بیانیه کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت: محکومیت جابه‌جایی احزاب و گروه‌های کرد ایرانی در اقلیم کردستان

بیانیه کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت

محکومیت جابه‌جایی قهری احزاب و گروه‌های کرد ایرانی در اقلیم کردستان عراق

به‌عنوان نقض آشکار قوانین و کنوانسیونهای بین‌المللی

بر اساس اطلاعات موثق احزاب کرد، به دستور رژیم ایران، این گروهها و خانواده‌هایشان به اجبار از خانه‌های خود در ۳۵ سال گذشته به اردوگاهی به نام «سورداش» فاقد امکانات اولیه زندگی است، منتقل شده‌اند.

این اردوگاه به طرز نگران کننده‌ای دورافتاده و فاقد امکانات ضروری مانند آب و امکانات اولیه است که آن را برای ساکنان آن، به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله زنان باردار، کودکان خردسال و سالمندان بسیار چالش برانگیز و ناامن می‌کند.

این جابه‌جایی اجباری همزمان با دومین سالگرد قیام ۱۴۰۱ در ایران و سفر پزشکیان، به عراق و نشان‌دهنده تلاش رژیم برای قدرت‌نمایی است که نشانه نگران کننده‌ای از تسلیم شدن دولت عراق در برابر اوامر رژیم آخوندی است.

علاوه بر این، با نقض فاحش حقوق‌بشر، یک پناهجوی ایرانی به نام بهزاد خسروی، اخیراً از سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق به رژیم ایران مسترد شد که نمونه‌ای از خطرات شدیدی است که پناهندگان ایرانی در منطقه با آن مواجه هستند.

کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت این فشارها و آزار و اذیت را به‌عنوان نقض آشکار قوانین و کنوانسیونهای بین‌المللی به‌شدت محکوم می‌کند. ما فوراً از سازمان ملل متحد، هیأت همیاری ملل متحد برای عراق (یونامی) و همه سازمانهای حقوق‌بشری ذیربط خواهان مداخله هستیم. ضروری است که این نهادها برای متوقف کردن آوارگی ظالمانه، حفظ حقوق پناهندگان ایرانی مطابق با کنوانسیونهای بین‌المللی و ارائه کمک و امنیت فوری به آوارگان به‌سرعت اقدام کنند.

ما هم‌چنین از دولت اقلیم کردستان می‌خواهیم که در برابر فشارهای رژیم آخوندی و دولت عراق مقاومت کند، حقوق کردهای ایرانی مقیم عراق را به‌عنوان پناهنده رعایت کند و هر گونه تهدید رژیم ایران در این مورد را به اطلاع شورای امنیت ملل متحد برساند.

سکوت و بی‌عملی جامعه جهانی و هر گونه تن‌دادن به خواسته‌های دیکتاتوری تروریستی حاکم بر ایران، تنها این استبداد مذهبی را جری تر می‌کند. اکنون بیش از هر زمان دیگری بسیار مهم است که جامعه جهانی در دفاع از حقوق و کرامت انسانی در برابر چنین تجاوزات آشکاری موضع قاطعی را اتخاذ کند.

لطفا به اشتراک بگذارید: