تحولات جنگ در منطقه

تایمز اسراییل دوشنبه ۲ مهر نوشت: اسراییل از صبح امروز حملات هوایی سنگینی را علیه اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان و در عمق خاک این کشور در دره بقاع، نبطیه و بعلبک آغاز کرد.

همزمان سخنگوی ارتش اسراییل با هشداری فوری به ساکنان روستاهای لبنان اعلام کرد: اگر در داخل یا کنار ساختمانهایی هستید که حزب‌الله برای نگهداری تسلیحات و مهمات استفاده می‌کند، باید فوراً آنجا را تخلیه کنید و از محل دور شوید.

این منبع افزود اسراییل در حملات صبح دوشنبه خود، به بیش از ۳۰۰ هدف حزب‌الله ضربه زده است. سخنگوی ارتش اسراییل گفت این حملات به‌دنبال کشف و شناسایی طرح حزب‌الله برای انجام یک حمله موشکی بزرگ صورت گرفت.

تایمز اسراییل به‌نقل از ارتش اسراییل نوشت طی شبانه روز گذشته چندین پهپاد و موشک از عراق به سمت اسراییل شلیک شده است. این منبع افزود سامانه دفاع ضدهوایی گنبد آهنین موفق شد آنها را رهگیری و خنثی کند.

به گزارش تایمز اسرائیل، وزارت بهداشت لبنان تعداد کشته‌های حملات امروز اسراییل به این کشور را تا بعدازظهر دوشنبه۲۷۴ کشته و ۱۰۲۴ مجروح اعلام کرد.

به گزارش هاآرتز، وزیر دفاع اسراییل اعلام کرد اقدامات نظامی علیه حزب‌الله ادامه خواهد داشت تا زمانی که ساکنان شمال به‌طور امن به خانه‌هایشان بازگردند. و اسراییل هر آنچه لازم باشد را انجام خواهد داد تا به این هدف برسد.

هاآرتز افزود: شیخ نعیم قاسم، نایب دبیرکل حزب‌الله روز یکشنبه در مراسم تشییع جنازه ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد حزب‌الله، که در حمله اخیر اسراییل به حومه جنوبی بیروت کشته شد، گفت حزب‌الله وارد فاز جدیدی از نبرد خود با اسراییل شده و این را به‌عنوان «نبردی بی‌پایان برای حسابرسی» توصیف کرد. به‌دنبال این اظهارات تنشها میان اسراییل و حزب‌الله شدت یافت.

رویترز ۲ مهر خبر داد سپاه پاسداران رژیم ایران به همه اعضاء خود دستور داده است استفاده از هر نوع وسیله ارتباطی را متوقف کنند. دو مقام امنیتی رژیم ایران که نام خود را فاش نکردند به رویترز گفتند این اقدام پس از انفجار هزاران پیجر و بی. سیم در میان اعضای حزب‌الله، در دستور کار قرار گرفته است.

رویترز به‌نقل از این منابع افزود: عملیات گسترده سپاه برای بازرسی همه دستگاهها و تجهیزات ارتباطی که اکثراً از چین و روسیه وارد شده‌اند، در حال انجام است.

یکی از این منابع گفت به‌خاطر نگرانی از نفوذ اسرائیل، رژیم ایران تحقیقات کاملی از پرسنل، اعضای متوسط و فرماندهان رده بالای سپاه را آغاز کرده است. این تحقیقات بررسی حساب‌های بانکی آنها در ایران و خارج از کشور و هم‌چنین بررسی سابقه سفر آنها و خانواده‌هایشان به خارج را شامل می‌شود.

دیدبان حقوق‌بشر سوریه ۱مهر خبر داد پایگاه نیروهای آمریکا در الشدادی در حومه حسکه واقع در شمال شرق سوریه هدف یک موشک قرار گرفت. این موشک توسط شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران به سمت این پایگاه شلیک شد.

این منبع خاطرنشان کرد چندی پیش نیز شبه‌نظامیان عراقی رژیم ایران یک پهپاد به سوی پایگاه نیروهای آمریکا در التنف سوریه پرتاب کردند.

سناتور لیندزی گراهام عضو سنای آمریکا در مصاحبه با ان.بی.سی نیوز درباره درگیریها بین اسراییل و حزب‌الله لبنان گفت:

حمله به لبنان برای ایجاد یک منطقه حائل کارساز نخواهد بود مگر این‌که به رژیم ایران ضربه بزنید. خطاب به اسراییل می‌گویم شما با نیروهای نیابتی می‌جنگید. با منبع شیطان بزرگ رژیم ایران بجنگید. خطاب به دولت بایدن می‌گویم، شما اجازه دادید که رژیم ایران بدون مانع اقدام کند. شما به آنها 80 میلیارد دلار تخفیف در تحریم‌ها داده‌اید. اکنون زمان ضربه زدن به منبع مشکل، یعنی رژیم ایران است.

جان کربی سخنگوی مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید روز یکشنبه ۱مهر در خصوص مذاکرات آتش‌بس در جنگ غزه گفت:

در هفته‌های اخیر ما پیشرفت چشمگیری نداشته ایم. این بدان معنی نیست که ما تلاش نکرده‌ایم. اما به نظر می‌رسد یحیی سنوار به هیچ وجه آماده ادامه مذاکرات با حسن‌نیت نیست. به‌خصوص پس از اعدام ۶ گروگان در یک تونل. به نظر نمی‌رسد او مایل به پیشبرد مذاکرات باشد.

در حمله سحرگاه امروز اسراییل به مدرسه‌ای در اردوگاه نصیرات در مرکز غزه، سه تن کشته و شماری دیگر زخمی شدند. خبرگزاری فلسطینی وفا ۲ مهر با انتشار این خبر به‌نقل از منابع محلی افزود در این حمله طبقه فوقانی مدرسه که محل اسکان آوارگان اردوگاه نصیرات بود هدف بمب قرار گرفت. این منبع هم‌چنین افزود در بمباران خانه‌ای در دیرالبلح نیز اعضای یک خانواده، از جمله ۴ کودک جان خود را از دست دادند.

تایمز اسراییل ۲ مهر فاش ساخت نتانیاهو در پارلمان اسراییل گفته است در حال بررسی طرحی برای محاصره شمال غزه است. به گزارش تایمز اسراییل طبق این طرح قرار است شمال غزه به‌عنوان منطقه جنگی اعلام شود و همه ساکنان آنجا را تخلیه کنند. این منبع افزود آمریکا مخالفت خود را با اجرای این طرح اعلام کرده است.

گروه لوفت هانزا پروازهای خود به تل آویو و تهران را لغو کرد.

رویترز با مخابره این خبر نوشت: این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد که گروه لوفت هانزا پروازهای خود به تل آویو و تهران را تا ۱۴ اکتبر لغو می‌کند، در حالی که پروازها به بیروت تا ۲۶ اکتبر متوقف می‌شود.

آیت‌الله سیستانی در نجف با انتشار بیانیه‌یی از طریق دفتر خود درباره جنگ در لبنان، اسراییل و هدف قرار دادن منازل شهروندان حتی زنان و کودکان و آواره‌سازی دهها هزار تن را به‌شدت محکوم کرد.

 

در بیانیه دفتر آیت‌الله سیستانی آمده است:

مرجعیت عالی دینی مراتب همبستگی و همدردی خود را با عزیزان لبنانی در مصیبت ها و رنج‌های بزرگ آنها ابراز می‌کند و از خداوند متعال مسئلت می‌نمایند که حافظ آنها باشد و آنها را از شر اشرار و دسیسه‌های ستمکاران محفوظ بدارد.

هم‌چنین مرجعیت عالی دینی ضمن درخواست از هر تلاشی برای توقف این تجاوز وحشیانه مستمر و محافظت از مردم لبنان در برابر تاثیرات ویرانگر آن، از مؤمنان می‌خواهد آنچه را که به کاهش رنج و تأمین نیازهای انسانی آنها کمک می‌کند، انجام دهند.

ناظران سیاسی این را یکی از معدودترین موضع‌گیریهای آیت‌الله سیستانی می‌دانند که نشانه تغییر فاز در جنگ در لبنان و کثرت حملات و قربانیان و مجروحان آن است. تعداد کشته‌ها و قربانیان جنگ در لبنان تا شامگاه دوشنبه ۲ مهر به حدود ۲۸۰ نفر رسیده است. تعداد زخمی‌ها بیش از ۱۰۰۰ نفر و نقاطی که مورد حمله قرار گرفته‌اند ۸۰۰ فقره است.

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: