مشروح اخبارشامگاهی سیمای آزادی ـ یکشنبه

۱-خانم مریم رجوی در پی جان‌باختن مظلومانه

بیش از ۵۰‌کارگر زحمتکش معدن ۳‌روز عزای عمومی اعلام کرد.

جان و حیات کارگران در رژیم ضدکارگری آخوندی ارزشی ندارد و توجهی هم برنمی‌انگیزد. فاجعه و صحنه‌های دردناک پیوسته تکرار می‌شود و هیچکس هم برای آنها کار جدی نمی‌کند.   

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید    

خانم مریم رجوی: ‌با همدردی‌های صمیمانه و تسلیت به‌خانواده‌ها

و همشهریان قربانیان فاجعه معدن‌«معدنجو» در طبس.

همه در غم و اندوه آن‌ها شریک هستیم و برای نجات گرفتار‌شدگان و سلامت مصدومان دعا می‌کنیم. از عموم مردم به‌ویژه جوانان طبس و مناطق اطراف می‌خواهم برای نجات کارگران گرفتار در معدن تلاش کنند و هیچ چیز را به‌عهدهٔ آخوندهای جنایتکار و چپاولگر واگذار نکنند. خامنه‌ای و رژیم جنایتکارش مسئول اصلی فاجعهٔ طبس و از دست‌رفتن جان دهها کارگر محروم و ستمدیده هستند. رژیم آخوندی به‌رغم فجایع مشابه در معادن کشور، هیچ اقدام ایمنی برای نجات جان کارگران به‌عمل نمی‌آورد و صرفا به‌استثمار ماکزیمم کارگران و زحمتکشان می‌پردازد.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

               

۲- جان باختن بیش از۵۰ کارگر در انفجار معدن زغال‌سنگ طبس

در انفجار معدن زغال‌سنگ طبس که شامگاه شنبه ۳۱شهریور به‌وقوع پیوست دستکم ۵۲‌کارگر کشته شدند. به‌گزارش رسانه‌های حکومتی این انفجار بر اثر نشت گاز متان در ۲تونل معدن صورت گرفته است. حدود ۷۰‌نفر در این تونل مشغول کار بوده‌اند و احتمال افزایش قربانیان وجود دارد. 

خبرگزاری رویترز نوشت: رسانه دولتی رژیم ایران روز‌یکشنبه اعلام کرد که انفجار گاز در یک‌معدن زغال‌سنگ در استان خراسان‌جنوبی حداقل ۵۱کشته و ۲۰زخمی برجای گذاشته است. بنا‌به‌این گزارش این حادثه بر اثر انفجار گاز متان در دو‌بلوک B و C‌معدنی که توسط شرکت معدنجو اداره می‌شود، رخ داده است. رویترز به‌نقل از استاندار رژیم در خراسان‌جنوبی افزود: ۷۶‌درصد زغال‌سنگ از این منطقه تامین می‌شود و حدود۸ تا ۱۰‌شرکت بزرگ از جمله شرکت معدنجو در منطقه مشغول به‌کار هستند.

واشینگتن‌پست نیز نوشت: بر‌اساس گزارش رسانه دولتی روز‌یکشنبه، انفجار ناشی از نشت متان در یک‌معدن زغال‌سنگ در شرق ایران دست کم ۵۱‌کشته و ۲۰‌زخمی بر جای گذاشت. تصاویر از محل حادثه نشان می‌دهد مردی روی برانکارد پوشیده از دوده سیاه غلیظ بود...

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۳-  تظاهرات بازنشستگان  و کارگران

تسلیت و همدردی با معدنکاران معدن طبس

اعتراض به‌سیاستهای ضدمردمی و چپاولگرانه رژیم آخوندی

بازنشستگان فولاد اصفهان،اهواز، شوش، کرمانشاه – اول مهر۱۴۰۳

کارگران پتروشیمی بندر‌ماهشهر، راهداران شاهرود و معلولان تهران -اول مهر۱۴۰۳

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۴- فراخوان کمیته فرانسوی برای ایران دموکراتیک به‌اتحادیه اروپا

و سازمان‌ملل برای آزادسازی زندانیان سیاسی و نجات جان

بهروز احسانی و مهدی حسنی

کمیته فرانسوی برای ایران دموکراتیک به‌اتحادیه اروپا و دولتهای عضو آن بالاخص به‌دولت فرانسه و به‌سازمان ملل‌متحد و به‌همه مدافعان حقوق‌بشر فراخوان می‌دهد که تدابیر فوری برای آزادسازی زندانیان سیاسی و بخصوص نجات جان بهروز احسانی و مهدی حسنی و دیگر زندانیانی که تهدید اعدام‌شدن دارند، مبادرت نمایند. کمیته فرانسوی برای ایران دمکراتیک بار دیگر بر ضرورت بازدید یک هیئت تحقیق بین‌المللی از زندانهای رژیم ایران برای دیدار با زندانیان سیاسی تأکید می‌نماید…

 کمیته پارلمانی ایتالیا برای یک ایران آزاد

حکم اعدام بهروز احسانی و مهدی حسنی توهین مکرر

رژیم ایران به‌حقوق‌بشر است

'اخیراً خبر محکومیت به‌اعدام بهروز احسانی و مهدی حسنی، دو تن از حامیان مجاهدین خلق ایران که اصلی‌ترین جنبش دموکراتیک مخالف رژیم آخوندی است، منتشر شده است. در سال‌۲۰۲۲، این ۲مخالف در جریان شرکت در قیام‌های مردمی بازداشت، به‌زندان بدنام اوین منتقل و تحت شکنجه‌های غیرقابل توصیفی قرار گرفتند. "این توهین مکرر رژیم ایران به‌حقوق‌بشر  و کرامت انسانی برسمیت شناخته شده جهانی، بخشی از تاریخ ننگین سرکوبها و کشتارهایی است که از سال۱۳۵۷ توسط رژیم، به‌نام ولایت‌فقیه انجام شده است....

بیانیه کمیته آلمانی همبستگی برای ایران آزاد

کمیته آلمانی همبستگی برای ایران آزاد به‌شدت نگران صدور احکام اعدام برای ۳زندانی سیاسی هوادار سازمان مجاهدین خلق ایران است. این زندانیان شامل بهروز احسانی، مهدی حسنی، و محمدجواد وفایی ثانی هستند که براساس اتهامات ساختگی محکوم به‌اعدام شده‌اند. کمیته آلمانی همبستگی برای ایران آزاد این احکام را بخشی از سرکوب سیستماتیک رژیم ایران برای ارعاب مخالفان و منتقدان می‌داند. عدم واکنش قاطع جامعه بین‌المللی به‌این موارد نقض حقوق‌بشر، رژیم را به‌ادامه این سرکوب‌ها ترغیب می‌کند…

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۵- نامهٔ جودی اسکرو نمایندهٔ پارلمان کانادا و وزیر مهاجرت‌(۲۰۰۵)

به‌دبیر کل ملل‌متحد

آقای آنتونیو گوترز،

من از سازمان‌ملل به‌ویژه دفتر شما و شورای حقوق‌بشر می‌خواهم که این احکام اعدام را به‌شدت محکوم کرده و برای جلوگیری از اعدام بهروز احسانی و مهدی حسنی اقدام دیپلماتیک فوری انجام دهند. آزادی همه زندانیان سیاسی در ایران و راه‌اندازی یک ماموریت حقیقت‌یاب بین‌المللی برای بررسی شرایط زندان برای زندانیان سیاسی بسیار مهم است. این فرصتی فوری برای سازمان ملل است تا تعهد خود به‌حقوق‌بشر را مجدداً تأیید کند و رژیم ایران را در قبال نقضهایش پاسخگو بداند.

  برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۶- تظاهرات یاران شورشگر در نیویورک

اعتراض به‌حضور رئیس جمهور خامنه‌ای در سازمان‌ملل

«نه» به‌رژیم قتل‌عام و رکورد‌دار اعدام

«نه» به‌سرمار جنگ افروزی و بانکدار مرکزی تروریسم

مکان: نیویورک - مقابل مقر ملل‌متحد

زمان: سه‌شنبه ۳‌مهر ۱۴۰۳، ۲۴‌سپتامبر ۲۰۲۴

 

۷-گزارشهایی از تظاهرات هموطنان در نیویورک

در اعتراض به‌حضور رئیس‌جمهور ارتجاع در سازمان‌ملل

در برنامه ارتباط مستقیم امشب

ساعت‌۲۲ به‌وقت ایران

ساعت‌۲۰:۳۰ به‌وقت اروپا

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۸- کنگرهٔ ایالات‌متحده

کنفرانس «ایران، مقابله با تهدید و حصول راه‌حل»

با حضور نمایندگان کنگره از هر دو حزب و شخصیت‌های سیاسی و نظامی(بخش دوم)

ژنرال جیمز جونز، نخستین مشاور امنیت‌ملی در ریاست‌جمهوری اوباما

اگر امروز تنها با یک نکته از اینجا بروید، باید این برنامه ۱۰ماده‌یی باشد. این الگوی یک دموکراسی جفرسونی برای آینده ایران است.

سفیر لینکلن بلومفیلد

از ۱۵‌سال پیش به‌این‌سو همه برچسب‌ها در مورد مجاهدین و مقاومت ایران تغییر کرده است، جز یک چیز که ادامه سیاست مماشات است.

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۹- گرامیداشت شهیدان قیام۱۴۰۱ 

گرامیداشت شهید قیام فرزان لطفی- رضوانشهر- شهریور۱۴۰۳

گرامیداشت شهید قیام روزبه خادمیان- کرج- شهریور۱۴۰۳

گرامیداشت شهید قیام  امین معرفت- اشنویه- شهریور۱۴۰۳

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

              

۱۰- قتل یک‌سوختبر و یک‌جوان بلوچ با شلیک وحوش خامنه‌ای

بامداد‌شنبه ۳۱شهریور در پی شلیک پاسداران جنایتکار خامنه‌ای به‌یک‌تانکر سوختبر در نزدیکی ایرانشهر، که منجر به‌واژگونی و آتش گرفتن این تانکر شد، یک سوختبر محروم بلوچ در شعله‌های آتش جان باخت.

روز‌پنجشنبه ۲۹شهریور نیز مأموران نیروی سرکوبگر انتظامی در شهرستان سربیشه با شلیک به‌یک خودرو سواری در محدوده شهرستان نهبندان جوان ۲۱ساله  بلوچ را به‌قتل رسانده و راننده خودرو را بازداشت کردند

همچنین روز‌جمعه ۳۰شهریور مأموران نیروی سرکوبگر انتظامی در نزدیکی ایست و بازرسی سیار یگان تکاوری رژیم در شهر خاش ۴نوجوان ۱۵‌ساله بلوچ را بازداشت کرده و بعد از انتقال به‌اداره آگاهی رژیم، آنها را با چاقو و میله آهنی، ۹‌ساعت زیر شکنجه و ضرب و شتم قرار دادند. که منجر به‌شکستگی دست و پا و کتف این نوجوانان شده است. مزدوران جنایتکار رژیم سپس این ۴نوجوان را بامداد روز شنبه ۳۱‌شهریور در دو نقطه خاش رها کردند.

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۱۱- پزشکیان قبل از حرکت به‌نیویورک: در این سفر می‌توانیم

فضای ایجادشده در خارج از کشور علیه خود را خنثی کنیم

واقعیت چیزی نیست که آن‌ها از تریبون‌های خودشان اعلام می‌کنند. ایران ما امن‌تر و آزادتر از چیزی است که تلویزیون‌های خارجی تصویر می‌کنند.

تلویزیون رژیم اول‌مهر ۱۴۰۳

پزشکیان در فرودگاه: طبیعتاً می‌شه با رؤسای‌جمهور کشورهای مختلف ما جلساتی می‌تونیم داشته باشیم، می‌تونیم در رابطه با همون چارچوب‌ها و برای ایجاد صلح و امنیت در جهان گفتگو کنیم، می‌تونیم با ایرانیانی که اونجا هستند بنشینیم و نگاه‌مون رو دوباره با همدیگه تبادل کنیم و اون جوی را که خارج از کشور ما در اونجا ایجاد کردند‌رو خنثی کنیم. واقعیت اونی نیست که اینها از پشت تلویزیون‌ها و تریبون‌ها و یا اون مجامع به‌اون شکل مطرح می‌کنند ایران ما خیلی امن‌تر و آزادتر از آنی است که اونها برایش تصویر درست کردند این حرف معنی‌اش این نیست که ما مشکل نداریم، حتماً ما مشکل داریم، حتماً در رفتار ما و برخوردهای ما اشکالاتی وجود داره، اما نیت و اصل و اساس کشور ما و نظام جمهوری اسلامی براساس برپایی حق است و عدالت…

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۱۲-تعطیل درس‌های ”خارج“ مجتبی خامنه‌ای

مشکل امنیتی و ترس از نفوذ

یا بازی جدید در بحران جانشینی خامنه‌ای؟!

مجتبی خامنه‌ای: پدر بزرگوار بنده هم از این مطلب خبر ندارند!

خامنه‌ای در حالیکه مرجعیت و اجتهاد خودش هم از روز اول زیر سؤال بود، «آقا‌زاده، آق مجتبی» را هم با درس موسوم به‌خارج به‌درجه اجتهاد ارتقا داد! این در حالی است که همه میدانند بسیاری ارگانهای حساس بیت‌العنکبوت خلیفه فرتوت به‌ویژه ارگانهای اطلاعاتی و امنیتی توسط «آقا‌زاده» که در عرف ولایت برگردان آخوندی «شاهزاده» است، کنترل می‌شود. 

رسانه‌های حکومتی با انتشار کلیپی از مجتبی خامنه‌ای، از اعلام تعطیل درس خارج او خبردادند. درس موسوم به‌خارج که در حوزه به‌بحثهای خارج از متن گفته می‌شود، علامت استنباط و اجتهاد یا زمینه‌سازی برای آن است که در قدمهای بعد به‌نوشتن رساله و مرجعیت تقلید منتهی می‌شود. «آقا زاده» در مورد علت تعطیل بساط تدریس خود فقط گفته است که تصمیم خودش بوده و خامنه‌ای خبر نداشته است. هر چند در قدمهای بعدی روشن خواهد شد که آیا این یک بازی در بحران جانشینی خامنه‌ای است یا مشکلات و مسایل امنیتی یا سیاسی دیگر وجود داشته است؟ …

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۱۳- اخبار جنگ در منطقه

به‌گزارش تایمز اسرائیل به‌دنبال موج شدید حملات اسرائیل بهٰجنوب لبنان، صبح یکشنبه حدود ۱۵۰موشک توسط حزب‌الله به‌سمت شمال اسرائیل شلیک شد. ارتش اسرائیل اعلام کرد که تعدادی از راکت‌ها رهگیری شدند، در حالی که برخی در شهرهای کریات بیالیک، حومه حیفا، و مجتمعی در جلیل سفلی، اصابت کردند.

العربیه گزارش داد: یکی از موشکهای حزب‌الله به‌پایگاه هوایی اسرائیل بنام رامات دیوید اصابت کرد.

ارتش اسرائیل روز‌یکشنبه اعلام کرد: دو پهپاد و ۲موشک کروز از عراق به‌شمال و جنوب اسرائیل پرتاب شدند که توسط سامانه گنبد آهنین رهگیری شدند.

خبرگزاری فرانسه نیز ضمن تأیید این خبر نوشت: ائتلاف شبه‌نظامیان حشدالشعبی وابسته به‌رژیم ایران در عراق مسئولیت این حمله را بر‌عهده گرفت.                                 

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از وزارت‌بهداشت لبنان نوشت: تعداد کشته‌شدگان حمله هوایی  روز‌جمعه اسرائیل به‌حومه جنوبی بیروت که فرماندهان نظامی حزب‌الله را هدف قرارداد به ۴۵‌نفر افزایش یافت.                                

خبرگزاری فلسطینی وفا روز‌یکشنبه نوشت: گلوله‌باران و بمباران شهرهای خان یونس و رفح و اردوگاه نصیرات ۷کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشت. علاوه بر این، ۷شهروند دیگر نیز در بمباران مدرسه‌ای در ارودگاه شاطی در غرب شهر غزه توسط اسرائیل جان خود را از دست دادند. این منبع به‌نقل از وزارت‌بهداشت فلسطین اعلام کرد تا کنون ۴۱هزار و ۴۳۱تن در بمبارانهای اسرائیل در غزه کشته و ۹۵هزار و ۸۱۸تن دیگر مجروح شده‌اند.

دیدبان حقوق‌بشر سوریه روز‌یکشنبه ۱مهر با انتشار خبری نوشت: بر روی دیوارهای مدارس و مؤسسات دولتی در مناطق تحت‌کنترل نیروهای رژیم سوریه و شبه‌نظامیان وابسته به‌سپاه پاسداران، شعارهایی علیه رژیم ایران و مخالفت با حضور و دخالت آن در سوریه نقش بسته است. در این شعارها از جمله نوشته شده است: «مرگ بر رژیم ایران، (مزدور) رژیم ایران، گم شو».

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

               

۱۴ ـ بازگشایی مدارس و عدم ثبت‌نام

 روز‌یکشنبه اول‌مهر در حالی مدارس بازگشایی شد که رسانه‌های حکومتی از عدم ثبت‌نام ۷۹۰هزار دانش‌آموز خبر دادند.

سایت حکومتی عصر ایران روز شنبه ۳۱شهریور به‌نقل ازمعاون آموزشی رژیم نوشت: ۸۹۰‌هزار دانش‌آموز هنوز کتاب‌‌های درسی خود را سفارش نداده‌اند. این منبع افزود: در سال تحصیلی جدید ۱۷۶‌هزار کمبود معلم در مدارس کشور نیز وجود دارد.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

               

۱۵-زمین لرزه در بجنورد                 

بامداد روز‌یکشنبه زمین لرزه‌یی به‌قدرت‌۴ و ۷دهم ریشتر، شهر بجنورد در استان خراسان شمالی را لرزاند. این زمین لرزه که در عمق ۹کیلومتری زمین به‌وقوع پیوست. در شیروان و اسفراین نیز احساس شده است. در بجنورد هم‌چنین سه‌زمین لرزه دیگر به‌وقوع پیوست که بزرگترین آن۴ و یک‌دهم ریشتر بود. این زمین لرزه خساراتی به‌منازل مسکونی در برخی روستاها وارد آورده است.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: