فرازهای قیام ۱۴۰۱ در دانشگاه‌ها

در روزهای پیوند سالگرد قیام و آغاز سال تحصیلی هستیم، از تلاقی این دو موضوع چه تصاویری در ذهن هر هم‌وطنی نقش می‌بنده؟ قطعاً یکی از اون تصاویر، حضور پررنگ و تأثیرگذار دانشگاه و دانشگاهیان در قیام سراسری ۱۴۰۱ هست. در این بخش از برنامه نگاهی داریم به فرازهایی حضور دانشگاه در اون قیام.

قیام مردم ایران در روز ۲۵ شهریور در اعتراض به قتل «مهسا» ژینا امینی در برابر بیمارستان سینا در تهران شروع شد. از فردای همون روز یعنی ۲۶ شهریور دانشگاه تهران به قیام پیوست. دانشجویان شعار می‌دادند «خونین تمام ایران از کردستان تا تهران».

اولین فراز در ماه مهر در پنجم مهر بود، اعتصاب اساتید دانشگاه‌ها در ده‌ها دانشگاه از سراسر ایران شکل گرفت. ازجمله دانشگاه تهران، تربیت‌معلم، مدرس، امیرکبیر، صنعتی شریف، هنر اصفهان، خوارزمی، خواجه نصیر و بوعلی سینای همدان.

فراز دیگه در قیام دانشگاه‌ها روز ۱۰ مهر بود. که برجسته‌ترین نقطه‌ی اون دانشگاه شریف بود. از صبح خروش دانشجویان و درگیری با مزدوران ادامه داشت. چند بار مزدوران سرکوبگر به داخل محوطه‌ی دانشگاه گاز اشک‌آور شلیک کردن و چند بار هم با گلوله‌ی ساچمه‌ای و تیر جنگی به دانشجویان شلیک کردن. دانشگاه شریف در محاصره بود. درگیری تا شب ادامه داشت. حکومت آخوندی قصد دستگیری و کشتار در دانشگاه شریف رو داشت. آقای مسعود رجوی طی پیامی مردم تهران رو فراخواند تا به یاری دانشجویان بپا خاسته در دانشگاه شریف بشتابند، درگیری تا پاسی از شب ادامه داشت.

مردم از تمام تهران به سمت دانشگاه شریف روانه شدن و این ایستادگی به فرازی در قیام در دانشگاه‌ها تبدیل شد. اسم دانشگاه شریف در شعارهای دانشجویان سراسر ایران جا گرفت. ازجمله شعار «شریف شده بازداشتگاه، اوین شده دانشگاه»

این خیزش‌ها در دانشگاه باعث وحشت حکومت آخوندی از شرکت پررنگ دانشگاه در قیام شد،

روز۱۶ مهر آخوند رئیسی با طرح و برنامه به دانشگاه الزهرا رفت، تا با جمعی از بسیجی‌ها تحت عنوان دانشجو دیدار کنه. اما دانشجویان دلیر تجمع‌کردن و این حضور رو به شکستی تمام‌عیار برای رئیسی و تمام حکومت تبدیل کردن. اون‌ها شعار می‌دادند، «رئیسی برو گمشو»

رئیسی سخنگوی دولتش رو به چند دانشگاه فرستاد تا با ترفند گفتمان و گفتگو با دانشجویان، سراب گفتگو با این رژیم رو به‌عنوان یک راه‌حل نشون بده، روز ۱۹ آبان به دانشگاه فردوسی مشهد رفت، البته بازهم تعدادی بسیجی دست‌چین شده رو در یک سالن جمع‌کردن؛ اما دانشجویان آزاده این تلاش رو هم به شکست تمام‌عیار برای حکومت تبدیل کردن. اون‌ها شعار می‌دادند «سیستم فاسد نمی‌خوایم، مهمون قاتل نمی‌خوایم»

یکی دیگه از فرازهای قیام در دانشگاه روز ۲۸ آبان بود. که دانشگاه کردستان در سنندج و دانشگاه علوم‌ پزشکی تبریز قلب تپنده‌ قیام در این روز بودن.

مزدوران سرکوبگر دانشگاه کردستان رو محاصره کردن. از بیرون دانشگاه به‌سوی دانشجویان حاضر در محوطه‌ی دانشگاه شلیک می‌کردن. چندین نفر از دانشجویان مجروح شدن. درگیری ساعت‌ها ادامه داشت. چند بار مزدوران سرکوبگر محوطه‌ی دانشگاه رو به رگبار بستن. اما این توطئه‌ هم با ایستادگی دانشجویان دلیر دانشگاه کردستان شکست خورد.

در همین روز در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به یاد شهید آیلار حقی دانشجویان دست به اعتراض و قیام زدند و شعار دادند می‌کشم می‌کشم هرآن که خواهرم کشت

روز ۱۶ آذر روز دانشجو، هشتاد و دومین روز قیام هم بود. که بازهم دانشجویان ده‌ها تلاش حکومتی برای نفوذ ارگان‌های مختلف رژیم آخوندی به دانشگاه رو به‌شکست کشوندن و شعارهای آزادی‌خواهانه سردادن.

این بود نگاهی به فرازهای قیام مردم ایران در دانشگاه‌ها و فرزندان آزادی‌خواهشون که نشون دادن ۴ دهه تلاش و طرح و توطئه‌ی حکومت آخوندی براش به‌سکوت کشوندن دانشگاه‌ها در زیر گام‌های دانشجویان بپاخاسته شکست‌خورده.

لطفا به اشتراک بگذارید: