اظهارات وقیحانه وزیر کار رژیم طبق بررسی‌های ما در معدن طبس تخلفی صورت نگرفته


 این رویداد واقعاً یک حادثه بوده است

میدری وزیر کار رژیم اول مهر ۱۴۰۳

«در مورد برخورد با متخلفین که جناب آقای عبداللهی فرمودند خب باید بر همین اساس کار کرد و ما در برخی از ـ اولاً معادن در همه جای دنیا از جمله ایران جزء پرحادثه‌ترین‌هاست و ما در برخی از موارد داشتیم در وزارت کار که گزارشهای تخلف داده می‌شده که این باید تعطیل بشه، اما به‌دلیل مثلا اهمیت اشتغال مسئولان شهر قبول نمی‌کردند اما در این مورد خاص تا این جایی که امروز ما بررسی کردیم تخلفی دیده نشده و خود شرکت بخش خصوصی هم که. بازرس ایمنی کار داشته، در بیست و هشت و پنج (۵مرداد) بازرسان بیرونی وزارت کار بررسی کردند، بنا بر این تا امروز اون اطلاعاتی که امروز ما داریم مگر این در بررسی‌های رئیس محترم دادگستری اطلاعات دیگه‌ای پیدا بشه، ولی این موارد نشون دهنده که ما در دست داریم تخلفی صورت نگرفته و ما واقعاً یک حادثه بوده».

میدری وزیر صمت: «بر اساس بررسی‌های که تاکنون ما انجام دادیم هم گروه‌های ایمنی که در خود معدن بودند به‌طور مستمر بررسیها را انجام می‌دادند و خود معدن هم دارای تعداد زیادی متخصص در این زمینه بوده بنابراین امر قابل پیش‌بینی نبوده»

به‌رغم اظهارات وقیحانه وزیر کار رژیم کارگزاران حکومتی به نبود سیستم ایمنی اعتراف کردند. علیزاده رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارتجاع گفت:

علیزاده رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارتجاع تلویزیون رژیم اول مهر ۱۴۰۳: ظاهراًاین معادن و به‌ویژه این معدنی که الآن صحبتش هست حداقل‌های استاندارد حداقلی که برای ایمنی باشه رو رعایت نکرده حتی اون بلوک بی‌ رو که میگن در اثر مکش هوا حالا اون فن‌هایی که کار می‌کردند شاید یک زمانی را نیم ساعت یک ساعتی طول کشیده تا این منوکسید کربن بیاید به منطقه بلوک بی‌ولی حتی ساده‌ترین اطلاع‌رسانی هم در اثر پیجری سنسوری هیچ اطلاع‌رسانی نشده و این افراد اگر اطلاع‌رسانی می‌شد شاید اون منطقه را ترک می‌کردند. 

شوخی نیست تعداد کثیری از هموطنمان کارگران عزیز اگه قرار باشه در اثر عدم رعایت استانداردهای ایمنی حداقل‌های استانداردهای حداقل ما نمی‌گوییم بیایید استاندارد در رده صد در صد بالا کف استانداردهای را هم این‌طور که ما فعلاً برداشت می‌کنیم رعایت نشده 

حداقلش این بود که این عزیزانی که در بلوک بی‌ محصور شدند اینها می‌توانستند اطلاع‌رسانی بشوند و ترک کنند منطقه را ».

آخوند اژه‌ای سردژخیم قضاییه جلادان در وحشت از پیامدهای این فاجعه، در نامه‌یی خطاب به رئیس دادگستری استان خراسان جنوبی نوشت که ابعاد مختلف حادثه را مورد بررسی و رسیدگی قرار داده و با مقصرین و خاطیان احتمالی، برخورد مقتضی و قانونی را به‌عمل آورد.

اما عبداللهی رئیس کل دادگستری رژیم در خراسان جنوبی نسبت به تشکیل هیاتها برای بررسی این فاجعه و برملا شدن ابعاد آن به بهانه سوءاستفاده رسانه‌ها هشدار داد و گفت:

عبداللهی رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی : «چون حادثه شدید است چون تعداد کارگرانی که در این حادثه فوت کردند بزرگترین حادثه معدنی کشور هست بنا بر این تصمیمی هم که در این جلسه اتخاذ میشه باید به کاهش آلام این قشر در این جلسه منتهی شود. 

 ما این شرکت را مکلف می‌کنیم که هزینه کفن و دفن و حتی برگزاری مراسم را متقبل بشه و انشاالله انجام بدهد.

آقا دکتر اتابک فرمودند کارگروهی متشکل از به عبارتی همه‌ٔ آنچه که می‌تواند به ما کمک بکنه در موضوع تشکیل بشه خواهش و تمنای من این است که ما کار گروه‌های متعهدی رو تشکیل ندهیم و خوراک تهیه کنیم برای کی؟ برای رسانه‌هایی که خیر و برکت این نظام را نمی‌خواهند.با خاطیان هر که باشد هر چه باشد در هر لباسی در هر حد و اندازه‌ای که باشد ما قطعاً برخورد شایسته‌ای رو خواهیم داشت».

در همین حال رژیم آخوندی برای مقابله با پیامدهای این فاجعه به پرده‌پوشی و تغییر آمار قربانیان پرداخت. در حالی‌که همه رسانه‌های حکومتی اعلام کردند بیش از ۵۰ کارگر در حادثه انفجار معدن جان‌باخته‌اند. اما روز دوشنبه دوم مهر سایت حکومتی عصر ایران نوشت: قبلاً آمار ۵۲ کشته اعلام شده بود اما مقامات رسمی دولت و امدادرسانی آن را تأیید نمی‌کنند. خبرنگار شبکه خبر به‌نقل از منابع رسمی صبح دوشنبه آمار را ۳۵ کشته اعلام کرد.

این منبع افزود: عصر یکشنبه اول مهر ابراهیم رحیمیان (دبیر اجرایی خانه کارگر طبس در استان خراسان جنوبی) که در محل حادثه حضور دارد، درباره آخرین آمار جان‌باخته‌گان حادثه گفته بود: جان‌باختگان حادثه معدن طبس تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه به ۵۲ نفر افزایش یافت. وی افزود: در پی انفجار گاز متان در ۲ بلوک B و C معدن طبس، ساعتی پیش کار بلوک B تمام شد و از ۴۷ کارگری که در این بلوک مشغول کار بودند ۳۰ نفر فوت کردند و ۱۷ نفر مصدوم هم به بیمارستان منتقل شدند. در پی ادامه روند امدادرسانی در قسمت بلوک c که ۲۲ کارگر محبوس بودند به‌علت افزایش گاز متان، همگی جان باختند

سایت حکومتی تابناک روز یکشنبه اول مهر با عنوان حرفهای عجیب وزیر کار پس از انفجار معدن طبس نوشت: در حالی که قاعدتاً پس از انفجار معدن زغال‌سنگ طبس، می‌بایست تعیین تقصیر و قصور توسط هیأت کارشناسی پس از بررسی دقیق کارشناسی درون معدن انجام شود، احمد میدری وزیر کار در حضور وزیر کشور پیشاپیش تأکید کرد تخلفی صورت نگرفته و این رویداد واقعاً یک حادثه بوده است.

آرمان خالقی، رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت رژیم، روز یکشنبه درباره حادثه معدن طبس گفت: نزدیک ۷۰ کارگر در این معدن در حال کار بودند. واحد حفاظت و ایمنی معدن در این بین محل سؤال است که آیا این واحد درست عمل کرده یا خیر؟ آیا سیستم هشداردهنده وجود داشته که کارگران از وسائل ایمنی احتمال استفاده کنند؟ یک گزارش جامع باید از این معدن منتشر شود. ما قبلاً هم مشابه این حادثه را داشته‌ایم و قول داده بودند روی حفاظت معادن ایمنی زیرزمینی کار کنند. انتشار گاز متان، خفگی ایجاد می‌کند و در مواردی نیز موجب انفجار می‌شود و بخشی از معدن تخریب می‌شود.

سایت حکومتی تابناک روز یکشنبه اول مهر نوشت: رضا بسطامی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدنی کشور در خصوص چرایی این حادثه توضیحی ارائه نکرد و گفت: تا زمان جمع‌آوری اطلاعات جدید و مشخص شدن میزان کامل تلفات از ارائه اطلاعات معذورم! این در حالی است که سؤالات صرفاً بر محور میزان تاثیرپذیری این حادثه بر اقتصاد و تولید کشور است، اما این مقام هم‌چنان طفره رفته و اطلاعاتی در این خصوص ارائه نکرد.

عدم اطلاع‌رسانی درست از وضعیت قربانیان معدن سبب خشم خانواده کارگران این معدن شده است. روزنامه حکومتی اعتماد روز دوشنبه دوم مهر نوشت: با گذشت نزدیک به ۳۰ ساعت از حادثه انفجار معدن طبس هم‌چنان تعدادی از کارگران زیرآوار هستند و خانواده آنها بی‌هیچ جوابی منتظر ایستاده‌اند. یکی از کسانی که دو عضو خانواده‌اش در انفجار معدن مفقود شده‌اند گفت: ما خبر را از تلویزیون شنیدیم، کسی به ما چیزی نمی‌گوید. آمدیم معدن گفتند بروید بیمارستان. رفتیم بیمارستان گفتند اینجا نیستند بروید پزشکی قانونی. رفتیم پزشکی قانونی گفتند اینجا هم نیستند حتماً در تونلی هستند که هنوز باز نشده است.

روزنامه حکومتی سیاست روز نیز روز دوشنبه دوم مهر نوشت: برخی از مرگبارترین حوادث معدن در ایران در چند سال گذشته گویای آن است که کنترل و نظارت بر وضعیت کاری معادن وجود ندارد یا بسیار کم است. قطعاً معدنی چون معدن طبس و معادن مشابه نیازمند حضور و استقرار گروه‌های امدادی برای واکنش سریع است که بعید به نظر می‌رسد وجود داشته باشد.

روزنامه حکومتی فرهیختگان در شماره روز دوشنبه دوم مهر خود با عنوان امنیت ۷۵ درصد معدنها تضمین شده نیست نوشت: فقط ۲۳ درصد از معادن کل کشور واحد ایمنی دارند.

 

اعترافات یک عضو مجلس ارتجاع

نسبت به وضعیت فاجعه معادن در ایران تحت حاکمیت آخوندها

 

حسن‌پور عضو مجلس ارتجاع -۱ مهر ۱۴۰۳

«در سال نود و شش هم ما متأسفانه چنین حادثه‌یی رو در معادن زغال‌سنگ کشور داشتیم و در اون تاریخ هم قرار بود که تیم های کارشناسی تشکیل بشه و جلوگیری بکنه از چنین حوادثی و دقیقاً دو ماه قبل از معادن زغال‌سنگ کرمان و شهرستان من بازدید داشتم و باید بگم شرایطی که اونجا هست به‌مراتب از این شرایط معدنی که اونجا اتفاق افتاده بدتر است.

صادقانه باید عرض کنم خیلی از دستگاهی که امروز در معادن زغال‌سنگ هستند دستگاههای فرسوده هستند ما که تعارف نداریم با کسی

حسن پور: چرا ماشین‌آلات با دنیا کاملاً متفاوت است ماشینهای قابل اطمینان کشورهای پیشرفته باشه نیست نظارتی بر بعضی از وسایلی که وارد می‌شود وجود نداشته و ندارد.

ولی در خیلی از معادن بنده رفتم از نزدیک بررسی کردیم ضوابط رعایت نشده و امروز باید اینجا شفاف این بحثها را بگوییم

بگم امروز زغال از خارج از کشور وارد تو مملکت می‌شود اما کسانی که زغال وارد می‌کنند تجهیزات زغالی‌ها رو وارد نمی‌کنن، زغالی که از خارج وارد می‌شه.

نعمتی سردبیر گروه معدن خبرگزاری صدا و سیما: در ایران هم متأسفانه ما این موضوع مسبوق به سابقه بوده در موارد قبلی هم داشتیم معدن زغال‌سنگ سنگرود در رودبار معدن زمستان یورک و معدن طزری دامغان که همین سال گذشته حادثه‌یی داشت و متأسفانه تعدادی از کارگران و هموطنان عزیز رو اونجا از دست دادیم و حالا هم که معدن طبس و اتفاقاً این می‌طلبه که ایمنی در این معادن بیش‌از‌پیش مورد توجه قرار بگیرد.

نعمتی: دفتر نظارت بر معادن متأسفانه طی سال‌های گذشته از ساختار وزارت صمت حذف شده بود و این بسیاری از مشکلات شاید مربوط به همین بحث بود.

لطفا به اشتراک بگذارید: