تحولات جنگ در منطقه

به گزارش رویترز ۳مهر، حملات هوایی گسترده اسراییل به جنوب لبنان، روز دوشنبه منجر به کشته شدن ۵۰۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۶۴۵ نفر دیگر گردید.

ارتش اسراییل روز دوشنبه هشدار داد که حملات علیه حزب‌الله را گسترش می‌دهد و با اعلام پیامها و بیانیه‌هایی به غیرنظامیان لبنانی هشدار داد، که از مناطقی که گمان می‌رود حزب‌الله در آنجا سلاح ذخیره کرده، فرار کنند. هاآرتز با انتشار این خبر افزود حزب‌الله روز دوشنبه بیش از ۲۰۰ موشک به سمت اسراییل شلیک کرد و آژیرهای هشدار در شمال اسرائیل، نزدیک کلان‌شهر حیفا و حتی در برخی از شهرک‌های کرانه باختری نزدیک تل‌آویو به صدا درآمد. این حملات باعث ایجاد خسارتهایی شد، اما تلفات جانی به همراه نداشت.

از سوی دیگر ارتش اسرائیل اعلام کرد طی روزهای دوشنبه تا صبح سه‌شنبه ۱۶۰۰ هدف را در لبنان با بیش از ۱۴۰۰ موشک و پهپاد مورد حمله قرار داده است.

تایمز اسراییل روز سه‌شنبه به‌نقل از بیانیه حزب‌الله نوشت در حملات موشکی شب گذشته به اسرائیل، یک کارخانه تأمینات نظامی در عمق ۶۰ کیلومتری اسراییل را با موشکهای موسوم به «فادی» هدف قرار گرفته است. یک کارخانه مواد منفجره و هم‌چنین میدان هوایی مجیدو در اسراییل نیز هدف حملات حزب‌الله قرار گرفته است.

ارتش اسراییل اعلام کرد صبح روز سه‌شنبه بیش از ۸۵ موشک از لبنان به سمت مناطق مختلفی از اسرائیل، از شرق حیفا، دره جـِزریل، جلیل غربی و کریات شمونا شلیک شده است. این منبع افزود برخی از موشکها رهگیری شده‌اند و برخی دیگر به داخل شهرها اصابت کرده‌اند و خساراتی به بار آورده‌اند، اما تلفات انسانی به همراه نداشتند.
آتش‌نشانان در حال تلاش برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌هایی هستند که در منطقه کریات شمونا رخ داده است.
به گزارش ارتش اسرائیل، شامگاه دوشنبه نیز ۲۰ موشک به دره جزریل شلیک شد. بدین ترتیب مجموع موشکهای شلیک شده توسط حزب‌الله به اسراییل از شامگاه دوشنبه تا صبح سه‌شنبه به بیش از ۱۰۰ مورد بالغ شده است.

به‌دنبال افزایش تنشها میان اسراییل و حزب‌الله لبنان، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد نیروهای بیشتری را به خاورمیانه اعزام می‌کند.

سخنگوی پنتاگون در توجیه رسانه‌ای خود ضمن تأیید این موضوع گفت این تصمیم به‌عنوان یک اقدام احتیاطی در پاسخ به افزایش خطر گسترش جنگ در منطقه ارزیابی می‌شود.

نیویورک تایمز ۳ شهریور نیز با انتشار این خبر نوشت آمریکا قصد دارد ۱۰ هزار نیروی بیشتر به منطقه اعزام کند و افزود: این تصمیم پس از گفتگوی لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، با همتای اسراییلی‌اش اتخاذ شد.

نیویورک تایمز خاطرنشان کرد در حال حاضر حدود ۴۰ هزار نیروی آمریکایی در عراق، سوریه و کشورهای خلیج‌فارس مستقر هستند و ناوهای جنگی مهمی هم‌چون «یواس‌اس آبراهام لینکلن» و «یواس‌اس هری اس. ترومن» در سواحل مدیترانه به‌عنوان بخشی از اقدامات پیشگیرانه آمریکا حضور دارند.

رسانه خبری ان. ۱۲ اسراییل روز سه‌شنبه ۳ شهریور نوشت نتانیاهو در اجلاس شب گذشته کابینه خود گفته است فشار نظامی بر حزب‌الله می‌تواند بر آزادی گروگانها اسراییلی در غزه مؤثر باشد. هدف اسراییل این است که ارتباط میان حزب‌الله لبنان و حماس در غزه را قطع کند.

وزرای امور خارجه کشورهای گروه هفت (G۷) روز گذشته در اجلاس خود هشدار دادند کنش و و واکنش‌های متقابل در خاورمیانه می‌تواند منطقه را به سوی یک درگیری گسترده‌تر بکشاند.

در بیانیه مشترک وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ که توسط وزارت‌خارجه ایتالیا منتشر شد، از جمله آمده است:
«اقدامات و واکنش‌های متقابل خطر تشدید این چرخه خطرناک خشونت را به همراه دارد و می‌تواند کل خاورمیانه را به یک درگیری منطقه‌یی گسترده با پیامدهای غیرقابل تصور بکشاند».

آنها در این بیانیه خواستار توقف چرخه مخرب کنونی شدند و تأکید کردند هیچ کشوری از تشدید بیشتر در خاورمیانه سود نخواهد برد.

جوزپ بورل مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲ شهریور افزایش تنشها بین اسراییل و حزب‌الله لبنان را یک جنگ تمام‌عیار توصیف کرد.
وی در کنفرانس خبری خود گفت: «این وضعیت بسیار خطرناک و نگران‌کننده است. می‌توانم بگویم که ما تقریباً در یک جنگ تمام‌عیار هستیم» وی با اشاره به افزایش تعداد تلفات غیرنظامیان و شدت حملات نظامی افزود: «اگر این وضعیت جنگی نیست، نمی‌دانم باید آن را چه نامید».
بورل گفت تلاش‌ها برای کاهش تنشها هم‌چنان ادامه دارد، اما بدترین نگرانی‌هایی که اروپا درباره گسترش درگیریها داشت، در حال تحقق است.
او افزود غیرنظامیان هزینه سنگینی پرداخت می‌کنند و همه تلاش‌های دیپلماتیک ضروری است تا از وقوع یک جنگ گسترده جلوگیری شود.
بورل با اشاره به اجلاس سالانه مجمع عمومی ملل متحد گفت: «اینجا در نیویورک، لحظه مناسب برای این کار است. همه باید تمام توان خود را به کار گیرند تا این مسیر به سوی جنگ متوقف شود».

تایمز اسراییل ۳ شهریور نوشت: خطوط هوایی ویز ایر، بریتیش ایرویز و آذربایجان ایرلاینز، امروز پروازهای خود به و از فرودگاه بن گوریون را به‌دلیل افزایش درگیریها بین اسراییل و حزب‌الله لبنان لغو کرده‌اند.

رویترز نیز در خبر جداگانه‌ای از لغو پروازهای بسیاری دیگر از شرکتهای هواپیمایی، از جمله لوفت هانزا، قطر ایرلاین، شرکت هواپیمایی اردن، سوئیس ایر به فرودگاه بیروت خبر داد.

گروه لوفت هانزا پروازهای خود به تل آویو و تهران را لغو کرد.

رویترز روز دوشنبه با مخابره این خبر نوشت: این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد که گروه لوفت هانزا پروازهای خود به تل آویو و تهران را تا ۱۴ اکتبر لغو می‌کند، در حالی که پروازها به بیروت تا ۲۶ اکتبر متوقف می‌شود.

به‌نوشته کانال تلگرامی خبرگزاری نیروی تروریستی قدس، جواد ظریف معاون راهبردی پزشکیان روز ۳ مهر درباره پاسخ رژیم آخوندی به ترور هنیه گفت: ایران که پس از ترور «اسماعیل هنیه» در تهران خویشتنداری کرد، حق دارد در زمان دلخواه این اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی را که در خاک ایران انجام شد، تلافی کند.

خبرگزاری فلسطینی وفا ۳ شهریور نوشت در ادامه حملات پهپادی و بمباران اسراییل به شهرهای جنوبی رفح و خان یونس و هم‌چنین اردوگاه بریج و شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه چندین خانه مسکونی ویران و دهها تن کشته و مجروح شدند.

وزارت بهداشت فلسطین روز سه‌شنبه در بیانیه‌یی اعلام کرد تاکنون ۴۱ هزار و ۴۶۷ تن بر اثر حملات اسراییل در غزه کشته و ۹۵ هزار و ۹۲۱ تن مجروح شده‌اند.

لطفا به اشتراک بگذارید: