش اسراییل نیز اعلام کرد از صبح چهارشنبه حمله گسترده‌ای را به مواضع حزب‌الله در دره بـِقاع آغاز کرده است.

رویترز ۴شهریور با انتشار مطلبی پیرامون تنشهای اخیر میان اسراییل و لبنان، به‌نقل از یک منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان نوشت|: حمله اسراییل به دستگاه‌های ارتباطی باعث مجروح شدن ۱۵۰۰ عضو حزب‌الله و خارج شدن آنها از دو کار شد. بسیاری از این افراد نابینا شده و یا دست هایشان قطع شده است.

خبرگزاری ای.بی.سی آمریکا روز چهارشنبه 4 شهریور خبر داد: یک کشتی نیروی دریایی آمریکا به نام «یو‌اس‌ان‌اس بیگ هورن پس از سوخت‌رسانی به کشتی‌های دیگر در خاورمیانه آسیب دید و علت این حادثه هنوز در دست بررسی است. این کشتی به‌تازگی به گروه تهاجمی ناو هواپیمابر «یواس‌اس آبراهام لینکلن» سوخت‌رسانی کرده بود. ای.بی.سی افزود این رویداد همزمان با افزایش تنشها در منطقه رخ داده است.

مقامات نظامی آمریکا ضمن تأیید این خبر اعلام کردند کلیه ۸۰ خدمه غیرنظامی و ۴ پرسنل نظامی کشتی سالم هستند.

مقامات نیروی آمریکا، جزئیات مربوط به محل یا نحوه وقوع آسیب را فاش نکرده‌اند، در عین‌حال مشخص نیست آیا کشتی‌های پشتیبانی دیگری مابازاء آن در منطقه موجود هستند یا خیر.

خبرگزاری فلسطینی وفا روز چهارشنبه ۴ شهریور نوشت: در حالی‌که نیروهای امداد غیرنظامی مشغول بیرون کشیدن اجساد قربانیان حملات روزهای قبل اسراییل از زیر آوارها در شهر رفح و اردوگاه نصیرات بودند، اسراییل همزمان با قایق‌های توپدار مناطق غربی نوار غزه را به گلوله‌باران کردند و هواپیماهای آن شهر خان یونس را هدف بمباران قرار دادند.

به گفته این منبع طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۸ فلسطینی بر اثر این حملات جان خود را از دست دادند.

وزارت بهداشت فلسطین نیز در آخرین بیانیه خود شمار قربانیان عملیات نظامی اسراییل به غزه تاکنون را ۴۱ هزار و ۴۹۵ کشته و ۹۶ هزار و شش مجروح اعلام کرد.

لطفا به اشتراک بگذارید: