تحولات جنگ در منطقه

العربیه روز شنبه در گزارشی پیرامون انفجارهای بیروت نوشت: حزب‌الله در بیانیه‌یی تأیید کرد ابراهیم عقیل، معروف به حاج عبدالقادر، فرمانده یگان نیروهای نخبه آن در جریان حمله هوایی اسراییل به حومه جنوبی لبنان به همراه ۱۵ نفر دیگر از فرماندهان ارشد این یگان کشته شده‌اند.
حزب‌الله ضمن انتشار نام فرماندهان رده بالای کشته شده، از جمله از کشته شدن احمد محمود و َهـَبی، فرمانده واحد آموزش مرکزی حزب‌الله خبر داد. آنها در جریان یک جلسه محرمانه با ابراهیم عقیل، در زیرزمین یک ساختمان مسکونی در بیروت هدف قرار گرفتند.

العربیه در گزارش خود افزود: بلافاصله پس از اعلام این حمله، عکس‌های قدیمی از ابراهیم عقیل با فرماندهان سپاه پاسداران رژیم ایران، از جمله قاسم سلیمانی و محمدرضا زاهدی که قبلاً ترور شده‌اند، به‌طور گسترده منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش اسراییل اعلام کرد حزب‌الله لبنان از ساعت ۲ بعدازظهر شنبه به وقت گرینویچ حدود ۹۰ موشک به سمت اسراییل شلیک کرد،

خبرگزاری فرانسه افزود: تبادل آتش در منطقه مرزی اسراییل و لبنان دوباره شدت گرفت و نگرانی از جنگ همه‌جانبه را افزایش داد.

رویترز خبر داد روز جمعه، فولکر ترک، کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل متحد در اجلاس فوری شورای امنیت که به درخواست دولت لبنان برای بررسی انفجارهای اخیر در این کشور تشکیل شد، گفت: «حملات روزهای ۱۷ و ۱۸ سپتامبر در لبنان علیه غیرنظامیان، که در آن انفجار دستگاههای پیجر، بی‌سیم‌ها و سایر وسایل الکترونیکی باعث کشته و زخمی شدن تعداد زیادی شد، "نشان‌دهنده یک تحول جدید در جنگ"است و"ترس، وحشت و اضطراب گسترده‌یی را در میان مردم لبنان ایجاد کرده است».

فولکر ترک افزود: «قوانین بشردوستانه بین‌المللی استفاده از تله‌های انفجاری به شکل اشیای قابل‌حمل که ظاهراً بی‌خطر به نظر می‌رسند را ممنوع می‌کند. ارتکاب خشونت با هدف گسترش ترس و وحشت در میان غیرنظامیان یک جنایت جنگی است. من بار دیگر خواستار انجام یک تحقیق مستقل، جامع و شفاف درباره شرایط این انفجارها هستم. کسانی که دستور این حملات را داده و آنها را اجرا کرده‌اند، باید پاسخگو باشند»

وزیر امور خارجه لبنان در سخنان خود گفت: «این حملات نمایانگر یک رویداد جدی و بی‌سابقه در تاریخ جنگ‌ها هستند و پس از اعلامیه‌های اخیر اسراییل درباره یک جنگ تمام‌عیار علیه لبنان که قصد دارد لبنان را به عصر حجر برگرداند، رخ داده است. "
متقابلاً سفیر اسرائیل، در پاسخ به وی گفت به‌جای مقصر دانستن ما، شما و همسایگان صلح‌جوی شما، باید اکنون اقدام کنید تا حزب‌الله را محدود و از تشدید بیشتر تنشها جلوگیری کنید».

خبرگزای حکومتی ایسنا نوشت عراقچی، وزیر امور خارجه پس از آغاز به کارش در وزارت‌خارجه با توجه به تحولات منطقه و پیرامون محور مقاومت قصد داشت پیش از عزیمت به نیویورک به لبنان سفر کند که به توصیه دبیرکل حزب‌الله لبنان این سفر را به تاریخ دیگری در آینده نزدیک موکول کرد.

ایسنا نوشت: بر اساس آنچه که کانال تلگرامی منتسب به عراقچی وزیر خارجه در این ارتباط نوشته است: عراقچی بعد از حوادث اخیر لبنان و اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی هم قصد داشت به بیروت سفر کند اما: به‌دلیل برخی ملاحظه‌ها به وی پیشنهاد شد که برای انجام این سفر عجله نکند.

به گزارش پنتاگون، یک مقام ارشد آمریکایی در جلسهٔ توجیه رسانه‌یی وزارت دفاع آمریکا، دربارهٔ حضور نیروهای آمریکا در منطقه گفت: ما این کار را نه تنها برای محافظت از مردم خود، بلکه برای جلوگیری و مهار تمامیت درگیریها در ارتباط با غزه انجام داده‌ایم.

وی افزود: ما می‌دانیم که رژیم ایران و بسیاری از شبکه‌های نیابتی آن، از جمله آن‌هایی که در عراق هستند، در اوایل این بحران طرح‌هایی برای گسترش چشمگیر درگیری به یک درگیری منطقه‌یی داشتند. آنها در انجام این کار موفق نبوده‌اند و ما باز هم قصد داریم به حضورمان ادامه دهیم.

این مقام ارشد آمریکایی هم‌چنین گفت: همکاری ما با دولت عراق در زمینه‌های مختلف چیزی است که رژیم ایران به‌وضوح خواهان آن نیست. چیزی که من فکر می‌کنم نفعی برای این رژیم ندارد.

منابع محلی گزارش دادند بامداد روز شنبه ۳۱ شهریور، ۱۳ تن در بمباران مدرسه‌ای در جنوب شهر غزه توسط اسراییل جان خود را از دست دادند. خبرگزاری فلسطینی وفا با انتشار این خبر نوشت: علاوه بر این دهها تن دیگر در بمباران مدرسه فلاح در همان محله و ساختمان دانشگاه خان یونس در جنوب نوار غزه زخمی شدند.

این منبع افزود طی دو روز گذشته ۱۱۹ فلسطینی در حملات اسراییل به غزه کشته شدند.

وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه روز شنبه خود آخرین شمار قربانیان غزه در جنگ اخیر را ۴۱ هزار و ۳۹۱ کشته و ۹۵ هزار و ۷۶۰ مجروح اعلام کرد.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، روز شنبه ۳۱ شهریور با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد نیروهای آمریکایی یک پهپاد متعلق به حوثیهای وابسته به رژیم ایران را بر فراز دریای سرخ رهگیری و منهدم کردند.

لطفا به اشتراک بگذارید: